قطعه گم‌شده پازل سلامت کارکنان

علت اصلی فرسودگی در میان کارمندان شناسایی شد

0

بعید نیست که سازمان بزرگ یا استارتاپ کوچکی که در آن کار می‌کنید، برای سلامت کارکنانش به هر دری بزند. مثلا ممکن است هزینه هر ماه باشگاه رفتن‌تان را تقبل کند یا اینکه فضایی را برای پینگ‌پنگ بازی‌کردن‌تان در ساعات کاری در نظر بگیرد.

بعید نیست که مدیران سرمایه انسانی، اضافه کاری را قدغن کرده و به اینکه کارکنان نباید تفریحات و زندگی شخصی‌شان را فدای گرداندن چرخ اقتصاد کنند، باور داشته باشند، اما حتی چنین باورهای سازمانی هم نمی‌تواند سلامت کارکنان را تضمین کند. حتی در چنین شرایطی هم بعید نیست که کارمندان راضی و خوشحال، زود فرسوده شوند و در طول سال بارها تقاضای رفتن به مرخصی استعلاجی داشته باشند.

یک موسسه فعال در سنجش سلامت، تغذیه نامناسب کارکنان را دلیل اصلی این فرسودگی می‌داند. با توجه به پژوهش‌های انجام شده در این زمینه، تغذیه نامناسب ۳‌برابر بیشتر از ورزش‌نکردن به سلامت آسیب می‌زند.

انگاره چاره‌ای جز باور‌کردن این واقعیت نداریم: «تغذیه مناسب، قطعه گم‌شده پازل سلامت کارکنان است!» اما چطور می‌توان پای تغذیه سالم را به ادارات و سازمان‌ها هم باز کرد و فرسودگی و آسیب‌پذیری ناشی از تغذیه نامناسب را کاهش داد؟ ما در ادامه تجربه چند شرکت پیشرو در این زمینه را مطرح کرده و پیشنهادهای ساده‌ای را برای وارد‌شدن به جاده تغذیه سالم، با شما درمیان می‌گذاریم.

سالم‌خوری به شیوه فیس‌بوک

فیسبوک

دفتر فیس‌بوک در نیویورک، به کارکنانش پیشنهادهای غذایی سالمی را ارائه می‌دهد. ساندویچ‌های وگان، سالاد بار مجهز و میوه‌های متنوع فصل، گزینه‌هایی هستند که کارکنان می‌توانند وعده‌های غذایی خود را از میان آنها انتخاب کنند.

اگر شما هم ناهار یا صبحانه کارکنان سازمانتان را تقبل کرده‌‎اید، چاره‌ای جز ترغیب‌کردنشان به سالم خوری برایتان باقی نمی‌ماند. باور کنید نیازی نیست که با امکانات محدود سازمانتان دقیقا شبیه فیس‌بوک عمل کنید و مطمئن باشید که یک ظرف متنوع از خوراکی‌های سالم، برایتان بیشتر از یک پرس باقلا‌پلو با مرغ پر از چربی خرج برنمی‌دارد.

[bs-quote quote=”کارمندانی که عادات غذایی ناسالمی را در پیش گرفته‌اند، به احتمال ۶۶ درصد بیشتر از دیگران عملکرد ضعیفی را در محیط کار به نمایش می‌گذارند‌” style=”style-8″ align=”center”][/bs-quote]

کمی کاهو، چند حلقه خیار، یک تخم مرغ آبپز شده، یک قالب پنیر ۳۰گرمی، دو برش نان تست سبوس‌دار، ۲عدد خرما، یک برش سینه مرغ گریل‌شده و چند عدد مغز گردو را به عنوان ناهار سالم به پرسنل پیشنهاد دهید.

مطمئن باشید که این وعده مقرون‌به‌صرفه و سلامت، خیلی زود طرفدار پیدا می‌کند و جای غذاهای چرب را می‌گیرد. گذشته از این، این وعده غذایی بخش قابل توجهی از نیازهای غذایی روزانه کارمندان را هم فراهم می‌کند.

