نسبت کاربران و ایده‌پردازی در کسب‌وکارها

0

پنجاه و هشتمین ایونت تجربه کاربری شیراز با حضور اعضای یوایکس، طراحان، برنامه‌نویس‌ها، گرافیست‌ها و صاحبان کسب‌وکار برگزار شد. به گزارش خبرنگار شنبه در شیراز، جلسات تجربه کاربری شیراز هرماه برگزار می‌شود و در آن موضوعات مختلف این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. آنطور که امید امرایی، موسس تجربه کاربری شیراز، در ابتدای جلسه اشاره می‌کند در این جلسات هرکسی که به این حوزه علاقه‌مند باشد می‌تواند شرکت کند و تبادل‌نظر مبنای جلسات است. در اولین نشست تجربه کاربری که با موضوع «ارتقای کیفیت زندگی» برگزار شد ارتقای کیفیت زندگی در ابعاد مختلف بررسی شد؛ از برخورد کوچک افراد در جامعه تا فضای کسب‌وکار گسترده. اولین سوالی که در این خصوص مطرح شد این بود که چطور با کسب‌وکارمان می‌توانیم در ارتقای کیفیت یوایکس و به دنبال آن کیفیت زندگی منشا اثر باشیم. پاسخ یکی از اعضای یوایکس به این سوال تاثیر مستقیم آشنایی کاربران با حقوق خود و اعمال آن حق از طریق استقبال و عدم استقبال از محصولات و خدمات یک کسب‌وکار بود. چراکه به اعتقاد او تفکر نقاد به ارتقای کیفیت محصولات کمک می‌کند و با ارائه بهتر نیازمندی‌های کاربران سطح انتظارات برآورده می‌شود.

 تجربه کاربری و طراحی

 موضوع مورد بحث دیگر در پنجاه و هشتمین جلسه یوایکس شیراز استفاده از تجربه کاربری در تولید و طراحی محصولات بود. یکی از اعضای جلسه از شرکت هاکوپیان، ایده طراحی لباس بر اساس ایده مشتری را مطرح کرد که براساس آن محصول سفارشی طبق خواسته مشتری عرضه می‌شود. به دنبال این موضوع تاثیر دیزاین و طراحی مطرح شد؛ اینکه زیبایی‌شناسی در طرح‌های استارتاپ و صاحبان کسب‌وکار از چه میزان اهمیت برخوردار است که این موضوع هم از گفتارهای اولین تجربه یوایکس شیراز بود. سوال این است در طراحی محصول باید به دنبال سادگی بود یا زیبایی ملاک است؟ در نظرات شرکت‌کنندگان به چند موضوع اشاره شد. اولین مورد اهمیت نظر کاربر بود. اینکه کاربرها به دنبال چه چیزی هستند و به‌طور مثال زمانی که به یک سایت مراجعه می‌کنند از محتوای سایت انتظار زیبایی و حسن سلیقه را دارند و یا اینکه کاملا نسبت به عنصر زیبا بی‌تفاوت رفتار می‌کنند. دوم اینکه کاربرد طرح‌های مینیمال و ساده نسبت به طرح‌های شلوغ و گیج‌کننده بیشتر شده است، نمونه آن هم طراحی جدید اینستاگرام عنوان شد. سوم اینکه به‌کلی ضرورت صرف هزینه برای دیزاین و زیبایی محصول و یا سایت چقدر است؟ مثال یکی از حضار یک سایت پرترافیک بود، او از آوردن نام سایت خودداری کرد ولی آن را یکی از زشت‌ترین سایت‌های ممکن از نظر طراحی خواند اما به این نکته اشاره شد که این موضوع تاثیری در آمار بالای بازدیدکنندگان ندارد و از این موضوع نتیجه گرفت طراحی زیبا با وجود نسبی بودن الزاما موجب افزایش شمار بازدیدکنندگان نمی‌شود.

 طوفان فکر در کسب‌وکارها

از دیگر موضوعات مطرح‌شده در جلسه پنجاه و هشتم تجربه کاربری موضوع «طوفان فکر» بود. اینکه طوفان فکری چقدر در پردازش یک ایده می‌تواند موثر باشد. در این شیوه طیف‌های مختلف فکری در مورد یک ایده یا محصول نظر می‌دهند و هر ایده‌ای فارغ از عملی بودن یا نبودن و یا منطقی بودن یا نبودن امکان طرح دارد. در پایان همه ایده‌ها جمع‌بندی می‌شود و در این روش نتایج جالبی می‌تواند حاصل شود که البته در جمع اعضای یوایکس شیراز نظرات موافق و مخالف با این روش مطرح شد. به طور مثال هرج‌ومرج ناشی از اظهارنظرهای غیرمرتبط می‌تواند مبحث اصلی جلسه طوفان فکری را منحرف کند و یا کاملا برعکس هر بحث غیرمرتبط می‌تواند کلید یک ایده بکر باشد. در پایان پنجاه و هشتمین جلسه یوایکس شیراز موضوع جلسه بعد که حدود یک ماه دیگر تشکیل می‌شود مشخص شد. مسلم است که برآیند گفت‌وگوهای آزاد نتیجه‌ای واحد و مشخص نیست، اما حضور اعضای یوایکس و علاقه‌مندان به یوایکس می‌تواند به کسب‌وکار آن‌ها کمک کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.