خیز استارتاپ‌ها برای سال ۲۰۳۸

نقش استارتاپ‌ها در رشد فناوری

0

بازار صنعت فناوری اطلاعات جهانی، که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و مخابرات می‌شود، در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳٫۸ تریلیارد دلار خواهد رسید.

فناوری (نوآوری، رویکردهای تازه، تحول، غیره) به طور سنتی در دو حوزه اصلی ایجاد شده است؛ شرکت‌هایی که به طور سنتی تاسیس شده‌اند، یا مراکز تحقیقاتی دولتی و خصوصی (دانشگاه‌ها، مراکز فناوری و غیره). در سال‌های اخیر، یک عامل سوم نیز وارد عمل شده است؛ استارتاپ‌ها!

مشارکت استارتاپ‌ها در توسعه اقتصادی

تاثیر بالقوه اقتصادی و اجتماعی فناوری‌های جدید یکی از واقعیت‌های اجتناب‌ناپذیر در دهه‌های آتی است. شرکت‌های فناورانه سهم بیشتری از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص خواهند داد. آنها از شرکت‌های نفت و گاز پیشی گرفته‌اند تا به بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی در دنیا تبدیل شوند، بازار خصوصی نیز شاهد ارزش میلیارد دلاری است که هرگز در طول تاریخ آن را تجربه نکرده است‌ و بسیاری از صنایع غیر‌فناورانه در دستان فناوری از بین می‌روند یا به آن ملحق می‌شوند.

پنج موجود فناوری اطلاعات اول عبارتند از: دفاع، مدارهای یکپارچه، کامپیوتر شخصی، اینترنت‌ و رسانه اجتماعی که به طور چشمگیری جامعه را دستخوش تغییرات اساسی کرده‌اند. خودروهای خودران، هوش مصنوعی، روبات‌ها و واقعیت مجازی فقط تعداد کمی از فناوری‌هایی هستند که در موج بعدی جوامع را به سرعت متحول خواهند کرد. تمام این فناوری‌ها آینده‌ای را با بهره‌وری بالا به ارمغان می‌آورند. تمام این فناوری‌ها در کجا ایجاد و عرضه خواهند شد؟ اکثر این فناوری‌های آینده توسط کارآفرینانی که استارتاپ‌ها را راه‌اندازی می‌کنند، به دنیا عرضه خواهند شد.

تکامل فناوری

نظریه‌های اقتصادی به تحولات و تکامل ناشی از تغییرات فناورانه و رشد اقتصادی پرداخته‌اند. با توجه به این جنبه از تغییرات و تکامل فناوری، در اینجا می‌خواهیم به ویژگی‌های اصلی آن بپردازیم:

فناوری یعنی عدم اطمینان و عدم امنیت

فناوری پویاست. تغییر کرده و به طور مداوم اصلاح می‌کند. مدل‌های جدید و گزینه‌های جدید همواره ارائه می‌شوند. تغییر فناورانه یک تغییر سیستمیک است. فناوری بدون تغییر در محیط زیست محقق نمی‌شود. فناوری‌های جدید یکباره و با زیرساختی برای تولید و توزیع آن فناوری‌ها به وجود می‌آیند. خودروها به بزرگراه و پمپ بنزین نیاز دارند، اینترنت با زیرساخت فیبری قابل عرضه است. این وابستگی فناورانه به معنای آن است که تغییرات بزرگ آهسته رخ می‌دهند و هزینه‌بر هستند.

بر اساس ایده تغییر تکاملی فناوری، تکامل موجب می‌شود که محصولات بهتری عرضه شوند و از آن محصولات برای ایجاد نسل بعدی محصولات استفاده می‌شود.

بازار صنعت فناوری اطلاعات جهانی، که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و مخابرات می‌شود، در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳٫۸ تریلیارد دلار خواهد رسید

رشد تولید ناخالص ملی فناوری در دنیا

بازار صنعت فناوری اطلاعات جهانی، که شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و مخابرات می‌شود، در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳٫۸ تریلیارد دلار خواهد رسید. در سایر محاسبات بخش‌هایی که تقلیل قیمت ندارند از قبیل خدمات در نظر نگرفته نمی‌شود و در نتیجه تولید ناخالص ملی آنها ۱٫۶ تریلیارد دلار در سال خواهد بود که این میزان برابر است با ۲درصد از تولید ناخالص جهانی. این رقم در سال ۲۰۰۴ فقط ۱ درصد از تولید ناخالص جهانی و در سال ۱۹۹۲ حدود ۰٫۵درصد از تولید ناخالص جهانی بوده است. بنا بر این درصد اقتصاد جهانی فناوری به طور چشمگیری در حال رشد است. در نتیجه این نرخ تا سال ۲۰۲۶ به ۴ درصد و تا سال ۲۰۳۸ به ۸ درصد خواهد رسید.

انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی در هر سال ۳ درصد رشد داشته باشد و تا سال ۲۰۳۸ این رشد دو برابر شود و به ۱۵۰ تریلیارد دلار در سال برسد. اگر فناوری با همین سرعت پیش رود، بخش‌های فناوری که در رکود هستند، در سال ۲۰۳۸ حدود ۱۲ تریلیارد دلار درآمد خواهند داشت.

تاثیر فناوری‌های جدید در افزایش استارتاپ‌ها

امروز‌، استفاده از فناوری‌های جدید همه‌گیر شده است. نوآوری‌ها و فناوری‌ها به سرعت به بازار معرفی می‌شوند و جامعه از آنها استقبال می‌کند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک فناوری جدید در سطح وسیع مورد استفاده قرار گیرد، به سرعت در حال کاهش است تا جایی‌که در آینده یک فناوری جدید می‌تواند تنها در عرض چند سال بیش از ۵۰ درصد ضریب نفوذ در بازار داشته باشد در حالی‌که در گذشته این روند چند دهه طول می‌کشید.

همین رشد سریع فناوری است که آینده روشنی را برای کسب‌و‌کارهای فناورانه و به ویژه استارتاپ‌های فناوری و اکوسیستم‌های استارتاپی به ارمغان می‌آورد. می‌توان از یک جنبه دیگر نیز به این موضوع نگاه کرد؛ ارزش شرکت‌هایی که مسئول توزیع هستند. امروز  ما با نرخ بالایی از تحول و استفاده از فناوری مواجه هستیم. به غیر از آن، ظهور فناوری‌های جدید به مرور زمان افزایش می‌یابد. امروز  طرح‌های جدیدی به وجود می‌آیند. بخش مهمی از محصولات فناوری در آینده ۱۲ تریلیارد دلار درآمد سالانه در سراسر جهان خواهد داشت.

استارتاپ به معنای ریسک و سرعت است. یک شرکت سنتی در عوض از این دو مولفه دوری می‌کند. در نتیجه استارتاپ‌ها محرک‌های اصلی ریسک و سرعت هستند.

نقش استارتاپ‌ها در تکامل فناورانه

استارتاپ‌ها بر اساس جست‌وجوی مداوم فرصت‌ها و نیازهای تامین نشده، تحول را ارائه می‌دهند. برخی از این استارتاپ‌های فناورانه از شرکت‌های بزرگ نشأت گرفته‌اند. این شرکت‌های بزرگ هنوز اما متوجه نشده‌اند که چگونه می‌توانند نوآوری تحول‌آفرین ایجاد کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.