بهترین ایده استارتاپ در سال ۲۰۲۴

0

به نظر می رسد در زمانی زندگی می کنیم که همه چیز کشف شده و همه دستگاه ها اختراع شده اند، همه استارتاپ ها هم تاسیس شده اند و رشد کرده اند. پس آیا کار تمام است؟ چیزی برای راه اندازی باقی نمانده؟ مسلما خیر. این حس همیشه وجود داشته و هر بار با یک داستان موفقیت و یک داستان نوآوری، می توان به راحتی دید که این نگاه نقض می شود. پس بهتر است در اطراف خود بگردیم تا ایده استارتاپی خودمان را بیابیم. برای همین هم بهتر است بهترین ایده استارتاپ در سال ۲۰۲۴ را بخوانیم.

استارتاپ چیست؟

بارها و بارها تعاریف مختلفی از استارتاپ یا شرکت نوپا خوانده و شنیده ایم. تعاریف مختلفی وجود دارد که در برخی ویژگی ها، مشترک هستند. خلاقیت داشتن، ایجاد تخریب خلاق در بازار سنتی، نگاه و راهکارهای متفاوت برای رشد و انعطاف پذیر بودن، از ویژگی های مشهوری است که می تواند یک شرکت معمولی را از یک استارتاپ متمایز کند. اما اینجا به دنبال تعریف استارتاپ نیستیم و می خواهیم بدانیم بهترین ایده استارتاپ برای راه اندازی در سال ۲۰۲۴ چه ایده هایی هستند که در ادامه بررسی می کنیم.

بهترین ویژگی یک ایده استارتاپی

یکی از اولین قدم ها برای راه اندازی یک کسب و کار، ارائه یک ایده تجاری موفق است. بدون داشتن ایده، سفر شما در مسیر کارآفرینی، به مقصد ختم نمی شود و موفقیت برای کسب و کار شما حیاتی است. اما موفق بودن یک ایده تجاری چگونه قابل پیش بینی است؟ عوامل زیادی وجود دارد که بتوان ارزشمند بودن یک ایده را با آنها بررسی کرد؛ اما در ادامه، چند معیار خاص را به مرور می کنیم که اگر ایده شما دارای این ویژگی ها باشد، احتمالا ممکن است ایده تجاری خوبی باشد و ممکن است به موفقیت برسید. تاکید می کنم، «احتمالا ممکن است». 

مقیاس پذیری در استارت اپ

مقیاس پذیری در استارت آپ

یکی از مهم ترین ویژگی های یک ایده تجاری خوب، مقیاس پذیری آن است. مقیاس پذیری به کسب و کارها اجازه می دهد تا در حد خود رشد کرده و با گذشت زمان، سود و درآمد خود را بدون هیچ ورودی یا هزینه اضافی دو برابر کند. هر چقدر هم ایده شما جذاب باشد، اگر با گذشت زمان مقیاس پذیر نباشد، کسب و کار شما بزرگ نخواهد شد. 

حل کردن مشکل به صورت ملموس

همه ایده‌های عالی از این واقعیت سرچشمه می‌گیرند که به روشی منحصر به فرد به حل مشکلات کمک کرده‌اند که کاربران بتوانند از آن استقبال کنند. نتیجه باید ملموس و کاربر پسند باشد تا درک آن آسان باشد. یکی از نمونه‌های عالی کسب‌وکارها که مشکلات را به صورت ملموس حل کرد، اوبر است. این استارتاپ به عنوان واسط، مسافران را به رانندگان وصل کرده و راه حل نوآورانه آنها برای سفر در همه جا فراگیر شده است. به همین دلیل، بسیاری از کسب و کارها سعی می کنند از این روند پیروی کنند تا موفقیت را تکرار کنند.

باید بازار وجود داشته باشد یا یک بازار جدید ایجاد شود

در یک بازار که همین الان هم در حال رشد و کار است، ایده های زیادی هست که می توان با آنها کسب و کار را شروع کرد. می توانید از طریق نظرسنجی و داده های مناسب، به این نتیجه برسید که این بازار وجود دارد یا خیر .و یا این که کسب و کار شما می تواند ارزشی برای مردم خلق کند؟

رویکرد دیگر این است که بازار، با ایده شما به وجود بیاید. یکی از بهترین نمونه های این رویکرد را می توان در iPad اپل مشاهده کرد. اگرچه قبل از آی‌پد تبلت‌های دیجیتال کمی وجود داشت، اما اپل به سرعت کمبودهای موجود در بازار را درک کرد و با رفع آن‌ها، آی‌پد معروف امروزی را به یک نام آشنا تبدیل کرد. 

انتخاب بازاری با رقابت کمتر

هرچه ایده های شما منحصر به فردتر و خلاقانه تر باشد، رقابت کمتری در بازار پیدا خواهید کرد. این وضعیت به شما کمک می‌کند تا امتیازات ویژه‌ای در بازار به دست بیاورید و به تبع آن می توانید سود بهتری کسب کنید. با این حال، این امکان نیز وجود دارد که یک بازار به دلیل راکد بودن، رقابت های کمی داشته باشد.

