جاجیگا ؛ ‌پلتفرم رزرو اقامتگاه‌های بومی و محلی

1

بوم‌گردی و اکوتوریسم از جمله حوزه‌هایی است که این روزها در اکوسیستم استارتاپی ایران بیشتر به آن توجه می‌شود و به نظر می‌رسد کم‌کم از گمنامی و ناشناختگی در حال خروج است و توانسته ‌مخاطب خود را پیدا کند. استارتاپ جاجیگا به نشانی jajiga.com‌  یکی از همین استارتاپ‌هاست که با هدف بهره گیری از ظرفیت اقامتگاههای مردمی در گسترش فرهنگ ایرانگردی کار خود را شروع کرده است.

بابک سهرابی ۴۰ ساله که در دانشگاه آزاد رشت مدیریت صنعتی خوانده، این استارتاپ را بنیانگذاری کرده است. او تا قبل از راه‌اندازی این استارتاپ حدود ۱۰ سال در عسلویه در یکی ازموفق ترین جویت ونچر های صنعت پتروشیمی مشغول کار بوده و چند سالی هم به عنوان مدیر برنامه‌ ریزی و فروش در همین شرکت فعالیت داشته است.

علی‌رغم موقعیت اجتماعی و شغلی و حقوق بالایی که دریافت می‌کرده، ترجیح می‌دهد محیط کارمندی را رها کند و وارد حوزه پر‌چالش کارآفرینی شود. «‌مجموعه عوامل مختلفی دست در دست هم داد که منجر به این تصمیم شد ولی مهم‌ترین عامل این بود که تمایل داشتم در حوزه کاری که مورد علاقه‌ام بود، کار کنم و خودم را با ایده‌هایی که در سر داشتم، به چالش بکشم.

حوزه گردشگری حوزه‌ای بود که چند سال در آن به تحقیق و بررسی می‌پرداختم و در انتها تصمیم گرفتم با خاتمه فعالیتم در شغل قبلی و در زادگاه خودم گیلان استارتاپ جاجیگا را راه اندازی کنم. ایده جاجیگا نیز به واسطه سفرهای متعددی که داشتم به ذهنم رسید. در یکی از این سفر ها که به قصد ملاقات با افراد موفق و تاثیر گذار در گردشگری ایران و با ماشین شخصی از کنار دریای خزر تا سواحل خلیج فارس و سپس مسیر برگشت از کویر مرکزی ایران انجام گرفت با فردی به نام عباس برزگر ملاقات کردم که در حوزه بوم‌گردی فعالیت می‌کرد و با هوشمندی و تلاش بسیار به موفقیتهای ارزشمندی دست پیدا کرده بود.

بعد از آشنایی با او و تحلیل دلایل استقبال گردشگران داخلی و خارجی از خدمات او, به این فکر افتادم که شاید بتوان عباس برزگرهای زیادی را در ایران یافت که در صورت فراهم بودن شرایط با روی باز از مهمانان و مسافران استقبال کرده و ضمن کسب درآمدی مناسب به توسعه صنعت گردشگری و ایرانگردی کمک ‌کنند. از همین جا ایده اولیه پلتفرم جاجیگا شکل گرفت, بعدها با آشنایی با استارتاپ ایر بی ان بی و موفقیتهایی که این کسب و کار در اندازه های بین المللی کسب کرده بود, تصمیم گرفتم که استارتاپ جاجیگا را با تمرکز بر بحث اقامت گردشگران در خانه های محلی ها, راه‌بیندازم.

استارتاپ جاجیگا چه کار می‌کند

جاجیگاپلتفرمی برای رزرو اینترنتی اقامتگاه‌های مردمی در ایران است. در جاجیگا بستری فراهم شده ‌که از یک طرف میزبانان می توانند پس از ثبت اقامتگاه و طی کردن مراحل تایید میزبانی, خدمات اقامتی خود را به گردشگران عرضه کنند و از دیگر سو گردشگران می توانند, به راحتی به تنوع بی نظیری از اقامتگاههای مردمی که توسط میزبانان و صاحبان اقامتگاه‌ها ثبت می‌شود، دسترسی داشته باشند و پس از مطالعه و مقایسه ویژگیهای اقامتگاهها, اقامتگاه منتخب خود را بصورت آنلاین رزرو کنند.

ثبت و انتشار اقامتگاهها در جاجیگا رایگان است, تنها هنگامی که اقامتگاهی رزرو می شود, کارمزد جاجیگا از صورتحساب رزرو کسر می گردد. «‌هدف ما در جاجیگا این است که مسافران بتوانند ضمن بهره گیری از اقامتگاههایی مناسب و به قیمت, با سبک زندگی، غذاها و فرهنگ محلی مقصد سفر خود بیشتر آشنا شوند. رزرواسیون همه نوع اقامتگاه بومی و مردمی همچون ویلا, سوئیت, آپارتمان, خانه های روستایی و اقامتگاههای بوم گردی در جاجیگا قابل انجام است.

