قدمی بزرگ به‌سوی شفاف‌سازی قیمت خودرو

نشست خبری «شیپور» و «همراه‌مکانیک» با موضوع کارشناسی سلامت و استعلام قیمت

0

بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه، نشست خبری آغازبه‌کار تیم کارشناسی سلامت و استعلام قیمت خودرو توسط استارتاپ‌های شیپور و همراه‌مکانیک، با حضور خبرنگاران و مدیران دو مجموعه، برگزار شد.

رضا اربابیان، مدیرعامل شیپور، درباره چگونگی راه‌اندازی این سرویس مشترک گفت: «سال ۹۰، نخستین هدف ما جهت تأسیس شیپور رقم‌زدن معاملات شیرین برای مردم بود. از سال گذشته تلاش کردیم تا در زمینه خودرو تخصصی‌تر عمل کنیم و نیاز مردم به شفافیت را در بازار مغشوش خودرو برطرف کنیم و برایشان امنیت روانی ایجاد کنیم.

با استفاده از هوش مصنوعی و مهندسی اطلاعات توانستیم قیمت خودروها را مشخص کنیم. پیش از عید همکاری‌مان با همراه‌مکانیک آغاز شد و طی مذاکراتمان، به ارائه دو محصول جدید رسیدیم: نخست، کارشناسی سلامت خودرو. هر خودرو در ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد معاینه می‌شود و ورقه کارشناسی در سایت شیپور برای مخاطبان قابل رؤیت خواهد بود.

این رویه با یک برند در تهران به شکل آزمایشی آغاز شده و در چند روز آینده به زودی برای همه برندها فعال می شود. دوم اینکه سیستم استعلام قیمت خودرو برای همه خودروها از این هفته در سایت قابل استفاده خواهد بود.»

باقری، مدیرعامل همراه‌مکانیک، این همکاری را قدمی بزرگ به سمت شفاف‌سازی قیمت خودرو برشمرد و گفت: «ما توانستیم یک سرویس به آگهی‌های شیپور اضافه کنیم تا مردم با آگاهی از قیمت استاندارد، ماشین‌های کارشناسی‌شده را از این سایت خریداری کنند. تخصص در قیمت‌گذاری موجب ایجاد نظم در بازار می‌شود.

همراه‌مکانیک اولین شرکت کارشناسی خودرو در محل است و گزارش معاینه به‌صورت آنلاین روی سایت قرار می‌گیرد. کارشناسان ما در عرض سی دقیقه به تمام نقاط تهران می‌روند و کرج، اصفهان و شیراز نیز تحت پوشش ماست. همچنین درصدد راه‌اندازی سرویس در دیگر شهرها هستیم.» باقری خاطرنشان کرد: «ما در حال حاضر ۱۱۰ کارشناس داریم و این تازه نقطه شروع کار ماست.

چند ده هزار خودرو را تاکنون کارشناسی کرده‌ایم. قطعاً کارشناس و ابزار معاینه هر مدل متفاوت است. به‌عنوان مثال، کارشناس ماشین‌های لاکچری بایستی دست‌کم دوهزار خودرو را در همراه‌مکانیک معاینه کرده باشد.» کیهانی، مدیر کسب‌وکار خودروی شیپور، با بیان اینکه هدف ما حرفه‌ای‌کردن بازار خودروی ایران است گفت: «ما روزانه حدود چند ده هزار آگهی خودرو داریم و مدت‌هاست قیمت خودرو در جامعه چالش‌برانگیز شده است.

به‌همین دلیل بستری فراهم کرده‌ایم تا کارشناس فنی نزد کسانی که قصد خرید یا فروش خودرو دارند برود و خودروی مدنظر را از لحاظ فنی و قیمت پیشنهادی بررسی کند. سپس زیر آگهی شیپور نتیجه کارشناسی بدنه، وضعیت فنی، لاستیک‌ها و کارشناسی قیمت درج می‌شود.

با توجه به قوانین اتحادیه فروشندگان خودرو و سقف قیمتی که سایت‌ها ملزم به رعایت آن هستند، محصول در سایت شیپور با تگ قیمت خوب، قیمت عالی یا قیمت بالا رتبه‌بندی می‌شود تا کاربر بتواند خودرویی با قیمت ایده‌آل بیابد. درنتیجه، شیپور محل هیجانات قیمت کاذب نمی‌شود.

همچنین سیستم استعلام قیمت کمک می‌کند که خودرو بر اساس وضعیت بازار و اطلاعات موجود و … قیمت‌گذاری شود.» کیهانی گفت: «می‌خواهیم بازار خودروی کشور را حرفه‌ای‌تر کنیم و برای عموم سرویسی طراحی کرده‌ایم که به بازار ارائه خواهد شد.

ما بستری فراهم کرده‌ایم تا کارشناس فنی به کسانی ‌که قصد خریدوفروش دارند مراجعه و خودروی مدنظرشان را از لحاظ فنی و قیمت‌گذاری بررسی کند؛ هر خودرو در بیش از ۱۵۰ مورد کارشناسی می‌شود.»

