آشنایی با طرح اینترنت اشیاء ملی برزیل

0

طبق یک تحقیق پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۱ درآمد حاصل از بازار اپلیکیشن‌ها و سخت‌افزار مبتنی بر اینترنت اشیاء در برزیل به ۳.۲۹ میلیارد دلار برسد.

درآمد حاصل از سخت افزار، نرم افزار و خدماتی که به محیط‌های متصل در این کشور خدمات‌رسانی می‌کنند، در سال ۲۰۱۶ به ۱.۳۵ میلیارد دلار بوده است و بیشترین سرمایه‌گذاری روی تلماتیکس وسایل نقلیه تجاری صورت گرفته است زیرا در این کشور نیاز به کارآمدی حمل و نقل و امنیت باربری است به این دلیل که شبکه‌های تدارکاتی برزیل به شدت جاده محور هستند و راه‌ آهن وجود ندارد.

بازار اینترنت اشیاء برزیل باید عمدتاً در بخش صنایع خودرو و تولید توسعه یابد. به علاوه فرصت‌های منحصر به فردی نیز در بخش‌های دیگر مانند شهرهای هوشمند، تاسیسات، کشاورزی و مراقبت‌های بهداشتی وجود دارد. رناتو پاسکوینی، مدیر بخش تحقیقات مشاوره فراست اند سولیوان، در خصوص تحول دیجیتالی در آمریکا‌ی لاتین می‌گوید: “مدل‌های کسب و کار جدید، از طریق شرکت‌های تاسیس شده و استارتاپ‌ها، به سرعت در بازارهای مختلف در برزیل در حال ظهور هستند و این یک سناریوی مثبت را برای نوآوری و هم‌کاری‌های نوآورانه راهکارهایی ایجاد می‌کند که نیازهای ویژه کشور را تامین خواهند کرد.”

دولت برزیل نیز روی ایجاد سیاست‌های عمومی و شناسایی فرصت‌ها برای استفاده از اینترنت اشیاء کار می‌کند و یک قرارداد با بانک توسعه ملی امضا کرده است تا تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهد.

طبق نتایج فاز دوم از این تحقیقات فنی، که هدف آن ایجاد یک طرح اینترنت اشیاء ملی است، شهرهای هوشمند، بهداشت و کشاورزی حوزه‌های مقصد برای اجرای طرح‌ها و راهنمایی‌های رسمی هستند.

بخش‌های کشاورزی و تدارکات نیز در استفاده از فناوری اینترنت اشیاء در برزیل پیشرو هستند. ۴۵ درصد از کاربران در حوزه کشاورزی اظهار کرده اند که در سازمان‌های خود از فناوری‌های اینترنت اشیاء استفاده می‌کنند در حالیکه ۳۰ درصد از شرکت‌های تدارکاتی از این فناوری بهره می‌گیرند.

در مقایسه، فقط ۱۲ درصد از کسب و کارهای تولیدی در برزیل تا کنون از این فناوری استفاده کرده اند. دلیل این امر ناتوانی در بازگشت سرمایه بوده است. با این وجود، ۵۶ درصد از طرح‌های کسب و کار کشاورزی مربوط به اینترنت اشیاء راهبردی هستند. اما به طور میانگین کسب و کارها با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند و فقط ۳۱ درصد از شرکت‌ها در بخش‌های مختلف روی اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری می‌کنند حتی اگر بازگشت پول آنها تضمین شود.

برزیل چندین برنامه را برای تقویت توسعه و قدرتمندسازی صنایع مختلف در دهه‌های گذشته انجام داده است اعم از فناوری اطلاعات و ارتباطات. یکی از موفق‌ترین طرح‌ها طرح پهنای باند ملی در سال ۲۰۱۰ بوده است. این طرح پهنای باند ۱ مگابایتی را با هزینه پایین به تمام شهرها در برزیل رسانید و راه را برای بسیاری از خدمات ارتباطاتی و فناوری‌های دیگر که به این زیرساخت وابسته بودند، گشود.

اخیراً دولت برزیل طرح اینترنت اشیاء ملی خود را با هدف تبدیل این کشور به یکی از پیشروان در توسعه فناوری‌های مرتبط معرفی کرده است. دولت برزیل معتقد است که فناوری‌های اینترنت اشیاء پتانسیل زیادی دارند و می‌توان از آن برای رشد اقتصادی برزیل استفاده کرد. در نتیجه این کشور مجموعه‌ای از راهبردها را برای توسعه آن ارائه داده است.

قرار است این طرح پایه و اساسی باشد برای توسعه تمام بخش‌های اینترنت اشیاء. با این حال برخی از اولویت‌های اصلی عبارتند از:

•  شهرهای هوشند: پروژه‌های اینترنت اشیاء شهرهای هوشمند که در اولویت هستند عبارتند از ایمنی عمومی، تدارکات و قابلیت سیار

•  بهداشت: تمرکز روی بیماری‌های مزمن، جلوگیری از اپیدمی شدن بیماری‌ها، افزایش کارآمدی و کاهش هزینه‌ در بیمارستان‌ها

•  شهری: راهکارهایی با تمرکز روی مصرف بهینه منابع طبیعی، ورودی‌ها و ماشین‌آلات، و ایمنی و بهداشت

•  IIoT: این تحقیق شامل صنعت و تولید می‌شود. پروژه‌ها یا راهکارها با تمرکز روی بهبود فرآیند‌ها، تقویت توسعه محصولات تجهیزاتی جدید و مدل‌های کسب و کار جدید که از اینترنت اشیاء و راهکارهایی استفاده می‌کند که زنجیره تامین اجناس، قطعات، خدمات و ورودی‌ها را یکپار‌چه‌سازی می‌کند.

در تمام این موارد فوق، نوآوری هدف راهبردی است. سایر فرصت‌ها در حوزه اینترنت اشیاء در کشور برزیل بخش تدارکات، خرده‌فروشی، خودروهای متصل، اتوماسین اداری، و خانه‌های هوشمند هستند. جدا از تلفن‌های هوشمند، تقاضا برای تمام این فرصت‌ها بالا است ولی از آنجا که ظرفیت توسعه به اندازه تقاضا نیست، این موارد به عنوان فرصت‌های ارجح تشخیص داده نشده اند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.