جوانان استارتاپی در کنار دانش نیاز به تجربه کارآفرینان دارند

گفتگو با حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا

0

هم بنیانگذار دیجی‌کالا پس از دریافت نشان امین الضرب در گفت‌وگو با «شنبه» از اهمیت تجارب بخش قدیمی‌تر کارآفرینان می‌گوید و اینکه اگر آن تجربه در کنار دانش استارتاپی قرار بگیرد، می‌تواند زمینه‌های مناسبی را برای رشد هر چه بیشتر کارآفرینی در ایران فراهم کند.

حمید محمدی پس از دریافت نشان امین الضرب اشاره می‌کند که تجربه حضور کارآفرینان حوزه صنعت و تجارت در بازارهای بین‌المللی بسیار ارزشمند است و باید این روحیه فکر‌کردن به بازارهای برون‌مرزی به جوانان استارتاپی تزریق شود تا پیش از اینکه کشورهایی مانند چین و آمریکا بازار کشورهای همسایه ما را در اختیار بگیرند، کسب‌وکارهای ایران بتوانند سهم بازار قابل توجهی از این کشورها را در اختیار داشته باشند. محمدی همچنین حضور دیجی‌کالا در بازارهای بین‌المللی را ‌اولویت بزرگ این کسب‌وکار معرفی می‌کند.

  • شما نشان کارآفرینی امین‌الضرب را دریافت کردید، ضمن تبریک، باید اذعان کرد که این امر از این نظر اهمیت دارد که یک باور مثبت در بدنه سنتی نسبت به کسب‌وکارهای آنلاین ایجاد شده است، این ارزشمندی برای شما از چه منظری اهمیت دارد؟

این نشان برای ما و مجموعه دیجی‌کالا از اهمیت زیادی برخوردار است، چون این نشان از طرفی برآمده از نهادی از تشکل‌های صنفی و عمدتا بخش‌های آفلاین و سنتی‌تر بازار است و از طرف دیگر نیز در بین کاندیداهای این نشان، از مجموعه‌های کسب‌وکارها و خدمات آنلاین هم حضور داشتند و خود این امر، ارزش این نشان را دو‌چندان می‌کند. همچنین این امر برای ما نشانه‌ای از نزدیکی بین مجموعه‌های آنلاین و سنتی به شمار می‌رود؛ اگرچه من پرهیز دارم از استفاده از نام سنتی چون موضوع سنتی و غیرسنتی‌بودن نیست، موضوع، خدمات برخط و خدمات آفلاین مطرح است.

  • می‌توانیم بگوییم که آنها کارآفرینان نسل اول و شما کارآفرینان نسل دوم هستید.

بله دقیقا همینطور است. کسانی که تاکنون برای این نشان انتخاب می‌شدند، کارآفرینان ارزشمندی بودند که ستاره‌های صنعت و فرهنگ ما به شمار می‌روند و کوله‌باری از تجربه دارند، به همین دلیل نیز در کنار آنها قرار گرفتن و به انتخاب یک نهاد صنفی بسیار معتبر رسیدن، واقعا ارزشمند است. از طرفی دیگر اینکه کسب‌وکارهای آنلاین هم در این لیست هستند و به اندازه کافی به رسمیت شناخته شدند نیز جای خوشحالی دارد.

  • اهدای این نشان به شما نشان‌دهنده این است که جایگاه ویژه‌ای برای دیجی‌کالا در نظر گرفته شده و نقش تأثیرگذار آن دیده شده است، به ویژه از طرف بدنه‌ای که آنها را سنتی یا غیربرخط می‌دانند؛ با توجه به این نگرش، چه مسئولیتی را از دیروز تا الان احساس کردید؟ قاعدتا باید با خودتان فکر کرده باشید که اکنون مسئله برای شما بسیار سنگین‌تر شده است!

صد‌در‌صد همینطور است به هرحال از ۲ یا ۳ سال پیش تصمیم گرفتیم پلتفرم‌مان را به روی همه کسب‌وکارها باز کنیم، به این معنا که به جای رقابت با کسب‌وکارهای آفلاین، اجازه همکاری داده و پلتفرم را در اختیار هر کسب‌وکاری قرار بدهیم تا در حد وسع و نوآوری خودش فعالیت کرده و ما نیز بتوانیم به جای رقابت، با پارتنرها شریک باشیم. این استراتژی اصلی ما بوده ‌و اکنون نیز بعد از ‌دریافت این نشان و به رسمیت شناخته‌شدن از طرف کسب‌وکارهای غیربرخط، پلتفرم ما می‌تواند جایگاه مهمی برای همکاری بلندمدت بوده و مسئولیت‌هایی را برای توزیع کالا و کمک به چرخه درآمدی در کشور به دوش بکشد.

