نسل ما می‌توانیم

روح‌الله رحمانی، از دیجی‌کالانکست‌ می‌گوید

0

رحمانی طی سخنرانی‌اش در همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی  به تشریح نیازهای موجود در کشور و استارتاپ‌هایی که برای رفع این نیازها باید راه‌اندازی شوند، پرداخت.

عمده سخنان روح‌الله رحمانی در مورد پروژه جدیدی بود که در دیجی‌کالا راه‌اندازی کرده‌اند؛ پروژه‌ای تحت عنوان دیجی‌کالانکست‌ (DIGIKALANEXT). قرار است در این پروژه، دیجی‌کالا برای رفع نیازهایش در حوزه‌های هوش مصنوعی، حمل‌ونقل و ارسال و تحویل کالا، بلاکچین و… روی استارتاپ‌هایی که در این زمینه کار می‌کنند، سرمایه‌گذاری کند.

رحمانی طی سخنرانی‌اش در همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی به تشریح نیازهای موجود در کشور و استارتاپ‌هایی که برای رفع این نیازها باید راه‌اندازی شوند، پرداخت.

وی نسل سوم استارتاپ را مبتنی بر تکنولوژی می‌داند که در حال شکل‌گیری هستند. عمده حرف‌های رحمانی در ادامه می‌آید.

دیجی‌کالانکست بازوی سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا روی استارتاپ‌هاست

الان در ایران دو نسل از  استارتاپ‌ها شکل گرفته‌اند و الان نسل سومش در حال شکل‌گیری است. در نسل اول اتفاقات بزرگ جهان را به ایران می‌آوردیم. مثلا ایده آمازون را به ایران آوردیم و دیجی‌کالا را ساختیم یا اوبر را اسنپ کردیم. در نسل دوم که الان ما در آن هستیم، نسل «ما می‌توانیم» است؛ یعنی مشکلاتی در ایران وجود دارد که خاص ایران است.

مثلا حوزه دولت الکترونیک، بازار میوه و تره‌بار و… یعنی بخش‌های سنتی که ما می‌خواهیم آنها را به سمت مدرن‌ترشدن و آنلاین‌شدن سوق بدهیم. در واقع بسیاری از استارتاپ‌هایی که در این بخش شکل گرفته‌اند، کپی‌پیست از جای دیگری نیستند بلکه براساس مشکلاتی که در ایران وجود دارد، شکل گرفته‌اند.

 نسل سوم استارتاپ‌ها مبتنی بر تکنولوژی خواهد بود

در حال حاضر و در کنار استارتاپ‌های موج اول و موج دوم، در آغاز شکل‌گیری موج سوم استارتاپ‌های ایرانی قرار گرفته‌ایم. استارتاپ‌های نسل سوم یا موج سوم، مبتنی بر تکنولوژی هستند. موج اول و دوم استارتاپ‌ها از بهترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده می‌کنند اما به‌ندرت خودشان تولیدکننده تکنولوژی هستند.

اما در موج سوم به تولید تکنولوژی نگاه می‌کنیم؛ تکنولوژی‌ای که نه‌تنها در سطح کشور کاربرد داشته باشد بلکه از همان روز نخست دیدگاه صادراتی به تکنولوژی تولیدشده خواهیم داشت‌ تا از طریق چنین استارتاپ‌هایی در سطح جهان حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم.  حالا در همین راستا در دیجی‌کالا نکست در سه حوزه در حال سرمایه‌گذاری هستیم؛ هم استارتاپ‌های نسل نخست و هم دوم و هم سوم.

نخستین نکته این است که ما به دنبال استارتاپ‌هایی هستیم که به نوعی تغییرات بزرگی را در کشور ایجاد می‌کنند. مانند حوزه بلاکچین، هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا، ریکامندیشن، سرچ، امنیت و تبلیغات.

