مهمانو حبیب میزبان است!

محمد واعظی‌نژاد از هدف‌گذاری طبقه متوسط در استارتاپ‌شان می‌گوید

0

هر کسی که بخواهد رویدادی را برگزار کند، از دورهمی دوستانه گرفته تا یک همایش بزرگ، می‌تواند از خدمات مهمانو جهت پذیرایی استفاده کند.

پذیرایی مهمانی‌ها و مراسم‌ها از جمله دغدغه‌هایی است که برگزار‌کنندگان در کنار کارهای متعدد دیگر که باید انجام دهند دارند و اگر کسی باشد که این کار را بر عهده بگیرد، بار بزرگی را از دوش برگزارکنندگان برداشته است. استارتاپ مهمانو به نشانی mehmano.com استارتاپی است که با همین هدف کار خود را آغاز کرده و قصد دارد با ارائه خدمات پذیرایی برگزاری مهمانی‌ها و مراسم‌ها را تسهیل کند.

محمد واعظی‌نژاد این استارتاپ را بنیانگذاری کرده است. او ۳۵ ساله و متولد کاشان است و فوق‌لیسانس مکانیک دارد و در حال حاضر دانشجوی دکترای کارآفرینی دانشگاه آزاد واحد قزوین است.

من برای مدتی از سال ۹۰ عضو هیات علمی پژوهشکده حکمت بودم و جمعی از دوستان در آن دوران در حوزه کارآفرینی اجتماعی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقصادی و غیره فعالیت می‌کردیم و تقریبا با ۲۵ سازمان در قالب فعالیت‌های پژوهشی همکاری داشتیم.

تا سال گذشته فعالیت اصلی من در همین حوزه رقم می‌خورد و از اوایل سال گذشته با ۲ وی‌سی در قالب مشاوره و ارزیابی استارتاپ‌ها همکاری می‌کردم و از همان زمان وارد فضای استارتاپی شدم. البته در دورانی هم که در پژوهشکده حضور داشتم، در حوزه صنایع خلاق فعالیت‌هایی داشتم و با این حوزه‌ها آشنا بودم و همواره این دغدغه را داشتم که برای خود کسب‌وکاری راه بیندازم.

ایده‌های مختلفی در ذهن داشتم و در نهایت تصمیم گرفتم استارتاپی در زمینه پذیرایی میان‌وعده که گستره‌ای از میوه، شیرینی، کیک و فینگرفود و غیره را برای ارائه در رویدادها و همایش‌ها، مهمانی‌ها، جشن‌ها، جلسات دفاع پایان‌نامه و سازمانی و غیره دربرمی‌گیرد، راه بیندازم و از شهریور ۹۶ استارتاپ مهمانو را راه انداختیم.

  • در مهمانو چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

هر کسی که بخواهد رویدادی را برگزار کند، از دورهمی دوستانه گرفته تا یک همایش بزرگ، می‌تواند از خدمات مهمانو جهت پذیرایی استفاده کند. محصولات در مهمانو در دسته‌بندی انواع میوه‌ها، نوشیدنی‌ها، شیرینی‌ها، کیک‌ها، تنقلات و آجیل، لقمه‌ها و ساندویچ‌های کوچک، فینگرفود و غیره جای می‌گیرند. علاوه بر پذیرایی میان‌وعده، ما صبحانه، ناهار و شام سبک را هم به صورت غذای سرد پوشش می‌دهیم.

  • کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند؟

کاربران می‌توانند با مراجعه به سایت مشخص کنند که چه نوع پذیرایی را نیاز دارند. ما هم بسته‌های پیشنهادی آماده داریم و هم اینکه افراد می‌توانند براساس نیازی که دارند، اقلام مورد نیاز خود را انتخاب کنند. بعد از انتخاب اقلام، تعداد آن را مشخص می‌کنند و زمان و محل تحویل را معین می‌کنند تا بسته‌ها برایشان ارسال شود.

پس از ثبت سفارش ما سفارش‌ها را آماده و ارسال می‌کنیم. میوه‌ها و شیرینی‌ها را براساس سفارشی که ثبت می‌شود، آماده و ارسال می‌کنیم و باقی موارد را از قبل آماده داریم و تاکنون حدود ۱۰۰۰ نفر از خدمات استفاده کرده‌اند.

