مالک بزرگ‌ترین یونیکورن فناوری جهان…؟

ارزش ۷۵میلیارد دلاری بزرگ‌ترین تک‌شاخ فناوری دنیا

0

بایت‌دانس که در سال ۲۰۱۲ در چین راه‌اندازی شده، در صدر یونیکورن‌های جهان قرار دارد. این استارتاپ یک شرکت مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است که طیف متنوعی از سیستم‌عامل‌های محتوایی را در حوزه‌های آموزش و سرگرمی ارائه می‌کند و الهام‌بخش مردم زیادی با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و جغرافیای متنوع است.

اپل، مایکروسافت، آمازون، ایر‌بی‌ان‌بی و حتی تایندر، شرکت‌های بزرگی هستند که به عنوان استارتاپ‌هایی قدرتمند در حوزه فناوری، فعالیت خود را آغاز کردند و دیری نپایید که به غول‌های بزرگ تکنولوژی جهان تبدیل شدند. اما ارزشمندترین یونیکورن جهان در حوزه فناوری کدام شرکت است؟ آیا یکی از همین غول‌هایی است که نام بردیم یا استارتاپی است که شاید شما آن را نمی‌شناسید و چه‌بسا حتی نام آن را هم نشنیده باشید؟!

قبل از اینکه اسم این یونیکورن را فاش کنیم، بهتر است به این داده‌ها توجه کنید؛ داده‌هایی که نشان می‌دهد استارتاپ تک‌شاخ مورد نظر ما به جایگاه بسیار برجسته‌ای در جهان دست یافته است. ارزش فعلی این کسب‌وکار، ۷۵ میلیارد دلار است، بیش از ۱۵۰ بازار جهان را پوشش داده و محصولات خود را با ۷۵ زبان دنیا ارائه می‌کند، نزدیک به ۶هزار کارمند دارد، یعنی حدود دوبرابر فیس‌بوک؛ فقط در ماه ژوئن ۱ میلیارد کاربر فعال در برنامه‌های خود داشت. نام این تک‌شاخ، بایت‌دانس است.

۴۰۰ یونیکورن فعال در سال ۲۰۱۹

استارتاپ یا شرکت‌های یونیکورن به کسب‌وکارهایی گفته می‌شود که ارزشی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته باشند. طبق گزارشی که در سایت CBinsights منتشر شده است، در سال ۲۰۱۹ بیش از ۴۰۰ کمپانی یونیکورن در سطح جهان فعال بودند.

البته در این میان، کسب‌وکارهایی نیز وجود داشتند که فراتر از یونیکورن هستند و با عناوین دکاکورن و هکتوکورن شناخته می‌شوند. شرکت‌هایی با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار، فراتر از یونیکورن بوده و اصطلاح دکاکورن (decacorn) برای آنها به کار می‌رود.

در صدر فهرستی که سایت مذکور از یونیکورن‌های مطرح جهان ارائه داده، استارتاپ چینی بایت‌دانس (ByteDance) قرار دارد که ارزش آن ۷۵ میلیارد دلار است. این کسب‌وکار که از نمونه‌های دکاکورن و فراتر از یونیکورن محسوب می‌شود، هنوز به مرحله هکتوکورن (hectocorn) که ارزشی بالاتر از ۱۰۰ میلیارد دلار دارد، نرسیده است.

بایت‌دانس را بهتر بشناسیم

بایت‌دانس که در سال ۲۰۱۲ در چین راه‌اندازی شده، در صدر یونیکورن‌های جهان قرار دارد. این استارتاپ یک شرکت مبتنی بر فناوری هوش مصنوعی است که طیف متنوعی از سیستم‌عامل‌های محتوایی را در حوزه‌های آموزش و سرگرمی ارائه می‌کند و الهام‌بخش مردم زیادی با زبان‌ها، فرهنگ‌ها و جغرافیای متنوع است.

این استارتاپ که تمرکز خود را بر ساخت سیستم‌عامل‌های تعاملی در جهان اختصاص داده است، هم‌اکنون مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی را در ساختار خود دارد که در بیش از ۱۵۰ بازار جهانی در دسترس هستند و مطابق با ۷۵ زبان دنیا طراحی شده‌اند. این برنامه‌ها شامل عناوینی مانند TikTok، Helo، Vigo Video، Douyin و Huoshan می‌شوند.

به طور کلی سیستم‌عامل‌های بایت‌دانس با این هدف تولید شده‌اند که به کاربران جهانی خود جهت کشف خلاقیت، دانش و لحظات مهم زندگی روزمره کمک کنند؛ ضمن اینکه این امکان را برای مخاطبان خود فراهم می‌کند که بتوانند با استفاده از تلفن‌های هوشمند خود، مستقیما به خلق یک محتوا بپردازند. این استارتاپ به کاربران خود اطمینان می‌دهد که یک محیط آنلاین، امن، سالم و مثبت را برای آنها ایجاد کند.

[bs-quote quote=”یکی از نکات متناقض و قابل تأملی که درباره این یونیکورن چینی وجود دارد، این است که نسبت مقالاتی که درباره آن نوشته شده است، نسبت به سایر رقبایش که در درجه‌های پایین‌تری قرار دارند، بسیار کم است. در حالی که این استارتاپ بیشترین سهم را در بازار جهانی به خود اختصاص داده است” style=”style-13″ align=”center”][/bs-quote]

بایت‌دانس: در صدر تک‌شاخ‌های جهان

برای نشان‌دادن ارزش بزرگ‌ترین استارتاپ یونیکورن جهان، بهترین ابزار، مقایسه است، به این معنا که باید ببینیم شرکتی مانند بایت‌دانس که محتوای خود را در قالب سیستم‌عامل‌های شناخته‌‌شده‌ای مثل تیک‌تاک ارائه می‌کند و نزدیک به ۸۰ زبان زنده دنیا را پوشش می‌دهد، در میان سایر یونیکورن‌های جهان چه جایگاهی یافته است.