بازار روبه رشد

وارد یک بازار رو به رشد شوید

افرادی که به دنبال ایده های تجاری هستند باید مطمئن شوند که وارد یک بازار راکد نمی شوند. درست است که هر بازاری، چرخه های اوج و فرود خود را دارد، اما ورود به بازاری که روند نزولی دارد به اعتبار کسب و کار شما لطمه می زند. یک راه عالی برای تجزیه و تحلیل عملکرد بازار، گرفتن داده ها از بازار سهام است. یکی از بهترین نمونه های بازار رو به رشد، بازار EdTech در کشور است که در طول همه گیری کرونا رشد فوق العاده ای را نشان داده و بسیاری از کسب و کارها بر روی این بازار سرمایه گذاری کرده اند. 

یک ایده پایدار

ایده های خوب، همیشه در طولانی مدت پایدار هستند. اما برای پایدار کردن آن، ایده باید این موارد را داشته باشد:

  • به منابعی دسترسی داشته باشد که می تواند برای مدت بسیار طولانی دوام بیاورد. فرسوده کردن منابع کلیدی یکی از دلایل اصلی مرگ کسب و کارها است.
  • داشتن چشم انداز. بدون چشم انداز قوی، انجام وظایف روزانه بسیار سخت خواهد بود که کسب و کار را در برابر سقوط آسیب پذیر می کند.

سودآوری

اگرچه ممکن است مضحک به نظر برسد، ایده های برتر تجاری همیشه سودآور هستند. برای اطمینان از داشتن یک ایده تجاری سودآور، یک پیش‌بینی مالی از کسب‌وکار انجام دهید و ببینید که آیا می‌توانید از آن برای تجزیه و تحلیل زمانی که ایده به نتیجه می‌رسد و اولین سود را کسب می‌کند، استفاده کنید. اگر سرمایه گذاری ها و منابع کافی نیست، باید مطمئن شوید که ایده کسب و کار شما قادر به جذب سرمایه گذاری خواهد بود.

مدیریت صحیح

مدیریت صحیح

ایده های تجاری عالی همیشه با مدیریت می توانند رشد کنند. کارآفرینان دارای ایده های تجاری، باید مهارت های مدیریتی مناسبی داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که زمان و منابع مالی هدر نمی رود. حتی اگر تنها چند کارمند دارید، اگر کسب و کار شما بخواهد در مسیر پیروزی باقی بماند، از همان ابتدا به مدیریت مناسب نیاز دارد.

شناسایی خطرات و کاهش آنها

آینده هر کسب و کار جدید کاملا نامشخص بوده و تحت تاثیر عوامل زیادی است. نکته کلیدی این است که موانع و خطرات عمده در سرمایه گذاری را شناسایی کرده و به صورت مستمر در جهت اجتناب یا کاهش آنها برای جلوگیری از ضرر تلاش کنید. هرچه خطرات و موانع بیشتری را شناسایی کنید، گزینه های استراتژیک بیشتری برای مبارزه با آنها در اختیار خواهید داشت.

منحصر بفرد

همه ایده‌های برتر کسب‌وکار در جهان، یک وجه اشتراک دارند و آن، منحصر به فرد بودن است که به آنها کمک می کند تا به پیشگامان حوزه فعالیت خود تبدیل شوند و بعدها، سایر کسب و کارها سعی می کنند آن را تکرار کنند.

برای آنکه ایده کسب و کار شما به ترند تبدیل شود، باید متفاوت از ایده های موجود باشد. ایده باید منحصر به فرد باشد و سایر کسب و کارهای موجود در بازار نتوانند آن را تکرار (کپی) کنند.

چند ویژگی کلیدی دیگر برای یک ایده خوب

یک ایده خوب مفهومی است که پتانسیل ایجاد ارزش یا حل یک مشکل را دارد. در اینجا چند ویژگی کلیدی وجود دارد که یک ایده خوب باید داشته باشد:

مرتبط بودن

یک ایده خوب باید به یک نیاز، مشکل یا فرصت مرتبط بپردازد. باید با نیازها و آرزوهای مخاطبان همسو باشد و پتانسیل ایجاد تاثیر قابل توجه را داشته باشد.

اصالت

یک ایده خوب باید منحصر به فرد و نوآورانه باشد. باید چیز جدیدی را به روی میز بیاورد، خواه یک رویکرد جدید باشد یا یک محصول یا دیدگاه جدید.

امکان سنجی

یک ایده خوب باید قابل اجرا بوده و با توجه به منابع، مهارت ها و زمان موجود، باید واقع بینانه، عملی و قابل دستیابی باشد.

مقیاس پذیری

یک ایده خوب باید پتانسیل رشد و گسترش را داشته باشد و بتواند به مخاطبان بیشتری دست یابد و در طول زمان تاثیر بیشتری داشته باشد.

ثبات

یک ایده خوب باید در بلندمدت پایدار باشد و بتواند منابع و پشتیبانی کافی را برای حفظ عملیات و تأثیر خود ایجاد کند.

وضوح

یک ایده خوب باید واضح و قابل درک باشد. باید ساده، مختصر و به راحتی به دیگران منتقل شود.

همسویی

یک ایده خوب باید با ارزش ها و علایق شما همسو باشد. این باید چیزی باشد که به آن اعتقاد دارید و به آن علاقه دارید تا بتوانید در طول زمان انگیزه و تعهد خود را حفظ کنید.

چگونه ایده برای استارت‌آپ پیدا کنیم؟

چگونه ایده برای استارت‌آپ پیدا کنیم؟

روش‌های اثبات‌شده‌ای وجود دارد که کارآفرینان برای اثبات بادوام بودن کسب و کار خود، می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته باید این نکته را در نظر گرفت که دنیای استارتاپ، دنیای عدم قطعیت است و روش های به دست آمده، بر اساس علم و تجربه ای است که تا کنون به دست آمده و با پیشرفت های بیشتر بشر، این علم و تجارب عمق بیشتری پیدا می کنند. 

