گزارش کافه بازار از رشد های ۱۰۰۰ درصدی استارتاپ‌ها

رشد صنعت برنامه‌های موبایلی ایران

0

اهالی اکوسیستم استارتاپی و به‌طور کلی اقتصاد ایران اتفاق نظر دارند که سال ۹۷ سالی سخت و طاقت‌فرسایی بود و انگار اکوسیستم در یک توقف یک‌ساله به سر می‌برد و هیچ حرکت روبه‌جلویی نداشت. چنین نظری اگر درست باشد بسیار ناامیدکننده است. با این حال، برخی آمارها نشان می‌دهد که طی همین سال سخت برخی کسب‌وکارها رشد کرده‌اند. منبع این گزارش جامعه آماری برنامه‌های موبایل اندروید است و آماری که مسئولان کافه‌بازار از رشد نصب فعال آن ارائه کرده‌اند.

موارد متعدد و جالب توجهی در این گزارش وجود دارد؛ از جمله اینکه تپسی به لحاظ رشد نصب در سال ۹۷ از رقیب سنتی‌اش، یعنی اسنپ، پیشی گرفته است و اینکه اگر رقبای چغر دیگری هم بیایند بازار از حالت تک‌بعدی خارج می‌شود.

درآمد ۲۵۸میلیارد تومانی برنامه‌نویسان ایرانی از دیگر آمار قابل توجه است. سبقت اپ‌هایی چون ترب از قدیمی‌هایی مانند نت‌برگ نشان می‌دهد که حتی در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و در میان انبوهی از یأس‌ها و ناامیدی‌ها هم بازیگران خوش‌انگیزه شانس رشد دارند.

همچنین، در این گزارش درباره موارد ذیل می‌خوانید: آمارهای مربوط به دسته‌بندی برنامه‌های مختلف و میزان رشدی که در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ داشته‌اند، تعداد توسعه‌دهندگان استان‌های مختلف، میزان درآمدشان، اپ‌های پرنصب سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۶، برنامه‌های محبوب کاربران، آمارهای مربوط به بازی‌ها، آمارهای مربوط به استان‌های مختلف و میزان استقبال کاربران از برنامه‌ها و بازی‌های مختلف در استان‌های کشور و… این آمارها از رشد تعداد زیادی از کسب‌وکارهای اکوسیستم استارت‌آپی ایران خبر می‌دهند.

چرا آمار و پارامترهای آماری مهم‌اند؟

ارائه آمارهای مربوط به [بخش قابل توجه] اکوسیستم استارت‌آپی کشور هم انگیزه‌بخش است و هم اینکه زمینه‌های تحقیق و بررسی را برای متقاضیان راه‌اندازی کسب‌وکار فراهم می‌کند. مثلاً یکی از نکات جذاب دسترسی به آمار اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های موبایلی این است که رجوع برنامه‌نویسان به آمار هم مانع اتلاف وقت می‌شود و هم اینکه در انتخاب و گزینش دقیق زمینه کاری و دستیابی به موفقیت یاری‌رسان است.

تفکیک آماری هر استان و میزان استقبال کاربران استان‌های مختلف از برنامه‌ها و بازی‌های گوناگون نیز از جمله موضوعات شفاف و کمک‌کننده است. بررسی دلایل عدم استقبال کاربران یک استان از یک برنامه یا بازی‌ای خاص نکته‌ای را روشن می‌کند: شاید سرمایه‌گذاری به‌منظور ساخت فلان بازی و برنامه، با توجه به جامعه هدف آن استان، سودده یا به‌صرفه نباشد. اما نکته مهمتر دیگری هم وجود دارد: شاید بازار آن استان خالی و بکر باشد. بنابراین، می‌توان با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی و سایر ابزارها در آن استان به رشد خوبی دست یافت.

نکته حائز اهمیت دیگر آمار استان‌هایی است که کمترین نصب‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. این مسئله شاید مبنای جامعه‌شناختی یا روانشناختی داشته باشد. شاید هم مبنای اقتصادی دارد و به توان مالی خانواده‌ها و ساکنان یک منطقه برمی‌گردد. پس شاید بتوان راهی برای اجرای عدالت اقتصادی و اجتماعی و بهره‌مندی مردم آن منطقه از ابزارهای روز پیدا کرد، راهی که زمینه‌ساز راه‌اندازی یک استارت‌آپ‌ باشد.

علاوه بر این، ملاحظه رشد نصب یک اپلیکیشن زمینه‌ را برای بررسی روند توسعه آن اپ و شیوه اداره آن کسب‌وکار فراهم می‌کند. در هر صورت، قطعاً دسترسی به آمار کسب‌وکارهایی که با نوگرایی به نیازهای مردم پاسخ می‌دهند مهم، مفید و کاربردی است.

