بازرگام؛ میوه و سبزی تازه را آنلاین بخرید

معرفی یک فروشگاه اینترنتی که مایحتاج روز خانواده‌ها را تامین می‌کند

0

ایده اصلی بازرگام کم‌کردن فاصله مکانی و زمانی مشتری از کالاهایی است که هر روز به آنها نیاز دارد؛ همان چیزهایی که اگر به صورت تازه و روزانه خریداری و مصرف شوند، مفیدترند و ارزش بیشتری دارند‌. میوه و سبزی و انواع محصولات سوپرمارکتی از این جمله‌اند.

نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر امسال شاهد تولد استارتاپی بود که یک کار به‌ظاهر ساده را با روشی متفاوت انجام می‌دهد. این استارتاپ جدید که «بازرگام» نام دارد، دقیقا مانند یک بازرگان خوشنام خواهد بود که با شما می‌ماند تا مهم‌ترین نیازهایتان را در اسرع وقت برطرف کند.

ایده اصلی بازرگام کم‌کردن فاصله مکانی و زمانی مشتری از کالاهایی است که هر روز به آنها نیاز دارد؛ همان چیزهایی که اگر به صورت تازه و روزانه خریداری و مصرف شوند، مفیدترند و ارزش بیشتری دارند‌. میوه و سبزی و انواع محصولات سوپرمارکتی از این جمله‌اند.

به همین بهانه مصاحبه‌ای ترتیب داده‌ایم با امیرحسین رضایی‌نژاد که یکی از کارآفرینان فعال کشور در حوزه استارتاپ‌هاست. او موسس و مدیر‌عامل ۴استارتاپ است و در سن ۲۸ سالگی با بیش از ۷۰نفر پرسنل در انتظار ورود شرکتش به بورس اوراق بهادار کشور است.  

  •  چطور شد که تصمیم به تاسیس بازرگام گرفتید؟ ایده اصلی از کجا پیدا شد‌؟

یک روز در مسافرتی که به مناطق شمال غرب کشور برای رسیدگی به امور کاری داشتیم، مجبور شدیم مسیر بین دو شهر را به صورت زمینی طی کنیم. در این مسیر با یک صحنه عجیب روبه‌رو شدیم، میوه باغداران خریداری نشده بود و آنها سیب‌ها را در مقادیر زیاد کنار زمین‌های منتهی به جاده رها کرده بودند. من به خاطر شغلم زیاد سفر می‌کنم و می‌بینم که میوه‌هایی با این کیفیت در بسیاری از نقاط ایران در دسترس نیستند. همین مسئله باعث شد یک نیاز جدی و کمتر دیده‌شده را در حوزه مدیریت محصولات کشاورزی در سطح کشور احساس کنم. بعدتر همین وضعیت را در مورد هندوانه و  میوه‌های دیگر هم شاهد بودیم. من هم تصمیم گرفتم راه‌حلی مبتنی بر تکنولوژی برای این مسئله پیدا کنم.

  •   به نظر مسئله سختی را برای حل‌کردن انتخاب کردید.

بله‌، قطعا این مشکلی پیچیده و چند‌بعدی است که شامل فاکتورهای مختلف با ضریب‌های تاثیر‌گذاری شناور و بعضا غیر‌قابل پیش‌بینی است. مثلا گرمای هوا و خشکسالی امسال را در نظر بگیرید، ولی تمام کارهایی که ما تا به حال انجام داده‌ایم، سخت بوده‌اند و این مسئله برای ما نگران‌کننده نبود. ما بیشتر نگران اتلاف منابع کشور بودیم و همین‌که حس می‌کردیم می‌توانیم راه‌حلی پیدا کنیم‌، مسئولیت‌مان را سنگین‌تر می‌کرد.

  •   سرمایه و تدارکات لجستیکی این کار را چطور تامین کردید؟

ما زیر‌مجموعه‌ای از هلدینگ پیشگامان کویر هستیم که احتمالا نامش را به خاطر ارائه سرویس‌های اینترنت شنیده‌اید. خوشبختانه با طرح ایده در پیشگامان بازخورد خوبی گرفتیم و از حمایت مالی و لجستیکی آنها برخوردار شدیم‌. بازرگام توانست تا با تسهیلات مناسب از مجموعه بندر خشک و سردخانه‌های پیشگامان استفاده کند‌. محل استراتژیک این مجموعه بزرگ در میان کشور قرار دارد و همین مسئله انبارهای بازرگام را به بهینه‌ترین مکان برای انبارش کلان محصولات کشاورزی که نیاز به ترانزیت دارند، تبدیل می‌کند.

  •   چه چیز بازرگام را منحصر‌به‌فرد می‌کند؟

ما داشته‌های سخت‌افزاری‌مان را با یک سیستم نرم‌افزاری نوین ترکیب کردیم که مغز بازرگام را تشکیل می‌دهد و به صورت کامل توسط متخصصان خودمان توسعه داده شده. این سیستم عرضه و تقاضای محصولات را رصد می‌کند و عملیات انتقال و اتصال را به صورت هوشمند و بهینه انجام می‌دهد. چنین سیستم مجتمعی تا‌به‌حال در کشور وجود نداشته و اغلب کارها به صورت سنتی انجام می‌شده است.

  •   بنابراین شما یک بازار هوشمند میوه آنلاین تاسیس کرده‌اید.

دقیقا‌. البته بازرگام به همین‌جا محدود نمی‌شود. چشم‌انداز ما تمام محصولات مورد نیاز خانوار است که عرضه آنها به صورت تازه و روزانه مهم است. عرصه فعالیت ما هم  برخلاف بازارهای محلی میوه و خوار‌بار، کل کشور است. 