بر اساس همین نکته، در ادامه برخی از چارچوب هایی را مرور می کنیم که کارآفرینان موفق در توسعه ایده های تجاری خود از آنها استفاده کرده اند. فرقی نمی‌کند یکی از این چارچوب ها را انتخاب کنید یا ترکیبی از برخی از آنها را به کار ببرید، این رویکردها به شما کمک می‌کند تا در مورد اتفاق بزرگ بعدی تصمیم بگیرید.

 

استراتژی ۱: جهانی فکر کنید، محلی عمل کنید

یکی از راه‌های بسیار رایج که کارآفرینان می‌توانند کسب‌وکارهای موفق ایجاد کنند، یافتن ایده‌های عالی و اثبات‌شده در بازارهای خارج از کشور و آوردن آن‌ها به منطقه محلی خود است. شاید هیچ نمونه ای بهتر از Afterpay برای آن وجود نداشته باشد. Afterpay اکنون بزرگترین نام در فضای «الان بخر، بعدا پرداخت کن» (BNPL) است، اما اولین کسب و کار نبود. Affirm، دو سال پیش از Afterpay راه اندازی شد و موفقیت اولیه پیشگامانه آن بدون شک الهام بخش بنیانگذاران Afterpay بود.

استراتژی ۲: ۲۱ روز را صرف ثبت هر مشکلی کنید که با آن روبرو می شوید

یکی دیگر از تکنیک‌های ساده که بسیاری از بنیان‌گذاران آن را اجرا کرده اند، این است که مشکلی که خودشان با آن مواجه شده اند را در نظر می گیرند و سپس راه‌حل را در یک کسب‌وکار قابل توسعه، ارائه می دهند. این مشکلات می تواند شامل مشکلات در محل کار یا خانه شما باشد. در طول ۲۱ روز، با هر مشکلی که مواجه می شوید را در یک دفترچه یادداشت کرده و در پایان دوره، به آنها نگاه کنید و ببینید آیا ممکن است راه حلی برای آنها وجود داشته باشد یا خیر. از درون همین تکنیک می توان به یک ایده تجاری رسید.

چرا ۲۱ روز؟ زیرا به طور منظم (اگر نه روزانه) با مشکلاتی مواجه شوید، در صورتی که راه حلی برای آن پیدا کردید، آن مشکل را به سرعت فراموش خواهید کرد. نگه داشتن یک گزارش واقعی به شما این امکان را می دهد که ببینید یک مشکل چند بار ظاهر شده است.

این همان کاری است که بنیانگذاران DoorDash انجام دادند. مشکلی که داشتند ساده بود: آنها عاشق غذاهای تایلندی بودند، اما رستوران های محلی، در مناطق حومه شهر تحویل نداشتند. بنابراین به فکر برنامه‌ای افتادند که می‌توانست تحویل غذا را تسهیل کند. اینگونه بود که بنیانگذاران به سادگی متوجه یک مشکل روزمره شدند که در آن زمان راه‌حلی نداشت.

استراتژی ۳: تجزیه و تحلیل SWOT را روی شرکت های موجود انجام دهید

گزینه دیگر این است که کسب و کارهای موجود را بررسی کرده و راه هایی برای انجام بهتر کارها پیدا کنید. این امر به ویژه در بازار برنامه‌ها و نرم‌افزارها، جایی که ایده‌های زیادی وجود دارد اما اغلب فضایی برای رقیب وجود دارد تا کارها را بهتر انجام دهد، ، قابل اجرا است.

تجزیه و تحلیل SWOT یک ابزار مفید برای ساختارشکنی شرکت ها بوده و می تواند نشان دهد که آیا آنها برای ایجاد تغییرات آماده هستند یا خیر است. شرکت های پیشرو در یک حوزه را در نظر بگیرید و تجزیه و تحلیل SWOT را برای هر یک از آنها انجام دهید. اگر موضوعات مشترکی در جعبه‌های «ضعف‌ها» وجود دارد، پرداختن به آن احتمالا فرصتی برای یک ایده تجاری است.

همچنین می‌توانید برنامه‌های محبوبی که رتبه‌بندی ستاره‌ای ضعیفی دارند را در فروشگاه برنامه‌های iOS یا Android جستجو کنید. معمولا در این برنامه‌ها، ایده قوی است، اما تجربه کافی وجود ندارد و تقریبا به طور قطع دارای “W” در تجزیه و تحلیل SWOT خواهند بود.

استراتژی ۴: از چارچوب «کارهایی که باید انجام شود» استفاده کنید

چارچوب «کارهایی که باید انجام شود» (JTBD) ابزاری قدرتمند برای توسعه ایده‌های تجاری است که در آن کارآفرین تلاش می‌کند تا بفهمد هدف خاص مشتری چیست (کار) و فرآیندهای فکری که باعث می شود مشتری از یک محصول یا خدمات برای تکمیل کار استفاده کند، کدام هستند.

اتوماسیون نمونه خوبی است. در حال حاضر، اتوماسیون، دیجیتالی کردن و تحول برای بسیاری از مشتریانی که با حذف کارهای کم اهمیت، به دنبال افزایش کارایی کسب و کار هستند، مورد توجه است.