۴۰ میلیون نصب؛ ۴۰ میلیون اعتماد

تعــداد نصــب برنامــه بــازار روی دســتگاه‌های اندرویــد از مــرز ۴۰میلیــون گذشته اســت. از ایــن رو، کافه بــازار، به‌عنــوان بســتری بــرای توزیــع برنامه‌هــا و بازی‌هــا و ویدئــوها، بــا هــدف ایجــاد تصویــری روشــن‌تر از ایــن صنعــت، کوشــیده است گزارش جامعی از زوایای مختلف این عرصه در اختیــار علاقه‌منــدان قــرار دهــد: ۴۰میلیون کاربر، ۲۲هزار تیم توسعه‌دهنده، ۱۳۲هزار برنامه و ۳۱هزار بازی؛ آماری قابل توجه و امیدبخش و مانعی بزرگ برای ناامیدنشدن؛ در بدترین شرایط اقتصادی هم می‌توان به رشد فکر کرد.

پیام دیگر آمار مزبور این است که مردم به دنبال کاربردمحوری هستند. یعنی از هر اپ و کسب‌وکاری که نیازشان را به بهترین شکل ممکن برطرف کند استقبال‌ می‌کنند. بنابراین، کماکان پاسخ‌گویی به نیازها از مهمترین عوامل رشد یک کسب‌وکار محسوب می‌شود. سایر موارد بیشتر شاخ‌وبرگ محسوب شوند و زمینه اصلی همان نیاز است.

آپ در صدر بیشترین گیرندگان نصب

دسته امور مالی برنامه‌هایی را در بر می‌گیرد که خدمات بانکی، پرداخت قبوض یا خرید شارژ ارائه می‌کنند. در پایان سال ۹۷، بیش از ۱۲۰۰ برنامه در این دسته در دسترس کاربران بازار قرار داشته است. پرنصب‌ترین برنامه امور مالی آپ بوده که از ابتدا تا انتهای سال ۹۷، به لحاظ نصب و در مقایسه با سال قبل از آن، رشد ۵۰درصدی داشته و بیش از ۹میلیون نصب فعال را در سال ۹۷ رقم زده است.

این رشد در حالی اتفاق افتاده است که طی سال‌های ۹۷ و ۹۶، اپلیکیشن‌های ایرانی شانس نصب نسخه‌های آی‌.‌ا.‌اس خود را به واسطه‌ تحریم‌ها و سختگیری‌های اپ‌استور از دست دادند. اما ظاهراً این اتفاق مانع از رشد نصب اپ‌های ایرانی نشده و آنها این محرومیت را در بخش نسخه‌های اندرویدی جبران کرده‌اند. بعد از آپ، «هفت هشتاد» قرار دارد که در سال ۹۷ رشد ۱۰۰درصدی را از نظر نصب تجربه کرده و چهار میلیون نصب فعال داشته است.

همراه بانک ملت و همراه بام ملی نیز به ترتیب با ۱۰۰ و ۵۰درصد رشد و کسب ۲ و ۱ میلیون نصب فعال در سال ۹۷ در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. تاپ برنامه دیگری از دسته امور مالی است که نسبت به سال گذشته رشد منفی ۷ درصدی داشته و روی دو میلیون نصب فعال سال قبل خود باقی مانده است. طبق اعلام کافه‌بازار، برای اعلام این آمار، برنامه‌های پیش‌فرضِ تلفن‌های همراه حذف شده است و تنها نام برنامه‌هایی آمده است که تا پایان سال ۹۷ در دسترس کاربران قرار داشته‌اند.

براساس آماری که از سال گذشته موجود است، در سال ۹۶، همراه بانک تجارت، ایوا، شصت و همراه نوین صدرنشینان دسته امور مالی بودند، تا جایی که دو گزینه نخست رشد هزار درصدی را به دست آورده بودند و شصت و همراه نوین ۲۰۰درصد رشد داشته‌اند. اما در سال ۹۷، بازیگران دیگری جایگزین آنها شدند.

براساس آمار موجود، هر کاربر کافه‌بازار به‌طور میانگین ۶/۱ برنامه از این دسته، یعنی دسته امور مالی، را نصب کرده است. کاربران استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان و تهران، به ترتیب با ۷، ۷ و ۶ درصد، بالاتر از حد میانگین قرار گرفته‌اند و بیشترین تمایل را به نصب برنامه‌های دسته امور مالی داشته‌اند.

همچنین، کاربران استان‌های آذربایجان غربی، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری، به ترتیب با منفی ۱۰درصد، منفی ۱۲درصد و منفی ۱۳درصد، پایین‌تر از حد میانگین قرار گرفته‌اند و کمترین تمایل را به نصب برنامه‌های این دسته از خود نشان داده‌اند. قابل ذکر است که این گزارش تنها برنامه‌هایی را مقایسه کرده است که در انتهای سال در میان ۳۰ برنامه اول بررسی‌شده بودند.

