ویترین‌نت، ویترین موفقیت‌های یک تیم همدل

ویترین‌نت با عقد قرارداد با گروه مشفق، سرمایه راند سوم را هم جذب کرد

0

احتمالا چند سال قبل کمتر کسی فکر می‌کرد در بازار سنتی صنعت کشور، کسی نسبت به استفاده از ابزارآلات دیجیتال و خریدوفروش آنلاین محصولات صنعتی اقبال زیادی نشان دهد. آن هم در بازاری ناهمگن که در آن تقارن اطلاعات وجود نداشت و فعالان آن نسبت به استفاده از ابزارهای نوین گارد چندان بازی نداشتند، ولی محسن حاجی‌زاده، رویا کیان‌بخت و جلال فهمی معادلات این فضای سنتی را با یک ایده و البته یک تغییر مسیر به‌موقع و مناسب تغییر دادند و در این فضا بازی جذاب تازه‌ای به راه انداختند.

داستان «ویترین نت» از سال ۱۳۹۵ شروع شد؛ آن هم در حیطه‌ای که با توجه به فعالیت فعلی گروه، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد: ویترین تبلیغات ویدئویی «ویترین‌نت» در واقع در ابتدای کار به عنوان پلتفرمی برای نمایش تبلیغات ویدئویی کسب‌وکارهای مختلف، موفق به جذب سرمایه راند اول از شتاب‌دهنده «دیموند» شد.

محسن حاجی‌زاده، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ در مورد چرایی انتخاب این عرصه می‌گوید: «به خاطر تجربیاتی که بابت کار در کارخانه‌های صنعتی و مشاهده مشکلات خرید عمده داشتم، از ابتدا حضور در عرصه B2B برایم جذاب بود. وقتی این ایده را با جلال و رویا مطرح کردم، آنها هم از فعالیت در این عرصه استقبال کردند.»

حاجی‌زاده عدم توانایی شرکت‌ها در بازاریابی دیجیتال و معرفی محصولات‌شان به صورت اصولی را یکی از دلایل ایجاد یک پلتفرم برای عرضه ویدئوهای تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال می‌داند. داشتن یک تیم خوب و موفقیت در درآمدزایی از طریق تبلیغات باعث شد تا «ویترین‌نت» وارد شتاب‌دهنده «دیموند» شده و کارش را به شکلی حرفه‌ای‌تر در اکوسیستم ادامه دهد. کسب‌وکار گروه چندان منسجم و باب میل اعضا پیش نمی‌رفت.

«بیزینس به هم ریخته بود، رشد چندانی نداشت و آینده‌اش چیزی جز تبدیل‌شدن به یکی از سایت‌های آگهی معمولی نبود.» به همین دلیل و به خاطر نبود اهرم رشد مناسب و فقدان مزیت رقابتی در «ویترین‌نت»، وسوسه بازگشت به همان مدل کسب‌وکار اولیه و کار در حوزه B2B سراغ اعضا آمد.

«ویترین‌نت» یک ویژگی بسیار کلیدی داشت که به ادامه حیاتش کمک شایانی کرد؛ وجود تیمی حرفه‌ای، پیگیر و باانگیزه که پیش‌تر در تاسیس استارتاپ دیگری که شکست خورد، به حاجی‌زاده کمک کرده بودند. این پیشینه نشان‌دهنده این بود که گروه «ویترین‌نت» مصمم به درس‌گرفتن از شکست‌های سابق برای رسیدن به موفقیت‌های دیگر هستند.

تغییر مسیر ویترین‌نت

همین ویژگی مهم باعث شد تا نظر «رضا باقری» رئیس هیات مدیره «اسمارت‌آپ ونچرز» به فعالیت‌های این استارتاپ جلب و اعضای گروه در زمستان سال ۱۳۹۶ توسط او برای مذاکرات جذب سرمایه به سایر مدیران «اسمارت‌آپ» معرفی شوند. البته کار به آسانی پیش نرفت و جالب است بدانید که «ویترین‌نت» در جلسات اول موفق به جلب نظر مدیران اسمارت‌آپ نشد، چون تیم مذاکره این شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر معتقد بودند ادامه حضور «ویترین‌نت» در اکوسیستم تنها از طریق تغییر رویه ممکن است.

اما وجود یک تیم مصمم باعث شد تا «اسمارت‌آپ» به واسطه اعتماد به گروه و مشاهده ظرفیت‌های این تیم در راستای رسیدن به موفقیت، مقداری سرمایه و البته دو ماه زمان در اختیار «ویترین‌نت» قرار دهد تا اعضای این تیم به فکر نوشتن برنامه کسب‌وکاری جدید و یک پیوت اساسی باشند.

این دوره ۲ماهه که با برگزاری جلسات منتورینگ منظم بین «رضا باقری» و اعضای گروه همراه شده بود، تغییر مسیر «ویترین‌نت» و به تبع آن موافقت «اسمارت‌آپ ونچرز» برای سرمایه‌گذاری در آن را در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ موجب شد. به گفته محسن حاجی‌زاده، در طول این جلسات منتورینگ، راهنمایی‌های دقیق و مناسبی در مورد ریزه‌کاری‌های مدیریت یک استارتاپ و البته شناخت بازار و تمرکز روی این حوزه، شناخت پرسونای کسب‌وکار و نحوه عادت‌دادن مخاطب سنتی به استفاده از یک پلتفرم مدرن در اختیار «ویترین‌نت» قرار گرفت.