کسانی که تاکنون برای این نشان انتخاب می‌شدند، کارآفرینان ارزشمندی بودند که ستاره‌های صنعت و فرهنگ ما به شمار می‌روند و کوله‌باری از تجربه دارند، به همین دلیل نیز در کنار آنها قرار گرفتن و به انتخاب یک نهاد صنفی بسیار معتبر رسیدن، برایمان ارزشمند است

  • با توجه به اینکه پروژه فایر (آتش) را در یلدا سامیت ۲۰۱۸ مطرح کردید، تصور می‌کنم الان یک جدیت بسیار زیادی را باید به کار بگیرید که اتفاقات و شایعاتی که درباره قیمت کالا وکیفیت خدمات دیجی کالا و … ایجاد شد، یا پیش نیایند یا کمتر شاهد آن باشیم.

همانطور که در یلدا سامیت به تفصیل راجع به آن صحبت کردیم، اولویت شماره یک ما طی چند ماه گذشته این بوده است که سازوکارهایی را به کار ببندیم که اکثرا پروسه‌ها و سیستم‌ها و روش‌های تکنولوژی‌محوری را می‌طلبند و از طرفی از اعمال آنها نیز مطمئن شویم. این پروسه‌ها و سیستم‌ها در دو سه ماه گذشته تمام وقت ما را گرفته‌اند و در حال حاضر نیز تعداد قابل توجهی از آنها به کار گرفته شده‌اند و با استفاده از آن سیستم‌ها، اشتباهات و خطاها نزدیک به صفر شده‌ است.

البته همیشه می‌توان سوء‌استفاده‌هایی را از هر پلتفرم بازی تصور کرد، اما ما سعی کردیم در ۱۲ سال ابتدایی کسب‌وکار، این اعتبار خدشه‌دار نشود و اگر هم در جایی اشکالی بوده، در وهله اول خیلی سریع آن را ببینیم و تیم ما در سریع‌ترین زمان و با بالاترین اولویت ممکن، برای رفع آن تلاش کند. این اولویت شماره یک تمام کسب‌وکار ما تاکنون بوده است.

  • تشویق‌شدن و دریافت نشان از طرف کسب‌وکارهایی که جنس‌شان تا اندازه‌ای با شما متفاوت است و از طرفی سرمایه‌دارهای بخش خصوصی هم هستند، چقدر می‌تواند در جذب سرمایه مفید باشد؟ و دیدن کسب‌وکارهایی مانند آپارات و دیجی‌کالا از طرف کارآفرینان اتاق بازرگانی، چقدر می‌تواند تشویق‌کننده باشد که سرمایه‌شان را به سمت استارتاپ‌ها بیاورند؟

خیلی زیاد، در واقع من اصلا این دو بخش را دوبخشی نمی‌بینم که در تقابل با هم باشند، بلکه دو بخش هستند که به لحاظ عمر با یکدیگر متفاوت بوده و در دو مقطع زمانی مختلف شکل گرفته‌اند و در حال حاضر نیز با هم آشنا شده و همکاری‌هایی را از جنبه‌های مختلف شروع کرده‌اند. قطعا یکی از این همکاری‌ها سرمایه‌گذاری در هر دو حوزه است؛ یعنی اینطور نیست که کسب‌وکارهای آنلاین نیاز به هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری یا هیچ‌گونه کار در فضای آفلاین نداشته باشند.

در جوامع پیشرفته‌تر هم مثلا آمازون را می‌بینیم که حضور خود را هم در فضای آفلاین و هم در فضای آنلاین گسترش داده و نوع جدیدی از خدمات را ارائه می‌دهد. بنابراین دوبخشی‌کردن این دوسویه کارآفرینی درست نیست، چراکه هر چه جلوتر می‌رویم، این دوبخش بیشتر با هم ادغام می‌شوند. در برخی جایگاه‌ها حضور آنلاین را برای کاربرانی که در فضای آنلاین هستند، می‌بینیم و در برخی جایگاه‌های دیگر نیز برای کاربران آفلاین، حضور فیزیکی و آفلاین مشاهده می‌شود. در واقع می‌توان گفت هر دو نوع این کسب‌وکارها به سمت به‌کارگیری تکنولوژی برای ارائه سرویس بهتر و مناسب‌تر به کاربران حرکت کرده‌اند.

