نشان افتخار بر سینه خانواده استارتاپی

اعطای نشان امین الضرب به بنیانگذاران دیجی‌کالا و آپارات از میان ۴۲۰ شرکت بزرگ، افتخاری برای جامعه استارتاپی ایران است.

0

عکس‌های روی جلد ویژه‌نامه سومین دوره مراسم نشان امین الضرب و عکس یادگاری دسته‌جمعی پایان مراسم، یک پیام مهم در برداشت؛ پیامی جوان با طرحی نو در کارآفرینی. حضور چهره‌های جوان بنیانگذاران دیجی‌کالا و آپارات در میان ریش‌سفیدان کارآفرینی ایران، هم امید زیادی ایجاد کرد و هم نشان از یک ضریب هوشی بالا در میان بدنه کارآفرینی ایران دارد و نشان می‌دهد که آنها تغییرات را دیده‌اند و کم‌کم در مسیر باورمندی به خلاقیت‌ها، تلاشگری و نیروی جوانی کسب‌وکارهای آنلاین حرکت می‌کنند. کما اینکه در میان شاخص‌های طراحی شده برای داوری و ارزیابی کسب‌وکارها جهت دریافت نشان امین‌الضرب، شاخص شرکت‌های استارتاپی را هم قرار داده‌اند.

سومین دوره مراسم اعطای لوح، نشان و تندیس امین ‌الضرب روز هجدهم دی ماه از سوی اتاق بازرگانی تهران با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و فعالان بخش خصوصی در تالار وحدت برگزار شد.

در سومین دوره مراسم سالانه امین الضرب که به همت اتاق بازرگانی تهران برگزار می‌شود، بیش از ۴۲۰ بنگاه و شخص حقیقی مورد داوری قرار گرفتند که از این تعداد، ۲ کارآفرین ویژه و ۸ چهره فعال و اثرگذار در حوزه اقتصاد کشور با دریافت لوح و نشان امین‌الضرب مورد تقدیر و تشویق اتاق بازرگانی تهران قرار گرفتند.

در این مراسم که به مناسبت ۱۳۵ سالگی اتاق تهران برگزار شد، علاوه‌بر اعطای تندیس و تقدیر از ۲ کارآفرین برتر و ویژه بخش خصوصی، ۸ چهره فعال و اثرگذار در حوزه اقتصاد کشور مورد تقدیر و تشویق اتاق بازرگانی تهران قرار گرفتند. بر این اساس ۲ پژوهشگر فرهنگی، ۲ صنعتگر، ۲ پیشکسوت، ۲ کسب‌وکار استارتاپی و ۲ کارآفرین برتر و ویژه بخش خصوصی، در این مراسم موفق به دریافت نشان و لوح امین الضرب و تندیس امین الضرب شدند.

کسب نشان امین‌‌الضرب توسط ۳ تن از فعالان استارتاپی و مدیران جوان‌ کسب‌وکارهای آنلاین یعنی حمید و سعید محمدی بنیانگذاران دیجی‌کالا و محمدجواد شکوری‌مقدم بنیانگذار آپارات و فیلیمو از نکات برجسته این مراسم بود.

اهمیت دریافت این نشان به عنوان یک شرکت استارتاپی زمانی بیشتر جلوه‌گر می‌شود که می‌بینیم در میان دریافت‌کنندگان لوح و نشان امین الضرب چهره‌های پیشکسوتی حضور دارند که چند دهه از عمرشان می‌گذرد و از فعالان حوزه صنعت و تجارت و کسب‌وکارهای فیزیکی هستند.

اما فعالان جوان استارتاپی نیز با خلق ارزش و ایجاد کسب‌وکارهای بزرگ و زمینه‌سازی اشتغال برای افراد‌ زیادی، توانسته‌اند در میان مدیران و کارآفرینان برجسته ایران حضور داشته باشند و نشان ارزشمند امین‌الضرب را که از آن به‌عنوان نوبل اقتصادی یاد می‌شود، دریافت کنند.

قابل ذکر است که سال گذشته نیز از جامعه استارتاپی ایران حسام آرمندهی، بنیانگذار دیوار و کافه‌بازار نشان امین الضرب را دریافت کرده بود.

