حسابداری و وصول مطالبات به‌ صورت آنلاین

0

حسابیت یک سرویس فاکتور آنلاین است که به فروشنده امکان صدور فاکتور اینترنتی و ارسال آن به صورت ایمیل و پیامک را می‌دهد و مدیریت پرداخت‌ها، حساب‌ها و مشتریان را در محیطی ساده فراهم می‌کند.

همواره صدور فاکتور امری زمان‌بر و نیازی اساسی برای کسب‌وکارها بوده و از آن مهم‌تر بحث حسابداری و پیگیری حساب‌ها نیز از مایحتاج اصلی صاحبان کسب‌وکارها بوده است. علی فارمد، بنیان‌گذار hesabit.com، به‌عنوان برگزیده دوم رویداد سخن تازه در پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، مدعی است به صورت سیستمی و خودکار این فرایند را تسهیل کرده است.

 

 حسابیت طی چه فرآیندی به‌صورت آنلاین فاکتور صادر می‌کند؟ و غیر از صدور فاکتور چه سرویسی ارائه می‌دهد؟

در حسابیت فروشنده می‌تواند در کمتر از ۳ دقیقه به‌راحتی فاکتور بسازد. لینک فاکتور به صورت ایمیل و پیامک برای مشتری ارسال می‌شود. با باز کردن این لینک در صفحه وب فاکتور به مشتری نمایش داده می‌شود و زیر آن دکمه پرداخت آنلاین از طریق درگاه بانک وجود دارد. اگر مشتری فراموش کند فاکتوری را پرداخت کند در بازه‌های زمانی دیگر این صورت‌حساب از طریق ایمیل و پیامک به او یادآوری می‌شود و درواقع حسابیت به صورت خودکار حساب‌ها را تا زمان پرداخت آن‌ها پیگیری می‌کند. امکان صدور فاکتور از طریق سامانه پیامک حسابیت و ربات تلگرام نیز تسهیل بیشتری برای کاربران فراهم کرده است.

وجود لینک ثابت سفارش محصول به کاربران حسابیت امکان فروش در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را می‌دهد و از این طریق مشتریان می‌توانند بابت خرید خود در شبکه‌های اجتماعی فاکتور دریافت کنند.

 

 حسابیت بعد از پیگیری فاکتورهای پرداخت‌نشده، امکان پرداخت را در درگاه آنلاین بانکی و مستقیم به حساب بانکی مشتری امکان‌پذیر می‌کند یا ابتدا وارد حساب بانکی شما شده و بعد به حساب مشتری منتقل می‌شود؟

این امکان به‌ صورت مستقیم از درگاه بانکی به حساب مشتری فراهم شده است.

 

 هر کاربر یا مشتری برای بهره‌مندی از این سرویس نیاز به پرداخت هزینه‌ای برای نصب و استفاده دارد؟

خیر، ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که کاربر بعد از ثبت‌نام رایگان در سرویس تحت وب حسابیت و ساخت یک اکانت بتواند از آن بهره‌مند شود. و بعد از آن مطابق با رقم فاکتورهای نقدشده کارمزدی را پرداخت کند.

 

 پس شما صرفا بعد از تسویه هر فاکتور کارمزد دریافت می‌کنید؟

بله، ما صرفا در صورتی که حسابیت بتواند منفعتی مالی به کاربر برساند از او کارمزد دریافت می‌کنیم.

 

 بسته‌های طلایی، نقره‌ای و پلاتینیوم را در وب‌سایت دیدم که در اختیار کاربر گذاشته‌اید. این بسته‌ها چه فرقی با فرآیند پرداخت کارمزد در ازای هر تسویه دارد؟

در این مدل ما هزینه‌ای را بنا بر تعداد احتمالی فاکتورهای هر کاربر در ماه، از وی پیش‌دریافت می‌کنیم و خدمات صدور و پیگیری فاکتورها تا وصولشان را تا سقف این تعداد در ماه ارائه می‌دهیم.

 

 بازار هدف شما چه کاربرانی هستند و حسابیت به غیر از صدور و پیگیری فاکتورها، در رسیدگی به امور حسابداری آن‌ها هم سرویسی ارائه می‌دهد؟

بازار هدف ما کسب‌وکارهای کوچک و استارتاپ‌ها هستند و با توجه به یک‌طرفه بودن روند صدور فاکتورها، ما میزان بستانکاری، میزان فروش در بازه‌های مختلف زمانی و میزان دریافت مالی کاربران را در اختیارشان می‌گذاریم.

 

 در حال حاضر چند کاربر دارید؟

چیزی نزدیک به هزار کاربر.

 

 با توجه به این حجم تراکنش و خدمات، در پشتیبانی سرویس دچار مشکل نشدید؟

 نه خوشبختانه. سرورهای ما در کشورهای فرانسه و آلمان مستقر هستند و کار پشتیبانی آن تا به الان بر عهده خود ما بوده است.

 

 اصولا اعتمادسازی در فضای سرویس‌های مالی به‌مراتب سخت‌تر و حساس‌تر از سایر سرویس‌هاست. شما در جذب مشتریان خود دچار این مشکل نبودید؟

بله، اتفاقا سخت‌ترین مرحله کار تا به الان بازاریابی و اعتمادسازی در مرحله جذب مشتری بوده است. ما با برقراری تعاملات رودررو با مشتریان و شنیدن نیازهای آنان و تشریح خدمات سعی کردیم در فرهنگ‌سازی و رفع نیازهای حسابداری آنان به قابل‌اعتمادترین شکل ممکن عمل کنیم.

 

  متوجه یک وبلاگ خبری تحلیلی در حسابیت شدم. نقش کانتنت را در جذب مخاطب بیشتر می‌دانید یا تبلیغات را؟

به غیر از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، اعتقاد زیادی به کانتنت مارکتینگ داریم. برای همین سعی کردیم با تولید بلاگ حسابیت، که لینک آن در فوتر وب‌سایت قرار داده شده، به جز ارائه سرویس‌های حسابداری، اخبار و یادداشت‌های مرتبط را نیز در اختیار کاربر قرار دهیم.

 

 به قول برایان تریسی میزان موفقیت هر کسب‌وکار با تعداد شکست‌های صاحب آن کسب‌وکار ارتباط مستقیم دارد. شما پیش از طراحی و اجرای حسابیت تجربه شکست هم داشته‌اید؟

بله، دو پروژه دیگر راه‌اندازی کرده بودم که در آن‌ها شکست خوردم.

 

 تجربیات هر شکستتان را در اختیار ما می‌گذارید؟

یکی از تجربیات من که آن را یکی از دلایل شکست پروژه‌های قبلی‌ام می‌دانم تمرکز بر مسائل فنی بیشتر از مارکتینگ و بازاریابی بود. و دوم زمان بسیار زیادی که برای پروژه‌ای کار کردن گذاشتم در حالی که بهتر بود هرچه زودتر سیستمی را طراحی و اجرا می‌کردم که متکی به فرد نباشد و خودش مولد باشد و رشد کند. و اینکه صرف زمان زیاد بر روی جزئیات، قبل از اجرای پروژه هم می‌تواند هر پروژه‌ای را دچار مشکل کند. بهتر است بعد از بررسی و تولید ملزومات ضروری اولیه وارد بازار مخاطب شویم و بعد با توجه به بازخورد خود مشتریان پروژه را کامل‌تر کنیم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.