۲۰ مورد از برترین استارتاپ های هوش مصنوعی ایرانی و خارجی

برترین استارتاپ های فعال حوزه هوش مصنوعی در جهان

0

در قرن نوزدهم میلادی، جهان و به ویژه کشورهایی همچون امریکا، کانادا، آفریقای جنوبی و… با یک پدیده عجیب مواجه شد که «تب طلا» نام داشت. به محض اینکه خبری می آمد که در یک منطقه، طلا پیدا شده، مردم برای یافتن طلا به آن منطقه هجوم می بردند. تب طلا آنقدر تاثیرگذار و بزرگ بود که حتی چارلی چاپلین اسطوره ای فیلمی با عنوان «جویندگان طلا» ساخت و به این موضوع پرداخت. از این نگاه، شاید بتوان استارتاپ های هوش مصنوعی را تب طلای قرن جدید دانست؛ اما اکنون که کمی حواشی مربوط به هوش مصنوعی فروکش کرده، شاید بتوان آرام آرام و به دور از احساسات، تصویر بهتری از هوش مصنوعی و استارتاپ های هوش مصنوعی کسب کنیم. در ادامه تلاش می کنیم با نگاهی به تاریخچه هوش مصنوعی، فعالیت های کنونی این ترند در جهان و ایران، نیم نگاهی به آینده آن نیز بیاندازیم.

تاریخچه هوش مصنوعی

در دهه ۱۹۵۰، نسلی از دانشمندان، ریاضیدانان و فیلسوفانی را داشتیم که مفهوم هوش مصنوعی (یا AI) از نظر فرهنگی در ذهنشان جا افتاده بود و منتظر روزی بودند که چنین تصوری به واقعیت تبدیل شود. یکی از این افراد «آلن تورینگ» بود؛ یک جوان انگلیسی که امکان ریاضیاتی خلق هوش مصنوعی را بررسی می کرد. تئوری تورینگ بر این اساس بود که انسان ها از اطلاعات موجود و همچنین عقل برای حل مشکلات و تصمیم گیری استفاده می کنند، پس چرا ماشین ها نمی توانند همین کار را انجام دهند؟ این تئوری، چارچوب منطقی مقاله او در سال ۱۹۵۰ با عنوان «ماشین‌های محاسباتی و هوش» بود که در آن نحوه ساخت ماشین‌های هوشمند و چگونگی آزمایش هوش آنها را مورد بحث قرار داد.

هوش مصنوعی همه جا هست

ما اکنون در عصر «داده‌های بزرگ» زندگی می‌کنیم؛ عصری که در آن ظرفیت جمع‌آوری حجم عظیمی از اطلاعات را داریم که پردازش آن برای یک فرد بسیار دشوار است. استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه قبلا در چندین صنعت مانند فناوری، بانکداری، بازاریابی و سرگرمی بسیار پربار بوده است. حتی این تجربه را داشته ایم که اگر الگوریتم‌ها پیشرفت چندانی نداشته باشند، داده‌های بزرگ و محاسبات عظیم به سادگی به هوش مصنوعی اجازه می‌دهد تا مطالب فراوانی یاد بگیرد. ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که قانون مور کمی کند می شود، اما افزایش داده ها مطمئنا هیچ حرکتی را نادیده نگرفته است. پیشرفت‌ها در علوم کامپیوتر، ریاضیات یا علوم اعصاب همگی به عنوان دستاوردهای بالقوه از سقف قانون مور عمل می‌کنند.

آینده هوش مصنوعی

در آینده نزدیک، هوش مصنوعی غول بعدی فناوری به حساب خواهد آمد. در درازمدت، هدف هوش عمومی است، یعنی ماشینی که در همه کارها از توانایی های شناختی انسان پیشی می گیرد. این در امتداد همان ربات های احساسی است که ما به دیدن آن در فیلم ها عادت کرده ایم. اما غیرقابل تصور به نظر می رسد که این امر در ۵۰ سال آینده محقق شود. حتی اگر توانایی ساخت آنها را داشته باشیم، سوالات اخلاقی به عنوان یک مانع قوی در برابر ساخت و تولید آنها خواهد بود. وقتی زمان آن فرا برسد (و حتی پیشتر از آن)، ما باید یک گفتگوی جدی در مورد سیاست و اخلاق ماشین داشته باشیم (از قضا هر دو موضوع اساسا انسانی هستند). اما در حال حاضر، به هوش مصنوعی اجازه می‌دهیم به طور پیوسته در جامعه بهبود یابد و بی‌نقص کار کند.