بر همین اساس مقایسه‌ای بین ۱۰شرکت بزرگ جهان که درآمدی بالغ بر یک میلیارد دلار داشته و در لیست یونیکورن‌ها قرار دارند، انجام شده است. بایت‌دانس با اختلاف قابل توجهی در صدر این لیست قرار دارد. نتایج این مقایسه در جدول زیر قابل مشاهده است.

با ارزش‌ترین استارتاپ‌های جهان از جولای ۲۰۱۹

در نمودار فوق، بایت‌دانس با ارزش ۷۵ میلیارد دلاری در صدر قرار داشته و استارتاپ‌های دیدی (۵۶ میلیارد دلار)، JUUL (۵۰ میلیارد دلار)، وی‌ورک (۴۷ میلیارد دلار)، ایر‌بی‌ان‌بی (۲۹میلیارد دلار)، استرایپ (۲۲.۵۰ میلیارد دلار)، اسپیس‌ایکس (۱۸.۵۰ میلیارد دلار)، اپیک‌گیمز (۱۵ میلیارد دلار)، گرب ( ۱۴.۳۰ میلیارد دلار) و دورداش (۱۲.۶۰ میلیارد دلار) در جایگاه‌های دوم تا دهم قرار دارند.

بایت‌دانس: در انتهای مقالات جهان!

بایت‌دانس

یکی از نکات متناقض و قابل تأملی که درباره این یونیکورن چینی وجود دارد، این است که نسبت مقالاتی که درباره آن نوشته شده است، نسبت به سایر رقبایش که در درجه‌های پایین‌تری قرار دارند، بسیار کم است. با وجود اینکه بیش از یک میلیون مقاله در زمینه شرکت‌های یونیکورن نوشته شده است، سهم بایت‌دانس بسیار کمتر از بقیه است و این در حالی است که این استارتاپ بیشترین سهم را در بازار جهانی به خود اختصاص داده است.

طبق آمار موجود که در سایت ‌signal-ai.com‌ منتشر شده، در کمتر از ۱۰ درصد این مقالات به بایت‌دانس اشاره شده است. این تناقض زمانی بیشتر خود را نشان می‌دهد که متوجه شویم استارتاپ‌های ایر‌بی‌ان‌بی و اسپیس‌ایکس، هرکدام بیش از یک‌سوم این مقالات را به خود اختصاص داده‌اند. اگر به نمودار زیر توجه کنید، جایگاه کم‌رنگ بایت‌دانس را در مقالات متوجه خواهید شد.

حجم مقالات ‌منتشرشده درباره ۱۰ استارتاپ یونیکورن

همانگونه که ملاحظه می‌کنید، بایت‌دانس با رنگ آبی، کمترین بازخورد را در مقالات داشته است. از جمله دلایلی که برای این عدم تعادل ذکر کرده‌اند، بحث‌های مربوط به تبعیض و تعصب است؛ به این معنا که رسانه‌های غربی مایل هستند بیشتر به استارتاپ‌های غربی توجه کنند تا یک نمونه چینی؛ اما این دلیل نمی‌تواند چندان قانع‌کننده باشد زیرا این تک‌شاخ فناوری، در رسانه‌های چینی نیز چندان پررنگ مطرح نشده است.

فراگیری، راه موفقیت است

یکی از راهکارهای موفقیت‌آمیزی که باارزش‌ترین یونیکورن جهان اتخاذ کرده، فراگیری هوشمند و گسترش استراتژیک است، به طوری که این استارتاپ به یک بازیکن جهانی تبدیل شده ‌که خدمات خود را فراتر از مرزهای چین ارائه می‌کند. بر همین اساس، بسیاری از برنامه‌ها و سیستم‌عامل‌های این شرکت، مخاطبان جهانی را در دایره تولیدات محتوایی خود در نظر می‌گیرند.

در همین راستا می‌توان از TopBuzz نام برد که در قالب یک برنامه جمع‌آوری اخبار در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد و به طور اختصاصی بازار آمریکای شمالی و برزیل را هدف قرار می‌دهد. بایت‌دانس سال ۲۰۱۶ نیز در برنامه هندی Dailyhunt سرمایه‌گذاری کرد که در حوزه اخبار فعالیت می‌کند. همچنین در همان سال، در قالب یک حرکت تاکتیکی دیگر، یکی از سهامدارهای اصلی پلتفرم BABE در اندونزی شد که عملکرد عمده آن در زمینه اخبار است.

سال ۲۰۱۷ برای گسترش استراتژیک بایت‌دانس، سال مهمی است، چراکه در همین سال دو برنامه معروف Flipagram و Musical.ly را که به ترتیب در زمینه داستانگویی بصری و پخش مستقیم موزیک فعالیت می‌کنند، خریداری کرد؛ ضمن اینکه برنامه معروف خود به نام TikTok را نیز راه‌اندازی کرد که یکی از رهبران عمده بازار در زمینه سیستم‌عامل‌های اجتماعی به شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.