موارد متعدد و جالب توجهی در این گزارش وجود دارد؛ از جمله اینکه تپسی به لحاظ رشد نصب در سال ۹۷ از رقیب سنتی‌اش، یعنی اسنپ، پیشی گرفته است و اینکه اگر رقبای چغر دیگری هم بیایند بازار از حالت تک‌بعدی خارج می‌شود

دسته برنامه‌های خرید؛ سبقت ترب از رقبا

دسته خرید برنامه‌هایی را شامل می‌شود که به خرید اینترنتی کالا و خدمات کمک می‌کنند. در پایان سال ۹۷، بیش از ۲هزار برنامه از دسته خرید در اختیار کاربران قرار گرفت. در این میان، دیوار با ۲۰درصد رشد به بیش از ۱۷میلیون نصب رسیده است، شیپور با ۱۰ درصد رشد نسبت به سال قبل، به ۵میلیون نصب رسیده است.

دیجی‌کالا ۲۰درصد رشد را نسبت به سال قبل تجربه کرده و به بیش از ۳میلیون نصب رسیده است. ترب نسبت به سال ۹۶، ۵۰درصد رشد را در سال ۹۷، به دست آورده و به یک میلیون نصب فعال دست یافته است. نت‌برگ صفردرصد نصب فعال را در مقایسه با سال ۹۶ داشته و روی یک میلیون نصب فعال باقی مانده است؛ ولی همچنان در میان پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته خرید (یعنی پنج برنامه نخست) جای دارد.

اما در کنار پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته خرید که به آنها اشاره شد، آمار دیگری هم وجود دارد که نشان می‌دهد در سال ۹۷ پنج برنامه بیشترین میزان رشد را به لحاظ نصب فعال تجربه کرده‌اند. رفاه من، هفتادسی، باشگاه مشتریان کوروش، اسنپ‌مارکت و کمدا پنج برنامه‌ای هستند که رشد ۱۰۰۰ درصدی را در میزان نصبشان تجربه کرده‌اند.

کاربران بازار به‌طور متوسط از این دسته یک برنامه را روی تلفن همراه خود نصب کرده‌اند. کاربران استان‌های تهران، سمنا و البرز به ترتیب با ۱۵، ۱۴ و ۱۱درصد نسبت به میانگین، بیشترین تمایل را نسبت به نصب برنامه‌های دسته خرید داشته‌اند. همچنین، کاربران استان‌های ایلام، خوزستان و بوشهر به ترتیب با منفی ۲۲درصد، منفی ۲۲درصد و منفی ۲۵درصد (نسبت به میانگین) کمترین تمایل را نسبت به نصب برنامه‌های دسته خرید داشته‌اند.

سبقت تپسی از اسنپ در آمار کافه‌بازار

دسته سفر کافه بازار به برنامه‌هایی می‌پردازد که به‌منظور سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری استفاده می‌شوند. ضمن اینکه برنامه‌های دو دسته «سیر و سفر» و «رفت‌وآمد» در بازار تجمیع شده‌اند. بنابراین، همه تاکسی‌های آنلاین، برنامه‌های خرید بلیت و برنامه مسیریابی در این دسته قرار می‌گیرند.

آمار مربوط به دسته سفر جالب توجه است. این آمارها نشان می‌دهد که سال ۹۷ تاکسی‌آنلاین تپسی با ثبت ۳۰درصد رشد [به لحاظ نصب فعال] از اسنپ پیشی گرفته است. مطابق آمارهای کافه‌بازار، هم‌اکنون تپسی ۲میلیون نصب فعال دارد. ناگفته نماند که اسنپ ۲۰درصد رشد نصب فعال را نسبت به سال ۹۶ تجربه کرده است و تعداد نصب‌های این اپ به ۷میلیون نصب رسیده است.

از دیگر برنامه‌های این دسته اپلیکیشن نشان است که به‌عنوان یک مسیریاب شناخته می‌شود. «نشان» رشدی ۵۰۰درصد داشته و به یک میلیون نصب رسیده است. دیگر اپ این دسته «بلد» است که با ثبت رکورد ۱۰۰۰درصد رشد به رقم نیم میلیون نصب رسیده و «ماکسیم» نیز با ۱۰درصد رشد نیم میلیون نصب را تجربه کرده است.

آمار ماکسیم هم جالب است و انگار قرار است که بازار تاکسی‌های آنلاین هر چه بیشتر رقابتی شود. در این دسته برنامه‌های بلد، وی، ماکسیم و استعلام خلافی خودرو، هر کدام با ۱۰۰۰درصد رشد، و اتاقک با ۶۰۰درصد رشد بیشترین رشد نصب را در سال ۹۷ به دست آورده‌اند.

به‌طور متوسط هر کاربر بازار، ۴/۲ از برنامه‌های این دسته را روی تلفن همراه خود نصب کرده است. بیشترین استقبال از نصب برنامه‌های دسته سفر در استان‌های تهران، البرز و خراسان رضوی بوده است. همچنین، استان‌های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان‌وبلوچستان کمترین تمایل را به نصب برنامه‌های دسته سفر داشته‌اند.