طبقه متوسط شهری به دنبال این است که خدمات خود را از استارتاپ‌ها دریافت کنند و بازار هدف ما نیز همین گروه هستند که پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳ سال آینده ۲۰ درصد این بازار را به‌دست بیاوریم.

  • آیا با تامین‌کنندگان همکاری دارید یا خودتان محصولات را تهیه می‌کنید؟

ما با حدود ۴۰ تامین‌کننده در ارتباط هستیم که محصولات را در اختیار ما می‌گذارند. پس از ثبت سفارش، درخواست برای تامین‌کنندگان ارسال می‌شود و پس از آماده‌سازی، سفارش را برای ما ارسال می‌کنند و در بسته‌بندی مهمانو برای مشتری ارسال می‌شود.

  • حداقل مدت زمانی که از ثبت سفارش تا ارسال برای مشتری طول می‌کشد، چقدر است؟

چون اکثر مشتریان ما برای رویدادها سفارش‌های خود را ثبت می‌کنند، معمولا از یک روز قبل سفارش‌ها باید ثبت شود و نهایتا یک روز پس از ثبت سفارش به دست مشتری می‌رسد. البته سفارش‌هایی هم داشته‌ایم که توانسته‌ایم در همان روز تحویل دهیم ولی به طور معمول باید سفارش‌ها از یک روز قبل ثبت شود. در حال حاضر در تهران و حومه تهران خدمات‌رسانی می‌کنیم که هزینه پیک برای سفارش‌های بالای ۲۰۰ هزار تومان رایگان است.

  • در حال حاضر به نقطه سر به سر رسیده‌اید؟

هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌ایم و برای توسعه کار نیاز به جذب سرمایه داریم. در ابتدای شروع کار سرمایه سیدمانی را از یک شرکت دریافت کردیم که با آن سرمایه تاکنون کارها را ادامه دادیم. در حال حاضر نیز در حال مذاکره با وی‌سی‌ها و انجل‌ها هستیم تا بتوانیم تا یکی دو ماه آینده سرمایه مورد نظر را جذب کنیم.

  • بازار را تاکنون چطور ارزیابی کرده‌اید؟

برآورد ما این است که بازار پذیرایی میان‌وعده به طور متوسط سالانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که بازار بزرگی است و استارتاپ‌های کمی در این حوزه فعالیت می‌کنند. این بازار، بازار جذابی است و نگرانی از بابت بازار نداریم و تمرکز اصلی ما در ارتقای عملکردمان است تا رضایت هرچه بیشتر مشتریان را داشته باشیم و با آمارهایی که داریم، حدود ۹۵ درصد مشتریان از خدمات ما راضی هستند.

به طور کلی، طبقه متوسط شهری به دنبال این است که خدمات خود را از استارتاپ‌ها دریافت کنند و بازار هدف ما نیز همین گروه هستند که پیش‌بینی می‌کنیم تا ۳سال آینده ۲۰ درصد این بازار را به‌دست بیاوریم.

  • تاکنون با چه چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌اید؟

تامین مواد اولیه مهم‌ترین چالشی بوده که تاکنون با آن روبه‌رو بوده‌ایم. به خصوص در مورد خرید میوه چون قیمت آن نوسان زیادی دارد. در این مدت به دلیل نوسان قیمت دلار تغییرات قیمتی میوه نیز بسیار زیاد بوده و به عنوان مثال، در یک روز شاهد ۲۰درصد افزایش قیمت‌ها بوده‌ایم. از طرف دیگر کیفیت میوه‌ها نیز ثابت نیست.

ما از بازار میوه و تره‌بار میوه‌ها را خریداری می‌کنیم و از آنجایی که بازار سنتی و غیرشفافی در حوزه میوه وجود دارد، کیفیت میوه‌ها نیز ثابت نیست و تهیه میوه باکیفیت کار دشواری است و مسئول خرید ما مجبور است هر روز به بازار مراجعه کند و از چند جا قیمت بگیرد تا بتواند میوه باکیفیتی را بیابد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.