استار‌تاپ هو‌ش مصنوعی به چه معناست؟

استارتاپ هوش مصنوعی، یک شرکت نوپا است که از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) برای توسعه محصولات یا خدمات نوآورانه استفاده می‌کند. استارتاپ‌های هوش مصنوعی اغلب از پایه‌ای از تخصص در مفاهیم و برنامه‌های هوش مصنوعی برخودار هستند. نقش هوش مصنوعی در استارت‌آپ‌ها دگرگون‌کننده بوده و کسب‌وکارهای کوچک را برای رقابت، نوآوری و ایجاد اختلال در صنایع توانمند می‌کند. استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی می‌توانند روی حوزه‌های مختلفی تمرکز کنند؛ از ایجاد سخت‌افزار بهینه‌شده با هوش مصنوعی گرفته تا توسعه مدل‌های یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی نتایج بر اساس داده‌ها.

موضوعات ترند استارتاپی در حوزه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک مفهوم جامع است که در دل خود، روندها و شاخه های متنوعی دارد؛ در حقیقت، احتمالا قرار است که هوش مصنوعی، در تمام جنبه های زندگی روزمره ما خود را جای داده و نشان بدهد. اما در هر بازه زمانی، چند شاخه از هوش مصنوعی است که می تواند رشد کند و به اصطلاح ترند می شود؛ ترندهای این روزهای استارتاپ های هوش مصنوعی از این قرار است:

پردازش زبان طبیعی

یکی از امیدوار کننده ترین بخش هوش مصنوعی، در ترند پردازش زبان طبیعی (NLP) نهفته است. دنیای ما از کلمات و متون تشکیل شده است. تجزیه و تحلیل، قالب بندی، ترجمه و استفاده از متون برای همه انواع کسب و کارها در سراسر جهان ضروری است. این ترند، به کلمات محدود نمی شود و برای تجزیه و تحلیل داده ها، بسیار متفاوت از روش های آماری قبلی نیز به کار می رود. 

با این مقدمه، تعریفی از پردازش زبان طبیعی را مرور می کنیم: NLP اساسا راهی است برای کامپیوترها تا به زبان انسان صحبت کنند. در گذشته، کامپیوترها تنها زمانی قادر به درک زبان انسان بودند که ابتدا به کد ترجمه می شد. اما با استفاده از NLP، ماشین‌ها می‌توانند از متن در حالت طبیعی خود اطلاعاتی به دست آورند. برآوردها نشان می دهد که میزان داده ها در جهان می تواند تا سال ۲۰۳۰ به ۶۱۲ ترابایت و تا سال ۲۰۳۵ به ۲۱۴۲ ترابایت برسد. NLP یک روش کارآمد برای تجزیه و تحلیل و به دست آوردن بینش از حجم عظیمی از داده ها است.

موتور جستجوی هوش مصنوعی

یکی از محبوب ترین و قدرتمندترین کاربردهای پردازش زبان طبیعی، در یک ترند استارتاپی دیگر، یعنی جستجوی هوش مصنوعی خود را نشان می دهد. ابزارهای جستجوی هوش مصنوعی که از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) استفاده می‌کنند، می‌توانند نحوه یافتن اطلاعات آنلاین را تغییر دهند. LLM های زیربنایی در پشت رابطی مانند ChatGPT ابتدا با تجزیه و تحلیل مقادیر زیادی از اطلاعات و «یادگیری» آن کار می کنند. از این رو، مدل الگوها را تشخیص می‌دهد و می‌تواند کلمات و عباراتی را پیش‌بینی کند که قرار است با هم ترکیب شوند. بنابراین، هنگامی که شخصی در یک عبارت جستجو به زبان طبیعی تایپ می کند، پلت فرم جستجوی هوش مصنوعی می تواند دنباله ای از زبان انسانی را پیش بینی کند که به سؤال پاسخ می دهد. این ابزار به‌جای تولید فهرستی از وب‌سایت‌های مرتبط، پاسخ‌های کتبی را می‌دهد که از ترکیبی از منابع مختلف استخراج شده‌اند؛ و این پلتفرم‌ها بسیار فراتر از جستجوهای ساده مانند یافتن پایتخت برزیل یا دمای فعلی هستند. 

