یکی را نشانه می‌روید و همه را از بین می‌برید!

یک آگهی خلاقانه در راستای حمایت از محیط زیست

0

این کمپین که در قالب دو تصویر چاپی ارائه شده است، دو نمونه از صدماتی را که به محیط زیست وارد می‌شوند، در خشکی و دریا نشان داده است. تصاویر به‌خوبی گویای پیام مورد نظر هستند و در آخر نیز عبارت کوتاهی که در کنار آنها نوشته شده است، درک مفهومی تصاویر را بالاتر می‌برد.

صندوق بین‌المللی رفاه حیوانات، IFAW، با همکاری آژانس بازاریابی Publicis، یک آگهی تصویری را ارائه داده‌ که در آن به لزوم رعایت حقوق حیوانات و صدماتی که ممکن است جوامع انسانی به آنها وارد کنند، اشاره کرده است.

نکته مهمی که این کمپین بر آن تأکید دارد، زیان‌های جبران‌ناپذیری است که توسط انسان به محیط زیست وارد شده‌اند و چه‌بسا بسیاری از این زیان‌ها از دید انسان‌ها چندان مهلک نباشند؛ پرده برداشتن از میزان خسارات وارده توسط انسان به محیط زیست، یکی از مهم‌ترین زوایای کمپین فوق به شمار می‌رود.

این کمپین که در قالب دو تصویر چاپی ارائه شده است، دو نمونه از صدماتی را که به محیط زیست وارد می‌شوند، در خشکی و دریا نشان داده است. تصاویر به‌خوبی گویای پیام مورد نظر هستند و در آخر نیز عبارت کوتاهی که در کنار آنها نوشته شده است، درک مفهومی تصاویر را بالاتر می‌برد.

تصویری که مربوط به خشکی است، یک درخت را نشان می‌دهد که اره بزرگی از وسط آن عبور کرده و در انتهای دو طرف اره نیز یک فیل و یک پرنده ‌گرفتار شده و پاهای آنها زخمی شده است. در تصویر دیگر نیز نیزه‌ای را می‌بینیم که در وسط دریا به قصد شکار یک کوسه افتاده است، اما این نیزه نه‌تنها کوسه را شکار نکرده، بلکه همراه با آن یک لاک‌پشت و یک عروس دریایی را نیز به دام انداخته است!

عبارت «به یکی حمله می‌کنید، درحالی که بقیه را نیز تخریب کرده‌اید»، در کنار دو تصویر مذکور به خوبی پیام مورد نظر را القا‌ می‌کند، به این معنا که ممکن است شما فکر کنید تنها یک درخت را قطع کرده و یا یک کوسه را شکار کرده‌اید، اما در نهایت صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست وارد کرده و یک چرخه مهم حیاتی را در جهان نابود کرده‌اید!

ارتباط با احساسات انسانی

از این منظر مهم‌ترین نکته‌ای که در این کمپین بارز است، توجه آن به محیط زیست طبیعی به طور کلی است که با بیان نمادین خود که حتی تا حدودی نیز تلخ و گزنده است، شدت آسیب‌هایی را که انسان می‌تواند به طبیعت وارد کند، به تصویر می‌کشد.

اگر مخاطبان این تصاویر متوجه شوند که با قطع یک درخت و یا آسیب رساندن به یک حیوان خاص، محیط طبیعی و چرخه حیاتی دیگر حیوانات را نابود خواهند کرد، مطمئنا با طبیعت مهربان‌تر خواهند بود و این امر همان هدفی است که IFAW به دنبال آن است.

از نکات جالب توجه دیگری که در تصاویر مورد نظر برجسته است، نوع رنگ‌بندی آنهاست؛ در تصویری که مربوط به خشکی است، یک درخت، یک فیل و یک پرنده در فضایی تیره و غم‌انگیز نشان داده می‌شوند که پاهای آنها در یک اره آهنی خشن بریده شده ‌و هیچ رنگ و بویی از یک طبیعت زنده به چشم نمی‌خورد!

در زیر دریا نیز همین حکایت جاری است؛ فضایی تیره و خونی که از بدن حیوانات خارج شده است. از این نظر می‌توان گفت که نوع رنگ‌بندی تصاویر نیز با مفهوم اصلی کمپین که نشان دادن اثرات مخرب فعالیت‌های انسانی در محیط زیست است، هماهنگ بوده و یک هشدار جدی در رابطه با حفظ حیات طبیعی جهان به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.