مسئولیت همه ما خلق داستا‌ن‌های موفقیت است

گفتگو با سعید محمدی‌ هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا

0

سعید محمدی به همراه برادرش حمید نشان کارآفرینی امین الضرب را دریافت کرد. سعید محمدی می‌گوید دریافت این نشان حاکی از اعتماد پیشکسوتان جامعه کارآفرینی ایران به نسل جوان است و همین امر مسئولیت‌های بیشتری را متوجه‌شان کرده است.

سعید محمدی‌ هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا پس از دریافت نشان کارآفرینی امین الضرب از نقش دیجی‌کالا در شرایط سخت کنونی در زندگی مردم می گوید.

  • نشان امین‌الضرب را دریافت کردید و با چهره‌ای جوان با کارآفرینانی عکس‌ یادگاری انداختید که چندین دهه از شما بزرگ‌تر هستند. طی صحبت کوتاهی که داشتید، به مسئولیت‌هایی اشاره کردید که با دریافت این نشان بیشتر هم می‌شوند. این مسئولیت را بیشتر توضیح بدهید؟

وقتی نهادی مانند اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی کشور است از یک بنگاه اقتصادی تقدیر می‌کند و آن را شایسته می‌داند که نشان معتبر امین‌الضرب را به او بدهد، به رسم امانتداری هم که شده، باید آن بنگاه اقتصادی در همه حوزه‌ها، در وهله اول مراقب خودش باشد که بتواند در این شرایط سخت اقتصادی همچنان به راهش ادامه بدهد. در وهله دوم هم باید بیش از پیش تلاش کند که بیشترین ارزش را برای خود و جامعه‌‌اش‌ خلق کند.

به نظر من، نکته مهم این است که در این شرایط سخت، جامعه کارآفرینی و به ویژه استارتاپ‌ها و کارآفرینان جوان‌تر به امید و شنیدن داستان‌های موفقیت نیاز دارند، چون وجود چنین داستان‌هایی این شوق را ایجاد می‌کند که حتی در سخت‌ترین شرایط هم می‌توان کارهای برجسته‌ای انجام داد؛ کارهایی که ارزشی را نصیب جامعه می‌کند و روند ایجاد اشتغال را سرعت می‌بخشد و چرخه درآمدزایی را رقم می‌زند.

در این میان برای ما که از اکوسیستم استارتاپی ایران به چنین مراسمی دعوت می‌شویم و نشان دریافت می‌کنیم، بزرگ‌ترین مسئولیت این است که صفحات بیشتری به داستان موفقیت‌های استارتاپ‌های ایرانی اضافه کنیم. این نکته بسیار مهم است، چون امید ایجاد می‌کند و امید سرمایه بزرگی برای هر کسی است که می‌خواهد کاری را آغاز کند.

  • به نظر شما، اهدای این نشان به استارتاپ‌ها می‌تواند حامل این پیام باشد که رویکردها به کارآفرینی در ایران تغییر کرده است؟

بله همینطور است و اهدای نشان امین‌الضرب به استارتاپ‌ها نشان می‌دهد که نگاه‌ها تغییر کرده و میدان کارآفرینی ایران بازیگران جدیدی به خودش می‌بیند که نهادهایی مانند اتاق بازرگانی تهران هم که بدنه آن را پیشکسوتان کارآفرینی از حوزه‌های صنعت، تجارت و… تشکیل می‌دهند، آنها را مورد تشویق قرار می‌دهد و ظرفیت‌های‌شان را باور می‌کند.

همچنین این توجه اتاق بازرگانی نشان می‌دهد که استارتاپ‌ها در ذهنیت افراد با‌سابقه‌تر حوزه کسب‌وکار نفوذ کرده‌اند و همگی به لزوم حرکت کارآفرینی به سمت حوزه آنلاین و دیجیتال واقف شده‌اند. به نظر من این قدم بسیار خوبی است. اینکه فعالان مهم اقتصادی پتانسیل استارتاپ‌ها را ببینند و به این سمت متمایل شوند، پیامدهای مثبتی برای جامعه استارتاپی و برای جامعه کارآفرینی ایران دارد.

  • یکی از نکته‌هایی که دریافت این نشان در‌بر‌دارد، می‌تواند این باشد که امروز‌ نقش دیجی‌کالا در زندگی مردم ایران اینقدر پررنگ است که می‌توان از آن انتظار داشت در این زمانه سخت اقتصادی خدمات مناسبی و عادلانه‌ای به مردم بدهد.

دیجی‌کالا به عنوان یک پلتفرم خدمات الکترونیک که در سراسر کشور فعالیت می‌کند و عرصه کسب‌وکارش از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب را در‌بر‌می‌گیرد، در حال عرضه بیش از یک میلیون قلم کالای مختلف است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که در این شرایط می‌تواند ایفا‌ کند، ادامه عرضه محصولات با روندی مناسب و شرایط خوب است.

طی چند ماه گذشته که مدل مارکت‌پلیس را راه‌اندازی کردیم، مشکلات بزرگی در حوزه زنجیره تامین کالا داشتیم و به سختی توانستیم بعضی از کالاها را تامین کنیم. ما نهایت تلاش‌مان را کردیم که در وهله اول، در مسیر عرضه کالا‌ به مردم وقفه‌ای ایجاد نشود. همچنین در گام دوم تلاش‌مان این بود که کالاها با قیمت مناسب به دست مردم برسد. هر چند در این میان خطاهایی هم وجود داشت که همین امر موجب شد که نیروهای‌مان را برای حل این خطاها بسیج کنیم.

در گام سوم هم تلاش ما این بوده که بتوانیم با پرورش نیروهای متخصص به فضای کارآفرینی کشور در حوزه کارآفرینی و تکنولوژی کمک کنیم. کما اینکه تیم فنی ۲۰۰ نفره‌ متخصصی را آموزش داده‌ایم که می‌توانند همه نیازهای دیجی‌کالا را برطرف کنند. علاوه‌بر آن، این افراد متخصصان ایرانی هستند که سرمایه‌های ارزشمندی برای جامعه کارآفرینی کشور به شمار می‌روند.

گفت‌وگوهای اختصاصی شنبه‌مگ:

گفت‌وگو با حمید محمدی، هم‌بنیانگذار دیجی‌کالا: جوانان استارتاپی در کنار دانش نیاز به تجربه کارآفرینان دارند

گفت‌وگو با محمدجواد شکوری مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات: منتظر کسی نمی‌مانم

گفت‌وگو با محمدمهدی شکوری مقدم، هم‌بنیانگذار آپارات: شانس حضور میان شرکت‌های بزرگ دنیا را داریم

گزارش مراسم اعطای نشان کارآفرینی امین الضرب: نشان افتخار بر سینه خانواده استارتاپی

گزارش تصویری: بنیانگذاران دیجی کالا و آپارات نشان امین الضرب دریافت کردند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.