شبکه‌های اجتماعی و واتساپ برنده بزرگ سال ۹۷

به نظر می‌رسد که برنده اصلی میدان جنگ پیام‌رسان‌ها و دولت و فیلترینگ کسی نبوده جز واتس‌اپ. واتس‌اپ در سال ۹۷، ۵۰درصد رشد را به لحاظ نصب تجربه کرده و به رقم ۱۹میلیون نصب رسیده است. نصب اینستاگرام از طرف کاربران ۲۰درصد رشد داشته و این شبکه اجتماعی به رقم ۲۳میلیون نصب رسیده است. نصب ایمو و اسکایپ هم هر کدام ۱۰درصد رشد را در سال ۹۷ نشان می‌دهد.

به‌طور متوسط هر کاربر بازار روی تلفن همراه خود ۷/۸ برنامه را‌ از دسته شبکه‌های اجتماعی نصب کرده است. کردستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه‌وبویراحمد بیشترین تمایل را به نصب برنامه‌های دسته شبکه‌های اجتماعی را از خود نشان داده‌اند و در صدر نصب‌کنندگان برنامه‌های این دسته قرار دارند. ضمن اینکه خراسان رضوی، شمالی و جنوبی کمترین تعداد نصب را داشته‌اند.

برنامه‌های کاربردی

در پایان سال ۹۷، بیش از ۱۲هزار برنامه در دسته کاربردی در دسترس کاربران کافه بازار قرار داشته است. برنامه کاربردی همراه من در سال ۹۷، ۵۰درصد رشد نصب را تجربه کرده و ۵میلیون نصب فعال را ثبت کرده و برنامه ایرانسل من ۳۰درصد رشد داشته و به ۸میلیون نصب فعال رسیده است.

تقویم فارسی که از برنامه‌های کاربردی و پرنصب بازار به شمار می‌رود در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، به لحاظ نصب رشدی را تجربه نکرده و کماکان یک میلیون نصب فعال دارد. گاهشمار ژوبین رشد منفی ۱۰درصدی را تجربه کرده است؛ هر چند هنوز بیش از ۶۰۰هزار نصب فعال دارد. Camscanner دیگر برنامه کاربردی پرنصب است که نیم میلیون نصب دارد و در سال ۹۷، ۱۰درصد رشد را تجربه کرده است.

هر کاربر بازار به‌طور میانگین ۱۶ برنامه را از دسته کاربردی روی تلفن همراه خود نصب کرده است. قابل ذکر است که برنامه‌هایی چون دولت همراه، تقویم شمیم یاس ۹۸، باجه شهروندی، آنتی‌ویروس و همتا با اینکه از برنامه‌های پرنصب کافه بازار نیستند سال ۹۷ هر کدام تا ۱۰۰۰درصد رشد داشته-اند.

کاربران استان‌های کرمانشاه، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین نصب از دسته برنامه-های کاربردی را ثبت کرده‌اند و کاربران استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد کمترین تمایل را به نصب برنامه‌های دسته کابردی داشته‌‌اند.

دسته ورزش و تغذیه سالم

در پایان سال ۹۷، بیش از ۴هزار برنامه در این دسته در اختیار کاربران کافه بازار قرار داشته است. پنج برنامه پرنصب این دسته abs workout، home workout، کرفس، کاهش وزن در ۳۰روز و همراه سبز بوده‌اند.

همراه سبز با اینکه تنها ۱۰۰هزار نصب دارد اما در سال ۹۷، به لحاظ نصب ۴۰۰درصد رشد داشته است. کاهش وزن در ۳۰روز ۲۵۰درصد رشد را تجربه کرده و home workout 50درصد. برنامه‌های کرفس و abs workout هم هر کدام ۵درصد رشد نصب داشته-اند. کرفس، home workout و abs workout هر کدام ۲۰۰هزار نصب فعال دارند و همراه سبز و کاهش وزن در ۳۰روز نیز هر کدام ۱۰۰هزار نصب فعال دارند.

به‌طور متوسط هر کاربر بازار ۸/۰ برنامه از این دسته را روی تلفن همراه خود نصب دارد. برنامه‌هایی مانند بدن‌ساز آنلاین، رژیم کرفس، آموزش بدنسازی، فیتنس‌کار و کالری‌شمار زیره در سال ۹۷ بیش از ۱۰۰۰درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

نکته دیگر در مورد برنامه‌های دسته ورزش و تغذیه سالم این است که کاربران در استان‌هایی چون کرمانشاه، کردستان و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین میزان نصب از این دسته را از آن خود کرده‌اند. همچنین کاربران استان‌های مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد نسبت به سایر استان‌ها کمترین نصب از برنامه‌های دسته ورزش و تغذیه سالم را داشته‌اند.

افزایش ۵۹درصدی درآمد بازی‌های ایرانی در سال ۹۷

۳۱هزار بازی در کافه‌بازار موجود است و در این میان آهنگتو برترین بازی سال ۹۷ به انتخاب کاربران بوده است. همچنین، پرنصب‌ترین بازی ایرانی «آمیرزا»ست و بیشترین رشد نصب فعال در دسته کلمات و دانستنی‌ها بوده که ۳۴درصد رشد را نشان می‌دهد. دسته خانوادگی با حدود ۵درصد رشد، بعد از کلمات و دانستنی‌ها، بیشترین رشد را تجربه کرده است.