به عنوان مثال، Elenium Automation یک استارت آپ استرالیایی است که فرصت بزرگی را در واکنش به COVID-19 پیدا کرد. این شرکت به‌عنوان یک کسب‌وکار برای خودکارسازی تجربه فرودگاهی برای مسافران راه‌اندازی شد؛ اما توانایی این شرکت برای ارائه کنترل‌های دمایی، ضربان قلب و تنفس بدون تماس، به یک راه‌حل خودکار برای یک مشکل بزرگ تبدیل شد و شرکت، برای شروع کار و توسعه به مناطق دیگر فراتر از فرودگاه ها، ۱۰ میلیون دلار جذب کرد.

استراتژی ۵: با مشاهده مخاطب شکاف ها را کشف کنید

بسیاری از کسب و کارهای موفق نه با یافتن یک مشکل جدید برای حل، بلکه با مشاهده بازار موجود و درک مشکلات موجود کار خود را آغاز می کنند. هنگامی که مشکلی را شناسایی کردید که راه‌حلی ندارد یا راه‌حل‌هایی با کیفیت پایین دارد، می‌توانید با محصولی که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند، در قالبی که آن‌ها ترجیح می‌دهند وارد عمل شوید.

یک مثال عالی، Triangl است. لباس شنا یک بازار بیش از حد اشباع است و عقل متعارف می‌گوید که برای راه‌اندازی یک برند جدید در آن بازار، به بودجه بازاریابی زیادی نیاز دارید. Triangl راه دیگری را پیش گرفت و با تشخیص اینکه مصرف کنندگانش در اینستاگرام فعال هستند و برندهای دیگر، چندان به اینستاگرام اهمیت نمی دهند، آنها را در اینستاگرام هدف قرار داد و یک تجارت بسیار موفق ساخت. Triangl لباس های خود را به صورت مجانی در اختیار افراد مشهور و اینفلوئنسرها قرار داد و توانست با موفقیت یک خرده‌فروش آنلاین را برای «ایده‌ای» راه‌اندازی کند که به هیچ وجه جدید نبود.

فوروم ها، Subreddits، لینکدین و گروه‌های فیسبوک، انجمن‌های توییتر و موارد دیگر می‌توانند منبع عظیمی از ایده‌های تجاری باشند، اگر آنها را بررسی کرده و درک کنید که چه چیزی باعث انگیزه گروه‌های خاص فعال در آنها می‌شود.

صنعت شکسته

استراتژی ۶: به دنبال صنعت شکسته بگردید

فرصت دیگر برای کارآفرینان این است که صنایعی که «شکسته» هستند و شهرت ضعیفی در میان مصرف کنندگان دارند را شناسایی کرده و راه هایی برای ایجاد اختلال و نوآوری در آنها بیابند. اینها معمولا صنایعی هستند که سابقه طولانی و بازار انحصاری دارند و در ظاهر اصلا نیازی به نوآوری ندارند.

سه نمونه از این نوع بازارها را با هم بررسی می کنیم:

۱) خدمات مالی. بنیانگذاران Stripe فرصتی را برای تسهیل پرداخت‌های آنلاین با کارت اعتباری آسان، دور زدن شرکت‌های فعلی و ایجاد یک تجارت پر رونق و مخرب خلاق برای آسان کردن کارها برای خرده بازیگران آنلاین ایجاد کردند.

۲) صنعت تاکسیرانی. صنعت تاکسی، با حداقل رقابت، برای چندین دهه نیازی به تغییر نداشت و در بهترین حالت، اپلیکیشن‌هایی با عملکرد کم داشتند و چندان اهمیتی هم به خدمات مشتری نمی دادند. سپس Uber با یک اپلیکیشن بسیار کاربردی و راحتی به بازار آمد و صنعت تاکسی از آن زمان در تلاش بوده است تا جایگاه پیشین خود را بازپس بگیرد.

۳) صنعت هتل داری. همانطور که اوبر به تجربه ضعیف مشتری با تاکسی پرداخت، Airbnb به راه حلی برای کسانی تبدیل شده که در هنگام سفر به دنبال محل اقامت هستند.

تخریب خلاق باعث هدایت بسیاری از موفق ترین کسب و کارها می شود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که متوجه شوید هنگام برخورد با صنایع فعلی چه نکاتی را متوجه مصرف کننده می کنید.

استراتژی ۷: به دنبال تغییرات تکنولوژیک باشید

کارآفرینان زمانی که به دنبال نوآوری با فناوری هستند، باید کمی مراقب باشند ایده‌های بزرگ زیادی بود که شکست خورده اند زیرا «از زمان خود جلوتر بودند». وقتی صحبت از نوآوری در فناوری به میان می آید، راز این است که به تغییرات تکنولوژیک و فرصت هایی که با آن به وجود می آیند نگاه کنیم.

به عنوان مثال، نتفلیکس تنها به این دلیل قابل دوام شد که سرعت اینترنت و پهنای باند تلفن همراه در سراسر جهان به حدی رسید که پخش استریم با کیفیت بالا مقرون به صرفه بود. Fitbit تنها به این دلیل قابل اجرا شد که اتصال بلوتوث به حدی از پیشرفت رسیده بود که ارتباط یکپارچه با تلفن هوشمند امکان پذیر بود. برنامه‌های AR در تلفن‌های همراه تنها زمانی قابل اجرا بودند که تعداد زیادی از مردم تلفن‌های همراهی داشته باشند که با واقعیت افزوده سازگار باشد.

