راهکار هلندی – ایرانی برای مشکلات محیط‌زیستی

0
رشد چنین فعالیت‌هایی در سطح دانشگاه‌های کشور علاوه بر ایجاد انگیزه و حس پویایی در دانشجویان باعث گسترش دید آن‌ها شده و  نتایج بسیار مطلوبی را در حیطه کارآفرینی به همراه خواهد داشت. 
Wet Skills  یک تیم هلندی است که زیر نظر وزارت محیط‌زیست کشور هلند از سال ۲۰۱۰ تاکنون بیش از ۲۰ رویداد بین‌المللی با موضوع «چالش‌های آب» را در ۱۵ کشور جهان برگزار کرده است و کشورهای مختلفی مثل آمریکا، کانادا، مصر، اندونزی، هند و… میزبان این رویدادها بوده‌اند و دانشجویان شرکت‌کننده در این رویدادها بیش از ۹۰ مشکل در حوزه‌ی آب را در این کشورها بررسی و حل کرده‌اند. 
همکاری تیم فراایده برنامه تجاری‌سازی شریف و تیم Wet Skills هلند برای برگزاری رویداد مشترک و ادغام توانمندی‌های این دو تیم از دونقطه‌ی جهان برای اولین بار در ایران می‌تواند یکی از رویدادهای محیط زیستی جذاب و نتیجه بخش باشد که در دانشگاه شریف برگزار می‌شود. همچنین کنار هم قرار گرفتن دانشجویانی بااستعداد و حساس به مسائل محیط زیستی از چند کشور مختلف با فرهنگ‌ها، طرز فکرها و دیدگاه‌ها و پس‌زمینه‌های تربیتی متفاوت، فرصتی خوبی برای تولید و شکوفایی ایده‌هایی نوین و نوآورانه ایجاد خواهد کرد. این رویداد مشترک توسط پژوهشکده سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت دانشگاه شریف با همکاری دفترتجاری سازی شریف به مدت دوهفته‌ از ۲۴ مهر تا ۶ آبان در تهران برگزار می‌شود و با برنامه‌هایی آموزشی در کنار برنامه‌های تفریحی فضایی پویا و سرشار از انرژی را برای این تیم‌ها ایجاد می‌کند.  در ابتدای رویداد و پس از آشنایی‌های اولیه، فعالیت‌های ویژه‌ای به‌منظور تیم‌سازی انجام می‌شود و گروه‌هایی چندملیتی زیر نظر منتورها تشکیل خواهد شد. در مرحله‌ی بعدی مشکلاتی توسط مؤسسات دولتی و خصوصی در حیطه‌ی آب از هلند و ایران مطرح می‌شود. بدین منظور از هر سازمان فردی متخصص توضیحات و معرفی کامل مسئله را  انجام داده و به سؤالات و نکات مبهمی که باقی‌مانده است پاسخ می‌دهد. پس ‌ازاین مرحله فعالیت‌های فشرده‌ تیم‌ها و جلسات طوفان فکر و ایده‌پردازی تیم‌ها به‌طورجدی آغازشده و با کمک‌ها و راهنمایی‌های مربی‌های رویداد، فعالیت‌های خود را پیش خواهند برد تا درنهایت ایده و راه‌حل آن‌ها آماده‌ی ارائه به داوران دو کشور و برخی از مقامات دولتی حاضر در جلسات ازجمله وزیر محیط‌زیست کشور هلند شود. هیئت‌داوران تیم‌های برتر را انتخاب کرده و آن‌ها جوایزی از طرف تیم فراایده و Wet Skills دریافت خواهند کرد و پس از اختتامیه‌ رویداد علاوه بر اینکه تمام اعضای تیم‌ها گواهی شرکت در این دوره را از سوی Wet Skills دریافت خواهند کرد، از حمایت‌های لازم جهت عملی کردن طرح‌های خود بهره‌مند خواهند شد. برگزارکنندگان این رویداد معتقدند علاوه بر سطح علمی و محیط زیستی، مهارت‌های آفرینش، خلاقیت و نوآوری که طی فعالیت‌های خاص انجام‌گرفته در رویداد به افراد آموزش داده می‌شود، ترکیبی از آموزه‌های تئوری و عملیاتی بسیار ویژه‌ای در افراد شرکت‌کننده ایجاد می‌کند که کمک زیادی به چند‌ بعدی‌کردن زندگی تحصیلی این افراد خواهد کرد.
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.