دکترتو راحت پیدا کن

حضور ۸۲ هزار کاربر و هزار و پانصد پزشک فعال در استارتاپ دکترتو

0

تقریبا نمی‌توان تصور کرد وارد مطب یک پزشک بشویم و با تعداد بالای بیمارانی مواجه نشویم که ساعت‌هاست در انتظار ویزیت دکتر نشسته‌اند. سال‌ها پیش حتی رسم شده بود، جلوی مطب تکه کاغذی می‎چسباندند و ساعت‌ها قبل، بیمار یا همراه او می‌آمد، نامش را در آن لیست می‌نوشت و شاید تمام روز را مجبور بود بماند تا بتواند بیمارش را پیش پزشک ببرد؛ داستان‌هایی که شاید روزی به افسانه تبدیل بشوند.

این روزها اما راه‌هایی هست که بتوان اطلاعات دقیقی از میزان توانایی پزشک دریافت کرد، برای بیمار نوبت گرفت، معطل نشد (ما به کمتر معطل‌شدن هم راضی هستیم) و بدون دغدغه به روند درمان بیماری فکر کرد. این اتفاق را می‌توان با پلتفرم دکترتو رقم زد؛ یک استارتاپ که پس از ۲سال فعالیت در منطقه جنوب ایران، حالا می‌خواهد کارش را در تهران هم گسترش بدهد. به همین بهانه، گفت‌وگویی کردیم با بهرنگ البرزی، یکی از بنیانگذاران دکترتو.

  • دکترتو دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

دکترتو یک پلتفرم است در حوزه سلامت که کار خود را با تمرکز خود بر نوبت‌دهی آنلاین و اینترنتی پزشکان عضو این پلتفرم آغاز کرد و بیش از هزار پزشک فعال در سایت خودش دارد. ما فعالیت خودمان را از شیراز آغاز کردیم و بعد از آن بوشهر و بندرعباس را پوشش دادیم و اکنون هم کارمان را در تهران گسترش دادیم.

  • ایده دکترتو از کجا آمد؟ روند توسعه آن به چه صورت بود؟

هر پلتفرم و هر استارتاپی که بخواهد به صورت پویا و طولانی‌مدت به آن نگاه بشود، باید اساسا نیازی از نیازهای جامعه را برآورده کند. این عقیده ماست که اگر کاری می‌خواهد موفق بشود، ‌باید نیاز به آن احساس بشود تا بتواند کمک حال مردم باشد و بتواند بین پلتفرم‌ها و استارتاپ‌های دیگر، جایی برای خودش باز کند.

ما نگاهی داشتیم به مشکلات مربوط به نوبت‌گرفتن از پزشکان و فرایندی که برای آن طی می‌شد و تقریبا به ۳ یا ۴ قسمت تقسیم می‌شد. یکی، سختی دسترسی ‌پزشکان برای بیماران بود که حقیقتا هم کسانی که ساکن همان شهر هستند و برای پزشکان همان شهر می‌خواهند وقت بگیرند، مشکل دسترسی هست و هم اینکه برای بیمارانی که ساکن شهر دیگری هستند و می‎خواهند از یک پزشک حاذق در شهر دیگر وقت بگیرند، هیچ وقت کار آسانی نبوده.

این بیماران نیاز دارند که در کمترین زمان به پزشک مورد نظر خودشان دسترسی داشته باشند. ما این نیاز را دیدیم و به نیازهای دیگری هم رسیدیم. یکی از این نیازها که حتما همه ما دست‌کم یک بار آن را تجربه کرده‎ایم، همین است که زمان انتظار بیمار در مطب بسیار بیشتر از آن است که انتظار داریم.

درواقع، مطب پزشکان ما در حال حاضر به صورت سنتی مدیریت می‌شود و بیمار گاهی تا پنج شش ساعت هم معطل می‌شود تا پزشک او را ویزیت کند. برای همین جای خالی یک سیستم نظام‌مند وقت‌دهی و مدیریت رفت و آمد بیمار احساس می‎شود.

به همین دلیل، ما از پزشکان و مسئولان مطب آنها که با ما همکاری می‌کنند، خواهش کردیم بیمارانی که از طریق سایت دکترتو نوبت می‌گیرند، با حداقل زمان انتظار ممکن ویزیت کنند. با این کار، ما عملا سطح آگاهی نسبت به انتخاب پزشک را از طریق بیمار بالا می‌بریم و باعث می‌شویم سفرهای کمتر و کوتاه‌تری را به بیمار تحمیل کنیم و در این قسمت نگاه ویژه‌ای به بحث ترافیکی شهر داریم.