نکته کلیدی در اینجا این است که به دنبال تغییراتی در نحوه مصرف فناوری بوده و به دنبال فرصت هایی باشید که ممکن است از آن پدید آیند. در حال حاضر، روند بزرگ، عرضه جهانی پهنای باند موبایل ۵G است. تاخیر بسیار کم و سرعت انتقال داده بسیار بهبود یافته ۵G به برنامه‌هایی اجازه می‌دهد که حتی در رویای آنها هم نبوده‌اند. بسیاری از کارآفرینان موفق در فضای فناوری در چند سال آینده کسانی هستند که رویا پردازی می کنند.

استراتژی ۸: قانون ۱۰x

استراتژی دیگر برای ایجاد یک استارت‌آپ موفق، «۱۰ برابر» کردن چیزهاست کسب‌وکارهای موجود را ۱۰ برابر آسان‌تر، ۱۰ برابر سریع‌تر، ۱۰ برابر پر بازده‌تر، یا ۱۰ برابر به روش‌های دیگر بهتر کنید.

آمازون اینگونه شروع کرد. یادآوری تاریخ پیدایش آمازون دیگر تکراری شده است، اما در ابتدا یک کتابفروشی آنلاین بود. موفقیت اولیه آن این بود که ۱۰ برابر بهتر از این بود که گستره بسیار بیشتری از کتاب‌ها را نسبت به فروشگاه‌های فیزیکی عرضه می‌کرد (در واقع چندین برابر بیشتر از ۱۰ برابر، اما قانون پابرجاست). چرا یک مصرف کننده وقت خود را برای یافتن چیزی مبهم از کتابفروشی به کتابفروشی دیگر تلف می کند، در حالی که یک جستجوی ساده در آمازون آن را پیدا می کند؟

آمازون متعاقبا سرمایه‌گذاری کرده تا اطمینان حاصل کند که محصولات را ۱۰ برابر سریع‌تر به مصرف‌کنندگان می‌رساند؛ مقیاس آن در همه چیز، ۱۰ برابر چیزی است که هر خرده‌فروش آنلاین دیگری می‌تواند انجام دهد و مشتریان خود را ۱۰ برابر بهتر درک می‌کند، به طوری که همیشه محصولات و تبلیغات مناسب را توصیه می‌کند.

استراتژی ۱۰x ممکن است به منابع بیشتری برای گسترش موفقیت آمیز تجارت نیاز داشته باشد، اما فوق العاده قانع کننده است؛ مخصوصا برای مشاغل در زمینه های فعال.

استراتژی ۹: فرصت ها را در بازارهای غیر آشکار پیدا کنید

فرصت دیگر احتمالی برای کارآفرینان می تواند این باشد که به دنبال کسب‌وکارهایی باشند که شکست خورده‌اند و ببینند که آیا آنها صرفا «از زمان خود جلوتر بودند». اگر اینطور است، پس شاید اکنون زمان آن رسیده است که این ایده را دوباره بررسی کنید.

هیچ نمونه ای بهتر از بازی های ویدیویی برای این موضوع وجود ندارد. نینتندو به طور کلی یک شرکت موفق است، اما در سال ۱۹۹۵ یک اشتباه فاجعه بار با «پسر مجازی» مرتکب شد – یک کنسول واقعیت مجازی که فروش بسیار ضعیفی داشت و تنها چند ماه پس از عرضه از بازار خارج شد. دنیا برای واقعیت مجازی آماده نبود و فناوری به اندازه کافی خوب نبود که بتواند مطابق انتظارات مشتری عمل کند.

سال‌ها بعد استارت‌آپی به نام Oculus با یک هدست واقعیت مجازی به نام Oculus Rift وارد Kickstarter شد. این کسب و کار آنقدر موفقیت آمیز بود که متا (در آن زمان فیس بوک) شرکت را به قیمت دو میلیارد خرید و به این ترتیب ثابت کرد که اکنون زمان مناسبی برای واقعیت مجازی است.

دنیای تجارت مملو از این «شروع‌های نادرست» است، به آن‌ها نگاهی بیندازید و ببینید آیا بازار، مخاطبان و فناوری به‌گونه‌ای تغییر کرده‌اند که اکنون قابل دوام هستند یا خیر.

استراتژی ۱۰: تکرار به عنوان نوآوری

یکی از گزینه های نهایی و کاملا معتبر برای یک کسب و کار بادوام این است که به جای انجام کاری کاملا جدید، تکرار کنید. ایده های بسیار خوبی وجود دارد که باعث ایجاد کسب و کارهای موفق شده است. استفاده از آن ایده و افزودن چیزی به آن می تواند منجر به یک استارتاپ چالشی بسیار موفق شود.

خودروهای تسلا به این دلیل موفق نشده اند که رویکرد کاملا جدیدی برای ساخت و طراحی خودرو ارائه داده اند. از آنجایی که آنها با موفقیت یک منبع سوخت قدیمی برای خودرو را با منبع سوخت جدیدتر و برتر جایگزین می کنند، تجارت تسلا علیرغم اینکه چندان نوآورانه نیست، بسیار موفق شده است.

بهترین ایده‌ استارتاپ در سال ۲۰۲۴

در نهایت و پس از همه این توضیحات به این سوال می رسیم که بهترین ایده استارتاپی در سال ۲۰۲۴ یعنی امروز، چه خواهد بود؟ در یک جستجوی کوچک، چندین و چند فهرست بلند بالا به دست می آید که هر کدام هم منطقی به نظر می رسند. در ادامه، برخی از پرتکرارترین حوزه ها و ایده ها برای بهترین ایده استارتاپ در سال ۲۰۲۴ را با هم مرور می کنیم. در کنار اینها، بررسی و دنبال کردن ترندهای روز خبری، می تواند بهترین مسیرها برای ایده یابی باشد.