البته با توجه به رویکرد حمایتی ما در گسترش نوع ویژه ای از اقامتگاههای مردمی به نام اقامتگاههای بومگردی, معرفی این نوع اقامتگاهها در جاجیگا با اولویت بیشتری انجام می شود و امیدواریم با این رویکرد, درحفظ و گسترش فرهنگ بومی و محلی ایران نقش ایفا کنیم. اقامتگاههایی که با گسترش به جا و به قاعده اونها, با استفاده از پتانسیل های صنعت گردشگری, مسیر توسعه پایدار در دورترین و ناشناخته ترین مناطق کشور قابل پیگیری و پیاده سازیست.»

 تمام مراحل رزرواسیون در جاجیگا آنلاین است. به این ترتیب که زمانی که درخواست رزروی از طرف کاربر ثبت می‌شود، این درخواست به صورت خودکار برای میزبان ارسال می‌شود که می‌تواند حداکثر طی ۲۴ ساعت درخواست را تایید یا رد کند. پس از تایید رزرو, کاربر کل مبلغ را پرداخت می‌کند و رزرو را قطعی می کند. البته مبلغ اجاره بها ۲۴ ساعت بعد از تاریخ شروع رزرو، به حساب میزبان واریز می‌شود و میهمان می تواند در صورت مشاهده هر‌گونه مشکلی در محل اقامت با اعلام شکایت آن را ابراز کند و در صورت اثبات مورد شکایت, امکان برگشت کامل وجه پرداختی به حساب میهمان فراهم است

 فراز‌و‌نشیب‌های جاجیگا

در حال حاضر حدود ۷۰ شهر در ۲۰ استان در جاجیگا پوشش داده شده‌اند که تمرکز اقامتگاه‌ها بیشتر در استان‌های شمالی است. همچنین حدود ۱۲۰۰ اقامتگاه فعال در جاجیگا ثبت شده‌اند و از زمانی که جاجیگا کار خود را شروع کرده است، حدود ۱۸۰ هزار کاربر از آن بازدید داشته‌اند. بابک می‌گوید با سرمایه شخصی حدود ۱۰۰ میلیون تومان کار را شروع کرده ‌و به دلیل اینکه تا‌حالا هر‌چه درآمد داشته‌اند در کار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، هنوز نقطه سر به سر را رد نکرده‌اند.

«‌ما همواره به گسترش کار فکر می‌کنیم و قصد داریم در آینده خدمات بوم‌گردی را علاوه بر ایران، در کشورهای دیگر نیز دنبال کنیم. تا‌کنون عمده هزینه‌ای که در کار داشته‌ایم، در حوزه تبلیغات بوده تا افراد بیشتر با خدمات ما آشنا شوند و این حوزه را بشناسند.» بابک می‌گوید در این مدتی که کار را شروع کرده‌اند، به طور متوسط رشد خوبی را تجربه کرده‌اند و بازار را پرکشش ارزیابی می‌کند.

«‌آمارهای قابل اتکایی در مورد حجم بازار در این حوزه وجود ندارد و تخمین‌ها حاکی از وجود بازاری بیش از یک هزار میلیارد تومان در سال در زمینه اجاره روزانه ویلا، سوئیت، منزل مبله و سایر انواع اقامتگاه‌هاست که در حال حاضر به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. هدف ما در جاجیگا دستیابی به بیش از ۲۰ درصد از رزرواسیون آنلاین اقامتگاه‌های خصوصی و مردمی در ایران در طی ۴ سال آینده است.» بوروکراسی اداری و دریافت انواع مجوزها از جمله چالش‌هایی است که آنها در این حوزه با آن روبه‌رو بودند.

«‌به طور کلی سازمان‌های مرتبط در حوزه گردشگری به‌روز نیستند و همگام با رشد پر‌شتاب در حوزه استارتاپ حرکت نمی‌کنند و اکثر قوانینی که براساس آن در حال حاضر تصمیم گرفته می‌شود، مربوط به سال‌های گذشته است که نیاز به بازنگری جدی دارد.» بابک می‌گوید برای جذب سرمایه نیز در حال مذاکره هستند که مراحل پایانی آن را طی می‌کنند و به‌زودی سرمایه مناسب برای گسترش فعالیت خود را جذب خواهند کرد.

۱ دیدگاه
  1. ابراهیم موسوی می‌گوید

    جاجیگا یک پلتفرم آگهی است نه سرویس ارائه خدمات اقامتگاهی. هیچگونه نظارتی بر میزبان و محل اقامت وجود ندارد، من تجربه بسیار بدی از اقامت گاهم داشتم و تجربه بدتری از برخورد پشتیبانی جاجیگا. اکیدا پیشنهاد میکنم از سرویس ها دیگه، مثل شب، اتاقک یا جاباما استفاده کنید که متعهد به خدماتشون هستن و برای مشتریشون ارزش قائلن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.