به جوانان استارتاپی افتخار می‌کنیم

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران پیش از اهدای نشان‌ها به اهمیت بخش خصوصی در اقتصاد اشاره کرد و گفت:«باید یک‌بار برای همیشه این اصل را بدانیم که هیچ کشوری در جهان توسعه پیدا نکرده مگر اینکه حضور بخش خصوصی را پذیرفته باشد. قصد ما گله و شکایت نیست؛ هدف ما تلاش برای مقابله با ضدیت علیه کارآفرینان و حمایت از آنهاست. باید دید آثار فرهنگی و دستگاه‌ها تا چه اندازه به کارآفرینان تریبون داده و به معرفی آنان می‌پردازد.»

خوانساری در ادامه گفت: «حق جوانان ایرانی است که ببینند و بشنوند که در روزگاری سخت‌تر و بدتر از امروز هم کارآفرینانی تهدید را به فرصت تبدیل کرده و به رویای خود رنگ واقعیت بخشیدند. ما به جوانانی مانند خالق دیوار و کافه‌بازار افتخار می‌کنیم که توانستند بازار ایران را دگرگون کنند. الان زمانی است که باید از استارتاپ‌ها و جوانان پرنشاط و پرتلاش تقدیر شود و روحیه آنها را برای کار بیشتر زنده نگه داشت.»

وی افزود: «امروز سخنی گزاف نیست اگر به پشتوانه این تاریخ، فعالان اقتصادی اعلام کنند «از زمانه خود جلوتر بودند» و در‌ همیشه تاریخ «قلب‌شان برای آبادانی» این خاک ‌می‌تپیده است. امروز می‌خواهم با صدایی رسا بگویم که در این کشور از تاریخ گرفته تا منابع و زیرساخت‌هایی که در اختیار داریم، نه وضع‌مان از ۱۳۵ سال قبل بدتر است و نه مردان و زنان کارآفرین‌مان کمتر از نیاکان خود به آبادانی کشور فکر می‌کنند. پس چرا باید ناامید باشیم؟»

خوانساری افزود: «جای تاسف است که اعتماد و امید در جامعه به‌‌شدت کاهش پیدا کرده است. طی ۲سال گذشته با تصویب برجام امیدواری و شوق کشور را فراگرفت. فعالان اقتصادی با نشاط بیشتری کار‌ کردند و رویای توسعه هر روز بیشتر در ذهن و جان آنان نقش بست، اما از یکسو بدعهدی و کارشکنی آمریکا و از اطرف دیگر دوستان داخلی که در نقش دشمن ظاهر شدند و بذر ناامیدی را در جامعه کاشتند، همه آن تصورات متعالی را نقش برآب کردند.»

رئیس اتاق تهران همچنین اضافه کرد: «امروز ‌می‌خواهم به دولتمردان بگویم این بخش خصوصی که شما‌ آن را به بازی نمی‌گیرید، با آنها مشورت نمی‌کنید و تصمیمات را بدون اطلاع آنها با بخشنامه و ابلاغیه اجرا ‌می‌کنید، همان کسانی هستند که حتی پیش‌ از مشروطه به فکر آینده کشور بودند و اکنون هم تمام زندگی و سرمایه‌شان را روی همین زمین به کارخانه تبدیل کرده‌اند. نگاه بخش خصوصی ایران غیرسیاسی و غیرجناحی است و آنچه ‌می‌خواهد آبادانی ایران اسلامی است.»

کارآفرینی به سمت فناوری‌های نوین می‌رود

یکی دیگر از سخنرانان مراسم اهدای نشان امین‌الضرب، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری بود. جهانگیری با تاکید بر نقش جوانان در امروز و آینده اقتصاد ایران، اذعان داشت که کشور برای گذراندن شرایط سخت این روزها نیازمند نوآوری و خلاقیت در راهکارها و کشف کارآفرینان جدید است.

وی به دریافت نشان امین‌الضرب توسط ۳ تن از فعالان استارتاپی یعنی موسسان دیجی‌کالا و آپارات اشاره کرد و گفت در حوزه کارآفرینی باید به سمت فناوری‌های نوین منطبق بر تغییرات جمعیتی و اجتماعی کشور حرکت کنیم. بنابراین باید میدان برای جوانان و زنان فراهم باشد؛ چراکه از این گروه‌ها کارآفرینان بزرگی در اقتصاد کشور ظهور خواهد کرد. خیلی از افرادی که تصور نمی‌شد، امروز با اتکا بر تغییرات به جایگاه‌های بلندی در عرصه کارآفرینی رسیدند و خیلی از بزرگانی که در گذشته وجود داشتند، امروز وجود ندارند. دلیل این صعود و افول‌ها هماهنگی با تغییرات روز جامعه و نیازهای اجتماع است.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین تاکید داشت که با شناسایی و تقویت فرصت‌های جدید کارآفرینی باید نگرانی و ابهام نسبت به آینده کشور را کاهش دهیم و با کمک به یکدیگر و خلق فرصت‌های جدید این دوران سخت را پشت سر بگذاریم. در این شرایط تنها شجاعت، خلافیت و نوآوری به داد ما می‌رسد.

