اینترنت اشیا در خدمت بیماری‌های چشم

0

محققان دانشگاه پردو یک دستگاه تخلیه هوشمند و جدید را اختراع کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به گلوکوم (کوری تدریجی) کمک کند.

کمک به نابینایان با عینک‌های هوشمند

یک سازمان غیر‌انتفاعی لهستانی سعی دارد به نابینایان و افراد دارای اختلالات بینایی کمک کند و طرح‌هایی برای عرضه اولین عینک‌های هوشمند رایگان در دنیا دارد.

پارسی یک نمونه اولیه از عینک‌هایی را تولید کرده ‌که یک فریم سه‌بعدی، دوربین متصل به اینترنت و گوشی دارد. با فشار‌دادن دکمه روی فریم، کاربران می‌توانند از شی‌ء جلوی خود عکس بگیرند. دوربین این عکس را به یک اپلیکیشن تلفن همراه ارسال می‌کند. این اپلیکیشن اشکال، رنگ‌ها، متن و نیز چهره‌ها را شناسایی می‌کند و جزئیات درباره تصویر را از طریق فایل صوتی به گوش ارسال می‌کند.

پارسی‌ که در ابتدا به عنوان یک پروژه خانوادگی برای کمک به یک خویشاوند آغاز به کار کرد، قصد دارد ۲۵هزار دلار بودجه برای تکمیل تحقیقات و توسعه این مدل عینک دریافت کند. این پروژه هنوز در مراحل اولیه خود برای دستیابی به اهداف طولانی‌مدت تولید انبوه و توزیع رایگان است. هزینه فعلی تولید یک جفت عینک ۳۰۰ دلار است و پارسی قصد دارد این مبلغ را کاهش دهد.

پروژه‌های مشابه دیگری نیز در نقاط دیگر دنیا در حال اجرا‌ست. برای مثال، در انگلستان محققان روی تولید عینک‌های هوشمند کار می‌کنند که به افراد کمک می‌کند اشکال را شناسایی کرده و مسافت را تشخیص دهند.

دستگاه تخلیه هوشمند برای کمک به بیماران مبتلا به کوری تدریجی

محققان دانشگاه پردو یک دستگاه تخلیه هوشمند و جدید را اختراع کرده‌اند که می‌تواند به بیماران مبتلا به گلوکوم (کوری تدریجی) کمک کند.

گلوکوم دلیل اصلی کوری در دنیا‌ست و این تیم تحقیقاتی قصد دارد بینایی این بیماران را حفظ کنند. گلوکوم را فقط با دارو  یا ایمپلنت‌ از طریق جراحی می‌توان درمان کرد که احتمال موفقیت در هر دو روش متغیر است. با این دو روش می‌توان تا حدودی بینایی را بهبود بخشید یا فشار ایجاد شده داخل چشم را کاهش داد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا می‌گوید حدود ۳ میلیون آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. دستگاه‌های تخلیه گلوکوم قابل پیوند‌زدن در طول سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند اما فقط نیمی از این دستگاه‌ها پس از ۵سال قابل استفاده هستند زیرا میکرو‌ارگانیسم‌ها در طول و بعد از قرار‌دادن ایمپلنت روی دستگاه جمع می‌شوند.

هاگ لی، استادیار در دانشکده مهندسی بیوپزشکی پردو و محقق در مرکز نانوتکنولوژی بیرک، می‌گوید: «ما یک دستگاه تخلیه جدید را ایجاد کرده‌ایم که با استفاده از پیشرفت در فناوری میکرو با این مشکل مبارزه می‌کند. این دستگاه می‌تواند خود را از میکرو‌ارگانیسم‌های زیستی و مضر پاک کند. این یک گام مهم به سوی رشته پزشکی شخصی‌سازی شده است.»

دستگاه تخلیه گلوکوم پردو از فعال‌کننده‌های میکرو ساخته شده ‌‌که وقتی یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود، به لرزه در‌می‌آیند. این لرزش‌ها مواد زیستی ایجاد‌شده در لوله را سست می‌کنند. لی می‌گوید: «ما می‌توانیم میدان مغناطیسی را از خارج از بدن و در هر زمان ایجاد کنیم تا دستگاه بازنشانی شود. فناوری ما امکان یک ایمپلنت قابل اطمینان، امن و کارآمد را برای درمان گلوکوم فراهم می‌کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.