وقت‭ ‬همصدایی‭ ‬اکوسیستم‭ ‬استارتاپی‭ ‬

یادداشت احسان داوودی

0

ایران‌ایر یکشنبه هفته گذشته ساعت ۵عصر، بدون اطلاع قبلی و دلیل قانع‌کننده وب‌سرویس خود را به روی تمام سایت‌های فروش آنلاین بلیت قطع کرد. سازمان هواپیمایی کشوری پنجشنبه گذشته بعد از ساعت کاری، تعدادی از سایت‌های فروش آنلاین بلیت را به دلیل نداشتن مجوز فروش بلیت هواپیما فیلتر کرد.

ایران‌ایر یکشنبه هفته گذشته ساعت ۵عصر، بدون اطلاع قبلی و دلیل قانع‌کننده وب‌سرویس خود را به روی تمام سایت‌های فروش آنلاین بلیت قطع کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری پنجشنبه گذشته بعد از ساعت کاری، تعدادی از سایت‌های فروش آنلاین بلیت را به دلیل نداشتن مجوز فروش بلیت هواپیما فیلتر کرد.

مورد اول با برگزاری جلسه مابین ایران‌ایر و نمایندگان تعدادی از سایت‌های فروش آنلاین و رفع سوءتفاهمات برطرف شد. هرچند که باعث خسارت چند میلیارد تومانی به این وب‌سایت‌ها شد.

مورد دوم هنوز حل نشده و وب‌سایت‌های فروش آنلاین روزانه خسارت هنگفتی را تنها و تنها به خاطر نداشتن مجوزی که تاثیری در روند نظارت بر فروش این وب‌سایت‌ها ندارد، متحمل می‌شوند.

بارها گفته شده که فیلترینگ به‌منزله کشتن یک کسب‌وکار آنلاین است. حتی فیلترینگ‌های موقت هم چیزی شبیه فلج‌کردن یک استارتاپ است که در صورت رفع فیلتر هم تا مدت‌ها باید برای رفع اثرات مخرب آن، همه منابع و نیروهایتان را به کار گیرید تا دوباره سرپا شوید.

با این‌حال، اینکه در روزهایی که حال اقتصاد کشور چندان مساعد نیست و قیمت دلار و شرایط تحریم بسیاری از جوان‌ها را ناامید کرده و حتی فراتر از آن به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار یا تحصیل در خارج کشور انداخته، این پرسش هنوز بی‌پاسخ است که کدام منطق حکم می‌کند یک‌شبه و به‌شکل فله‌ای استارتاپ‌ها را فیلتر کنیم؟

اکوسیستم استارتاپی کشور، یک زیست‌بوم جوان است که نیاز به حمایت دارد، این حمایت نه از جنس وام و تسهیلات، که باید از جنس محافظت و مراقبت باشد؛ محافظت در برابر آسیب‌هایی که نه‌تنها سازوکارهای مالی بلکه امید استارتاپ‌ها را نشانه می‌رود.

در شرایط اقتصادی فعلی که بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی در آستانه ورشکستگی قرار دارند و تعداد زیادی از استارتاپ‌ها با شرایط سختی برای بقا می‌جنگند، فیلترینگ بزرگ‌ترین ضربه بر پیکر کارآفرینان و کسب‌و‌کارهای نوپا‌ست.

فارغ از داشتن مجوزهای لازم برای ارائه خدمات توسط شرکت‌های اینترنتی، دولت و سازمان‌های دولتی ناظر و مسئول، می‌توانند با جلوگیری از تصمیمات احساسی که تاثیر بزرگی ‌روی زندگی و حرفه هزاران نفر از شاغلان در کسب‌وکارهای نوپا دارد، کمکی کوچک به دوام و حفظ روحیه امید در این حوزه داشته باشند.

ما  در تک‌تک استارتاپ‌های این زیست‌بوم وظیفه داریم در برابر چنین رخدادهای تلخی یکپارچه و متحد باشیم و همصدا از نهادهای مسئول بخواهیم، رفتارها و برخوردهای سلبی با استارتاپ‌ها را متوقف کنند.

باید در این روزها که رقبا و همکاران ما در دیگر استارتاپ‌ها حال خوبی ندارند، فارغ از هر رقابتی با همدلی، صدای خودمان را به گوش همه نهادهای تصمیم‌گیر برسانیم، چرا‌که اگر امروز امید این اکوسیستم نوآوری کشته شود، فرصت برای زنده‌کردن دوباره آن ممکن است هیچ‌گاه به دست نیاید.

به امید روزی که همانند بسیاری از کشورهای دنیا بتوانیم فعالیت‌های اینترنتی را بدون کسب انواع مجوزهای غیرضروری و بدون دغدغه و ترس از فیلتر‌شدن‌های بی‌منطق ادامه دهیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.