بازی آمیرزا در پایان سال ۹۷ و نسبت به سال ۹۶، ۲۰۰درصد رشد داشته و به رقم سه میلیون نصب رسیده است. بازی‌هایی چون کلش آف کلنز، کلش رویال و Swipe Brick Breaker رشد منفی ۲۰درصدی داشته‌اند و کوییز آف کینگ، نسبت به سال ۹۶، صفردرصد رشد داشته است.

نکته دیگر اینکه Swipe Brick Breaker و کلش آف کلنز هر کدام دو میلیون نصب دارند و کوییز آف کینگز و کلش رویال هر کدام حدود یک میلیون نصب را پشت سر گذاشته‌اند. همچنین، به لحاظ درآمدی بازی‌های ایرانی شاهد افزایش درآمدهایی خود بوده‌اند. به‌طوری که در سال ۹۷، بازی‌های ایرانی درآمد خود را تا ۵۹درصد افزایش داده‌اند.

نکته دیگر در مورد دسته بازی‌ها اینکه پنج بازی برتر، از نظر رشد نصب فعال در سال ۹۷ و بدون مقایسه با سال ۹۶، از این قرار است: اسنپ کیو و helix jump با ۱۰۰۰درصد رشد، ادابازی ۱۰۰۰درصد رشد، گشت پلیس ۲ با ۸۰۰درصد رشد وGalaxy Attack: Alien Shooter با ۴۰۰درصد رشد. به‌طور میانگین هر کاربر بازار ۸/۲ بازی روی تلفن همراه خود دارد. در این میان، استان‌های یزد، کرمان و سمنان بیشترین کاربران بازی‌ها را دارند و استان‌های خراسان شمالی، همدان و ایلام کمترین نصب بازی را داشته‌اند.

انتخاب کاربران

کافه‌بازار هر سال برترین برنامه‌ها و بازی‌ها را به انتخاب کاربران معرفی می‌کند. درسال ۹۷، برنامه‌های قصه‌های قرآنی، بلد و فیدیلیو، به انتخاب کاربران بازار، برترین برنامه‌ها بوده‌اند. همچنین، بازی‌های آهنگتو، موبایل لجندز (mobile legends) و سفره‌چی به انتخاب کاربران رتبه‌های یک تا سه را به دست آورده‌اند.

کافه‌بازار طی سال‌های اخیر توانسته زمینه حضور کاربران زیادی را از سراسر ایران و حتی خارج از ایران [روی پلتفرمش] فراهم کند. با این حال، نقدهای بسیاری هم متوجه این پلتفرم ایرانی است. اما درآمد ۲۵۸میلیارد تومانی برنامه‌نویسان و بازیسان نشان می‌دهد که علی‌رغم انتقادهای فراوانی که بعضاً در مورد میزان درصدی که کافه‌بازار از برنامه‌نویسان می‌گیرد یا حتی حذف‌های گاه و بیگاه اپلیکیشن‌ها از روی این پلتفرم‌ که نارضایتی‌های زیادی را در بین برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند، این پلتفرم کماکان توانسته میزبان جمع کثیری از جوانان برنامه‌نویس باشد و موقعیت کسب درآمد را برایشان ایجاد کند.

در واقع، طی سال‌های اخیر، وجود یک بازار اندرویدی در ایران که بارها و بارها تحریم‌ها و سختگیری‌های اپ‌استور دامن دارندگان اپل و برنامه‌نویسان آی‌.او‌.اس را گرفته است، موجب شده تا جوانان برنامه‌نویس و بازیساز جایگاهی برای معرفی اپ‌های خود در اختیار داشته باشند.

همین امر موجب شده تا رشد نصب فعال کافه‌بازار طی چهار سال اخیر رشدی فزاینده‌ داشته باشد، به‌طوری که این پلتفرم در آغاز سال ۹۸ رکورد بیش از ۴۰میلیون نصب فعال را روی دستگاه‌های اندرویدی ثبت کند.

در اینجا رشد نصب بازار را در فروردین‌ماه چهار سال اخیر مرور می‌کنیم؛ بازار فروردین سال ۹۵، ۲۸میلیون نصب، فروردین سال ۹۶، ۳۲میلیون نصب، فروردین سال ۹۷، ۳۶میلیون نصب و فروردین سال ۹۸ به ۴۰میلیون نصب فعال رسیده است.

۶/۱میلیارد بار دانلود و به‌روزرسانی؛ کاری که کاربران بازار کرد‌ه‌اند

تحریم‌ها، محرومیت‌ها و مبارزه‌ با استارت‌آپ‌های خارجی و بستن بازار ایران به روی رقبای خارجی، موجب شده که بسیاری از کسب‌وکارهای ایرانی تنها بازیگر پرقدرت بازار باشند. این مهم قابل چشم‌پوشی و کتمان‌کردن نیست. همین امر هم آنها را به یکه‌تاز میدان‌ بدل کرده است.