اربابیان در پاسخ به اینکه قیمت خودروهای صفرکیلومتر، باتوجه به ذی‌نفع‌بودن اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو، چگونه در سایت بارگذاری می‌شود گفت: «همان قیمت اتحادیه را اعلام می‌کنیم. ما یک استارتاپ هستیم که مسیر معامله را برای فروشندگان و خریداران آسان می‌کنیم و بهره‌ای از قیمت معامله نمی‌بریم.»

باقری در پاسخ به چگونگی تأیید صلاحیت کارشناسان گفت: «ما کاملترین سیستم کارشناسی خودرو در سراسر کشور هستیم. مجوزهای معتبر داریم و پی‌درپی برای کارشناسانمان کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم.»

باقری در پاسخ به اینکه فروشنده براساس چه منطقی باید هزینه کارشناسی پرداخت کند گفت: «بسیاری از فروشندگان بازیچه دلالانی می‌شوند که به‌قول معروف، توی سر مال می‌زنند. ما به خودروی فروشنده ضمانت سلامت می‌دهیم. هزینه کارشناسی بسته‌به مدل و برند خودرو از ۱۰۰هزار تا ۵۰۰هزار تومان برآورد شده است.»

باقری در خصوص مسئولیت ایراد کارشناسی گفت: «ما مشاوریم و این کار را با نهایت دقت و تعهد انجام می‌دهیم. اما ممکن است فروشنده عیبی اساسی را از ما مخفی کند. طبق قوانین قضایی، چنین معامله‌ای فسخ شده و فروشنده باید هزینه را برگرداند. البته برای جلوگیری از چنین مشکلاتی به‌زودی گزینه دو یا سه کارشناس را به سرویسمان اضافه خواهیم کرد.

روند استفاده از این امکان به این شکل است تا یک خودرو بتواند کارشناسی شده و گزارش همراه‌مکانیک روی آگهی مورد نظر درج شود. در ابتدا باید فرم ثبت آگهی را پر کرده و بعد اگر برای خودری موردنظر امکان کارشناسی فعال شده باشد، یک صفحه جدید برای او باز می‌شود. در ادامه باید تیک کارشناسی خودرو را فعال کرده روی پرداخت کلیک کند. هزینه کارشناسی از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان وجود دارد که بر اساس نوع و قیمت خودروها فرق می‌کند.

در این مرحله درخواست برای همراه مکانیک ارسال می‌شود و در نهایت روی آگهی تگ کارشناسی شده درج می‌شود و فرم کارشناسی قابل رؤیت است. برای استفاده از این خدمات باید آخرین نسخه اپلیکیشن به‌روزرسانی شود.

همه این موارد نشان می‌دهد که شیپور توانسته طی روزهایی که بسیاری جامعه استارت‌آپی را نشانه رفته‎اند راه جدیدی برای رونق اقتصادی در حوزه خودرو فراهم کند تا مشکل قیمت‌گذاری در این حوزه برطرف شود.

اتفاقی که روزهای خوبی را برای ادامه راه در شیپور و البته همراه‌مکانیک نوید می‌دهد.» وی ادامه داد: «مورد دیگری که ظرف چند روز آینده سرویسش را ارائه می‌دهیم بحث قیمت است که مدت‌هاست در جامعه چالش‌برانگیز شده است.

ما قیمت خودروها را تگ‌گذاری کرده و بر اساس قیمت عالی، خوب، مناسب و… رتبه‌بندی می‌کنیم. به همین خاطر، کاربر می‌تواند خودرویی را بر اساس قیمت ایده‌آل خودش پیدا کند. این امر سبب می‌شود تا بستر شیپور محلی جهت هیجانات کاذب قیمتی نشود.»

شیپور اولین سایتی است که چنین همکاری را آغاز کرده و به گفته اربابیان، مدیرعامل این سایت و نرم‌افزار، به زودی برای بخش املاک نیز برنامه جدیدی اعلام می‌شود. این در حالی است که طی چند سال اخیر همراه مکانیک نیز تواسته یکی از بسترهای امن برای شفافیت در خرید خودرو باشد.

عوامل زیادی مثل سال ساخت، رنگ‌شدگی یا تعویض قطعه، سابقه تصادف و … باعث افت قیمت خودرو می‌شوند. استفاده از یک ابزار محاسبه دقیق قیمت خودرو به خریداران خودروی کارکرده کمک می‌کند تا بر اساس فاکتورهای مؤثر بر قیمت خودرو، ارزش واقعی خودرو را برای حالت‌های مختلف به دست بیاورند و خودرو را به قیمت واقعی خریداری کنند.

مزایای نرم‌افزار محاسبه قیمت همراه‌مکانیک عبارتند از پوشش ۱۰۰درصدی خودروها، ارائه نمودار نوسان قیمت و میزان افت به تفکیک سال و تیپ‌های خودرو، امکان مشاهده میزان تأثیر فاکتورهای مهم در قیمت خودرو و ارائه قیمت بر اساس معاملات واقعی بازار.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.