دستگاه هوشمند بدون باتری به واقعیت نزدیک می‌شود

1

محققان در دانشگاه واترلو گام بزرگی را در حوزه دستگاه‌های هوشمند برداشته‌اند؛ دستگاه هوشمند بدون باتری که به باتری یا شارژ شدن نیاز ندارند.

این اشیاء بدون باتری، که یک آی‌پی آدرس برای اتصال اینترنتی دارند، به عنوان دستگاه‌های اینترنت اشیاء شناخته می‌شوند. اگر یک دستگاه اینترنت اشیاء بتواند بدون باتری کار کند، هزینه‌های نگهداری آن کاهش خواهد یافت و به دستگاه امکان می‌دهد تا در تمام شرایط مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از این دستگاه‌های اینترنت اشیاء حسگرهایی دارند که محیط اطراف را شناسایی می‌کنند، از دمای محیط یک اتاق و میزان روشنایی گرفته تا صدا و حرکت، اما یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها آن است که این دستگاه‌ها بدون باتری کار کنند و بادوام باشند.

پروفسور امید اباری، جو وانگ و پروفسور کشاو از دانشکده علوم کامپیوتر واترلو به روشی دست یافته‌اند تا تگ‌های شناسایی فرکانس رادیویی را هک کنند. این تگ‌ها میله‌های فلزی با یک تراشه کوچک هستند و به دستگاه‌ها امکان می‌دهند محیط اطراف را حس کنند.

نحوه عملکرد

وانگ می‌گوید: «خیلی ساده است. اول شما کاور پلاستیکی را از روی تگ برمی‌دارید، سپس یک بخش کوچک از آنتن تگ را با قیچی می‌برید، بعد یک حسگر را در سراسر قسمت‌های برش‌خورده آنتن قرار می‌دهند تا مدار کامل شود.»

این تگ‌ها فقط هویت و موقعیت مکانی را ارائه می‌دهند. تیم تحقیقاتی روند هک‌کردن را انجام می‌دهند – بریدن آنتن تگ و قرار دادن یک دستگاه حسگر در سراسر آن – که باعث می‌شوند تگ بتواند محیط اطرف را حس کند. برای اینکه این تگ بتواند ببیند، یک حسگر کوچک به آن اضافه می‌شود که به سطوح مختلف روشنایی واکنش نشان می‌دهد.

با قرار دادن این حسگر در معرض نور، مشخصات آنتن تغییر می‌کند و موجب می‌شود که سیگنال عوض شود. سپس یک الگوریتم ایجاد می‌شود که تغییر در سیگنال تگ را بررسی می‌کند.

در بین ساده‌ترین هک‌ها می‌توان به اضافه‌کردن یک سوئیچ به تگ اشاره کرد تا بتواند مانند یک صفحه کلید عمل کند که نسبت به لمس‌کردن واکنش نشان می‌دهد.

اباری می‌گوید: «این یک نمونه خوب از سیستم نرم‌افزار-سخت‌افزار کامل برای دستگاه‌های اینترنت اشیا‌ست. ما سخت‌افزارهای ساده را هک کردیم؛ ما تگ‌ها را می‌بریم و یک حسگر در آن قرار می‌دهیم. سپس الگوریتم‌های جدید را طراحی کرده و نرم‌افزار و سخت‌افزار را ترکیب می‌کنیم تا کاربردها و قابلیت‌های جدید ارائه دهیم. در وهله اول می‌خواهیم نشان دهیم که هک‌کردن یک تگ برای ایجاد یک دستگاه اینترنت اشیاء چقدر ساده است.»

۱ دیدگاه
  1. دانیال می‌گوید

    سللم
    سورس این مطلب رو لطفا اطلاع دهید .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.