چالش جذب سرمایه برای سال ۱۴۰۰ قسمت ۱

یلدای استارتاپی ۹۶: پنل سرمایه‌گذاران

0

حاضران پنل: امیر هامونی، سعید رحمانی، محمودرضا خواجه‌نصیری و رضا زرنوخی، رئیس انجمن وی‌سی ایران و به مدیریت اکبر هاشمی برگزار شد.
تهیه و تدوین اینوتاکس

در همایش یلدای استارتاپی ۹۶ پنل سرمایه‌گذاران با حضور امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران، سعید رحمانی مدیرعامل سرآوا، محمودرضا خواجه‌نصیری مدیرعامل تامین سرمایه تمدن و رضا زرنوخی، رئیس انجمن وی‌سی ایران و به مدیریت اکبر هاشمی برگزار شد.

سعید رحمانی در این پنل گفت:

پیش‌بینی ما این است که تا سال ۱۴۰۰، حداقل ۱۴۰۰ استارتاپ در ایران خواهیم داشت. البته این عدد بزرگ نیست.

اگر تصور کنید که ۱۳۰۰ استارتاپ در مرحله بذری یا اولیه باشند، حداقل سرمایه موردنیازشان برای ۳ تا ۴ سال آینده، حدود یک میلیارد تومان است. پس این استارتاپ‌ها ۱۳۰۰ میلیارد تومان پول می‌‌خواهند.

اگر فرض کنیم که ۱۰۰ استارتاپ هم در مرحله میانی داشته باشیم و حداقل سرمایه موردنیاز هرکدام ۲۰ میلیارد تومان باشد، ۲هزار میلیارد تومان هم برای این استارتاپ‌ها نیاز داریم.

همچنین به تجربه به ما ثابت شده که استارتاپ‌ها برای یونیکورن‌شدن که الان حدود ۵ استارتاپ با این وضعیت در ایران داریم، حداقل به ۱۵۰ میلیون دلار یعنی حدود ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه نیاز دارند. ۳هزار میلیارد تومان سرمایه برای این ۵یونیکورن هم نیاز داریم.

‌پس جمع کل سرمایه موردنیاز برای ۴ سال آینده اکوسیستم می‌شود ۶هزار میلیارد تومان یا ۱٫۴میلیارد دلار.

اگر شرکت‌های استارتاپی بخواهند مدل چین را در پیش بگیرند و بخش عمده سرمایه از داخل کشور بیاید، پیش‌بینی اولیه این است که در مرحله اول سرمایه‌گذاری هیچ نوع سرمایه خارجی نباید جذب شود، در مرحله میانی ۷۰درصد داخلی و ۳۰ درصد خارجی و در مرحله نهایی ۵۱درصد داخلی و ۴۹درصد خارجی باید جذب شود.

بنابراین کل سرمایه داخلی که نیاز داریم نزدیک به ۴هزار میلیارد تومان است و سرمایه خارجی موردنیاز هم تا ۲ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی ۹۰۰میلیون دلار سرمایه داخلی نیاز داریم و ۵۰۰میلیون دلار جذب سرمایه از خارج.

من به جرات می‌توانم بگویم که چالش اصلی ما الان در ایران جذب سرمایه داخلی است. چون جذب ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی اصلا کار پیچیده‌ای نیست.

قسمت دوم پنل

قسمت سوم پنل

خلاصه گفتگو را در اینجا بخوانید

ثبت‌نام در یلدای استارتاپی ۹۷:

یلدای ۹۷

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.