شرایط عبور از دلار ۲۰هزار تومانی

سرمقاله 108 هفته نامه شنبه به قلم اکبر هاشمی

1

همه چیزتان را از دست بدهید. برای سبک‌شدن هرچه لازم است، بیرون بریزید. از دفتر و همه امکاناتش چشم‌پوشی کنید. اگر شده روی زمین بنشینید و نان و پنیر بخورید. این کار را بکنید اما نیروهایتان را حفظ کنید. وقتی می‌گوییم نیرو، منظور کارمند نیست؛ هم‌تیمی است.

۷۵‌درصد مردم تهران گفته‌اند اوضاع اقتصادی کشور سخت‌تر خواهد شد، حتی برخی کارشناسان قیمت دلار را پیش‌پیش در آذر‌ماه روبه‌رو ۲۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کنند. چگونه می‌خواهیم از این گرداب هولناک به سلامت عبور کنیم؟

در سرمقاله‌های پیشین راهکارهایی را پیشنهاد کرده‌ام. امروز به یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین عناصر عبور از بحران می‌پردازم‌.

تصور کنید استارتاپ شما قایقی است که در آستانه ورود به گردابی بزرگ قرار دارد. فرصت زیادی هم برای ترمیم و استحکام بیشتر قایق ندارید، اوضاع به سرعت در حال بحرانی‌شدن است و زمانی ندارید. از طرفی ‌شما در حال حرکت هستید و قایق پر از سرنشین است.

در این وضعیت ابتدا به این فکر کنید که زمان کوتاهی برای تصمیم‌گیری و برخی تغییرات دارید. بدترین تصمیم در این شرایط برای سبک‌کردن یا امنیت بیشتر قایق، پیاده‌کردن و بیرون ریختن (تعدیل) سرنشینان (هم‌تیمی‌ها‌) از قایق است.

شاید با خودتان بگویید با تعدیل نیرو پول بیشتری ذخیره خواهد شد. در اینکه باید پول بیشتری ذخیره کنید، شک نداشته باشید، اما با تعدیل نیروها اگرچه پول بیشتری ذخیره خواهید کرد و قایق سبک‌تر می‌شود، اما پاروزنانی که استارتاپ‌تان  را از گرداب نجات خواهند داد، از دست خواهید داد.

همه چیزتان را از دست بدهید. برای سبک‌شدن هرچه لازم است، بیرون بریزید. از دفتر و همه امکاناتش چشم‌پوشی کنید. اگر شده روی زمین بنشینید و نان و پنیر بخورید. این کار را بکنید اما نیروهایتان را حفظ کنید. وقتی می‌گوییم نیرو، منظور کارمند نیست؛ هم‌تیمی است.

چه تفاوتی بین هم‌تیمی و کارمند است؟

کارمند کسی است که طبق قانون کار در مقابل مقدار معینی مزد، مقدار معینی کار روتین انجام می‌دهد و تمام. همچنین کارمند کسی است که از طریق آگهی در روزنامه و سایت کاریابی استخدام می‌شود.

هم‌تیمی کسی است که به‌خاطر علاقه‌مندی به یک کار در کنار شما و‌ تیمتان قرار می‌گیرد. ‌برایش مهم است که حضورش باعث رشد شرکت شود. رشد شخصی برای او اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد؛ چه از نظر سلسله مراتب‌ و شرایط مالی و چه از نظر رشد فکری، آموزشی و تجربه‌اندوزی.

موفقیت هم‌تیمی‌ها و مدیران استارتاپ برای هم‌تیمی ‌مهم است. او از کار کم و روتین بیزار است. دلش می‌خواهد بیش از «کی‌پی‌آیی» که برایش تعیین‌شده، موفقیت به دست بیاورد. پول برایش مهم است اما لذت از کار مهم‌تر است.

صبوری‌، همراهی و مهربانی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک هم‌تیمی است. هم‌تیمی معمولا از طریق آگهی جذب نمی‌شود؛ این نتورک ماست که هم‌تیمی را به جمع ما اضافه می‌کند. هم‌تیمی ساختنی است استخدام‌کردنی نیست.

اگر در استارتاپ‌تان کارمند به مفهومی که گفته شد دارید، شک نکنید چه در شرایط بحرانی فعلی، چه در دوران آرامش حتما از قایق پیاده کنید، اما هرگز هم‌تیمی‌های خوبتان را ازدست ندهید.

البته در شرایط بحرانی شما نیاز به افراد خاصی دارید که گاهی ناچار به جابه‌جایی‌های کوچک خواهید شد.

حرف آخر:

خوزه مورینیو، مربی بزرگ فوتبال می‌گوید «برای بهترین تیم‌شدن، باید از ذهن و بدنت استفاده کنی. به هم‌تیمی‌هات اهمیت بدی، قدم‌هاتو عاقلانه برداری و برنده بشی. به یاد داشته باشید که فقط تیم‌ها موفق هستند.»

استارتاپ‌هایی که کارمند‌محور هستند، روابط‌شان حقوقی است ولی در استارتاپ‌هایی که فرهنگ تیمی حاکم است، روابط حقیقی است.

در رابطه حقوقی احساس و عواطف نقش پررنگی ندارد، اما در تیم حقیقی برای تک‌تک ما مهم است که بدانیم چرا امروز همکارمان روی کارش تمرکز ندارد. چرا حالش خوش نیست، چه چیزی او را رنج می‌دهد.

در تیم همه هم‌تیمی هستند؛ از سهامداران تا مدیر‌عامل استارتاپ، مدیران میانی، نیروها و حتی آبدارچی. این تیم ماست که می‌تواند در این زمان کم و بحرانی تا رسیدن به اوج بحران ما را نجات دهد. این تیم است که در میانه گرداب با پارو‌زدن‌های ممتد، منظم، درست و دقیق استارتاپ را به ساحل آرام خواهد رساند.

همه ما سوار یک قایق هستیم. هرکدام‌مان بنیانگذار، هم‌بنیانگذار‌، سهامداران، مدیران و در نهایت همه تیم باید با دقت، ‌مسئولیت‌شناسی و وسواس بیشتر با هم و درست کارها را به صورت تیمی پیش ببریم. ساحل آرام انتظار تیم‌ها را می‌کشد.

۱ دیدگاه
  1. مهدیار می‌گوید

    سلام
    با تشکر از مطلب مفیدتون
    خب اگر افراد دور هم جمع بشن و با دل و جون محصول رو هم تولید کنن باز چطور باید محصولمون رو توی اوضاع بد اقتصادی و دلار ۲۰هزار تومنی بفروشیم ؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.