اما بعضاً سعی کرده‌‌اند با عملکردشان کاربران زیادی را راضی نگه دارند. اغلب کاربران کشور ما از تلفن همراه اندرویدی استفاده می‌کنند. بنابراین، به مارکتی نیاز دارند که اپ‌های مورد نیازشان را از آن بگیرند و این برگ برنده‌ی‌ کاربران ایرانی محسوب می‌شود. خصیصه فوق‌الذکر را حضور کاربران، با ثبت رکوردهای عجیب و غریب، تأیید می‌کند. زیرا اگر به آمار مربوط به کاربران نگاه کنیم ارقام شگفت‌انگیزی ظاهر می‌شود.

کافی است که به این آمار دقت کنید: تا پایان سال ۹۷، ۶/۱میلیارد دفعه دانلود یا به‌روزرسانی برنامه در بازار صورت گرفته است. همچنین، رکورد بیش از ۳۱میلیون کاربر فعال ماهانه در این بازار ثبت شده و کاربران بیش از ۷۳میلیون امتیاز به انواع برنامه‌ها داده‌اند.

در این میان، رکورد و آمار مهم دیگری هم وجود دارد و آن این است که به صورت روزانه ۲/۸میلیون کاربر فعال در کافه‌بازار حضور داشته‌اند. البته این آمار به کاربرانی مربوط می‌شود که داخل ایران زندگی می‌کنند. به این آمار باید بیش از ۵۲۰هزار کاربر خارج از ایران را هم اضافه کرد. ضمن اینکه باید به این نکته هم اشاره شود که به‌طور میانگین ۶۲ برنامه روی هر دستگاه اندروید نصب شده است.

تعداد تراکنش‌ها طی چهار سال اخیر

سال ۹۷، تعداد تراکنش‌های سالانه کافه‌بازار به رشد خود ادامه داد و جمعاً بیش از ۱۵میلیون تراکنش موفق برای خرید برنامه‌ها، اشتراک و پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای در این پلتفرم صورت گرفته است. جالب است بدانید که تراکنش‌های موفق بازار طی سال‌های ۹۶، ۹۵ و ۹۴ به‌ترتیب نُه‌، دوازده‌ونیم و چهارده‌ونیم میلیون بوده است. باید یادآوری کرد که این آمار شامل تراکنش‌های مربوط به کالاهای غیردیجیتالی، مانند پرداخت‌های تاکسی‌های آنلاین و فروشگاه‌های خرید اینترنتی، نمی‌شود.

۲۵۸میلیارد تومان؛ درآمد توسعه‌دهندگان

۲۲هزار تیم توسعه‌دهنده، با مجموع درآمد خالص ۲۵۸میلیارد تومان، تا پایان سال ۹۷ در کافه‌بازار فعالیت کرده‌اند. لازم به ذکر است که بازی‌سازان ایرانی در سال ۹۷ به لحاظ درآمدی، میزان رشد ۵۹درصدی را تجربه کرده‌اند. همچنین، بیشترین سهم درآمد را در این بخش توسعه‌دهندگان تهرانی با ۶/۷۱درصد ازآن خود کرده‌اند. ضمن اینکه توسعه‌دهندگان خراسان رضوی با ۸/۱۱درصد و توسعه‌دهندگان استان البرز با ۵/۲درصد بیشترین درآمد را از کافه‌بازار داشته‌اند.

توسعه‌دهندگان تهران با ۲۸درصد، خراسان رضوی با ۸درصد و اصفهان با ۷درصد توسعه‌دهندگان عمده کافه‌بازار را تشکیل می‌دهند. استان فارس هم حدوداً سهمی بین ۵ تا ۱۰درصد از توسعه‌دهندگان را در اختیار دارد.

کرمان، یزد، خوزستان، قم، همدان، کرمانشاه، گلستان، مازندران، گیلان، البرز و آذربایجان‌های شرقی و غربی بین ۲ تا ۵درصد از توسعه‌دهندگان را در اختیار دارند و سهم سایر استان‌های کشور کمتر از ۲درصد است.

وقتی به آمار درآمدی توسعه‌دهندگان توجه می‌کنیم و پراکنش آنها را در چند استان خاص می‌بینیم، متوجه می‌شویم که اگر زمینه‌های آشنایی با تولید و توسعه محصول در سایر استان‌های کشور هم فراهم شود مدل درآمدی قابل توجهی برای جوانان سایر شهرها فراهم می‌شود. بنابراین، دیگر نیازی نیست که تهران مرکز و پناهگاه برنامه‌نویسان یا علاقه‌مندان به کسب‌وکارهای آی‌تی‌محور باشد.

