شکست در مقابل توفان مارینا

تجربه شکست

0

سرجیو ماتی یک کارآفرین ۱۸‌ساله است که نرم‌افزاری به نام Taleship را تولید کرد که در واقع برنامه‌ای اجتماعی برای نوشتن است. او این نرم‌افزار را وقتی تهیه کرد که ۱۶ سال داشت و در یک رقابت برای کسب‌و‌کارهای نوپا شرکت کرده بود. اما او در آن رقابت موفق نشد در حالی‌که تجربه و اطلاعات بسیاری به دست آورد که کمک کرد بیش از ۶۰۰ کاربر برای نرم‌افزار خود دست و پا کند، ولی سرجیو رقابت را نه در بازار بلکه در مصاف با توفان مارینا واگذار کرده و تصمیم به تعطیلی وب‌سایت خود گرفت.

سرجیو یک برنامه‌نویس و کارآفرین اهل پورتوریکو است. او به تولید نرم‌افزارهای کوچک و ایجاد کسب‌وکار علاقه‌مند است و این علاقه را از ۱۰سالگی داشته و گرچه برنامه‌های مختلفی را تهیه کرده، اما بزرگ‌ترین کارش Taleship و Makerlog است.

نرم‌افزار Taleship یک برنامه کاربردی برای نوشتن به صورت اجتماعی است، مردم را برای نوشتن روزانه مطالب‌شان با کمک دوستان‌شان ترغیب می‌کند. این برنامه در واقع به عنوان یک برنامه جنبی از یک طرح دیگر شروع شد که پس از انتخاب‌شدن برای مشارکت در یک برنامه جایزه جهانی مایکروسافت، تبدیل به یک کسب‌وکار نوپای مستقل شد.

گرچه این برنامه در آن مسابقه برنده نشد، اما توجهات زیادی را جلب کرد. سرجیو در حال حاضر روی طرح دیگری به نام Makerlog کار می‌کند، اما همه اینها از آنجا ناشی می‌شود که او عمیقا یک مسئله‌حل‌کن است به ویژه مسائلی که دارای جنبه‌های اجتماعی باشد.

در همین حال او علاقه‌مند به نویسندگی است و می‌گوید: یکی از شب‌هایی که مشغول به نوشتن بود با خودش گفت چرا من هرگز فرصت مناسبی برای نوشتن ندارم و پس از مدتی فکر دریافتم که چند چیز منجر به این وضعیت شده؛ نخست اینکه به جای خلاقیت درگیر نوشتن بوده‌ام، دیگر اینکه به خاطر طرح‌های در حال اجرا و تکالیف درسی وقت کافی نداشته‌ام و دیگری اینکه نشستن و نوشتن کاری دشوار است.

به این ترتیب، مسئله‌ای مشخص روبه‌روی سرجیو بود که فکر کرد می‌تواند آن را حل کند. او با تکیه بر توانایی فنی‌اش وارد معرکه بزرگ‌ترین طرحی شد که تا آن زمان اجرا کرده بود و آن اینکه روش نوشتن را برای مردن عوض کرده و آن را مطابق با قرن بیست‌ویکم کند.

کار تولید نرم‌افزار به خوبی و به شکلی سرگرم‌کننده پیش رفت و او بازخوردهای مثبتی از دوستان دریافت کرد، اما در اجرا با برخی مشکلات مواجه شد. نخستین مشکل اینکه او علاقه‌مند به فناوری‌های جدید است و این باعث شد که وقتی کار را شروع کرد، تصمیم‌گیری برای انتخاب ابزار و فناوری لازم برایش دشوار شود.

نکته دیگر اینکه وقت کافی برای انجام کارها در اختیار نداشت و باید بخش بزرگی از وقتش را صرف تکالیف مدرسه می‌کرد‌ و پس از آن با مشکل بازاریابی مواجه بود که از آن هیچ اطلاعی نداشت. اما ناکامی در ادامه کار نرم‌افزار ناشی از موارد دیگری بود.

زمینه‌های شکست

بروز توفان مارینا باعث شد که در منطقه محل زندگی سرجیو دست‌کم برای ۳ماه برق قطع شود. در کنار اینها زندگی روزمره برای مردم در آن منطقه با دشواری‌های فراوان همراه شد. در نتیجه او تعدادی از مشتریان بالقوه خود را هم از دست داد، اما سرجیو که در زمان نوشتن برنامه اشتیاق فراوانی داشت، نتوانست تمرکز خود را روی طرح حفظ کند و به سرعت اشتیاق نسبت به ادامه کار روی نرم‌افزار را از دست داد.

در حقیقت او بیش از آنکه برای ایجاد یک کسب‌و‌کار شوق داشته باشد، علاقه‌مند به مراحل اجرایی اولیه به ویژه وظایف برنامه‌نویسی بود و به این ترتیب پس از وقوع توفان مارینا که زمینه توجه مشتریان و امکانات اولیه را از بین برد، انگیزه لازم برای ادامه کار را هم از دست داده بود و نهایتا ادامه کار نرم‌افزار را متوقف کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.