در همین راستا در چند بیمارستانی که با ما همکاری می‎کنند، به وضوح تغییر مثبتی در رفت و آمدهای مسیرهای منتهی به این بیمارستان‎ها می‎توانیم ببینیم؛ همینطور از نظر میزان شلوغی و ترافیک انسانی در خود بیمارستان.

  • کار شما در کاهش هزینه برای بیماران هم تاثیری دارد؟

نکته دومی که می خواستم اشاره کنم همین موضوع است در رابطه با کاهش هزینه‎هایی است که سربار ‌بیمار می‌شود؛ هزینه‎هایی که به صورت پول‎های اضافه به افراد واسطه گاهی داده می‎شود. پلتفرم ما باعث شده این واسطه‎ها در مسیر درمان حذف شوند و بیمار و پزشک مستقیم با هم ارتباط برقرار کنند و بیمار با فراغ بال بتواند دکتر خود را انتخاب کرده و وقتی از او بگیرد که مناسب وضعیت حال و رفت و آمدش باشد.

همچنین، اطلاعات کامل پزشکان ‌روی سایت دکترتو وجود دارد و پزشک می‎تواند تمام پیشینه کاری که دارد را در سایت قرار بدهد و بیمار هم از آن مطلع بشود و قدرت انتخاب داشته باشد‌ برای انتخاب پزشک مورد نظر خودش.

مسئله دیگری که این نیاز را در ایران پررنگ‎تر می‎کند، این است که نرخ افزایش سن جامعه ایران یک نرخ رو به رشد است. در حال حاضر، ۱۷درصد از جمعیت ایران بالای ۵۰ سال ‌دارند که پیش‌بینی می‎شود تا سال ۲۰۳۰ یعنی ۱۱سال دیگر، این نرخ به ۲۸ درصد برسد؛ یعنی جمعیت ما رو به پیر شدن می‌رود. این روند بالا‌رفتن سن جمعیت، نیاز به یک سیستم نظام‎مند و سازماندهی شده سلامت را بیشتر از گذشته نمایان می‎کند.

با توجه به مواردی که بیان شد و مسائل بی‌شمار دیگر در حوزه سلامت، که یکی از مهم‎ترین آنها، محتوای پزشکی و سلامتی در بین مردم است‌ که از مسائلی است که باید بیان بشود و با توجه به حجم بالای اطلاعات غلط رایج در جامعه، نیاز به تمرکز و اصلاح دارد، دکترتو از حدود دو سال و نیم پیش از شیراز کار خود را آغاز کرد، در شیراز به بلوغ رسید و بعد به بوشهر و بندرعباس رفت و الان هم کارش را در تهران هم گسترش داده است.

البته این تجربه که در جنوب کشور کسب شد و محبوبیت و مقبولیتی که بین مردم و جامعه پزشکی در این منطقه جغرافیایی پیدا کرد، ما را متقاعد کرد که مصمم‎تر و با انرژی و تجربه بسیار بیشتر از این سه شهر، به تهران بیاییم. نکته اینجاست که مسائل و گرفتاری‎هایی برای سایت‎ها و استارتاپ‎ها به ویژه در شهرهای بزرگ به وجود می‎آید؛ مخصوصا در بستر سرویس‌دهی و پشتیبانی. ما اینها را در طول زمان طی کردیم و امروز با پشتوانه بهتری کار خود را در مرکز گسترش می‎دهیم.

  • وضعیت رشد دکتر تو به چه صورت است؟

خوشبختانه روند توسعه دکترتو بسیار مثبت بوده، ماه به ماه درصد رشدهای بسیار قابل توجهی داشتیم؛ هم در نوبت‎گیری هم در میزان ورودی پزشک‎های متقاضی برای همکاری با ما که باعث شده مصمم‎تر در این راه قدم برداریم و کار را بسیار جدی‎تر پیش ببریم.

توسعه دکترتو را مدیون چند چیز می‎دانیم؛ یکی مقبولیت از طرف مردم بود که این مقبولیت، مهم‌ترین عاملی است که ما را زنده نگه می‎دارد و باعث بلوغ و رشد هر سیستمی می‎شود. مقبولیت در بین پزشکان عضو سامانه هم نکته دیگری است زیرا پزشک با توجه به تمام مشغله‎هایی که دارد، نیاز به سیستمی دارد که مطب و محل کارش روان‎تر کار کند. قرار نیست ما کاری کنیم که سربار یک سیستم نوبت‎گیری حتی به صورت سنتی بشویم.