مشهورترین این ابزارها اکنون چت جی پی تی است که با سرمایه گذاری مایکروسافت در حال رشد است، اما تنها بازیگر این حوزه نیست و غول های فناوری، مانند گوگل با بارد به دنبال رقابت با آن هستند. 

هوش مصنوعی و انقلاب در صنعت سلامت و پزشکی

در طول سال گذشته، هوش مصنوعی در صنعت مراقبت های بهداشتی نیز نفوذ بسیار زیادی داشته است. هوش مصنوعی همراه با یادگیری ماشینی، چندین فرآیند را در بیمارستان ها سرعت می بخشد؛ از جمله کارهایی مانند اسکن داده های دست نویس در یک پلت فرم آنلاین، ضبط صدا از مکالمات پزشک و بیمار و تبدیل آن به یادداشت های متنی و شناسایی بیماران برای مطالعات تحقیقاتی. این فناوری همچنین در بحبوحه بحران کارکنان بیمارستان در حال تبدیل شدن به یک ابزار ضروری است.

20 مورد از برترین استارتاپ های هوش مصنوعی ایرانی و خارجی

برترین استارتاپ‌های هوش مصنوعی دنیا

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که صنایع مختلف را متحول کند و این پتانسیل در نهایت در حال تحقق است. صنعت هوش مصنوعی قرار است تا سال ۲۰۲۵ به ۱۲۶ میلیارد دلار رشد کند. امروزه استفاده از هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک ضرورت است و شغل های زیادی هستند که روز به روز وابستگی بیشتری به هوش مصنوعی پیدا می کنند. اما ترندها در کدام استارتاپ ها در حال رشد است؟

  1. DeepL، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه ترجمه 

DeepL یک پلتفرم ترجمه ماشینی عصبی است که از الگوریتم های پیشرفته برای ترجمه متن از یک زبان به زبان دیگر با دقت و روانی استثنایی استفاده می کند. فناوری DeepL با پشتیبانی از بیش از ۳۰ زبان، مدل‌های شبکه عصبی، تکنیک‌های یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی (NLP) را برای ارائه ترجمه‌های با کیفیت بالا برای طیف گسترده‌ای از انواع محتوا، از جمله وب‌سایت‌ها، اسناد و ایمیل‌ها ترکیب می‌کند. DeepL با رابط بصری و API قدرتمند خود، مشاغل و افراد را قادر می‌سازد تا با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و با یکدیگر همکاری کنند.

سال تاسیس: ۲۰۰۹

بودجه: ۱۰۰ میلیون دلار 

  1. Frame AI، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه ارتباط با مشتری

Frame با ارائه نرم افزار هوش مصنوعی پیشرو، به دنبال ارائه راه حل های قوی برای حل چالش های متعدد مشتری است. شرکت ها با ساختن «موتور صدای مشتری»، می‌توانند از Frame برای شناسایی طرز تفکر مشتریان، شناسایی الگوهای حفظ یا جذب مشتریان و تبدیل بازخورد کیفی به داده‌های کمی برای رهبری استفاده کنند.

سال تاسیس: ۲۰۱۶

بودجه: ۱۷.۹ میلیون دلار (سری B)

  1. Uizard، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه طراحی اپلیکیشن

Uizard یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کاربران کمک می‌کند تا با حداقل تجربه کدنویسی یا طراحی، طرح‌هایی با ظاهر حرفه‌ای برای وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل ایجاد کنند. فناوری انحصاری Uizard از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای ترجمه طرح‌ها و وایرفریم‌ها به کدهای کاربردی و طرح‌ها استفاده می‌کند و زمان و تلاش لازم برای ایجاد یک نمونه اولیه را کاهش می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند طرح‌های تعاملی و قابل تنظیم ایجاد کنند که می‌توانند با سهامداران به اشتراک گذاشته و آزمایش شوند.