«ویترین‌نت» در این دوره کارش را به خوبی پیش برد و با خلق ارزش‌ها و مزایای متنوع و کاربردی برای مشتریان خود، جای خود را در بازار باز کرد. برخی از این ارزش‌ها عبارتست از:

برای فروشندگان

  • دسترسی به بازارهای بزرگ‌تر و هدفمند داخلی و خارجی از طریق بازاریابی دیجیتال
  • دسترسی روزانه به هزاران مشتری بالقوه
  • بالا بردن ارزش و اعتبار برند فروشندگان
  • مدیریت مشتریان بالقوه از طریق پلتفرم مدیریت حرفه‌ای (CRM)
  • آموزش بازاریابی دیجیتال از طریق آکادمی ویترین‌نت

برای خریداران

  • ارتباط با تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان در هر مکان و هر زمان
  • گستره وسیعی از محصولات و تامین‌کنندگان در یک‌جا
  • پاسخ به تمامی نیازهای خریداران به صورت یک‌جا (ماشین‌آلات، مواد اولیه و…)
  • محتوای ناب (بررسی خطوط تولید و ارائه اخبار و تکنولوژی‌های روز دنیا در حوزه محصولات B2B)
  • ایجاد حس اطمینان از خرید با استفاده از امکان تایید فروشندگان
  • ارائه جامع‌ترین اطلاعات از محصولات (عکس، کاتالوگ، ویدئو، قیمت به‌روز، اطلاعات فنی، نحوه پرداخت و…)

با انجام پیوت و خلق ارزش‌های مذکور، کسب‌وکار «ویترین‌نت» در مدار رشد قرار گرفت و بازار این استارتاپ را شناخت و به آن اعتماد کرد. در کنار برگزاری جلسات منتورینگ، مذاکرات جذب سرمایه راند بعد و آماده‌کردن گروه برای ارائه برنامه به سرمایه‌گذاران دیگر آغاز شد.

حاجی‌زاده راهنمایی‌ها و تلاش‌های «محمد احمدی» مدیرعامل و «عرفان اقبالی» مدیر توسعه کسب‌وکار اسمارت‌آپ ونچرز در این مرحله را کمک بزرگی برای آماده‌سازی گروه در راستای مذاکرات جذب سرمایه راند بعد می‌داند. این تلاش‌ها در پس پشتکار، انگیزه و سرعت بالای اعضای «ویترین‌نت» به بار نشست و این استارتاپ علی‌رغم انجام یک پیوت، تنها بعد از ۸ماه حضور در «اسمارت‌آپ ونچرز» موفق به عقد قرارداد سرمایه‌گذاری با «گروه صنعتی مشفق» شد.

ما اولین تجربه سرمایه‌گذاری مشفق هستیم، قصد داریم با عملکردی خوب و کم‌نقص این گروه را به ادامه سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کنیم و باعث ایجاد رونق در اکوسیستم شویم

گروه صنعتی مشفق

«گروه صنعتی مشفق» که با هدف جذب سرمایه‌های کوچک از اشخاص دارای تجربه به منظور سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف و کمک به توسعه‌ صنعتی و ایجاد اشتغال در کشور، بنیان گذاشته شده بود، در سال ۹۷ واحد توسعه سرمایه‌گذاری‌های نو را با هدف ورود به بازار سرمایه‌گذاری‌ها‌ تاسیس کرد.

تامین سرمایه هوشمند در طرح‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها و به اشتراک‌گذاری دانش اندوخته مدیریتی و نیز شبکه گسترده موجود جهت تسهیل فعالیت شرکت‌های نوپا از جمله اهداف این گروه حرفه‌ای برای حضور در اکوسیستم استارتاپی کشور است و باعث شده این گروه به سرمایه‌گذاری ایده‌آل برای «ویترین‌نت» تبدیل شود.

«جلال فهمی» هم‌بنیانگذار و مدیرفنی «ویترین‌نت» در مورد ویژگی‌های گروه «مشفق» می‌گوید: «سابقه فعالیت روشن و موفق این گروه در بازار هدف ما و شبکه گسترده‌ای که از صنعتگران دارد، قطعا ظرفیت‌های فراوانی در اختیار ویترین‌نت قرار خواهد داد. تجربیات مشفق با کیفیتی است که اگر روزگاری بخواهیم فعالیت ویترین‌نت را به خارج از مرزها هم گسترش دهیم، به یاری ما خواهد آمد.»

حالا «ویترین‌نت» با بازار بزرگ، جذاب و پر از چالشی که در پیش رو دارد، امیدوار است با تکیه بر تیم کارآفرینی همدل و خستگی‌ناپذیر خود و با ادامه دریافت راهنمایی و همراهی از سوی سرمایه‌گذاران همراهش، بتواند این مسیر را با سرعت و موفقیت ادامه دهد.

«فهمی» افق‌های پیش روی این استارتاپ و سرمایه‌گذار جدیدش را اینگونه ترسیم می‌کند: «تمام KPIها و اهداف ما برای ۱۸ماه آینده به طور دقیق مشخص شده. ما به دنبال حضور پررنگ‌تر در بازار و شناساندن ویترین‌نت به تمام صنعتگران فعال در این عرصه هستیم.

ضمن اینکه رسالت مهم‌تری را هم برای خودمان در نظر گرفتیم. از آنجایی که گروه مشفق به‌تازگی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها را آغاز کرده و ما اولین تجربه سرمایه‌گذاری مشفق هستیم، قصد داریم با عملکردی خوب و کم‌نقص این گروه را به ادامه سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق کنیم و باعث ایجاد رونق در اکوسیستم شویم.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.