از تمامی اعضای سازمان کمک بگیرید

سبحان فروغی، بنیانگذار تپسل:

0

مجموعه ما خدا را شکر توانست با پیش‌بینی‌های به‌موقع، از پس مشکلات به وجود آمده بربیاید، اما اتفاقات ناخوشایندی هم داشتیم. مثلا از آنجایی که بیزینس ما، B2B و وابسته به سایر کسب‌وکارهاست، کاهش فعالیت سایرین هم روی کار ما تاثیر زیادی داشت.

بنیانگذار تپسل ادامه داد: فکر می‌کنم نیازی به گفتن نباشد که امسال یعنی سال ۹۷، همه افراد فعال در حوزه استارتاپ‌ها، درد مشترکی را تجربه کردند.

مجموعه ما خدا را شکر توانست با پیش‌بینی‌های به‌موقع، از پس مشکلات به وجود آمده بربیاید، اما اتفاقات ناخوشایندی هم داشتیم.

مثلا از آنجایی که بیزینس ما، B2B و وابسته به سایر کسب‌وکارهاست، کاهش فعالیت سایرین هم روی کار ما تاثیر زیادی داشت.

مدیریت بودجه، منابع انسانی و برقراری تعادل بین درآمد و هزینه‌ها از جمله سختی‌های امسال بود. ما در سال ۹۶ رشد خیلی بالایی داشتیم و همین روند رو به رشد باعث جذب نیروهای بیشتر به مجموعه ما شده بود. تعدیل تعدادی از نیروها، یکی از اتفاقات ناخوشایند امسال برای ما بود.

نامنظمی در پرداخت‌ها از سوی برخی از تبلیغ‌دهندگان هم کار ما را سخت‌تر کرد؛ به طوری که زمان پرداخت حقوق به کارمندان هم با تاخیر مواجه شد، اما شاید مهم‌ترین نکته برای ادامه‌دادن، همدلی بین بچه‌ها بود.

ما شرایط را به صورت شفاف برای تیم‌های مختلف توضیح دادیم و از آنها خواستیم که با تلاش و امید بیشتری به کار ادامه بدهند و نتیجه‌اش هم راضی‌کننده بود.

از قدیم گفته‌اند که آدمی به امید زنده است

باز هم تاکید می‌کنم که در سخت‌بودن چالش‌های امسال که شکی نیست، اما مدیریت بحران هم نقش خیلی مهمی را ایفا می‌کند. شرایط ایجاد شده واقعا قابل پیش‌بینی نبود که بشود با برنامه‌ریزی قبلی با آن روبه‌رو شد.

اینجاست که مدیریت بحران و هدایت کسب‌وکار به سمت و سوی درست، حرف اول را می‌زند. در واقع، اتفاقات امسال، برخی ‌کسب‌‌وکارهایی را که برای آینده آمادگی لازم را نداشتند، غربال کرد.
به نظر من با همدلی بیشتر می‌توان شرایط را به نوعی فراهم کرد که حیات کسب‌وکارها ادامه پیدا کند. از قدیم گفته‌اند که آدمی به امید زنده است، بنابراین، خوب است که ما هم با امیدواری بیشتری به آینده نگاه کنیم.

به طور کلی می‌توانم بگویم که ما ایرانی‌ها، آدم روزهای سختیم. ما و نسل‌های قبل از ما هم با وجود مشکلات زیاد، به زندگی و کارشان ادامه داده‌اند. قبل از راه‌اندازی یک استارتاپ، باید موارد زیادی را بررسی کنید و اقدام به سرمایه‌گذاری هرچند کوچک بکنید.

ایده کسب‌وکار، وجود یا عدم وجود تقاضا برای ایده، وضعیت مالی با در نظر گرفتن شرایط بحرانی، تعریف اهداف و بیزینس‌مدل و گردآوری یک تیم حرفه‌ای و مهم‌تر از همه، همدلی شاید مهم‌ترین نکاتی باشند که باید به‌شان توجه داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.