Launch VR

راه اندازی VR

یک کسب و کار در حوزه واقعیت مجازی (VR) معمولا در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرد: فروش محصولات واقعیت مجازی، ایجاد یک تجربه واقعیت مجازی و مشاوره واقعیت مجازی یا سایر مدل‌های راه‌اندازی جامعه محور. ایستگاه عالی برای شروع یک استارتاپ در چنین حوزه ای، این است که به منافع جامعه خود و شرکت های واقعیت مجازی که قبلا در منطقه شما تاسیس شده اند نگاه کنید. به عنوان مثال، اگر هیچ تجربه واقعیت مجازی در منطقه شما وجود ندارد، ممکن است یک فرصت عالی برای معرفی یک اتاق فرار یا بازی VR باشد.

باکس اشتراک 

جای تعجب دارد که بازاریابان ماهر علاقه مند به یک صنعت خاص، چرا هنوز یک استارت آپ باکس اشتراک راه اندازی نکرده اند! این حوزه فقط در امریکا، ۱۸.۵ میلیون خریدار دارد و نشان دهنده پتانسیل های آن است. کلید ایجاد راه‌اندازی موفق باکس اشتراک، شناسایی محصولات محبوبی است که مردم به صورت ماهانه از آن استفاده می‌کنند و کسب‌وکارهایی که در آن بازار هدف محبوب هستند.

دوره های آنلاین

یک مهارت خاص و تمایل به آموزش آن به دیگران، تنها چیزی است که برای یک راه اندازی دوره های آنلاین نیاز دارید. آیا به یک زبان خارجی مسلط هستید؟ آیا سابقه ای در بازاریابی شبکه های اجتماعی دارید؟ آیا شما یک عکاس با استعداد هستید؟ اگر دانش عمیقی در یک زمینه خاص یا مجموعه ای از مهارت های چشمگیر دارید، شروع یک دوره آنلاین راهی عالی برای به کارگیری استعدادهای خود است. با ایجاد یک برنامه درسی که برای شما منحصر به فرد است با تکالیف و اهدافی که شاگردان شما را درگیر می کند، وارد این بازار شوید.

چت بات ها

 چت بات ها نقطه تماسی را برای مشتریان ارائه می دهند تا مشتریان بهتر در وبسایت ها هدایت شده و مشکلات را عیب یابی کنند. موفقیت یک استارتاپ چت بات تا حد زیادی به قابلیت های محصول بستگی دارد. استفاده از زبان طبیعی، دادن شخصیت به ربات‌های خود و توانایی کارکرد خوب در پلتفرم برای پاسخگویی موثر به سوالات مشتریان برای موفقیت این استارت‌آپ ضروری است.

تجارت الکترونیک

با وجود تسلط غول‌های تجارت الکترونیک مانند Shopify و Amazon، این صنعت هنوز هم فضایی برای نوآوران دارد. یکی از راه های غلبه بر رقبای بزرگ در این بخش، از طریق پیشنهادات منحصر به فرد است. به عنوان مثال، اگر صنایع دستی را از طریق یک پلتفرم تجارت الکترونیکی می فروشید، می توانید از این صنعت بهره زیادی ببرید. چرا که پیش بینی می شود تقاضای زیادی برای اقلام دست ساز در آینده وجود داشته باشد.

استارت‌آپ‌های ای کامرس به تاکتیک‌های فروش مجازی، تعهد به بازاریابی و توانایی مدیریت موفقیت‌آمیز اقلام برای مخاطبان هدف نیاز دارند. اولین گام این است که بازاری را شناسایی کنید که یا فوق اشباع نیست یا به یک جامعه هدف خاص مشرف است. از طرف دیگر، اگر محصولی دارید که به فروش آن علاقه دارید، می توانید با استفاده از همین تاکتیک ها، محصول خود را تبلیغ کنید.

پادکست

آیا دوست دارید در مورد موضوع خاصی برای بقیه صحبت کنید و برای چنین کاری فوق العاده مشتاق هستید؟ پادکست ممکن است ایده عالی برای شما باشد! پادکست یک سرمایه گذاری ایده آل برای افرادی است که به یک موضوع خاص علاقه دارند و می خواهند وقت خود را صرف به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد آن کنند. با توجه به اینکه پادکسترهای زیادی هر روز ظاهر می شوند، اکنون زمان آن است که پرچم خود را به عنوان یک متخصص در زمینه مورد علاقه خود نصب کنید.

محصولات زیبایی سبز

محصولات زیبایی سبز

محبوبیت محصولات زیبایی سبز یا «تمیز» روز به روز در حال افزایش است زیرا بیش از گذشته متوجه اثرات مخرب برخی از مواد موجود در محصولات زیبایی سنتی می شویم. استارت آپ محصولات زیبایی سبز جایگزین بهتری ارائه می دهد، خواه محصولات مراقبت از پوست باشد، خواه لوازم آرایشی. نکته کلیدی، ایجاد محصولی است که بدون داشتن مواد مضر، به اندازه محصولات سنتی تاثیرگذار و کارا باشد.