  • در مراسم روز هجدهم دی‌ماه، بخش مهم و مشترک بین کارآفرینان، بحث صادرات و فکر‌کردن به بازارهای بین‌المللی بود، به طوری که فکر می‌کنم این تجربه برای آنها خیلی آسان است، چه اینجا تولید کنند و در تهران و ایران بفروشند، چه در بازار مثلا روس یا بازارهای دیگرآیا موافق هستید که تجربه آنها، خیلی ارزشمند بوده و می‌تواند به استارتاپ‌ها کمک کنند و روحیه بین‌المللی فکر کردن را به آنها اضافه کند؟

صد‌در‌صد همینطور است اکثر قریب به اتفاق استارتاپ‌های ما تجربه توسعه بازار در فضایی غیر از ایران را ندارند و کسانی که این تجربه را کسب کرده‌اند، تجربه‌شان بسیار ارزشمند است؛ ضمن اینکه کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌ها، به خاطر ذات سبک و تکنولوژی‌محور خود، توان توسعه سریع‌تر و بیشتری دارند و امکان توسعه در بازار‌های جدید برای آنها، هم سریع‌تر و هم کم‌هزینه‌تر اتفاق می‌فتد.

لذا اگر آن تجربه و دانش بتواند کنار آنها قرار بگیرد، قطعا می‌توانیم شاهد توسعه سریعی باشیم؛ مخصوصا در منطقه ما و در کشورهای همسایه که کسب‌وکارهای آنلاین و استارتاپ‌های بزرگ خارجی هنوز در آنها حضور پررنگی ندارند و بنابراین میدان برای استارتاپ‌های ایرانی وجود دارد. به همین دلیل برای کسب‌کارهای ایرانی فرصت مناسبی به شمار می‌رود که قبل از اینکه چینی‌ها یا آمریکایی‌ها استارتاپ‌های‌ خود را آنجا گسترش دهند، ایرانی‌ها بتوانند قوی‌تر و جدی‌تر ظاهر بشوند.

  • الان همه از دیجی‌کالا، به‌عنوان یک پیشرو و پیشکسوت، این انتظار را دارند که شاهد چهره بین‌المللی‌اش باشند.

همانطور که در آخرین کنفرانس خبری هم اشاره کردیم، یکی از اولویت‌های بزرگ ما همین توسعه کسب‌وکارمان در کشورهای منطقه و کشورهای مناسب است، پروسه تحقیقات بازار را نیز شروع کرده و سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر بتوانیم ان‌شاءالله این بخش را هم شروع کنیم.

  • سؤال آخرم این است که حضور در تشکل‌های صنفی، مثلا اتاق بازرگانی که انجمن فروشگاه های آنلاین را هم راه انداخته است، چه کمکی می‌تواند به استارتاپ‌ها بکند؟

حضور در تشکل‌های صنفی قدرتمند و تشکل‌هایی که وجاهت قانونی و قدرت تاثیرگذاری آنها در نظر گرفته شده باشد، می‌تواند به حل چالش‌هایی که امروز استارتاپ‌ها در حوزه‌های مختلف با آنها مواجه هستند، کمک کند؛ چالش‌هایی مانند تنوع و تکثر مجوزها، چالش‌هایی قانونی مربوط به استارتاپ‌ها که در این زمینه‌ها یا قانونی وجود ندارد یا گنگ و مبهم است و باید روشن و شفاف باشد تا مانع رشد کسب‌وکارها نشود. همچنین قوانین موجود بعضا باید تفسیرهایی بشوند تا مسائل استارتاپ‌ها را بهتر حل کنند. این چالش‌ها در تشکل‌ها و با اقدامات آنها قابل حل است.

بنابراین حضور استارتاپ‌ها در این تشکل‌ها بسیار مهم است و در این میان هر چقدر هم قدرتمندتر بوده و هر چقدر هم از بدنه بخش خصوصی باشند، قطعا مفیدتر خواهند بود، تشکل‌هایی مثل اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که یک تشکل کاملا برآمده از بخش خصوصی به شمار می‌رود و نمایندگان خود استارتاپ‌ها آنجا هستند، ضمن اینکه به لحاظ قانونی هم پشتوانه لازم برای اعمال سیاست‌های خود را دارد؛ همچنین سازمان نظام صنفی و تشکل‌های اتاق بازرگانی که تشکل‌های قوی و حمایت‌شده به وسیله قانون هستند حضور در آنها، در کنار سایر بدنه غیراستارتاپی و غیرآنلاین کشور، حتما ارزشمند است.

گفت‌وگوهای اختصاصی شنبه‌مگ:

گفت‌وگو با سعید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا: مسئولیت همه ما خلق داستا‌ن‌های موفقیت است

گفت‌وگو با محمدجواد شکوری مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات: منتظر کسی نمی‌مانم

گفت‌وگو با محمدمهدی شکوری مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات: شانس حضور میان شرکت‌های بزرگ دنیا را داریم

گزارش مراسم اعطای نشان کارآفرینی امین الضرب: نشان افتخار بر سینه خانواده استارتاپی

گزارش تصویری: بنیانگذاران دیجی کالا و آپارات نشان امین الضرب دریافت کردند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.