۲۲هزار تیم توسعه‌دهنده، با مجموع درآمد خالص ۲۵۸میلیارد تومان، تا پایان سال ۹۷ در کافه‌بازار فعالیت کرده‌اند. لازم به ذکر است که بازی‌سازان ایرانی در سال ۹۷ به لحاظ درآمدی، میزان رشد ۵۹درصدی را تجربه کرده‌اند

توسعه‌دهندگان ایرانی ۱۶۳هزار برنامه تولید کرده‌اند

نکته جالب توجه دیگر اینکه در مجموع توسعه‌دهندگان کافه بازار در طول سال‌های گذشته بیش از ۱۶۳هزار برنامه و بازی تولید کرده‌اند که در حال حاضر در دسترس کاربران است. آمار جذاب دیگری که وجود دارد این است که تا پایان سال ۹۷، بیش از ۱۶۰۰ توسعه‌دهنده ایرانی برنامه‌هایی با بیش از ۱۰هزار نصب فعال تولید کرده‌اند.

همچنین، بیش از ۳۷۰ ایرانی بازی‌هایی با بیش از ۱۰هزار نصب فعال ساخته‌اند. باید به این ارقام قابل توجه نیز اشاره شود که تعداد توسعه‌دهندگان با برنامه‌های پرنصبِ سال ۹۶، ۱۴۹۳ نفر بوده و این میزان در سال ۹۷ به بیش از ۱۶۰۰ نفر رسیده است. ضمن اینکه تعداد توسعه‌دهندگان با بازی‌های پرنصب در سال ۹۶، ۳۴۵ نفر بوده و این میزان در سال ۹۷ به ۳۷۵نفر افزایش یافته است.

دیوار؛ پرنصب‌ترین برنامه‌ ایرانی

۱۳۲هزار برنامه در بازار وجود دارد و در این میان «دیوار» عنوان پرنصب‌ترین برنامه ایرانی را به خود اختصاص داده است. همچنین، برترین برنامه به انتخاب کاربران قصه‌های قرآنی بوده و بیشترین رشد نصب فعال در دسته امور مالی، با ۴۳درصد رشد، اتفاق افتاده است.

برنامه‌های بازار بر حسب خدمات و کاربردهایشان در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. بعد از برنامه‌های مربوط به امور مالی، دسته پیام‌رسان‌ها بیشترین نصب را داشته‌اند. همچنین، برنامه‌های مربوط به دسته‌های رفت‌وآمد، خرید، سیر و سفر، شبکه‌های اجتماعی، ورزش و تغذیه سالم و برنامه‌های کاربردی رشد مثبتی را تجربه کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که برنامه‌های مربوط به نیازهای اولیه و برنامه‌های مربوط به نوع تغذیه و تندرستی[و نه برنامه‌های مربوط به رستوران‌ها] در اولویت کاربران برای نصب قرار گرفته‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که مسائل اقتصادی و مشکلات مالی در نصب برنامه‌ها مؤثر هستند.

جالب است که دسته‌های ویدئو و رسانه، آشپزی و رستوران، ورزشی، مذهبی، کسب‌وکار، کتاب و منابع، عکاسی، دارو و درمان، موسیقی و صدا، آموزش، شخصی‌سازی، آب و هوا، ابزارها، سرگرمی، سبک زندگی و خبرها و نشریات رشد منفی داشته‌اند که چهار مورد آخر رشد منفی بیش از ۲۰درصد را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

ضمن اینکه باید توجه داشت که عدد نصب فعال در این نمودار با عدد نصب فعال بازار تعدیل شده است تا تأثیر افزایش کاربران بازار روی نصب دسته‌ها از بین برود. به‌طور کلی، کاربران کافه‌بازار در پایان سال ۹۷ در دسته‌های مختلف به برنامه‌های متنوعی دسترسی داشته‌اند؛ به این ترتیب که در دسته امور مالی به ۱۲۰۰ برنامه، در دسته خرید به ۲۰۷۲ برنامه، در دسته سفر به ۲۵۷۸ برنامه، در دسته شبکه‌های اجتماعی به ۲۲۲۷ برنامه، در دسته برنامه‌های کاربردی به ۱۲۰۲۴ برنامه، در دسته ورزش و تغذیه سالم به ۴۳۶۸ برنامه و در سایر دسته به ۱۰۷هزار و ۴۲۲ برنامه دسترسی داشته‌اند.

امور مالی

دسته‌ی امور مالی برنامه‌هایی را در برمی‌گیرد که خدمات بانکی پرداخت قبوض یا خرید شارژ ارائه می‌کنند. در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۲۰۰ برنامه در این دسته در دسترس کاربران بازار قرار داشت. پرنصب‌ترین این برنامه‌ها و رشد هریک از آن‌ها از ابتدا تا انتهای سال ۱۳۹۷ در نمودار زیر آمده است.

بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی سفر
پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی امور مالی

فهرست برنامه‌های این دسته که در سال گذشته بیشترین میزان رشد نصب فعال را داشتند در نمودار زیر آمده است.

بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی امور مالی
بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی امور مالی

سفر

دسته‌ی سفر برنامه‌هایی را شامل است که برای سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری استفاده می‌شوند. این دسته تمامی تاکسی‌های آنلاین، برنامه‌های خرید بلیت و برنامه‌های مسیریابی را در برمی‌گیرد. پنج برنامه‌ی پرنصب این دسته در نمودار زیر آمده است.

پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی سفر
پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی سفر

نمودار ۱۵ برنامه‌های با بیشترین رشد نصب فعال دسته‌ی سفر در طول سال گذشته را نشان می‌دهد.

بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی سفر
بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی سفر

به‌صورت متوسط، هر کاربر بازار ۲.۴ برنامه از برنامه‌های این دسته روی تلفن‌همراه خود نصب دارد. در نمودار ۱۶ می‌توانید بیشترین و کمترین تمایل به برنامه‌های این دسته در استان‌های کشور را مشاهده کنید.

بیشترین و کمترین تمایل به برنامه‌های دسته‌ی سفردر ایران به تفکیک استان
بیشترین و کمترین تمایل به برنامه‌های دسته‌ی سفردر ایران به تفکیک استان

به صورت متوسط، هر کابر بازار ۱۶ برنامه از دسته‌ی کاربردی روی تلفن‌همراه خود نصب دارد. نمودار زیر میزان تمایل به برنامه‌های این دسته در میان استان‌های کشور را نشان می‌دهد.

به‌صورت متوسط، هر کاربر بازار ۰.۸ برنامه از دسته‌ی ورزش و تغذیه سالم روی تلفن‌همراه خود نصب دراد. نمودار ۲۴ میزان تمایل به برنامه‌های این دسته در میان استان‌های کشور را نشان می‌دهد.

پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی خرید
پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی خرید

نمودار زیر برنامه‌های با بیشترین رشد نصب فعال دسته‌ی کاربردی در طول سال گذشته را نشان می‌دهد.

بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی خرید
بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی خرید

بازی

بازی‌های بازار در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. نمودار زیر نشان می‌دهد بازی‌های هر دسته در انتهای سال ۱۳۹۷ مجموعا چه میزان رشد نصب‌فعال داشته‌اند.

بیشترین و کمترین تمایل به برنامه‌های دسته‌ی خرید در ایران، به تفکیک استان
بیشترین و کمترین تمایل به برنامه‌های دسته‌ی خرید در ایران، به تفکیک استان

دسته‌ی بازی‌ها، با بیش‌از ۳۱هزار برنامه، از مهم‌ترین بخش‌های صنعت برنامه‌های موبایلی است. پنج بازی پرنصب بازار در پایان سال گذشته در نمودار زیر آمده است.

کاربردی

در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از ۱۲ هزار برنامه در دسته‌ی کاربردی در دسترس کاربران قرار داشت. پنج برنامه‌ی پرنصب این دسته در پایان سال ۱۳۹۷ در نمودار زیر آمده است.

پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی کاربردی
پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی کاربردی

بازی

بازی‌های بازار در دسته‌های متفاوتی قرار می‌گیرند. نمودار زیر نشان می‌دهد بازی‌های هردسته در انتهای سال ۱۳۹۷ نسبت به انتهای سال ۱۳۹۶ مجموعا چه میزان رشد نصب فعال داشته‌اند.

رشد نصب فعال دسته‌های بازی
رشد نصب فعال دسته‌های بازی

دسته‌ی بازی‌ها، با بیش از ۳۱ هزار برنامه، از مهم‌ترین بخش‌های صنعت برنامه‌های موبایلی است. پنج بازی پرنصب بازار در پایان سال گذشته در نمودار زیر آمده است.

پرنصب‌ترین بازی‌ها
پرنصب‌ترین بازی‌ها

در سال گذشته رشد بیشتر درآمد بازی‌های ایرانی را شاهد بودیم. در این سال بازی‌های ایرانی درآمد خود را ۵۹ درصد افزایش داده‌اند.

رشد درآمد بازی‌های ایرانی در سال ۱۳۹۷
رشد درآمد بازی‌های ایرانی در سال ۱۳۹۷

ورزش و تغذیه‌ی سالم

در پایان سال ۱۳۹۷ بیش از چهارهزار برنامه در دسته‌ی ورزش و تغذیه سالم در دستزس کاربران قرار داشت. پنج برنامه‌ی پرنصب این دسته در پایان سال ۱۳۹۷ در نمودار زیر آمده است.

پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی ورزش و تغذیه‌ی سالم
پرنصب‌ترین برنامه‌های دسته‌ی ورزش و تغذیه‌ی سالم

نمودار زیر برنامه‌های با بیشترین رشد نصب فعال دسته‌ی ورزش و تغذیه‌ی سالم در طول سال گذشته را نشان می‌دهد.

بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی ورزش و تغذیه سالم
بیشترین رشد نصب فعال در میان برنامه‌های دسته‌ی ورزش و تغذیه سالم

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.