ادغام و گسترش خدمات؛ راهکار یونیکورن‌شدن دیدی

دیدی چاکسینگ پیشرو در حمل‌ونقل هوشمند

0

یونیکورن دیدی چاکسینگ در فرایند تبدیل‌شدن به یک غول بزرگ فناوری هوشمند در جهان، مرحله ادغام را نیز از سر گذراند. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان باید بازار خود را به صورت انحصاری به دست بیاورند و این رویکرد عموما از طریق ادغام صورت می‌پذیرد.

در فهرست یونیکورن‌های جهان، نام استارتاپ چینی دیدی چاکسینگ (DidiChuxing) در جایگاه دوم خودنمایی می‌کند. این شرکت که در حوزه حمل‌ونقل آنلاین فعالیت می‌کند، در کنار استارتاپ‌های بزرگ و شناخته‌شده‌ای مانند اوبر و لیفت قرار گرفته و با داشتن درآمد ۵۶‌میلیارد دلار، از جمله تک‌شاخ‌های قابل توجه در حوزه فناوری جهان به شمار می‌رود. این کمپانی با داشتن ۵۵۰ میلیون کاربر، خدمات خود را در بیش از ۴۰۰ شهر در آسیا، آمریکای لاتین و استرالیا ارائه می‌دهد.

از سرمایه‌گذاری میلیونی تا درآمد میلیاردی

در سال ۲۰۱۲، Cheng Wei که سابقه ۸ سال فعالیت در علی‌بابا را داشت، ایده راه‌اندازی تاکسی آنلاین را با هدف تسریع فرایند گرفتن تاکسی، در قالب استارتاپی به نام DidiDache عملی کرد و با الهام از استارتاپ‌های بزرگ حوزه حمل‌ونقل آنلاین جهان، مانند اوبر، فعالیت خود را آغاز کرد.

اما دیری نپايید که دامنه خدمات این شرکت از سفارش تاکسی آنلاین فراتر رفته و امکان اجاره ماشین، حمل‌ونقل شرکت‌ها، خودروهای اشتراکی بین مسافران، اشتراک دوچرخه و دلیوری غذا نیز به آن اضافه شد.

همچنین امکان سفارش تاکسی برای روز آینده نیز از دیگر خدمات خلاقانه‌ای بود که در روند گسترش این استارتاپ برای تبدیل‌شدن به یک یونیکورن جهانی اضافه شد. سرانجام تنوع خدمات این کمپانی، نظر سرمایه‌گذاران را به سوی آن جلب کرد و شرکت تنسنت (Tencent) در سال ۲۰۱۲ مبلغ ‍۱۵‌میلیون دلار را روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرد.

اگرچه این سرمایه‌گذاری در آن زمان، یک نقطه قوت محسوب شده و باعث رشد این کسب‌وکار شد، اما شاید در آن موقع، حتی بنیانگذار این استارتاپ نیز تصور نمی‌کرد که بتواند با یک سرمایه میلیونی، به ارزشی بیش از ۵۰ میلیارد دلار برسد. دو رویکرد هوشمندانه در روند تک‌شاخ‌شدن این استارتاپ نمود ویژه‌ای دارند؛ یکی ادغام و دیگری گسترش دایره خدمات که در ادامه به این دو رویکرد‌ می‌پردازیم.

ادغام با یک رقیب بزرگ

یونیکورن دیدی چاکسینگ در فرایند تبدیل‌شدن به یک غول بزرگ فناوری هوشمند در جهان، مرحله ادغام را نیز از سر گذراند. بر همین اساس می‌توانیم بگوییم بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان باید بازار خود را به صورت انحصاری به دست بیاورند و این رویکرد عموما از طریق ادغام صورت می‌پذیرد.

استارتاپ دیدی

همزمان با استارتاپ DidiDache که تقریبا ۵۵ درصد از بازار تاکسی‌های آنلاین چین را در دست داشت، رقیب این کمپانی، KuaidiDache نیز بخش باقیمانده این بازار را از آن خود کرده بود.

گروه اول با حمایت تنسنت رونق پیدا کرده بودند و استارتاپ بعدی نیز تحت حمایت علی‌بابا، قدرت زیادی کسب کرده بود؛ اما سرانجام ادغام این دو استارتاپ در سال‌۲۰۱۵ منجر به شکل‌گیری یونیکورنی به نام دیدی چاکسینگ شد که توانست رقابت در بازار تاکسی‌های آنلاین را در مقیاس جهانی رقم زده و به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های صنعت حمل‌ونقل هوشمند تبدیل شود.

تنوع در خدمات شاخص

تاکسی‌های اینترنتی، سفر اشتراکی، دیدیPremier، سفارش راننده، حمل‌و‌نقل برای سازمان‌ها، تاکسی‌های لاکچری، اشتراک دوچرخه، خدمات مالی و دلیوری غذا از جمله خدمات اصلی است که این استارتاپ یونیکورن به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

تنوع در خدمات و نوآوری در آنها، رویکردی است که این شرکت در فرایند رشد و توسعه خود اتخاذ کرده و نتایج قابل قبولی نیز در ازای آن دریافت کرده است. در ادامه نگاه ویژه‌تری به این خدمات خواهیم داشت.