تمام این مسیرها طی شده و آن مقبولیت در بین پزشکان هم ایجاد شده. یک مسئله که باعث توسعه دکترتو شده، با توجه به آمارهایی که از طرف تیم پشتیبانی و بازاریابی ارائه شده، تبلیغات دهان به دهان مردم است؛ یعنی مردم، تجربه خوبشان را با همدیگر در میان می‎گذارند و این به کار ما کمک بسیار بزرگی کرده است. در کنار آن، آنلاین مارکتینگ و آفلاین مارکتینگ دو تیمی هستند که بچه‎های ما تمرکز بالایی روی آن دارند.

در آنلاین مارکتینگ، بحث سئو هست که تلاش بی‎وقفه همکاران باعث شده بتوانیم در موتورهای جست‌وجوی اینترنتی خودمان را نشان بدهیم و آن الگوریتم‎ها ما را قبول کنند، البته در کنار فعالیت ما در شبکه‎های اجتماعی.

در آنلاین مارکتینگ، تیم فروش ما به صورت حضوری به مطب‎ها می‎روند و آمارها را تجزیه و تحلیل می‎کنند که تاثیر مستقیم و مثبتی در افزایش پزشک‎ها و تیم‎های پزشکی به پایگاه داده ما دارد. همین تنوع پزشک باعث می‎شود کاربر، حق انتخاب بیشتری داشته باشد و راحت‎تر نوبت خود را تعیین کنند.

  • فرایندی که در دکترتو طی می‌شود، چه تفاوتی با فرایندهای سنتی دارد؟

مردم می‎توانند به‌راحتی در سایت ثبت‌نام کنند و شناسه کاربری و رمز عبور خودشان را بگیرند و به تمام اطلاعاتی که در مورد پزشکان عضو سامانه و زمان‎های نوبت‎دهی آنها دسترسی داشته باشند. این دسترسی به صورت فیلترهای جست‌وجوی پیشرفته است و حتی می‎توانند تا زمان و روز حضور پزشک در مطب، نوع بیمه‎هایی که طرف قرارداد با پزشک هست و تمام موارد مورد نیاز را ببینند و پزشک مورد نظر خود را انتخاب کنند و وقت مورد نظرشان که با زمانبندی بیمار هماهنگ است را بگیرند و در زمان مورد نظر هم ویزیت می‌شوند و اتلاف وقتی ندارند.

دو نوع پلتفرم داریم، هم بستر سایت هست که می‎توانند وارد سامانه نوبت‎گیری بشوند و هم اینکه اپلیکیشن اندرویدی و IOS هم در اختیارشان هست و می‎توانند آنها را دانلود کنند که اطلاعات و کارکرد اپ و سایت هیچ تفاوتی ندارد.

  • چه آینده‌ای برای دکترتو تصور می‌کنید؟

ما و تیم ۱۶ نفره دکترتو (افراد ثابت) این اعتقاد را داریم که این طرح به یک سامانه تبدیل خواهد شد و راه خودش را به شهرهای دیگر هم باز خواهد کرد و تعداد پزشکان تحت پوشش خودش را بیشتر می‎کند و به همین دلیل هم، بیماران رغبت بیشتری پیدا خواهند کرد تا از این سامانه استفاده کنند. نگاه ما نه‌تنها یک نگاه ملی است، بلکه داریم تلاش می‎کنیم بخشی از بیماران کشورهای منطقه را هم پوشش بدهیم. قرار است زبان‎های عربی و انگلیسی هم به پلتفرم ما اضافه بشود تا نگاهی هم به توریسم درمانی داشته باشیم، برای شهرهایی مثل شیراز، مشهد، تهران و تبریز، تا بتوانیم در این حوزه هم فعالیت داشته باشیم.

  • از چه پلتفرم‌هایی استفاده می‌کنید؟ از شبکه‌های اجتماعی چطور در راستای اهداف دکترتو استفاده می‌کنید؟

هم‌اکنون در اینستاگرام، فیس‌بوک و تلگرام فعالیت داریم و محتواهایی را ارائه می‎دهیم. این محتوا شامل ویدئوهای آموزشی است که با کمک پزشکان عضو سامانه دکترتو آماده می‎شوند و اطلاعات پزشکی مورد نیاز جامعه را ارائه می‌دهیم.