ارتقاي فرهنگ غذایی به شیوه کامینز

ارتقا فرهن

دفتر مرکزی کامینز (شرکت صنایع سنگین آمریکایی) در کلمبوس در کنار ماساژ رایگان، خدمات فیزیوتراپی و میز پینگ‌پنگ در محل کار، برنامه‌های دیگری را هم برای حفظ سلامت کارکنان در نظر گرفته است.
این شرکت کلاس‌های آموزشی پخت و پز گیاهی را برای کارکنانش تدارک دیده است.

در این کلاس‌ها یک سرآشپز آمریکایی اصول پخت غذاهای متنوع و سالم را به کارکنان آموزش می‌دهد. می‌بینید؟ تلاش برای سالم‌سازی تغذیه کارکنان، به میز ناهار محدود نمی‌شود. شما می‌توانید کارگاه‌های آموزشی مختلفی را برنامه‌ریزی کنید و حتی با برگزاری مسابقات درون‌سازمانی، فعالیت‌های متفرقه خوشایندی را برای ارتقاي فرهنگ تغذیه در میان کارکنان طراحی کنید.

تغذیه سالم به شیوه دراپ‌باکس

دراپ‌باکس وعده‌های غذایی سالم و متنوعی را به کارکنانش پیشنهاد می‌کند. رستوران این شرکت، شبیه یک رستوران معتبر با غذاهای حرفه‌ای است و بعید است که کارمند این شرکت باشید و بتوانید خیال سالم‌خوری را از سرتان بیرون کنید.

درست است که تلاش برای تغذیه مناسب کارکنان به شیوه دراپ‌باکس همیشه عملی نیست، اما شما می‌توانید به جای خریدن غذاهای آماده‌ای که از سلامت مواد اولیه‌شان مطمئن نیستید، یک آشپزخانه کوچک در محل کارتان تدارک ببینید و با نظارت بر مواد اولیه و شیوه طبخ، غذای پرسنل را آماده کنید.

ترویج دغدغه تغذیه سالم به شیوه هاسبرو

انجمن دیابت آمریکا، کمپانی هاسبرو که در زمینه اسباب بازی فعالیت می‌کند را به عنوان قهرمان عرصه سلامت معرفی کرده است. مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ما می‌دانیم که کارمندانمان ارزشمندترین سرمایه‌های ما هستند و بنابراین با تمام توان به سلامت و رفاه آنها توجه می‌کنیم.»

در این شرکت سبزیجات تازه از بازارچه‌های محلی تهیه می‌شوند و تغذیه سالم، دغدغه‌ای است که همه بخش‌های سازمان به آن باور دارند. نظرتان در مورد ترویج سالم‌خوری در اتاق جلسات چیست؟ می‌توانید به جای آنکه روی میز جلسات را از بیسکوئیت‌ها و شکلات‌های مختلف پر کنید، انواع میوه یا مخلوط میوه‌های خرد‌شده آماده را در اختیار حاضران قرار دهید.

به جای قند در کنار چای خرما سرو کنید و لیستی از نوشیدنی‌های سالم، میان‌وعده‌های سلامت و مناسب را همیشه در اختیار داشته باشید تا در زمان نیاز به آن رجوع کنید.

تبلیغ تغذیه سالم به شیوه گوگل

گوگل امکان دسترسی نامحدود کارکنان به محصولات غذایی سالم را فراهم کرده است. در این شرکت روی بسته‌بندی مواد غذایی برچسب‌هایی با رنگ‌های سبز، زرد و قرمز قرار گرفته که ارزش غذایی آنها را روشن می‌کند.

گذشته از این، در بوفه خوراکی‌های این شرکت مواد غذایی سالم در مقابل دید قرار گرفته و خوراکی‌های ناسالمی مثل سودا دور از چشم کارکنان قرار گرفته‌اند. بله، آنها همچنان می‌توانند سودا بخورند، اما بعید نیست که با مراجعه به بوفه و دیدن گزینه‌های سالم، برای انتخاب آنها ترغیب شوند.

شما در محل کارتان چقدر سالم‌خوری را تبلیغ می‌کنید؟ اصلا کارکنان سازمان شما با گزینه‌های متنوعی روبه‌رو هستند که بتوانند سالم‌ترین آنها را انتخاب کنند؟ باور کنید تنوع بیشتر به معنای صرف هزینه بیشتر نیست و تنها به کمی برنامه‌ریزی نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.