دسترسی به داده‌های شخصی بهداشتی مردم

چطور استارتاپ‌های تکنولوژی سلامت در فنلاند در حال پیشرفت هستند

0

اکوسیستم استارتاپی فنلاند برای رشد و توسعه، فعالیت‌های بی‌شماری می‌کند که شامل تحقیق‌های دسترسی‌پذیر و همچنین همکاری با سازمان‌های عمومی و خصوصی می‎شود. هرچند پیشرفت‌های اکوسیستم استارتاپی فنلاند به هیچ عنوان تعجب‌برانگیز نیست، اما فرهنگ فنلاند بستر مناسبی برای رشد استارتاپی در این کشور است.

از طرفی موقعیت جغرافیایی فنلاند باعث ایجاد شرایط شگفت‌آوری برای رشد استارتاپ‌های تکنولوژی سلامت شده است. فرهنگ استارتاپی فنلاند را بیش از هر چیزی با فروتنی می‎شناسند. استارتاپ‌های فنلاند همچون کولاک‏‌های زمستانی رفتار نمی‏‌کنند؛ آنها با شکیبایی راه خود را در مجامع بین‌المللی استارتاپی باز کرده‌‏اند.

در ۱۰سال گذشته استارتاپ‌های سلامت دیجیتال در فنلاند نقشی کلیدی در بازار سلامت اروپا داشته‌اند. این کشور در هر دو بخش خصوصی و عمومی توانسته ‌به شرکت‌های سلامت دیجیتال کمک کند، چشم‏‌انداز استارتاپی فنلاند ارتباط زیادی با موقعیت جغرافیایی این کشور و ملیت‌های شمالی دارد. از نظر تاریخی صنعت فنلاند فناورانه است.

متی راتی (Matti‌ Raty) مدیر فروشگاه ناویجل (Navigil) گفته است: «ناویجل محیطی فناورانه است که با شرکت‌هایی چون نوکیا همکاری می‎کند؛ شرکت‌هایی که فناوری موبایلی، تندرستی یا تناسب اندام را فراهم می‎‌کنند.» ناویجل شرکتی فنلاندی برای نظارت بر بیمار و خدمات خروجی است.

این شرکت متخصصان پزشکی را معرفی می‌کند. در بسیاری از موارد، کارآفرینان فنلاندی بیشتر از همتایان خود در ایالات‌متحده یا چین به سرمایه‌گذاری در زمینه استارتاپ‌ها می‌پردازند. متی راتی گفته: «فنلاند کشور کوچکی است، بنابراین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در آن بسیار محدود است.

بنابراین، در مقایسه با بریتانیا یا ایالات‌متحده، فنلاند ریسک کمتری در تامین مالی دارد.» هرچند بسیاری از شرکت‌های فنلاندی برای تامین بودجه خود از سرمایه‌گذاری کمک می‌گیرند و به دنبال مدیریت منابع مالی خود هستند، اما از پشتیبانی دولت به عنوان منبع اصلی بهره می‌گیرند. سازمان‌های دولتی فنلاند به منظور رشد و گسترش استارتاپ‌ها از پول مالیات‌دهندگان برای کمک به شرکت‌های نوپا استفاده می‌کنند.

ایوا سلمینن (Eeva Salminen) مسئول استارتاپ‎‌های حوزه سلامت و تجارت مصرف‎‌کنندگان فنلاند در‎این‏‌باره می‏‌گوید: «‌ما ‌بودجه را تامین می‌کنیم و سپس خدماتی را برای کمک به رشد شرکت‌ها ارائه می‌کنیم. تا حدی نقش ما در پرورش فعالیت‌های سرمایه‌گذار است. بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‎‌کنیم.

مهم نیست چقدر این شرکت‎ها بزرگ‌ باشند و اهمیتی ندارد که آنها برای گسترش‎ همکاری‌ها به فنلاند بیایند، تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد، سرمایه‌گذاری آنها در فنلاند است.» سالانه ۸۰۰ استارتاپ در فنلاند کار خود را آغاز می‎کنند که از این میان ۲۰۰ استارتاپ به تکنولوژی سلامت می‌پردازند. براساس گزارش‎های ایوا سلمینن، هر استارتاپ سالانه ۱۵۰ میلیون یورو هزینه دارد. البته تمامی استارتاپ‌های فنلاند بودجه دولتی دریافت نمی‌کنند، زیرا سازمان‌ها شرکت‌های جدید را با دقت انتخاب می‌کنند.

قانون جدید به دانشمندان و توسعه‌دهنده این امکان را می‌دهد که به داده‌های خدمات بهداشتی و اجتماعی دسترسی داشته باشند‌ که شامل داده‌هایی است که توسط شهروندان از دستگاه‌های شخصی مانند ایمیل آپلود می‌شود

شرکت‌هایی که بودجه‌ای معادل ۳۰ هزار یورو دریافت می‌کنند، باید در هنگام راه‌اندازی حداقل ۲ کارمند داشته باشند. بسیاری از شرکت‌های فنلاندی به‌خصوص استارتاپ‌های فناوری سلامت در خارج از این کشور ساخته شده‌اند، این استارتاپ‌ها مجبورند در بازارهای جهانی حضور داشته باشند و برند خود را معرفی کنند.