استارتاپ هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده ای با واقعیت ما در هم تنیده شده و راه اندازی یک شرکت هوش مصنوعی می تواند شما را در خط مقدم این صنعت رو به رشد قرار دهد. با توجه به اینکه بسیاری از استارتاپ‌ها، فناوری هوش مصنوعی را برای پاسخگویی به این تقاضای فزاینده ایجاد می‌کنند و به اصطلاح، بازار شلوغی ایجاده شده است، ایده شما باید منحصر به فرد و موثر باشد. برای دستیابی به یک محصول هوش مصنوعی قابل فروش، مشکلاتی را در نظر بگیرید که شرکت ها و افراد به راه حل برای آنها نیاز دارند و می توانید یک شرکت هوش مصنوعی برای حل آنها ایجاد کنید.

بازاریابی وابسته

بازاریابان وابسته از فروش هایی که برای برندها انجام می دهند، کمیسیون دریافت می کنند. اگرچه افیلیت مارکتینگ یک مفهوم نسبتا جدید است، اما به دلیل موانع کم ورود، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. کلید موفقیت در بازاریابی وابسته، انتخاب محصولاتی است که قبلا با آنها در ارتباط بوده اید یا با آنها شناخته شده اید. این زمینه همیشه به نوعی از مخاطبان نیاز دارد، خواه این بدان معنا باشد که شما یک اینفلوئنسر هستید، وبلاگ دارید، قبلا یک تجارت پر رونق با پایگاه مشتری بزرگ داشته اید، یا نوعی محتوا مانند کتاب یا پادکست ایجاد می کنید.

محصولات حیوان خانگی

یکی از چیزهایی که بسیاری از والدین حیوانات خانگی به اشتراک می گذارند، علاقه به لوس کردن دوستان پشمالوی خود است. چه محصول حیوان خانگی شما کاربردی باشد، مانند حمل تاشوی گربه، یا برای لذت، مانند خوراکی های محبوب سگ ها، به احتمال زیاد بازاری از صاحبان حیوانات خانگی وجود دارد که به دنبال خرید محصولات جدید و نوآورانه هستند.

استارتاپ ادتک

هرچه مدارس بیشتر با آموزش آنلاین تطبیق پیدا می کنند، یک استارت‌آپ edtech می‌تواند مسیر آسان‌تری را برای تحصیل در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد. چه برای تحصیلات دبستان و متوسطه باشد و چه دانش آموزان در سطح کالج، اکنون زمان توسعه فناوری برای تقویت یادگیری آنلاین است.

با انجام تحقیقات در مورد مشکلاتی که مدارس با نرم افزار یا تجهیزات آموزش الکترونیکی خود مواجه هستند، این استارت آپ را منحصر به فرد و از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر کنید و برای ایجاد محصولی تلاش کنید که مشکلات آموزش آنلاین را هموار کند.

غذاهای گیاهی

با افزایش محبوبیت سبک زندگی گیاهخواری، محصولات گیاهی بسیار محبوب شده اند. این افراد به دنبال تنوع در انتخاب و توانایی زندگی در سبک زندگی غذایی انتخابی خود هستند و بنابراین اگر بتوانید محصول یا طیف غذایی را ایجاد کنید که این نیازها را برآورده کند و در مورد آن نوآورانه عمل کنید، به راحتی می توانید وارد این بازار شوید.

خط پوشاک پایدار

مد یکی از پر مخاطب ترین صنایع روی کره زمین است. اگر به فکر راه اندازی یک خط لباس هستید، آن را به یک خط تولید پایدار تبدیل کنید! یک خط لباس پایدار می تواند با ایجاد لباس هایی که ماندگاری طولانی دارند و از نظر اخلاقی از مواد پایدار مانند کتان یا کنف ساخته شده اند، کسب و کار تاثیری ایجاد کند.

وب سایت نیچ

وب سایت نیچ

با ایجاد یک وب‌سایت خاص که مخاطبان هدف خود را جذب کند، به بستری برای افراد همفکر برای جمع‌آوری یا منبع اطلاعات تبدیل شوید. برای شروع، در مورد موضوعات بالقوه ای که ترافیک بالایی ایجاد می کند تحقیق کرده و کلمات کلیدی مرتبط را برای افزایش سئو پیدا کنید. سپس، یک وبسایت منحصر به فرد، با طراحی خوب و با محتوای متمرکز ایجاد کنید تا برای مخاطبان هدف خود جذاب باشد.

کانال یوتیوب

هر روز، میلیون‌ها نفر برای سرگرمی یا یادگیری یک مهارت جدید به یوتیوب مراجعه می‌کنند. راه‌اندازی یک کانال یوتیوب به شما بستری می‌دهد تا دانش خود در مورد حوزه تخصصی را به مخاطبان ارائه داده یا آموزش دهید. هنگامی که تعداد مشترکین خود را افزایش دادید، می توانید شروع به کسب درآمد از تبلیغات کنید.

استارتاپ لوازم جانبی هوشمند

لوازم جانبی هوشمند از دیگر ایده هایی است که می تواند بازار بسیار جذابی داشته باشد. اولین قدم، شناسایی یک مشکل رایج است که لوازم جانبی شما می تواند آن را حل کند یا راهی که می تواند تجربه کاربر دستگاه را افزایش دهد. سپس، یک نمونه اولیه را توسعه دهید و قابلیت استفاده آن را آزمایش کنید. هنگامی که از عملکرد لوازم جانبی هوشمند خود راضی بودید، استارت آپ شما آماده تولد است.