باید ظرفیت‌های دانشگاهی را به صنعت تبدیل کنیم

ما می‌خواهیم روش‌ها را در کشور عوض کنیم و همه حوزه‌هایی را که نام بردم، به‌عنوان یک سرویس ارائه دهیم. اما در حال حاضر یک مشکل ریاضی در کشور داریم. در حال حاضر اگر شرکت‌های ایرانی می‌خواهند رقابت بکنند، در سطح بین‌المللی، باید بتوانند از هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا، بلاکچین و… استفاده کنند. اما مشکل ریاضی این است که در حال حاضر برای استفاده از حوزه‌هایی که اشاره کردم، به اندازه کافی متخصص در کشور نداریم.

راه‌حل این است که همه این حوزه‌ها به‌عنوان سرویس ارائه شوند. برای این کار باید از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها استفاده کنیم؛ یعنی مقاله‌ها و طرح‌های پژوهشی را که دانشجویان می‌نویسند و در کتابخانه‌ها و قفسه‌ها خاک می‌خورند، به صنعت تبدیل کنیم، به هوش مصنوعی تبدیل کنیم و… تا در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم.  کار بعدی ما این است که نوع خریدکردن‌مان را عوض کنیم. همین الان هم در دیجی‌کالا کارهای زیادی انجام شده است.

 

در نسل اول اتفاقات بزرگ جهان را به ایران می‌آوردیم. مثلا ایده آمازون را به ایران آوردیم و دیجی‌کالا را ساختیم یا اوبر را اسنپ کردیم. در نسل دوم که الان ما در آن هستیم، نسل «ما می‌توانیم» است

اما بازار بسیار بزرگی وجود دارد که هنوز ظرفیت‌های زیادی برای کارهای بزرگ دارد و استارتاپ‌های قابل‌توجهی می‌توان در این حوزه‌ها راه‌اندازی کرد. مثلا الان به دنبال استارتاپ‌هایی هستیم در حوزه شیرینگ ایکانومی یا اقتصاد مشارکتی، صنایع‌دستی و مارکت‌پلیس‌های مربوط به آن، حوزه تولید به مصرف، حوزه از مزرعه به منزل که مواد غذایی را در‌بر‌می‌گیرد و همچنین استارتاپ‌هایی که نیازهای کارخانه‌ها را رفع می‌کنند و با مدل B2B کار می‌کنند. حوزه فروش مردم به مردم هم از دیگر حوزه‌های مد نظر ماست یعنی حوزه C2C .

حمل‌ونقل هوشمند؛ راهی به بازارهای جهانی

در نهایت ما می‌خواهیم نوع رسیدن خدمات و محصولات به مردم را عوض کنیم؛ بنابراین به استارتاپ‌هایی در حوزه تحویل یا تحویل کیلومتر‌آخر (Last mile delivery) نیاز داریم. همچنین حوزه‌های IOT  و… از دیگر بخش‌های مورد نیاز ماست. در واقع هوشمندسازی در همه این حوزه‌ها از جمله نیازهای ماست و ما به دنبال استارتاپ‌هایی هستیم که در این حوزه‌ها فعالیت کنند و بتوانیم با آنها همکاری داشته باشیم.

نکته مهم این است که حوزه حمل‌و‌نقل نه‌تنها در داخل کشور برای ما مهم است و گردش مالی بزرگی را ایجاد می‌کند، بلکه هوشمندسازی در این زمینه می‌تواند به صادرات این حوزه منجر شود که بازار بزرگ مالی را برای کشورمان رقم ‌زند. اگر این خدمات حمل‌و‌نقل را در خود ایران بهینه‌سازی کنیم، ایران به‌عنوان یک مسیر میانبر زمینی و هوایی و دریایی در سطح جهان، فرصت خوبی را ایجاد می‌کند که درآمدزایی بالایی از خدمات بهینه‌سازی حمل‌و‌نقل از استفاده‌کنندگان دریافت کنیم.

بنابراین ما در دیجی‌کالا بسیار مشتاق هستیم که با افرادی که در حوزه‌هایی که به آنها اشاره کردم، فعالیت می‌کنند، همکاری کنیم. بنابراین به آدرس ایمیل [email protected] ایمیل بفرستید و طرح‌ها و ایده‌های‌تان را به ما بگویید تا بررسی کنیم و در موردش با شما حرف بزنیم. ما امیدواریم که با همکاری افراد صاحب ایده‌های خلاق، نسل بعدی استارتاپ‌ها را بسازیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.