کرونا نابودگر سلامتی و اقتصاد

0

خبر این روزهای سراسر دنیا ویروسی به نام کرونا‌ست؛ ویروسی که کام مردم چین را در سال جدید تلخ کرد. گروه‌های مختلفی در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند.

پس از انتشار ویروس کرونا، صنعت توریسم در چین و کشورهای شرق آسیا ضربه سختی خورد. به گزارش بانکوک ای‌پی (BANGKOK AP) سهام آسیایی‌ها سقوط کرده است. علاوه بر ترس بیماری کشنده کرونا، بازارهای چین در تعطیلات سال نو چینی بسته بودند.

نیکی ۲۲۵ (Nikkei 225) توکیو ۱.۸‌درصد کاهش داشت. سنسکس (Sensex) در هند نیز ۰.۴‌درصد از سهامش را از دست داد. چین اعلام کرد برای احتیاط و جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیلات عمومی سال نو خود را ۳روز دیگر تمدید کرده‌است.

دولت‌های مختلف طرح‌هایی را برای تخلیه مردم از ووهان، شهری که بیماری کرونا در آن شایع شده در نظر گرفتند. از طرفی شیوع بیماری کشنده کرونا آسیبی جدی به صنعت توریسم چین زد و چین مجبور شد تورهای خارجی به این کشور را متوقف کند.

رفت و آمد به ووهان و برخی از شهرهای دیگر چین ممنوع شد. در فصل مسافرت چین، مسافرانی که به چین سفر کرده بودند در یک نقطه اسیر شدند و خسارت‌های زیادی به این کشور و سهام شرکت‌هایش وارد شد. ویروس کرونا می‌تواند موجب ذات‌الریه و دیگر علائم تنفسی حاد شود.

سازمان بهداشت جهانی وضعیت اضطراری جهانی را اعلام کرده است. این بیماری برای چین محدودیت‌های مخرب اقتصادی به همراه داشته و تاثیراتی منفی در صنعت تجارت و سفر این کشور ایجادکرده است.

استفان اینس (Stephen Innes) از شرکت آکسی کروپ(AxiCorp) در یک گزارش گفت: «تاجران که معمولا در حال بحث درباره نتایج بازی‌های فوتبال آخر هفته هستند، متاسفانه در حال حاضر بر آمار مرگ و میر متمرکز شده‌اند.» به غیر از تاثیر مستقیم بیماری کرونا بر صنعت توریسم، این بیماری کشنده شوک اقتصادی به همراه دارد، زیرا با گسترش این بیماری صنایع چینی دچار مشکلات عدیده‌ای می‌شوند.

مهم‌ترین مشکلی که در اقتصاد چین به وجود می‌آید، در خصوص روابط تجاری و مالی مرتبط با جهانی‌سازی است. روز جمعه ۲۴ ژانویه بدترین روز شرکت اس‌اند‌پی‌۵۰۰(S&P 500) از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ بود، در آن روز سهام شرکت‌های مراقبت‌های پزشکی شاهد زیان‌های شدیدی بود و ۰.۹ درصد کاهش داشت.

کاهش سهام این شرکت به واسطه اخباری بود که نشان می‌داد یک زن اهل شیکاگو مبتلا به ویروس جدیدی است که در چین مشاهده شده است. این زن دومین بیمار آمریکایی مبتلا به ویروس کرونا بود. سقوط سهام شرکت‌های چینی و شرکت‌های بیمه‌ یا مراقبت‌های پزشکی در هفته‌های گذشته به اوج خود رسیده ‌و این مسئله به هیچ عنوان مربوط به چینی‌ها نمی‌شود.

شرکت‌های هواپیمایی و چندین شرکت دیگر در صنایع مسافرتی و گردشگری نگران تاثیر بالقوه اقتصادی این ویروس در کارشان هستند. سهام شرکت هواپیمایی یونایتد ۵درصد و خطوط هوایی آمریکا ۵.۶درصد کاهش‌یافته است. ویروس کرونا همچنین به معاملات و تراکنش‌های مالی خساراتی وارد کرده و ارزش‌ پول برخی کشورها را پایین آورده است.

کمک مالی اپل برای مبارزه با کرونا

سرتیتر خبر این روزهای سراسر دنیا ویروسی به نام کرونا‌ست؛ ویروسی که کام مردم چین را در سال جدید تلخ کرد. گروه‌های مختلفی در حال مبارزه با شیوع ویروس کرونا هستند و مدیرعامل اپل، یکی از قدرتمندترین شرکت‌های فناوری دنیا، کمک مالی برای مقابله با این ویروس کشنده را مسئولیت اجتماعی خود دانست.

تیم کوک، مدیرعامل اپل در توییتر خود از کمک مالی برای پایان‌دادن به شیوع بیماری کرونا خبر داد. روز ۲۵ ژانویه ۲۰۲۰ ( ۵ بهمن ۹۸) ، تیم کوک، در توییتی نوشت: «همانطور که مردم در چین و سراسر جهان سال نو چینی را جشن می‌گیرند، ما عشق و حمایتمان را نثار کسانی می‌کنیم که درگیر ویروس کرونا شده‌اند.

اپل به تمام افراد و گروه‌هایی که مشغول کمک‌رسانی در این مورد هستند، کمک مالی خواهد کرد.» جدیدترین نوع از ویروس کرونا با نام nCoV-2019 شناخته می‌شود. این ویروس نوعی بیماری تنفسی است که شباهت زیادی به سارس (SARS) دارد.

علائم بیماری کرونا شبیه آنفلوآنزاست و فرد بیمار دچار تب، سرفه و تنگی نفس می‌شود. همانند اکثر موارد مشابه، ویروس کرونا از طریق تماس با مخاط و مایعات بدنی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

طبق اطلاعات مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) اولین مورد ابتلا به ویروس کرونا در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۷ آذر ۹۸) در شهر ووهان چین شناسایی شد. این بیماری پس از ووهان به مناطق دیگر هم سرایت کرده است. این در حالی‌ است که نمونه‌هایی از این بیماری در سایر کشورها دیده شده است.

اپل در راستای اهداف مسئولیت اجتماعی خود اقدامات گوناگونی را انجام داده ‌که مهم‌ترین آنها در چند وقت گذشته کمک به مقابله با بیماری کرونا و کمک‌های مالی برای بحران آتش‌سوزی‌های گسترده است.
اپل چند روز قبل از حمایت مالی خود در خصوص آتش‌سوزی‌های گسترده استرالیا خبر داده بود.

مدیرعامل اپل درباره اقدامات این شرکت و کمک‌های نقدی در مواقع بحرانی هدف مشخصی را عنوان نکرده است. شرکت اپل به طور خاص در مواقع بحرانی و فجایع طبیعی پاسخگو‌ست و کمک‌های خود را ارسال می‌کند.

این شرکت در سال‌۲۰۱۸ بیش از یک میلیون دلار به آسیب‌دیدگان سیل کرالا( Kerala floods) در هند، سونامی و زمین‌لرزه در اندونزی، آتش‌سوزی‌های وحشتناک کالیفرنیا و طوفان فلورانس کمک کرده است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.