سفری برای انتقال تجربه

0

دومین دوره شنبه تریپ‌ توسط آکادمی شنبه در کافه‌بازار، علی‌بابا و دیجی‌کالا برگزار شد

به دنبال استقبال از شنبه تریپ‌ ۱، آکادمی شنبه، شنبه تریپ ۲ را طراحی و اجرا کرد که طی آن ۲۸ فعال استارتاپی از سه شرکت کافه‌بازار، علی‌بابا و دیجی‌کالا بازدید کردند.

در کافه‌بازار حسام آرمندهی‌ بنیانگذار و امین امیرشریفی مدیر‌عامل به بیان تجربیات خود پرداختند و سپس شرکت‌کنندگان از کافه‌بازار دیوار و رسید بازدید کردند. حسام آرمندهی و امین امیر شریفی بر روی تمرکز در کسب و کار و اولویت دهی در انتخاب کارها تاکید داشتند.

محل بعدی سفر شنبه تریپ‌ علی‌بابا بود که توحید علی‌اشرفی مدیر بازاریابی و مجید حسینی‌نژاد بنیانگذار این استارتاپ به بیان تجربیات خود در حوزه بازرایبای و فرهنگ سازمانی پرداختند.

در پایان شرکت‌کنندگان شنبه تریپ‌ با حضور در دیجی کالا از مرکز دانش دیجی‌کالا بازدید و از تجربیات برادران محمدی بنیانگذاران دیجی‌کالا استفاده کردند.

در دیدار مدیران استارتاپی از دیجی‌کالا که در محل سایت دانش دیجی‌کالا – که بزرگ‌ترین مرکز پردازش سفارش در خاورمیانه است- صورت ‌گرفت، حمید و سعید محمدی تجربیات خود از مدیریت کسب‌و‌کار در شرایط بحران را با مدیران کسب‌و‌کارهای نوپای اینترنتی به اشتراک گذاشتند.

داستان شکل‌گیری دیجی‌کالا

در ابتدا حمید محمدی داستان شکل‌گیری دیجی‌کالا و روندی که این شرکت از سال ۸۵ تا‌کنون طی کرده را برای مدیران استارتاپ‌ها تعریف کرد. او از ایده اولیه شکل‌گیری دیجی‌کالا گفت و آغاز به کار با یک تیم ۵ نفره.

محمدی چالش‌های مختلفی را که در ۱۲ سال گذشته با آنها روبه‌رو بودند، برای این مدیران تعریف کرد و گفت: «همکاران جدید‌تر ما که در سال‌های اخیر به دیجی‌کالا آمده‌اند، امکانات دیجی‌کالا را می‌بینند و فکر می‌کنند از ابتدا شرکت با سرمایه چند‌صد‌میلیونی شکل گرفته؛ در حالی که دیجی‌کالا با سرمایه شخصی ما که کمتر از ۲۰ میلیون تومان بود، تاسیس شد و در ۶ سال ابتدای فعالیت حتی یک ریال کمک مالی از سوی سرمایه‌گذاران دریافت نکرد.»

محمدی در ادامه توضیحات خود به تحول مدل کسب‌و‌کار دیجی‌کالا طی سال‌ها و تبدیل‌شدن از فروشگاه کالای دیجیتال به فروشگاهی برای همه چیز و راه‌اندازی پلتفرم مارکت‌پلیس پرداخت. سپس از چشم‌انداز خود برای آینده سخن گفت؛ از اینکه مدل کسب‌و‌کاری را پیش‌بینی کرده‌اند که شرکتی که رشد ۲۰۰ درصدی در سال‌های ابتدایی داشت و اکنون رشد ۱۰۰ درصدی در سال دارد، رشد خود با نرخ ۸۰ درصد سالانه را تا سال ۱۴۰۲ همچنان ادامه دهد.

او از این چشم‌انداز خود با عنوان «Build to last» نام برد و هدف آن را تبدیل‌کردن دیجی‌کالا به یک کسب‌و‌کار که تا همیشه بتواند روی پای خود بایستد، عنوان کرد.

محمدی که در جمع مدیران استارتاپ‌ها صحبت می‌کرد، گفت: «یکی از اشکالات استارتاپ‌ها این است که در ابتدای فعالیت خود تنها به رشد و رسیدن به خط پایان فکر می‌کنند و کمتر استارتاپی وجود دارد که به بهره‌وری توجه داشته باشد. سرنوشت بیشتر استارتاپ‌ها به رشد، جذب سرمایه‌گذار، ثروتمند‌شدن بنیانگذاران آن و واگذاری و پایان کار آن کسب‌و‌کار می‌انجامد؛ اما قصد داریم دیجی‌کالا را که اکنون شرکتی با ۲۵۰۰ نیرو و چندین بیزینس مختلف و با مشتری چندمیلیونی است، تبدیل به شرکتی کنیم که برای همیشه می‌تواند روی پای خود بایستد و به فعالیت خود ادامه دهد.»

سومین دوره شنبه تریپ به زودی در چند شرکت دیگر برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.