انتخاب سردبیر تکنولوژی

تلفن‌های همراه، دروازه ورود به دنیای نوظهور متاورس

گفت‌وگو با فیل چن، سرمایه‌گذار 40 شرکت متاورسی

فیل چن، سرمایه گذار 40 شرکت متاورسی

فیل چن، ‌هم‌بنیانگذار Race Capital و شریک بازنشسته مدیریت Presence Capital است. او طی 6 سال گذشته در بیش از ۴۰ شرکت مرتبط با متاورس سرمایه‌گذاری کرده است. فیل مشاور و مدیر ارشد غیرمتمرکز در HTC هم است. در این گفت‌وگو از متاورس آینده اینترنت گفته است.

متاورس چیست؟

متاورس در بالاترین سطح خود، ترکیبی از تجربه همه‌جانبه سه‌‌بعدی از بخش‌های بازی و ویژگی‌های فنی، همراه با WEB 3 است. دیدگاه مورد علاقه من درباره متاورس، همان چیزی است که مارک زاکربرگ بیان می‌کند: «متاورس آینده اینترنت واقعا فقط یک اینترنت پلاس است.»

متاورس و WEB 3 چگونه با یکدیگر همپوشانی دارند؟

Web 1 به AOL ها و ایمیل‌های این فضا اشاره دارد. Web 2 اشاره به تمرکز داده‌ها دارد که یک مشکل بنیادی نه فقط برای تکنولوژی، بلکه برای جامعه، سیاست و مذهب است. Web 3 بر تمرکززدایی‌ و فضایی بدون مرز، باز و عمومی اشاره دارد. در Web 3، مردم می‌توانند داده‌های دیجیتالی خود را داشته باشند.

وعده اینترنت به باز بودن آن بود، ولی در واقعیت ما در فضایی بسته زندگی می‌کنیم. فناوری‌های بزرگ، فضایی را خلق کرده‌اند تا داده‌های 3.5‌میلیارد نفر را مدیریت کنند. آنها تنها کسانی هستند که به الگوریتم‌هایی دسترسی دارند که نشان می‌دهد هر فرد روی چه چیزهایی کلیک می‌کند.

هدف بازار قابل دسترس برای متاورس را بیان کنید؟ این بازار تا ۱۰ سال آینده چه تغییراتی خواهد کرد؟

اگر شما فکر می‌کنید متاورس همان تغییر نام تجاری وی‌آر(VR) و ای‌آر(AR) است و آن را محدود به بازی می‌کنید، باید بگویم سخت‌افزار ای‌آر و وی‌آر می‌تواند تا ۲۰۰میلیون کاربر در سطح جهان را پوشش دهد؛ این در حالی است که اگر متاورس به صورت گسترده مانند تلفن‌های همراه امروزی استفاده شود، میلیاردها کاربر خواهد داشت.

از نظر من پتانسیل بازار در سایز بزرگ‌تری از بازار کنسول‌های بازی خواهد بود؛ اما به بزرگی بازار تلفن‌های همراه نخواهد رسید. در آینده متاورس در چندین نوع دستگاه استفاده خواهد شد و تخمین می‌زنم حدود یک میلیارد کاربر به سخت‌افزارهای متاورس دسترسی خواهند داشت.

جنبه‌های کلیدی متاورس چه چیز‌هایی خواهند بود؟

به نظر من اولین جنبه، NFT خواهد بود. این روزها نزدیک به ۱۰ نوع مختلف ان اف‌تی شامل موسیقی، هنر، ابزارهای بازی و… وجود دارد. ان‌اف‌تی می‌تواند به ابزارهای دیجیتالی ابتدایی با کاربردهای مختلف اشاره داشته باشد. برای درک بهتر می‌توان تصور کرد که ان‌اف‌تی شبیه وب‌سایت‌های دهه اول سال‌۲۰۰۰ هستند، زمانی که هر کمپانی باید یک وب‌سایت برای خود می‌ساخت. به نظر من به‌زودی هر کمپانی یک ان‌اف‌تی  خواهد داشت.

جنبه دوم مربوط به پیشرفت قواعد رمزارزهاست؛ هنوز تردیدهای بسیاری وجود دارد که رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم چگونه دسته‌بندی می‌شوند؟ و اینکه آیا رمزارزها امن و رایج هستند؟ به نظر من تاثیرات جانبی متاورس تاثیر زیادی بر تنظیم قواعد این فضا خواهد داشت.