با این حال، در مرحله اولیه، بسیاری از استارتاپ‌های حوزه سلامت در فنلاند از بیمارستان‌های عمومی یا مراکز تحقیقاتی برای آزمایش ابزار خود استفاده می‌کنند. سلمینن می‌گوید: «‌ما درک می‌کنیم که شرکت‌های نوپا، به منظور نوآوری و رشد باید به خارج بروند، اما گاهی فنلاند اولین بستر آزمایش برای استارتاپ‌های تازه‌کار است، به یقین نمی‎توانیم فنلاند را بهترین مکان برای استارتاپ‌های سلامت بدانیم زیرا گاهی اوقات بنیانگذاران فنلاندی استارتاپ‏‌های فناوری سلامت اولین قدم‏‌های خود را خارج از این کشور برمی‌دارند.

ما دوست داریم سیستم فنلاندی برای شهروندانمان مفید باشد، برای همین محیطی برای آزمایش خوب و برنامه‌ریزی اولیه فراهم کردیم تا استارتاپ‌ها برای آغاز کسب‌وکار خود از آن استفاده کنند.» فنلاند در حال آماده‌شدن برای قدم بعدی در چرخه نوآوری است و به منظور رسیدن به خواسته‌اش در هر قاره دفاتر بین‌المللی تاسیس خواهد کرد.

گسترش جهانی مسیر بسیاری از شرکت‌های پزشکی دیجیتال فنلاندی است. Kaiku Health پلتفرمی است که در شهر هلسینکی کار خود را آغاز کرد. کیکو وضعیت بیماران را بررسی و گزارشی از آن تهیه می‎‌کند‌. کیکو مدتی است که راه خود را به بازارهای بین‌المللی باز کرده‌است. این پلتفرم مانند بسیاری از استارتاپ‎‌های فناوری سلامت در آغاز کار خود با یک مرکز جامع سرطان در هلسینکی همکاری کرد.

لائوری سیپولا (Lauri Sippola) مدیرعامل کیکو در توضیح فعالیت‎ ‌های این شرکت می‏‌گوید: «با همکاری مرکز سرطان‎ شناسی توانستیم در سال ۲۰۱۲ برای اولین‌بار در دانشگاهمان با استفاده از کیکو آزمایش‎‌هایمان را بررسی کنیم. البته بازخوردهای بیماران را دست‌کم نمی‌گیریم، بازخوردهای بیماران به ما کمک می‌کند تا اشکالات کارمان را بشناسیم.

آنها همچنین می‌توانند ارتباطات خود را با تیم مراقبت حفظ کنند.» درحال حاضر این شرکت در ۵ کشور اروپایی فعالیت می‌کند و با ۶۰ کلینیک‌‌ خصوصی مشارکت دارد. به گفته لائوری سیپولا، شرکت کیکو استارتاپی کوچک از فنلاند بود که توانست به حمایت از بیماران و افزایش کیفیت زندگی آنها دست پیدا کند.

استارتاپ‌های تکنولوژی سلامت زیادی در فنلاند همانند کیکو وجود دارند که بسیاری از آنها به طور جهانی گسترش‌یافته‌اند. در حال حاضر استارتاپ‌های فناوری سلامت فنلاند در اروپا وجود دارند و کیکو به عنوان یکی از این استارتاپ‌ها به گسترش فناوری‌اش در ایالات‌متحده و ژاپن می‌اندیشد.

با توجه به اقدامات استارتاپ‌های فنلاندی در ماه می ۲۰۱۹، به نظر می‌‏رسد نوآوران فنلاندی به فرم‌های جدید جمع‌آوری داده‌های سلامت شخصی دسترسی خواهند یافت که به آنها در ساخت ابزارها کمک می‌کند. این قانون جدید به دانشمندان و توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد که به داده‌های خدمات بهداشتی و اجتماعی دسترسی داشته باشند‌ که شامل داده‌هایی است که توسط شهروندان از دستگاه‌های شخصی مانند ایمیل آپلود می‌شود.

تیمپوپکا ویرتانن (‌Teempupekka Virtanen) مشاور سلامت در هلسینکی به خبرنگار مجله اینترنتی ‎هلث‎نیوز گفت: «ما سیلوهای اطلاعاتی یا هر داده شرکتی نمی‎‌خواهیم، زیرا این شرکت متعلق به مردم است. استفاده از اطلاعات بهداشتی و اجتماعی نویدبخش تسهیل پردازش داده‌ها‌ست.

همچنین دسترسی به داده‌های شخصی و بهداشتی برای هدایت، نظارت، تحقیق، آمار و توسعه در بخش بهداشت و اجتماعی به نفع پزشکان و بیماران است. هدف از داده‌کاوی در استارتاپ‌های فناوری سلامت فنلاند کمک به کسب اطلاعات بیشتر در آینده است.

به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک چشم‌انداز استارتاپی فنلاند با بهره‌‏گیری از شرکت‌ها و مدل‌های پیشرفته بالغ خواهد شد. در کل اکوسیستم استارتاپی فنلاند در ۵ تا ۷ سال گذشته توسعه‌ یافته و با وجود تازگی، تمرکز زیادی در بخش سلامت و مراقبت‌های پزشکی دارد.

سلمینن می‌گوید: «در گذشته برای ترویج کارآفرینی باید کارهای زیادی را انجام می‌دادیم اما امروز‌ برای ترویج کارآفرینی نیازی به طی‌کردن راهی طولانی نیست، کافی است به مردم بگوییم که نگران شکست در کارشان نباشند و از آن نترسند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.