می‌خواهیم به برند بزرگ بین‌المللی تبدیل شویم

همچنین سعید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا پس از دریافت لوح و نشان امین‌الضرب گفت: «این نشان بار سنگینی روی دوش ما قرار خواهد داد.»‌ وی اضافه کرد: «جامعه ما به چنین نشان‌هایی برای داشتن الگوی موفق و شنیدن و دیدن داستان‌های موفقیت نیاز دارد. ما به‌عنوان نسل بعد از انقلاب، این رویا را داشتیم که کشور ما هم مانند کشورهای بزرگ دنیا با برندهای مطرح شناخته شود. ما هم تلاش می‌کنیم که با اعتماد مردم بتوانیم در آینده یکی از این برندهای بزرگ ملی کشور را ایجاد کنیم.»

چهره‌های مراسم امین الضرب

در این مراسم از استاد محمدعلی موحد و استاد عزت‌الله فولادوند به عنوان ۲ چهره فرهنگی و پژوهشگر اثرگذار در حوزه اقتصاد تقدیر به عمل آمد. پس از آن از سیدابوالقاسم مرتضوی، بنیانگذار کارخانه آرد ستاره و لئون آهارونیان، مدیرعامل شرکت ستی و از فعالان صنعت حمل‌ونقل به‌عنوان ۲ چهره پیشکسوت صنعت و اقتصاد با اهدای لوح و نشان امین‌الضرب تقدیر شد.

همچنین لوح و نشان امین الضرب به سلطان‌حسین فتاحی، بنیانگذار کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان و اکبر ابراهیمی، رئیس هیات مدیره گروه صنعتی پاکشوما به پاس فعالیت‌های صنعتی‌، تولید و ایجاد اشتغال از سوی اتاق بازرگانی تهران اهدا شد. همچنین ۲ کارآفرین برتر بخش خصوصی یعنی عباسعلی قصاعی، بنیانگذار چینی زرین ایران و حمیدرضا‌ هاشمی‌نیا، بنیانگذار و رئیس هیات مدیره شرکت‌های تکوین الکترونیک، سام الکترونیک و سام سرویس به‌عنوان کارآفرینان برتر، برنده تندیس امین‌الضرب از اتاق بازرگانی تهران شدند.

نشان امین الضرب و اهمیت آن

نشان امین الضرب از پیشکسوتان و کارآفرینان بزرگ بخش‌خصوصی تقدیر می‌کند. محمدحسین امین الضرب تاجر بزرگ ایرانی در دوره پادشاهی مظفرالدین قاجار بوده است. دامنه فعالیت‌های تجاری این تاجر برجسته از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب ایران گسترده بود و باید او را از پیشگامان توسعه و پیشرفت صنعتی در ایران دانست.

این تاجر ۱۳۵ سال پیش، مهم‌ترین نقش را در تاسیس مجلس وکلای تجار ایفا‌ کرد. این مجلس بعدها و به مرور زمان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبدیل شد. حاج‌محمدحسین امین الضرب و فرزندانش را باید اولین نسل از فعالان اقتصادی مدرن و علاقه‌مند به توسعه اقتصاد ایران دانست که هر کدام با اقدامی، پایه‌های استواری را در نهاد اقتصاد ایران قرار دادند.

با توجه به جایگاه اقتصادی و اجتماعی این تاجر پیشکسوت، از سال ۹۵ اتاق بازرگانی تهران با برگزاری مراسم اعطای نشان امین‌الضرب، سنگ بنای این نشان را به نام امین الضرب گذاشت.

گفت‌وگوهای اختصاصی شنبه‌مگ:

گفت‌وگو با حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا: جوانان استارتاپی در کنار دانش نیاز به تجربه کارآفرینان دارند

گفت‌وگو با سعید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا: مسئولیت همه ما خلق داستا‌ن‌های موفقیت است

گفت‌وگو با محمدجواد شکوری مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات: منتظر کسی نمی‌مانم

گفت‌وگو با محمدمهدی شکوری مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات: شانس حضور میان شرکت‌های بزرگ دنیا را داریم

گزارش تصویری: بنیانگذاران دیجی کالا و آپارات نشان امین الضرب دریافت کردند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.