  •   قیمت‌های شما در مقایسه با بازارهای محلی یا سایت‌های رقیب چگونه است؟

قیمت محصولات ما به صورت تضمینی پایین‌تر از بازارهای محلی است. ما بدون واسطه از باغداران و تجار خرید می‌کنیم و کل فرآیند انبارش و انتقال و عرضه را خودمان انجام می‌دهیم. حتی در ایام نوروز نرخ ما از قیمت‌های اعلام شده در ستاد تنظیم بازار هم کمتر بود.

علاوه بر این، ما محصولات را در محل مورد نظر خریدار تحویل داده و این کار را به صورت رایگان انجام می‌دهیم؛ یعنی علاوه بر کاهش قیمت مستقیم محصول‌، هزینه‌های جانبی را هم به صفر رسانده‌ایم. به همه اینها ارزش زمان ذخیره‌شده برای مشتری و  قدرت انتخاب او را هم در نظر بگیرید‌. تصور کنید که به جای خروج از منزل و مواجهه با مسائلی مثل ترافیک و ازدحام جمعیت در میدان‌های تره‌بار، تنها با چند کلیک محصولی را که می‌خواهید دریافت خواهید کرد.

یک روز در مسافرتی که به مناطق شمال غرب کشور برای رسیدگی به امور کاری داشتیم، مجبور شدیم مسیر بین دو شهر را به صورت زمینی طی کنیم. در این مسیر با یک صحنه عجیب روبه‌رو شدیم، میوه باغداران خریداری نشده بود و آنها سیب‌ها را در مقادیر زیاد کنار زمین‌های منتهی به جاده رها کرده بودند…

  •   شما عمده‌فروشی می‌کنید یا فروش به مصرف‌کننده هم دارید؟

هر دو. برای ما رسیدن محصول تازه به دست مصرف‌کننده مهم است و در تحقیق‌های اولیه متوجه شدیم که میوه‌فروش‌ها یا عرضه‌کنندگان محلی هم می‌توانند نقشی در این رابطه ایفا کنند. برای همین از ابتدا پلن‌هایی برای تجارت با همکاران هم داشتیم که اتفاقا بسیار خوب جواب دادند. اساسا این یک تجارت برنده برنده است.

  •   مصرف‌کنندگان چه امکاناتی دارند‌؟

از آنجا که کیفیت خدمات ارائه‌شده به مصرف‌کننده نهایی دغدغه اصلی ماست، تلاش کرده‌ایم با ارائه یک سیستم سفارش‌گیری و تحویل یکپارچه خدمات منظمی ارائه کنیم. این سیستم که شامل سایت اینترنتی بازرگام و اپلیکیشن موبایل آن است، از جدیدترین متدها برای سامان‌دادن به مراحل خدماتی از ثبت سفارش توسط مشتری تا تحویل نهایی توسط ما بهره می‌برد.

این سیستم هوشمند مجهز به امکانات وسیعی در زمینه مدیریت لجستیک، بازرگانی و مالی است که همگی به صورت مجتمع در خدمت مشتریان هستند. امکاناتی نظیر خدمات تخفیفی، کیف پولی، خرید اعتباری و خرید که امکانی شبیه بن‌خرید است. همچنین تحویل در مکان و زمان مورد نظر مشتری و به صورت رایگان انجام خواهد شد.

  •   چه مراحلی را برای تاسیس بازرگام طی کردید؟

در ابتدا برای انجام کار حدود یک سال تحقیق و مذاکره کردیم. در این میان تیم‌های بازرگانی و نرم‌افزاری ما هم مشغول برنامه‌ریزی و اجرا شدند. کارها تا جایی که امکان داشت به صورت فشرده و متمرکز و با همکاری تنگاتنگ واحدهای مختلف مجموعه پیش رفت‌. هماهنگی‌های بسیاری با مراجع ذیربط مورد نیاز بود و چون کار در سطح ملی تعریف شده بود، از ابتدا نیاز به اخذ مجوزهای سراسری داشت‌. برای این کار توانستیم از مجوز حمل‌و‌نقل بین‌شهری خود که تقریبا در انحصار ۴شرکت در ایران است هم بهره بگیریم. 

  •    چه مشکلات عمده‌ای بر سر راهتان بود‌؟

مثل هر کاری با مقاومت‌هایی روبه‌رو شدیم ولی با تکیه بر حمایت‌هایی که داشتیم و با تمرکز روی هدفمان توانستیم مشکلات را مدیریت کنیم و به مرحله اجرایی برسیم.  منظم نبودن بازار میوه و متشکل نبودن عرضه‌کنندگان اولیه مثل باغدارها از مشکلات اصلی هستند. بعضی زیرساخت‌ها فقط در تهران فراهم هستند و این عدم هماهنگی بین تهران و شهرستان‌ها هم بعضی جاها مشکل‌آفرین می‌شوند. 

  •   برنامه توسعه شما در آینده چیست؟

یک چشم‌انداز وسیع و ایده‌آل داریم که با تمام قدرت به سوی آن حرکت می‌کنیم. دوست داریم در آینده هر کسی در هر جای ایران بتواند برای تامین نیازهای روزانه بدون دغدغه قیمت و کیفیت به سایت یا اپلیکیشن ما مراجعه کند و محصول مورد نظرش را با کیفیت مطلوب در زمان تعیین‌شده تحویل بگیرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.