تایلند، دنبال جایگاه استارتاپی سنگاپور

رقابت برای تبدیل‌شدن به مرکز استارتاپی شرق آسیا

0

دولت تایلند قصد دارد با سنگاپور رقابت کند و به مرکز استارتاپی بعدی جنوب شرق آسیا تبدیل شود. دولت تایلند همچنین در حال ایجاد یک پارک کسب‌و‌کار و انکوباتور به نام تایلند سایبرپورت هستند.

دولت تایلند قصد دارد با سنگاپور رقابت کند و به مرکز استارتاپی بعدی جنوب شرق آسیا تبدیل شود.

اخیرا دولت این کشور اقداماتی را در راستای طرح «تایلند ۴٫۰» انجام داده است. این شامل افتتاح بزرگ‌ترین فضای استارتاپی در جنوب شرق آسیا به نام ترو دیجیتال پارک می‌شود.

دولت تایلند همچنین در حال ایجاد یک پارک کسب‌و‌کار و انکوباتور به نام تایلند سایبرپورت هستند.

در ابتدا طرح اقتصادی تایلند ۴٫۰ یک نقشه دولتی برای بیرون راندن کشور از مشکلات درآمدی و سوق‌دادن آن به سوی یک اقتصاد دانش‌بنیان و ارزش‌آفرین بود. اخیرا این کشور قصد دارد به عنوان مرکز استارتاپی و فناوری منطقه با سنگاپور رقابت کند.

تایلند ممکن است مقصد خوبی برای بخش‌های فناوری خاص باشد زیرا مزیت‌های بومی (فناوری کشاورزی، مراقبت بهداشتی دیجیتال، گردشگری دیجیتال و غیره) دارد. با این وجود، در بخش‌های دیگر باید اقدامات بیشتری انجام دهد تا به یک مقصد رقابتی تبدیل شود.

در گذشته، تایلند بیشتر روی زیرساخت محلی مناسب و طرح‌های مالیاتی جذاب تمرکز داشت تا از این طریق سرمایه‌های بیشتری را جذب کند و برنامه راهروی اقتصادی شرقی این کشور نیز بر اساس همین رویکرد مدل‌سازی شده است. اما دولت تایلند به سایر نیازها نیز فکر می‌کند برای مثال به‌روز‌رسانی قوانین و مقررات برای رسیدگی به کاربردهای حقوقی فناوری‌های جدید.

باید در نظر داشت که نیازها و الزامات استارتاپ‌های فناوری با نیازها و الزامات شرکت‌های تولیدی و صنعتی سنتی متفاوت است؛ آنها از نظر نیروی کار قدرتمند و از نظر دارایی و سرمایه ضعیف هستند. در نتیجه، راهبردهایی که جذب استعداد می‌کنند با راهبردهای جذب سرمایه یکسان نخواهند بود.

در حال حاضر تایلند از نظر رقابت جهانی استعدادها رتبه خوبی ندارد. شاخص سال ۲۰۱۷ سنگاپور را در رتبه دوم قرار داده بود در حالی‌که تایلند در رتبه هفتادم و پس از مالزی، فیلیپین، چین و مغولستان قرار داشت. تقویت استعدادها باید در اولویت باشد. برای اینکه تایلند در این رقابت بماند، باید کارهای زیر را انجام دهد:

افزایش اندازه و کیفیت مجموعه استعدادهای محلی: اینجاست که سنگاپور در سطح بالاتری قرار دارد. مگر اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان موفق تایلند افزایش یابد. به علاوه همکاری‌های تحقیقاتی و آموزشی در حوزه فناوری بین‌المللی مانند مشارکت بین موسسه فناوری کینگ مونکات و کارنیژ ملون در رایانش اطلاعات و فناوری‌های خودکار باید تقویت شوند.

مجموعه‌های تحقیقات و توسعه: استارتاپ‌های فناوری بیشتر اطراف مراکز و موسسات تحقیقاتی واقع شده‌اند. در اینجا نوآوری با استعداد در‌می‌آمیزد. پروژه‌هایی مانند تای سایبرپورت یا ترو دیجیتال پارک نیز باید به همکاری‌های مهم با موسسات تحقیقاتی بین‌المللی بینجامد تا به جذب استعدادهای جهانی کمک کند.

مقررات کاری انعطاف‌پذیرتر: سنگاپور در طول تاریخ قوانین ساده‌ای را برای کارگران خارجی در بخش فناوری وضع کرده است. اخیرا این شرایط تغییر کرده است. مقررات تایلند در خصوص صدور مجوز کار نیز باید به‌روز‌رسانی شود تا استعدادهای فناورانه خارجی بیشتری را بتوان جذب کرد. این کشور محدودیت‌هایی را بر تعداد خارجیانی که می‌توانند در تایلند استخدام شوند، اعمال می‌کند و این امر مشکل جدی را برای افرادی که می‌خواهند به تایلند باز‌گردند، به وجود می‌آورد.

برنامه ویزای هوشمند، با اینکه اقدام مثبتی در این راستا‌ست، اما هنوز محدودیت‌هایی دارد و باید امکان حضور تعداد بیشتری از استارتاپ‌های فناوری را در تایلند فراهم کند. اگر تایلند بتواند مزیت‌های رقابتی خود را برای جذب استعدادهای بین‌المللی تقویت کند، می‌تواند به یک مرکز استارتاپ فناوری منطقه‌ای تبدیل شود.

تایلند ممکن است مقصد خوبی برای بخش‌های فناوری خاص باشد زیرا مزیت‌های بومی (فناوری کشاورزی، مراقبت بهداشتی دیجیتال، گردشگری دیجیتال و غیره) دارد

در حالی‌که تایلند در حوزه استارتاپی به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده، دولت تایلند هنوز باید با چالش‌های اساسی متعددی دست و پنجه نرم کند به ویژه در خصوص سرمایه‌گذاری، مشارکت‌ و استعدادها تا بتواند مرکز استارتاپی برتر در منطقه باشد:

سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند در طولانی‌مدت کارآمد باشد. دولت تایلند باید سرمایه‌های خصوصی را به ویژه از سوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر و فرشته جذب کند. چالش اخیر آن است که اکثر سرمایه‌های خطرپذیر در تایلند سرمایه‌های شرکتی هستند که فقط روی استارتاپ‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که محصولات یا خدمات مربوط به صنایع مرتبط را ارائه می‌دهند. این امر مانعی بر سر راه تنوع استارتاپ‌های اکوسیستم است.

مشارکت: بخش خصوصی نقش مهمی را در تقویت یک اکوسیستم استارتاپی قدرتمند ایفا می‌کند. با اینکه دولت تایلند در موسسات و شرکت‌های آموزشی مشارکت دارد، اما این میزان خیلی محدود است. دولت باید با سایر کشورها به ویژه منطقه هند و چین شراکت کند تا موجب تسهیل در توسعه بین‌المللی استارتاپ‌های تایلندی شود.

استعدادها: دولت تایلند باید روی ایجاد استعدادهای فناورانه محلی و وضع مقررات برای جذب استعدادهای خارجی کار کند. در حال حاضر کمبود استعداد یکی از مهم‌ترین مسائل برای استارتاپ‌های تایلندی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.