آرت‌گالریز دادوستد هنر

گپی با مهدی فرنگ درباره یک استارتاپ فروش آثار هنری

0

استارتاپ آرت‌گالریز توسط مهدی فرنگ بنیانگذاری شده است. مهدی ۳۱سال دارد و متولد تهران است. او لیسانس خود را در رشته شهرسازی از دانشگاه هنر گرفته و فوق‌لیسانس طراحی شهری از دانشگاه تهران مرکز دارد.

استارتاپ آرت‌گالریز به نشانی artgalleries.ir توسط مهدی فرنگ بنیانگذاری شده است. مهدی ۳۱سال دارد و متولد تهران است. او لیسانس خود را در رشته شهرسازی از دانشگاه هنر گرفته و فوق‌لیسانس طراحی شهری از دانشگاه تهران مرکز دارد.

‌من مدتی در حوزه رشته تحصیلی خودم کار می‌کردم. بعد از دوران سربازی به برنامه‌نویسی علاقه‌مند شدم و پس از آن با تیم‌های استارتاپی همکاری خود را شروع کردم. به واسطه ارتباطی که با اهالی هنر داشتم، ایده آرت‌گالریز از یک نیاز در این حوزه شکل گرفت.

در آن زمان تعداد محدودی سایت بودند که برنامه‌های گالری‌های مختلف را اطلاع‌رسانی می‌کردند ولی مشکلی که داشتند این بود که فقط از طریق پوستر نمایشگاه‌ها اطلاع‌رسانی انجام می‌دادند و اطلاعات دیگری در مورد آن منتشر نمی‌کردند. از طرفی تعداد زیادی گالری در تهران برنامه‌های مختلفی را پوشش می‌دادند و خلأ وب‌سایتی که دیدگاه کلی در مورد هر کدام از گالری‌ها در اختیار مخاطبان قرار دهد تا مخاطبان بتوانند مقایسه بهتری داشته باشند و گالری مورد نظر خود را بهتر انتخاب کنند، وجود داشت. از همان‌جا ایده آرت‌گالریز در ذهنم شکل گرفت که بستری فراهم کنم که تمرکز اصلی آن روی معرفی آثاری باشد که در گالری‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند تا پس از مدتی آرشیو کاملی از آثاری که در تهران در طول هر سال ارائه می‌شود، بشود تهیه کرد.

  • آرت‌گالریز از چه بخش‌هایی تشکیل شده و در هر بخش چه خدماتی ارائه می‌شود؟

آرت‌گالریز از سه بخش اطلاع‌رسانی در مورد گالری‌ها، بخش نقد و بخش فروشگاه تشکیل شده است. در بخش اطلاع‌رسانی تمرکز اصلی ما این است که حتما در گزارشی که از گالری‌ها تهیه می‌کنیم، بخشی از آثاری که به نمایش گذاشته می‌شود نیز پوشش داده شود تا افرادی که زمان کافی برای بازدید حضوری از گالری را ندارند و یا اینکه در شهرستان هستند، بتوانند از آثاری که در گالری ارائه می‌شود، اطلاع پیدا کنند.

در این بخش سعی می‌کنیم تصویر با کیفیتی از آثار، رزومه هنرمند و توضیحات مربوط به نمایشگاه را ارائه دهیم. در بخش نقد یک سری از افرادی که برخی از دوستان من هستند و یا برخی خودشان ما را پیدا کرده‌اند در مورد آثار نظر خود را منتشر می‌کنند، ولی از آنجایی که هنوز فرهنگ نقد‌پذیری در جامعه جا نیفتاده است، اکثرا نقدهای مثبت در مورد آثار منتشر می‌شود.

در بخش فروشگاه نیز هنرمندان می‌توانند در سایت رایگان ثبت‌نام کرده و رزومه خود را برای ما ارسال  ‌کنند. پس از آن می‌توانند چند اثر از خود را ثبت کنند. سپس ما بررسی انجام می‌دهیم و کیفیت آثار را ارزیابی می‌کنیم. در صورتی که نتیجه داوری مثبت بود، پروفایل هنرمند در سایت ایجاد می‌شود و آثار او روی سایت برای فروش قرار می‌گیرد. 

  • قیمت‌گذاری روی آثار را هنرمندان انجام می‌دهند؟

بله، دست هنرمندان برای قیمت‌گذاری باز است و ما فقط بررسی می‌کنیم که قیمت‌ها خارج از رنج نباشد و مطابق عرف بازار باشد. برخی هنرمندان نیز برای قیمت‌گذاری از ما مشورت می‌گیرند.