سال تاسیس: ۲۰۱۸

بودجه: ۱۸.۶ میلیون دلار (سری A)

  1. Moveworks، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه منابع انسانی

Moveworks یک پلت فرم هوش مصنوعی است که به کارفرمایان کمک می کند تا محل کار بهتری ایجاد کنند. این پلتفرم با استفاده از درک زبان طبیعی (NLU)، هوش مصنوعی محاوره‌ای و یادگیری ماشین، می‌تواند از مشکلات کارمندان پشتیبانی کند.

سال تاسیس: ۲۰۱۶

بودجه: ۳۰۵ میلیون دلار (سری C)

  1. Tome، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه چند رسانه ای

Tome یک پلتفرم مبتنی بر ابر است که به کاربران امکان می‌دهد اسناد تعاملی و چندرسانه‌ای مانند کتاب‌های الکترونیکی، ارائه‌ها و گزارش‌ها را ایجاد و به اشتراک بگذارند. کاربران به راحتی می توانند متن، تصاویر، ویدئو، صدا و سایر عناصر تعاملی را به اسناد خود اضافه کنند. Tome همچنین ویژگی‌های همکاری و اظهار نظر در زمان واقعی را ارائه کرده و آن را برای پروژه‌های تیمی و کار از راه دور ایده‌آل می‌کند. علاوه بر این، Tome طیف وسیعی از گزینه های سفارشی سازی، از جمله نام تجاری، قالب های طراحی و تجزیه و تحلیل را برای کمک به کاربران در ایجاد محتوای جذاب و تاثیرگذار ارائه می دهد.

سال تاسیس: ۲۰۲۰

بودجه: ۷۵.۳ میلیون دلار (سری B)

  1. Synthesia، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه خلق ویدیو

Synthesia یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که به کسب و کارها امکان می دهد محتوای ویدیویی را در تعداد بالا خلق کرده و شخصی سازی کنند. این پلتفرم می‌تواند ویدیوهای واقعی و جذاب را با آواتارهایی شبیه انسان تولید کند، که آن را برای برنامه‌های مختلف، از آموزش الکترونیکی و بازاریابی گرفته تا گزارش‌های خبری و رویدادهای مجازی، ایده‌آل می‌کند. گزینه های سفارشی سازی Synthesia از جمله پشتیبانی از زبان، انتخاب صدا و ایجاد صحنه، به کاربران امکان می دهد محتوای ویدیویی را به سرعت و کارآمد ایجاد و گسترش دهند.

سال تاسیس: ۲۰۱۷

بودجه: ۱۵۶.۶ میلیون دلار (سری C)

  1. OpenAI، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه عمومی

نمی توان درباره استارتاپ های هوش مصنوعی صحبت کرد و نامی از سازنده چت جی پی تی نیاورد. OpenAI یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی با ماموریت ایجاد هوش مصنوعی عمومی به نفع بشریت است. تا به امروز، حوزه های تحقیقاتی این تیم از شبکه های عصبی مصنوعی تا پردازش زبان طبیعی را شامل می شود. با این حال، آنها بیشتر برای برنامه Chat GPT خود شناخته شده اند.

سال تاسیس: ۲۰۱۵

بودجه: ۱۱.۳ میلیارد دلار (بازار ثانویه)

  1. google Bard، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه جستجو

محصول جدید گوگل هم از آن استارتاپ های هوش مصنوعی است که نمی توان به آن اشاره نکرد. با توجه به زیرساخت های گوگل، این چت بات با سرعت بسیار بالایی در حال رشد است و در عین حال برای یک غفلت چت جی پی تی کمین کرده تا از آن پیشی بگیرد.

سال تاسیس: ۲۰۲۳

بودجه: ۱۰۰ میلیارد دلار 

  1. Grok، استارتاپ هوش مصنوعی در حوزه عمومی

هر جا بحثی از تکنولوژی باشد، رد پای ایلان ماسک را هم می توان دید. ماسک در کنار تمام پروژه های بلند مدت خود برای زمین و فضا، هوش مصنوعی را هم دنبال می کند و به تازگی با xai و محصولش به نام گروک، وارد بازی استارتاپ های هوش مصنوعی شده است. 