عوامل سازنده متاورس چه چیزهایی هستند و چقدر هزینه ایجاد خواهند کرد؟

من معتقدم قدرت کامپیوترها بسیار افزایش خواهد یافت، اما سوال اساسی این است که مردم چه کارهایی با متاورس انجام خواهند داد؟ این چیزی است که ما هنوز نمی‌دانیم. مخارج سرمایه‌ای می‌تواند بسیار بالا باشد. در این محاسبات، ما نباید فقط متاورس را در نظر بگیریم، بلکه کاربردهای حول هوش مصنوعی، رباتیک، WEB 3، ان‌اف‌تی(NFT) و ایجاد پروتکل برای چیزهایی مانند بیت‌کوین خواهد بود.

برنامه‌های از بین برنده و برنامه‌های مورد استفاده برای متاورس چه مواردی هستند؟

اجازه دهید چند نمونه مورد استفاده جالب برای متاورس را به شما نشان دهم. استارتاپ AppliedVR، یک وی‌آر پیشگام و همه‌جانبه به شمار می‌رود که هدف آن درمان دردهای مزمن بدون استفاده از دارو‌ست؛ اما در عوض، از وی‌آر برای تمرکز ‌روی قشر بینایی استفاده می‌کند. اخیرا آزمایشی در مرکز پزشکی Cedars-Sinai آمریکا ‌روی یک زن ‌‌حین زایمان انجام گرفت که با موفقیت همراه بود و درد بدون نیاز به مسکن تا سطوح بسیار خوبی کنترل شد.

به همین ترتیب، Osso VR یک پلتفرم آموزش جراحی است و استفاده از تجهیزات سلامت و پزشکی را به تکنولوژی سه‌بعدی به شرکت‌ها آموزش می‌دهد. در آینده‌ای نزدیک، ان‌اف‌تی و دیفای از‌بین‌برنده WEB 3 خواهند بود.

وی‌آر چقدر برای متاورس مهم خواهد بود؟ آیا نسل فعلی سخت‌افزارها برای دنیای متاورسی محدودیتی ایجاد می‌کنند؟ سرمایه‌گذاری‌های عمده در چه فضایی باید انجام بگیرند؟

من متاورس را به وی‌آر و ای‌آر خالص محدود نمی‌کنم، اما این ابزارها را از بخش‌های آن می‌دانم.Oculus  در دسامبر سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰میلیون واحد فروش داشت. این رقم بسیار جذاب است، اما نشان‌دهنده جایگاه فعلی این ابزار هم است.

من فکر می‌کنم ما باید این موارد را در نظر بگیریم:

۱- زیربنای روند رشد در تعداد فروش سخت‌افزارهای وی‌آر و ای‌آر چقدر خواهد بود؟

۲- کاربران در آن چقدر زمان می‌گذرانند؟ در حال حاضر کاربران روزانه بین ۶ تا ۸ ساعت از زمان خود را صرف استفاده از تلفن‌ها می‌کنند.

نزدیک به ۸۰درصد سخت‌افزارها برای هدست‌‌های وی‌آر و ای‌آر مشابه همان سخت‌افزارها برای تلفن همراه است. با در نظر گرفتن یک مقیاس وقتی تلفن‌های همراه تولید می‌شوند، ما می‌توانیم دوباره از آن قطعات استفاده کنیم. برای آن ۲۰درصد باقیمانده، مهم‌ترین اجزا شامل تکنولوژی و اپتیک مانند تجهیزات تشخیص الگو و حرکت دست است.

سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سازنده تجهیزات اپتیکی، بر ایجاد سازگاری همگرایی تمرکز دارد، مانند اینکه چشم‌های شما و لنز چگونه می‌توانند ‌روی عمق میدان‌های مختلف تمرکز کنند. فناوری‌های بزرگ، چندین نمونه اولیه اختراع در حوزه تشخیص چهره و حرکت چشم ارائه داده‌اند؛ مانند اینکه مردم چگونه فکر می‌کنند و چه احساسی در واکنش به چیزی که می‌بینند، دارند. 

با در نظر گرفتن ریسک تفکر اسکیومورفیک، ما معتقدیم که تلفن‌های همراه، دروازه ورود به دنیای نوظهور متاورس خواهند بود. ما به کمک تلفن‌های همراه خود، تجربه متاورس آینده اینترنت را خواهیم داشت. در آینده نزدیک، تا حوالی سال ۲۰۲۵، کاربران WEB 3 به میلیون‌ها نفر خواهد رسید. همانطور که این فناوری در حال تکامل است، ما انتظار داریم قواعد و سیاست‌های این حوزه نیز به نتیجه مشخصی برسند.

امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *