کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت

0

اینترنت اشیاء صنعتی متمرکز بر اتصال دستگاه‌ها در صنایع مختلفی چون نفت و گاز، آب و برق و مراقبت‌های بهداشتی است. به طور کلی می‌توان اینترنت اشیاء صنعتی را کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت دانست. اینترنت اشیاء صنعتی انقلابی در تولید محصولات صنعتی به وجود آورد.

وقتی صحبت از اینترنت اشیاء می‌شود، همه ما به یخچال یا جاروهای متصل به اینترنت فکر می‌کنیم، اما حقیقت این است که اینترنت اشیاء صرفا سنسورهایی نیست که در دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا آنها را به اینترنت متصل کند و فرآیندها به شکل خودکار انجام شوند.

در دنیای امروز که همه چیز بر پایه‌ داده‌ها‌ست، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء همانند بسیاری از فناوری‌ها سرعت رشد بالایی دارد. اینترنت اشیاء صنعتی زیرمجموعه‌ای از اینترنت اشیاء است که در بخش‌های گسترده‌ای از آن استفاده می‌شود.

اینترنت اشیاء صنعتی در واقع اینترنت اشیاء در صنعت است. اینترنت اشیاء صنعتی را با نام ‌IIoT‌ یا Industry 4.0  می‌شناسند. از طرفی به اینترنت اشیاء صنعتی، اینترنت صنعتی نیز می‌گویند. نکته قابل توجه درباره اینترنت اشیاء صنعتی این است که به طور کلی با برنامه‌های اینترنت اشیاء متفاوت است.

در ادامه بخوانید :

اینترنت اشیاء صنعتی متمرکز بر اتصال دستگاه‌ها در صنایع مختلفی چون نفت و گاز، آب و برق و مراقبت‌های بهداشتی است. به طور کلی می‌توان اینترنت اشیاء صنعتی را کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت دانست. اینترنت اشیاء صنعتی انقلابی در تولید محصولات صنعتی به وجود آورد.

کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت

اینترنت اشیاء صنعتی امکانی را فراهم می‌کند تا به مقادیر بالایی از داده‌ها، با سرعت زیاد و بهره‌وری بیشتر دستیابی داشته باشیم. برخی از شرکت‌های نوآورانه از این فناوری استفاده بهینه کردند تا دستگاه‌های هوشمند متصل به هم، در کارخانه‌های خود تولید کنند.

اینترنت اشیاء صنعتی سرعت دریافت اطلاعات را افزایش داده است. همچنین به بهبود اتصالات، افزایش بهره‌وری و مقیاس‌پذیری منجر می‌شود. با استفاده از اینترنت اشیاء صنعتی می‌توان در زمان و هزینه صرفه‌جویی کرد.

بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در خصوص استفاده از اینترنت اشیاء صنعتی امکان تعامل و امنیت است. اینترنت اشیاء صنعتی یکی از عوامل تاثیرگذار در رونق کسب‌وکارها‌ست. جالب است بدانیم که کسب‌و‌کارهایی که در زیرساخت‌هایشان از اینترنت‌اشیاء بهره گرفته‌اند، رشد قابل توجهی در زمینه‌هایی مثل امنیت، بهبود عملکرد و سودآوری داشته‌اند.

با افزایش استفاده از اینترنت اشیاء صنعتی پیش‌بینی می‌شود میزان بهره‌وری نیز افزایش می‌یابد. ساختار هوشمند اینترنت اشیاء صنعتی باعث تعامل میان افراد و دستگاه‌ها می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت اینترنت اشیاء صنعتی حضور حداقلی برنامه‌نویسان است.

وقتی نحوه پیاده‌سازی سیستم‌های شما پیچیده باشد، مجبور هستید از برنامه‌نویسان نهایت استفاده را ببرید در حالی‌که اگر ساختار پیاده‌سازی سیستم‌تان از کدها و برنامه‌نویسی‌های پیچیده تشکیل نشده باشد، می‌توانید بدون نگرانی از عدم حضور یا همکاری برنامه‌نویسان به کار خود ادامه دهید.

اینترنت اشیاء صنعتی، نمونه‌برداری از داده‌ها را حذف می‌کند، زیرا شما می‌توانید به‌راحتی به داده‌های خود دسترسی داشته باشید. بزرگ‌ترین مزیت اینترنت اشیاء، تجزیه و تحلیل داده‌هاست.

کاربرد اینترنت اشیاء در صنعت

اینترنت اشیاء صنعتی علاوه بر دستیابی آسان به داده‌ها، موجب استفاده بهینه‌تر نیز می‌شود. اینترنت اشیاء صنعتی با تمامی تجهیزات ارتباط موثری برقرار می‌کند. برخلاف گذشته که تجهیزات، سنسورها و سیستم‌ها به صورت جداگانه با یکدیگر ارتباط داشتند، سیستم یکپارچه اینترنت اشیاء صنعتی به ساختار واحدی متصل است که کاربر می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

به طور کلی اینترنت اشیاء صنعتی از مراحل اولیه جمع‌آوری اطلاعات تا زمان پیاده‌سازی، تعاملاتی را انجام می‌دهد. با بهره‌گیری از اینترنت اشیاء صنعتی، داده‌های مربوط به کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی تبدیل به شبکه‌ای نظام‌مند و ساختاریافته می‌شوند.

با این وجود، در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل اینترنت اشیاء صنعتی، کمبود موارد کاربردی است، زیرا کمتر کسی برای تحقیق در این زمینه تلاش می‌کند. چیزی که باعث تفاوت درباره اینترنت اشیاء صنعتی و فناوری‌های قبل از آن شده، درواقع این است که اینترنت اشیاء صنعتی باعث دسترسی بهتر به داده‌ها و استفاده بهینه‌تر از آنها شده است.

یکی از اولین چالش‌های اینترنت اشیاء صنعتی مربوط به ایجاد اتصال است، زیرا از آنجایی که محدوده‌هایی که باید تحت پوشش اتصال قرار داشته باشند بسیار گسترده هستند، تمامی دستگاه‌های موجود قادر به برقراری ارتباط مستقیم نخواهند بود.

البته همانند بسیاری از فناوری‌ها، تکنولوژی اینترنت اشیاء صنعتی نیز مشکلات خاص خود را دارد. با این همه، برخی از مشاوران در سازمان‌های مختلف به صورت نادانسته یا به عمد این موضوع را به مدیران متذکر نمی‌شوند.

با اینکه اینترنت اشیاء صنعتی دارای مزیت‌های رقابتی بسیاری برای سازمان‌ها‌ست، ولی ممکن است دردسرهایی را نیز برای مصرف‌کنندگان به وجود آورد. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که مصرف‌کننده نهایی با محصولات هوشمندی مواجه شود که به دلیل پیچیدگی‌ بیش از حد قادر به کار با آن نخواهد بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.