بخش دیگری از محتواهای ما هم محتواهای مناسبتی هستند که به بهانه مناسبت‎های تقویمی در حوزه بهداشت و درمان، آنها را ارائه می‎دهیم و هدف ما آگاه ساختن جامعه هم از حضور خودمان است و هم آگاهی‎رسانی بهداشتی.

  • در مدت فعالیت‌تان چه موفقیت‎های تیمی داشته‎اید؟

تیم دکترتو در سال ۱۳۹۶ در اولین دوره رویداد راه ابریشم شرکت کرد. این رویداد در ۸شهر بزرگ ایران و بین ۴۰۰استارتاپ در حوزه‎های مختلف به جمع ۸۰ استارتاپ برتر رسید و بعد از حضور هیات داوران در شیراز و ۷ شهر دیگر، توانست به جمع ۱۰ استارتاپ برتر برسد و در فروردین ۱۳۹۷ ما در کیش فینال این دوره را برگزار کردیم و دکترتو توانست مقام سوم کشوری را به دست بیاورد.

  • در این دو سال، به چه تعداد بیمار خدمات داده‎اید؟ چقدر در جذب پزشک موفق بوده‎اید؟

در حال حاضر ما بیش از ۸۲هزار کاربر داریم که از سایت دکترتو نوبت گرفته‎اند و هزار و۵۰۰ پزشک فعال در این سامانه داریم و وقت‎هایشان در دسترس همه هست.

  • تیم دکترتو چند نفر است؟

هم‌اکنون ۲۵ نفر به صورت تمام‌وقت و پاره‌وقت با تیم ما کار می‎کنند.

  • چرا حوزه سلامت را برای فعالیت استارتاپی انتخاب کردید؟

به طور کلی در ایران به نسبت حوزه‎های دیگر مثل فروشگاه‎های اینترنتی یا خدمات دیگری که در بستر اینترنت و به صورت استارتاپ در حال انجام است، حوزه سلامت آنقدر وارد این حوزه نشده و جای کار بسیار ‌‌زیادی هست.

چه در بخش نرم‌افزار و چه در بخش سخت‌افزار که می‎تواند استارتاپ‎هایی بیاید و با تمرکز بر حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، کارهای بسیار بزرگی انجام بدهند. همچنین، جای خالی پلتفرم‎هایی برای حوزه گردشگری سلامت احساس می‎شود.

با توجه به پتانسیل‎های قوی که ایران از لحاظ پزشکی دارد، ما می‎توانیم درآمدزایی‎های بسیار و خوبی داشته باشیم. حتی می‎توانیم نرم‌افزارهایی داشته باشیم تا کل سیستم سلامت ایران را به صورت یکپارچه آماده کنیم و داده‎ها به صورت یکپارچه در اختیار کادر پزشکی قرار بگیرد.

  • منابع مالی دکترتو تا امروز چطور تامین شده است؟

درباره جذب سرمایه، باید بگویم تیم دکترتو تا حدود ۲سال، با سرمایه شخصی بنیانگذارهای دکترتو اداره می‎شد و در مسیر پیشرفت قرار داشت و الان در راند اول سرمایه جذب کردیم و برنامه‎های توسعه دکترتو را پیش می‎بریم.

  • چشم اندازتان برای آینده چیست؟

ما چشم‌انداز روشنی برای دکترتو تصور کرده‎ایم و این نکته‎ای بود که تاکید داشتیم همه از آن باخبر باشند، به همین دلیل هم چشم‌اندازمان را در سایت هم قرار داده‎ایم. امیدواریم با تلاش شبانه‌روزی تیم دکترتو بتوانیم در بین تمام مردم ایران محبوبیت و مقبولیت کسب کنیم و در بین کسانی که به دریافت خدمات استاندارد نیاز دارند و همچنین بتوانیم مقبولیت و محبوبیت خوبی بین کادر پزشکی و پزشکان سرزمین عزیزمان کسب کنیم و با کمک همه اینها، بتوانیم برند دکترتو را به برندی ملی تبدیل کنیم. چیزی که دور از دسترس نمی‌بینیم آن را و برای تحقق آن تلاش می‎کنیم تا مردم‌مان به داشتن یک پلتفرم استاندارد و ملی افتخار کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.