همکاری اینتل و علی‌بابا در بازارهای فضای ابری، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی

0

اینتل و علی‌بابا اخیرا اعلام کرده‌اند که چندین مشارکت را در حوزه هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بازارهای فضای ابری انجام می‌دهند

این دو شرکت از پلتفرم مشترک Edge Computing رونمایی کرده‌اند که نرم‌افزار، سخت‌افزار و فناوری‌های هوش مصنوعی شرکت اینتل را با محصولات اینترنت اشیاء فضای ابری علی‌بابا ادغام می‌کند. همکاری اینتل و علی‌بابا ابزارهای هوش مصنوعی را در شبکه قرار می‌دهد و داده‌های جمع‌آوری‌شده را به دیدگاه‌های کسب‌و‌کار تبدیل می‌کند.

اینتل و علی‌بابا یک ائتلاف بی رقیب

پلتفرم با معماری باز می‌تواند برای طیف وسیعی از بازارها، اعم از تولید صنعتی، ساخت‌و‌ساز هوشمند‌ و بازارهای شهر هوشمند، سفارشی‌سازی شوند. اینتل و علی‌بابا یک ائتلاف صنعتی را برای تقویت Aspara Stack، یک خدمات فضای ابری، تشکیل خواهند داد که ابزارهای بیگ دیتا، میان ابزار، نرم‌افزارهای امنیتی‌ و پلتفرم زیرساخت به عنوان خدمات را روی همان پلتفرم فضای ابری علی‌بابا اجرا می‌کنند. این ائتلاف روی ایجاد راهکارهای فضای ابری ترکیبی، به ویژه برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، تمرکز دارد.

همچنین اینتل فناوری‌هایی را برای یک پلتفرم پخش فضای ابری که علی‌بابا برای بازی‌های المپیک توسعه می‌دهد، ایجاد می‌کند. علی‌بابا نیز پردازشگرهای جدید اینتل و حافظه دائمی آن را آزمایش خواهد کرد. در نهایت، این دو شرکت به طور مشترک فناوری‌های وسایل نقلیه را برای خودروهای متصل و بدون راننده آزمایش می‌کنند.

این مشارکت به نفع اینتل خواهد بود زیرا اینتل کسب‌و‌کار خود را به دو بخش اصلی تقسیم می‌کند؛ کسب‌و‌کار مبتنی بر کامپیوتر شخصی، که با رشد آهسته‌تری در بازار مواجه است‌ و کسب‌و‌کار داده‌محور- اعم از پردازشگرهای مرکز داده، تراشه اینترنت اشیاء، تراشه‌های قابل برنامه‌نویسی- که رشد بیشتری دارند.

گروه رایانش اینتل به احتمال زیاد به دلیل رقابت شدید و رشد آهسته بازار کامپیوتر شخصی تحت فشار قرار خواهد گرفت. اینتل همچنین با کمبود پردازشگرهای خود مواجه خواهد شد که روی کسب‌و‌کارهای مربوط به لپ‌تاپ، دسکتاپ‌ و سرور آن تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین، برای اینتل منطقی است که حضور خود را در کسب‌و‌کارهای داده‌محور توسعه دهد.

علی‌بابا یک ارائه‌دهنده پلتفرم فضای ابری مشهور در چین و چهارمین ارائه‌دهنده پلتفرم فضای ابری بزرگ در دنیا‌ست، بنابراین علی‌بابا می‌تواند شریک ایده‌آلی برای توسعه اینتل در بازارهای هوش مصنوعی، فضای ابری و اینترنت اشیاء باشد.

تقویت روابط با دولت چین

همکاری اینتل و علی‌بابا به تقویت روابط اینتل با دولت چین نیز کمک خواهد کرد، زیرا اخیرا پس از قانونگذاری‌های آمریکا درباره محدود‌کردن فروش تراشه‌های اینتل در مراکز چین در سال ۲۰۱۵، روابط بین این دو کشور از نظر فناوری کمرنگ شده است.

طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» دولت چین نیز قصد دارد وابستگی این کشور را به شرکت‌های فناوری خارجی مانند اینتل به طور چشمگیری کاهش دهد. به علاوه علی‌بابا دستگاه‌های اینترنت اشیاء مانند بلندگوهای هوشمند را به فروش می‌رساند‌ و خدمات فضای ابری ویژه را به بازارهای خودرو، مسکن هوشمند و سخت‌افزار هوشمند ارائه می‌دهد. بازارهای خودروی بدون راننده برای اینتل بسیار مهم است.

همکاری اینتل و علی‌بابا مزیت‌هایی را برای علی‌بابا به همراه خواهد داشت. علی‌بابا بزرگ‌ترین بازیکن تجارت الکترونیک در چین است و به طور گسترده‌ای از آمازون تقلید می‌کند. علی‌بابا بیشتر روی توسعه ابزارهای تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی، امنیت‌ و اینترنت اشیاء تمرکز کرده است. در نتیجه شراکت با اینتل، بزرگ‌ترین تولیدکننده تراشه مرکز داده در دنیا، یک اقدام مهم و بی‌نقص است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.