  • بیشتر چه هنرمندانی با شما همکاری می‌کنند؟

اکثرا هنرمندان جوان و کسانی هستند که خودشان می‌توانند با سایت کار کنند. برای قرار‌دادن آثار هنرمندان پیشکسوت روی سایت ما باید خودمان به آنها مراجعه و آثارشان را روی سایت ثبت کنیم که البته هنوز وارد این حوزه نشده‌ایم. 

  • تاکنون چه تعداد اثر روی سایت قرار گرفته است؟ 

تاکنون حدود ۳۰۰۰ اثر ثبت شده ولی از این تعداد حدود ۵۰۰ اثر روی سایت قرار گرفته است. چون اکثر آثار علی‌رغم اینکه از نظر هنری ارزشمند بوده‌اند، به خوبی عکاسی نشده و از کیفیت بالایی برای انتشار روی سایت برخوردار نبودند. 

  • گالری‌ها چطور می‌توانند با شما همکاری کنند و چه تعداد گالری با شما همکاری دارند؟ 

در حال حاضر گالری‌ها اخبار افتتاحیه‌های خود را برای ما ارسال می‌کنند و ما آن را روی سایت منتشر می‌کنیم. همچنین فرمی روی سایت قرار داده شده که گالری‌ها می‌توانند با پر‌کردن آن فرم اطلاعات نمایشگاه و آثار را برای ما ارسال کنند. تعداد گالری‌ها متغیر است برخی به صورت منظم کار نمی‌کنند. به طور کلی حدود ۲۰ گالری با ما همکاری دارند که اکثرا در تهران هستند.

  • شیوه درآمدزایی شما در آرت‌گالریز چگونه است؟

ما پلن‌های مختلفی برای درآمدزایی داریم. با اطلاع‌رسانی‌هایی که برای نمایشگاه‌ها انجام می‌دهیم، از گالری‌ها هزینه دریافت می‌کنیم. همین‌طور از طریق فراخوان‌ها و تبلیغاتی که روی سایت و شبکه‌های اجتماعی آرت‌گالریز انجام می‌دهیم، درآمدزایی داریم. علاوه بر این، از فروش آثار هنرمند نیز درصدی را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنیم.

تا جایی که توانسته‌ایم سعی کرده‌ایم هزینه‌ها را کم کنیم. با سرمایه اولیه کمی کار را شروع کردیم و تقریبا در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که درآمدزایی خوبی داریم و هزینه‌ها پوشش داده می‌شود

  • در حال حاضر به نقطه سر به سر رسیده‌اید؟

تا جایی که توانسته‌ایم سعی کرده‌ایم هزینه‌ها را کم کنیم. با سرمایه اولیه کمی کار را شروع کردیم و تقریبا در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که درآمدزایی خوبی داریم و هزینه‌ها پوشش داده می‌شود.

  • کشش بازار را تا‌کنون چطور ارزیابی کرده‌اید؟

بازار، بازار خوبی است ولی برای توسعه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم. تا‌کنون آهسته پیش رفتیم، در صورتی که اگر سرمایه‌گذار داشتیم، می‌توانستیم رشد خوبی را تجربه کنیم. من برای جذب سرمایه به شتاب‌دهنده‌ها مراجعه کردم و در اکثر مواقع در مراحل اول موفق می‌شدم ولی در مراحل نهایی موفق به اخذ سرمایه نمی‌شدم.

به نظر من، مشکل اینجا بود که تصمیم‌گیرندگان بیزینس ما را نمی‌شناختند و با هنرهای تجسمی که فیلد کاری ما بود، آشنایی نداشتند. از طرفی مشکل دیگری هم که وجود داشت، این بود که می‌گفتند حتما باید تیم‌ها ۲ نفر یا بیشتر باشد در صورتی که من به‌تنهایی این کار را شروع کرده و برای چند نفر دیگر اشتغالزایی ایجاد کرده بودم.

اهالی هنر در ابتدای کار تمایل نداشتند تصویر آثار را در سایت منتشر کنند و این ذهنیت وجود داشت که اگر تصویر آثار را در سایت منتشر کنند، بازدید از گالری‌ها کاهش می‌یابد. ما در این خصوص با آنها مذاکراتی داشتیم تا ذهنیت آنها را تغییر دهیم. 

  • ارزیابی ریالی از حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید دارید؟

به صورت اعداد و ارقام تحلیل دقیقی وجود ندارد ولی برخی نشانه‌ها وجود دارد که بر بزرگی بازار صحه می‌گذارد. به عنوان مثال، افتتاح گالری‌های جدید در یک سال اخیر در تهران و یا تعداد حراجی‌های آثار هنری که در تهران برگزار می‌شوند، از جمله این نشانه‌هاست. همین‌طور در حراج‌های خارجی که در دوبی و لندن برگزار می‌شود، آثار هنرمندان ایرانی با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.