سال تاسیس: ۲۰۲۳

معرفی استارتاپ های هوش مصنوعی ایرانی

 

اکوسیستم استارتاپی ایران نیز مانند هر اکوسیستم دیگری تلاش دارد که در لبه تکنولوژی حرکت کند و برای همین هم از جنبه های مختلفی به سراغ هوش مصنوعی رفته تا بتواند ارزش افزوده ای به آن اضافه کند. در ادامه، با برخی از استارتاپ های هوش مصنوعی ایران آشنا می شویم.

استارتاپ هوش مصنوعی بارای

این استارتاپ که از سال ۱۳۹۸ کار خود را آغاز کرده، در زمینه تولید ابزارهای بینایی رایانشی یا همان computer vision مشغول به فعالیت است. این استارتاپ، خدمات خود را در چهار دسته کلی ارائه می دهد، که شامل «خدمات بینایی ماشین و پردازش تصویر»، «پردازش اسناد و مدارک»، «جستجوی تصویری و مشابه‌یابی»، و «برچسب‌زنی داده‌ها و تصاویر» است.

استارتاپ هوش مصنوعی گروتک

گروتک در زمینه کشاورزی فعالیت می کند و تلاش دارد فرایند آبیاری و تغذیه هیدروپونیک را به صورت هوشمند در صنعت کشاورزی ایران پیاده سازی کند. این استارتاپ که از سال ۱۳۹۶ در حال فعالیت است، با ارائه محلول تغذیه به بازار آمده که با روش Batch Dosing تولید شده است و طبق گفته های مسئولان گروتک، دقیق‌ترین روش تهیه محلول غذایی با الگوریتم‌های هوش مصنوعی به حساب می آید.

هوش مصنوعی پارت

در میان شرکت های ایرانی، شاید بتوان گفت که یکی از بالاترین سرمایه گذاری ها در زمینه هوش مصنوعی توسط شرکت پارت انجام گرفته است. پارت از سال ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کرده و در چهار دپارتمان بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی، پردازش گفتار و داده کاوی، محصولات مختلفی را به بازار عرضه کرده است. از جمله این محصولات می توان به این موارد اشاره کرد:

فراشناسا 

یک سامانه احراز هویت الکترونیکی است که این کار را با پردازش تصویر و صوت انجام می دهد. سرویس احراز هویت بیومتریک فراشناسا، هم اکنون به سازمان هایی از جمله قوه قضاییه و بورس ایران خدمات ارائه می دهد.

دانابات

از میان محصولات مختلف پارت، می توان به دانابات اشاره کرد که یک ابزار پشتیبانی آنلاین مشتریان است. این ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند سوالات پر تکرار مشتریان یک کسب و کار را پاسخ داده و وابستگی کسب و کار به پشتیبانی با کمک نیروی انسانی را کاهش می دهد.

عامر اندیش هوشمند

یکی دیگر از استارتاپ های هوش مصنوعی ایرانی، عامر اندیش است که با حدود ۷ سال سابقه، با ۴ محصول فارس آوا، (در زمینه تبدیل فایل های صوتی به متن)، باتاوا (در زمینه دستیار هوشمند)، هوشتل (در زمینه پشتیبانی مشتری) و مدیا مانیتورینگ (در زمینه رصد و جستجو) فعالیت دارد. 

آینده استارتاپ های هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد، دامنه گسترده ای از کاربردها را دارد؛ از کمک به فیزیوتراپیست ها با استفاده از ابزارهای تبدیل متن به ویدئو که تمرینات را به بیمار آموزش می دهد گرفته تا کدگذاری پرسش و پاسخ که پیچیدگی زبان شبکه را کاهش می دهد. 

انتظار می رود استارتاپ های متمرکز بر یادگیری ماشینی تا سال ۲۰۳۰ سهم خالص ۲۱ درصدی در تولید ناخالص داخلی ایالات متحده داشته باشند که بر تاثیر عمیق آنها بر رشد اقتصادی تاکید می کند. با این حال، کسب‌وکارها فقط باید به نقش هوش مصنوعی در COVID-19 نگاه کنند تا بدانند که الگوریتم‌های غیرقابل توضیح می‌توانند منجر به تبعیض‌های خودکار، اهداف نادرست و مجموعه داده‌های ناقص شوند. وقتی هوش مصنوعی مولد، محصول یا اقدامی را به کاربر پیشنهاد می‌کند، ارائه توضیح، کاربرد و تاثیر آن را بر انتخاب‌های مشتریان تقویت می‌کند و تعامل و تصمیم‌گیری آن‌ها را افزایش می‌دهد. 

از چت جی پی تی پرسیدم که برای استارتاپ های حوزه هوش مصنوعی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ پاسخ او این بود:

استارت‌آپ‌هایی که بر روی هوش مصنوعی (AI) کار می‌کنند، به دلیل چشم‌انداز در حال تکامل فناوری، می‌توانند انتظار نتایج متعددی را داشته باشند. تاثیر هوش مصنوعی بر استارتاپ ها شامل موارد زیر است:

20 مورد از برترین استارتاپ های هوش مصنوعی ایرانی و خارجی

تحول در تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل داده ها

هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تصمیم گیری و تجزیه و تحلیل داده ها را در جنبه های مختلف استارت آپ ها، از توسعه محصول گرفته تا استراتژی بازاریابی، متحول کند.

توسعه محصولات و خدمات جدید 

هوش مصنوعی می‌تواند به استارت‌آپ‌ها در توسعه محصولات و خدمات نوآورانه کمک کند و آنها را قادر می‌سازد رقابتی باقی بمانند و وارد بازارهای جدید شوند.

توانمندسازی شرکت‌های فناوری در مراحل اولیه 

تاثیر هوش مصنوعی بر استارت‌آپ‌ها شامل تحول در صنایع و توانمندسازی شرکت‌های فناوری در مراحل اولیه است.

فرصت های آینده روشن با هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی

آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در استارتاپ ها فوق العاده روشن است و فرصت های هیجان انگیزی را برای کسب و کارهایی که از این فناوری ها استفاده می کنند ارائه می دهد.

تقاضا برای تخصص هوش مصنوعی در آینده کار

با پذیرش بیشتر شرکت‌ها از فناوری هوش مصنوعی، استارت‌آپ‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی کار می‌کنند می‌توانند تقاضای فزاینده‌ای برای متخصصان متخصص در توسعه هوش مصنوعی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و یادگیری ماشینی را پیش‌بینی کنند.

هوش مصنوعی به عنوان آینده استارت‌آپ‌ها

تکامل هوش مصنوعی تأثیر فوق‌العاده‌ای بر جامعه داشته است و این احتمال را افزایش می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند عنصری حیاتی در موفقیت آینده استارت‌آپ‌ها باشد.

به طور خلاصه، استارت‌آپ‌های فعال در هوش مصنوعی می‌توانند از پتانسیل تحول‌آفرین هوش مصنوعی برای افزایش تصمیم‌گیری، توسعه محصولات نوآورانه و موقعیت خود برای موفقیت در آینده مبتنی بر فناوری استفاده کنند.

معرفی بزرگترین کمپانی های هوش مصنوعی در دنیا

از آنجایی که هوش مصنوعی بر بسیاری از صنایع تاثیر می‌گذارد، ماموریت‌های شرکت‌های برتر هوش مصنوعی و روش‌هایی که این فناوری را به کار می‌گیرند، به‌طور باورنکردنی متنوع است؛ از رانندگی خودکار گرفته تا امنیت سایبری تا توسعه برنامه‌ها و… شرکت‌های هوش مصنوعی از نظر طول عمر نیز دامنه وسیعی دارند، از بزرگترین شرکت‌های بخش فناوری گرفته که بلندمدت در این بازار حضور دارند گرفته تا شرکت‌های جدیدتر. در ادامه، ۱۵ شرکت را معرفی می کنیم که از تابستان ۲۰۲۳ بزرگترین شرکت ها از نظر ارزش بازار در فضای هوش مصنوعی هستند.