تاکسی آنلاین دیدی

تاکسی‌دیدی: این سرویس که بنای راه‌اندازی استارتاپ دیدی است، از همان سال‌۲۰۱۲ وجود داشته و با هدف افزایش بهره‌وری راننده و تجربه کاربر ایجاد شده است. این شرکت هم‌اکنون با ۵۰۰ شرکت تاکسیرانی در چین، ژاپن و برزیل شریک است.

سرویس سفر اشتراکی: این بخش با هدف کمک‌کردن به مسافرانی که مسیر مشترک دارند، در سال ۲۰۱۵ اضافه شد و یکی از خدمات شاخص استارتاپ دیدی محسوب می‌شود؛ چراکه با امکان انتخاب مسیر اشتراکی، در وقت و هزینه کاربران صرفه‌جویی می‌کند. طبق آمار موجود، این بخش در سال‌۲۰۱۸ به طور روزانه بیش از ۲.۵ میلیون سفر اشتراکی داشت.

دیدی Premier: این بخش با هدف ارتقاي خدمات تاکسیرانی در سال‌۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و سرویس‌های خاصی مانند تجهیزات ماشین، مثل صندلی کودک و وسایل مناسب برای حمل‌ونقل معلولان را ارائه می‌دهد.

سفارش راننده: از دیگر خدمات شاخص و قابل توجهی که استارتاپ دیدی در سال‌۲۰۱۵ به سرویس‌های خود اضافه کرده، درخواست راننده است. به این معنا که ممکن است افرادی ماشین داشته باشند اما به دلایلی نخواهند رانندگی کنند، طبق سرویس مذکور، این افراد می‌توانند از شرکت دیدی یک راننده درخواست کنند. این سرویس در سال ۲۰۱۵ در حدود ۲۰۰ شهر به اجرا درمی‌آمد.

حمل و نقل در سازمان‌ها: توجه به نیاز شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز در دایره توجه گروه دیدی بود، به طوری که امکان سفارش وسایل حمل‌ونقل جهت سفرهای تجاری را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. سرویس‌های سازمانی این استارتاپ برای بیش از ۱۷۰هزار شرکت فراهم است.

تاکسی لاکچری

تاکسی لاکچری: خدمات حمل‌ونقل لوکس، یکی از خدمات خاص این استارتاپ است که در سال‌۲۰۱۷ اضافه شده و خدمات لاکچری مانند اتومبیل‌‌های لوکس را ارائه داده و امکان سفرهای لوکس را برای مشتریان ثروتمندتر خود فراهم می‌کند.

اشتراک دوچرخه

اشتراک دوچرخه: هر یک از بخش‌های استارتاپ دیدی در نوع خود می‌توانند یک کسب‌وکار جدید باشند و شاید بتوانیم بگوییم همین تنوع و گستردگی خدمات، یکی از دلایل اصلی یونیکورن‌شدن این شرکت محسوب می‌شود.

در همین راستا، سیستم به اشتراک‌گذاری دوچرخه نیز از دیگر بخش‌های خاص این کمپانی است که در سال‌۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و پلتفرم آن در سال‌۲۰۱۸ روانه بازار شد. لازم به ذکر است این شرکت دوچرخه‌های الکترونیکی را نیز به این بخش اضافه کرده است.

خدمات مالی

خدمات مالی: در ژانویه سال‌۲۰۱۹، استارتاپ دیدی از راه‌اندازی خط جدیدی در سیستم خدماتی خود رونمایی کرد که از طریق یک برنامه جداگانه به نام (DiDi Finance) خدمات مالی مانند بیمه ماشین، وام‌های شخص و بیمه پزشکی را شامل می‌شود.

دلیوری غذا

دلیوری غذا: استارتاپ دیدی در راستای تکمیل خدمات خود، در سال‌۲۰۱۸ سیستم تحویل غذای آنلاین خود را نیز راه‌اندازی کرد.

پیش به سوی فناوری

اگرچه استارتاپ دیدی در رقابت با غول‌های فناوری هوشمند حمل‌ونقل جهان قرار گرفته و در ردیف بزرگ‌ترین یونیکورن‌ها محسوب می‌شود، اما این موقعیت‌های چشمگیر باعث نمی‌شوند که این استارتاپ از آینده فناوری جهان غافل شود.

گروه دیدی چاکسینگ به‌درستی روند روبه‌رشد فناوری را در سطح جهان درک کرده و به همین دلیل نیز در سه شاخه هوش مصنوعی، بیگ‌دیتا و حمل‌ونقل هوشمند، به صورت جدی‌تری تمرکز کرده است.

مؤسسه تحقیقاتی دیدی در راستای بهینه‌سازی برنامه‌ریزی مسیر حمل‌ونقل، بر فناوری‌های هوشمند و خصوصا هوش مصنوعی، تمرکز کرده است؛ به طوری که چندصد دانشمند در این مؤسسه مشغول تحقیق و توسعه هستند.

این استارتاپ با راه‌اندازی آزمایشگاه‌های هوش مصنوعی در پکن، سعی دارد از این فناوری نوین در راستای بهبود خدمات رانندگی هوشمند استفاده کند. تمرکز بر بیگ‌دیتا نیز از دیگر رویکردهای فناورانه این تک‌شاخ حوزه حمل‌ونقل آنلاین است، به این معنا که بتواند با ایجاد یک پلتفرم ابری، امکان کاربرد درست از داده‌ها و ایجاد یک موازنه دقیق بین میزان عرضه و تقاضا را در سیستم حمل‌ونقل فراهم کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.