تکنولوژی مواد غذایی

غذا، یک دغدغه همیشگی برای انسان بوده، اما در سال های اخیر، هدف اصلی استارت‌آپ‌های فناوری مواد غذایی تولید غذای سالم برای مردم بدون آسیب رساندن به محیط‌زیست است. صنعت جهانی فناوری غذایی تا سال ۲۰۲۶ می تواند حدود ۳۵۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد. به همین دلیل، با استراتژی و اجرای صحیح، یک استارتاپ فناوری غذایی می تواند با سرعت بسیار زیادی رشد کند.

بهداشت از راه دور

تجربه ای که جهان با دوران کرونا تجربه کرد، باعث شد تا شرکت‌های فناوری پلتفرم‌هایی را ایجاد کنند که در آن پزشکان بتوانند از طریق بهداشت از راه دور (telehealth) به بیماران خدمات ارائه دهند.

علیرغم پایان پیش‌بینی‌شده این همه‌گیری، پیش‌بینی می‌شود صنعت بهداشت از راه دور تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش یابد. بنابراین راه‌اندازی یک استارت‌آپ بهداشت از راه دور حتی فراتر از کابوسی به نام کووید، ایده خوبی است.

فینتک

انتظار می رود ارزش بازار فین تک تا سال ۲۰۳۰ به حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برسد. این تعجب آور نیست زیرا تعداد فزاینده ای از مردم از راحتی پرداخت قبوض، سرمایه گذاری و انجام کارهای مشابه بانکی و مالی از خانه یا محل کار خود لذت می برند. اگر راه‌های بهتری برای جابه‌جایی و افزایش درآمد آنلاین آنها ارائه بدهید، می‌توانید در این صنعت بزرگ یک برنده باشید. 

تجزیه و تحلیل داده ها

این حوزه هیجان انگیز، دیدی را در کلان داده ها ایجاد می کند تا به سازمان ها در رشد آنها کمک کند تا به اهداف خود دست یابند. به عنوان مثال، تحلیلگران داده می توانند با تجزیه و تحلیل مجموعه داده های عظیم مانند ارقام فروش، اطلاعات مشتری و غیره، تعیین کنند که چرا یک شرکت در ضرر است. یکی دیگر از پیشرفت های مرتبط در فضای تجزیه و تحلیل، استفاده از ابزارهای تجزیه و تحلیل وب است. این سیستم ها داده ها را در مورد نحوه تعامل بازدیدکنندگان با وب سایت ها تجزیه و تحلیل می کنند. تحلیلگران داده از این اطلاعات برای بهبود توانایی وب سایت برای جذب خوانندگان بیشتر یا افزایش فروش استفاده می کنند.

اگر قصد راه اندازی یک استارتاپ تجزیه و تحلیل داده را داشتید، مدل کسب و کار شما می تواند پتانسیل موفقیت زیادی داشته باشد. صنعت تجزیه و تحلیل داده می تواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار رشد کند.

امنیت سایبری

امنیت سایبری

اگرچه اینترنت سرزمین مجازی فرصت ها است، اما جنگلی پر از خطر نیز هست. بسیاری از هکرها از اینترنت به عنوان شکارگاهی برای آسیب رساندن به دستگاه ها و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات حساس استفاده می کنند. تنها در نیمه اول سال ۲۰۲۲، هکرها حدود ۳ میلیارد بدافزار و حملات باج افزار را راه اندازی کردند. 

با توجه به این تهدید عظیم، بیشتر کسب و کارها در حال افزایش هزینه ها برای امنیت سایبری هستند. از این توسعه مشخص است که یک استارت آپ امنیت سایبری به این زودی ها با مشتریان خود تمام نخواهد شد – بنابراین قطعا یک زمینه ارزشمند برای در نظر گرفتن است.

مشاوره تکنولوژی

استارتاپ مشاوره فناوری یک تجارت سودآور است که می توانید در نظر بگیرید. در پی شیوع کووید، بسیاری از شرکت‌ها به مشورت با با کارشناسان دیجیتالی‌سازی گرایش پیدا کردند. در واقع، Deloitte اشاره می کند که ۶۹٪ از مدیران مورد بررسی در سال ۲۰۲۱ اعتراف کرده اند که کووید باعث تسریع تحول دیجیتالی شرکت های آنها شده است. فراتر از این آمار، آخرین روند تحول دیجیتال به طور گسترده ای نحوه استفاده کسب و کارها از فناوری برای رشد و مقیاس را تغییر داده است.

مشاوره شبکه های اجتماعی

جدای از بازاریابی کالاها و خدمات، ایجاد و حفظ حسن نیت راه دیگری برای استفاده از شبکه های اجتماعی است. برای اطمینان از عملیات پایدار، کسب‌وکارها و سایر سازمان‌ها باید شهرت و مطلوبیت خود را در بین مشتریان و ذینفعان خود حفظ کنند. اگر به این نوع کار علاقه دارید، می توانید یک استارتاپ مشاوره رسانه های اجتماعی راه اندازی کنید. این یک فرصت امیدوارکننده است.

کلام آخر

این لیست می تواند تا ابد ادامه داشته باشد. اما این نکته را در نظر بگیرید که هر حوزه ای و هر نوع کسب و کاری را انتخاب کنیم، برخی مهارت های مدیریتی و تجاری وجود دارند که به هر حال باید با آنها آشنا شده و به کار بگیریم. دانش خود را به مرور افزایش بدهید و همراه با کسب و کارتان رشد کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.