  1. (Microsoft)

مایکروسافت نزدیک به چهار دهه است که پیشرو در فناوری رایانه کاربر نهایی (اند یوزر) به حساب می آید و در حال حاضر دومین شرکت بزرگ جهان است. سیستم عامل محبوب ویندوز دسکتاپ آن تقریبا ۷۴ درصد از سهم بازار را در سراسر جهان دارد. مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در OpenAi در ژانویه ۲۰۲۳ و متعاقب آن ادغام چت ربات هوش مصنوعی ChatGPT و تولید تصویر Dall-E در موتور جستجوی Bing و نرم‌افزار مرور وب Edge، جایگاه خود را به عنوان پیشروترین شرکت هوش مصنوعی در جهان نشان داد.

ارزش بازار: ۲.۴۶ تریلیون دلار

دفتر مرکزی: ردموند، WA، ایالات متحده آمریکا

تاسیس: ۱۹۷۵

تمرکز هوش مصنوعی: جستجوی وب، تولید تصویر

  1. (GOOGLE)

گوگل مجموعه محصولات متنوعی، از آموزش گرفته تا تبلیغات و تناسب اندام تا پخش ویدیو را پوشش داده است؛ اما ۲۵ سال پس از تاسیس این شرکت، محصول شاخص آن همچنان موتور جستجوی آن است که طبق گزارش ها بیش از ۹۰ درصد از جستجوهای جهانی را تشکیل می دهد. گوگل و شرکت مادرش Alphabet با تشکیل بخش هوش مصنوعی خود در سال ۲۰۱۷، به هوش مصنوعی و یادگیری عمیق ورود کرد. در فوریه ۲۰۲۳ این شرکت، Bard را معرفی کرد، یک چت ربات هوش مصنوعی که برای رقابت با ادغام ChatGPT مایکروسافت در موتور جستجوی Bing طراحی شده است. در کنفرانس سالانه توسعه دهندگان که در ماه می ۲۰۲۳ برگزار شد، گوگل سرویس «تجربه جستجوی مولد» خود را معرفی کرد که سر و صدای زیادی نیز به پا کرد. 

ارزش بازار: ۱.۵۷ تریلیون دلار

دفتر مرکزی: Mountain View, CA, USA

تاسیس: ۱۹۹۸

تمرکز هوش مصنوعی: جستجوی وب

۳.(NVIDIA)

ان ویدیا در کنار سه شرکت برتر هوش مصنوعی، واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) را تولید می‌کند که قدرت محاسباتی آن برای چندین فناوری هوش مصنوعی مولد پایه‌ای بوده است. این شرکت ۸۲ درصد از بازار پردازنده‌های گرافیکی را در اختیار دارد و در پیشرفت‌های بزرگ فناوری هوش مصنوعی، از جمله ChatGPT، که با استفاده از ۱۰۰۰۰ پردازنده گرافیکی NVIDIA آموزش داده شده، دست داشته است. وضعیت NVIDIA NeMO LLM به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین مدل‌های زبان بزرگ، همراه با همکاری جدید با مایکروسافت، جایگاه آن را در میان شرکت‌های برجسته هوش مصنوعی تثبیت می‌کند.

ارزش بازار: ۹۷۵.۲۰ میلیارد دلار

دفتر مرکزی: سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

تاسیس: ۱۹۹۳

تمرکز هوش مصنوعی: تولید GPU

  1. (Tesla)

بیست سال پس از اینکه تسلا با چشم‌اندازی برای بازآفرینی صنعت خودرو از طریق فناوری راه‌اندازی شد، خودروی مدل ۳ این شرکت به عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی در تمام دوران شناخته می‌شود. تسلا همچنین بسیار فراتر از صنعت خودروسازی گسترش یافته و به یکی از بزرگترین تامین کنندگان جهانی سیستم های ذخیره انرژی باتری و پنل های خورشیدی تبدیل شده است. از جمله نوآوری‌های آن می‌توان به خودروهای خودران و واحدهای رباتیک دوپا اشاره کرد که هر دو از فناوری هوش مصنوعی برای درک شرایط و رویدادها استفاده می‌کنند تا با کمترین مداخله انسانی خود را هدایت کنند.

ارزش بازار: ۷۹۱.۸۳ میلیارد دلار

دفتر مرکزی: آستین، تگزاس، ایالات متحده آمریکا

تاسیس: ۲۰۰۳

تمرکز هوش مصنوعی: هوش مصنوعی خودرو، رباتیک، انرژی پاک

  1. (IBM)

در حالی که هوش مصنوعی ممکن است برای بسیاری از مردم جدید به نظر برسد، یکی از ۵ شرکت بزرگ هوش مصنوعی دهه‌ها در این حوزه نوآوری کرده است. ۱۱۰ سال پس از تاسیس، آی‌بی‌ام همواره سنگ بنای صنعت فناوری بوده و نوآوری‌هایی را تولید می‌کند که به بخش ریشه‌داری از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند، از جمله بارکد، هارد دیسک و خود رایانه شخصی. پلتفرم پاسخگویی به پرسش واتسون که در ابتدا از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ توسعه یافت، می تواند به عنوان اولین فناوری مدل زبان هوش مصنوعی در نظر گرفته شود که در نتیجه پیروزی آن در سال ۲۰۱۱ در مسابقه Jeopardy به شهرت جهانی دست یافت! از آن زمان، قابلیت‌های یادگیری عمیق آن در طیف گسترده‌ای از صنایع، از جمله مراقبت‌های بهداشتی، آشپزی، مهمان‌نوازی، صرفه‌جویی در مصرف آب و غیره اعمال شده است. در سال ۲۰۲۳، واتسون دومین متوالی Gartner® Magic Quadrant را برای پلتفرم های هوش مصنوعی Enterprise Conversational IBM به دست آورد.

ارزش بازار: ۱۲۳.۸۷ میلیارد دلار

دفتر مرکزی: آرمونک، نیویورک، ایالات متحده آمریکا

تاسیس: ۱۹۱۱

تمرکز هوش مصنوعی: هوش مصنوعی مکالمه ای

۶.(Mobileye)

Mobileye یکی دیگر از شرکت‌های هوش مصنوعی است که بر رانندگی خودکار و سیستم‌های پیشرفته کمک راننده متمرکز است. از طریق شراکت با فورد و فولکس واگن، علاوه بر ۲۵ خودروساز دیگر، فناوری این شرکت در وسایل نقلیه در سراسر جهان به کار گرفته شده است. محصولات این شرکت شامل کمک بین خطوط، ترمز اضطراری خودکار و برخورد رو به جلو است که هدف همه آنها افزایش سهولت و ایمنی رانندگی است. از زمان خریداری توسط اینتل در سال ۲۰۱۷، این شرکت رشد قابل توجهی داشته و به گسترش نوآوری خود در فناوری هوش مصنوعی خودران ادامه داده است. ارزش بازار: ۳۲.۵۰ میلیارد دلار

دفتر مرکزی: اورشلیم، اسرائیل

تاسیس: ۱۹۹۹

تمرکز هوش مصنوعی: هوش مصنوعی خودرو

کلام آخر

استارتاپ های هوش مصنوعی در حال حاضر به عنوان طلایه دار دنیای تکنولوژی شناخته می شوند. تقریبا غیر ممکن است که یک ایده بر اساس هوش مصنوعی داشته باشید و نتوانید سرمایه گذار برای آن پیدا کنید. اما مانند هر پدیده نوپای دیگری، این حوزه هم با فراز و نشیب های بزرگی مواجه خواهد شد. همانطور که در دهه ۹۰ میلادی، هر ایده و استارتاپی که کسب و کار خود را بر اساس اینترنت ارائه می داد، خریداران و سرمایه گذارانی برای خود داشت. اما بحران حباب دات کام در سال ۲۰۰۰، با وجود ضربه ها و ضررهایی که برای شرکت های تکنولوژی داشت، باعث شد تا دنیای تکنولوژی به واقعیت نزدیک تر شوند و به نوعی می توان گفت که غربالگری اتفاق افتاد. این احتمال می رود که چنین اتفاقی در آینده برای هوش مصنوعی هم رخ بدهد. اتفاقی که نه تنها بد نیست، بلکه حتی شاید برای این مسیر، واجب هم باشد تا استارتاپ های هوش مصنوعی که عملکرد بهتری دارند، خود را نشان بدهند.اگر علاقه مند به کار با هوش مصنوعی هستید از مقاله۷۰ ابزار کاربردی و رایگان هوش مصنوعی ۲۰۲۴ دیدن کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.