سفرهای داخلی ۱۷ درصد بیشتر شده!

شیوا بخشایش، مدیر محصول استارتاپ هومسا از رونق اجاره ویلا می‌گوید

0

حجم بازار اجاره ویلا در ایران حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال به صورت سالانه است و یکی از مزیت‌های رقابتی ما این است که سایت سه‌زبانه هستیم

استارتاپ هومسا به نشانی homsa.net استارتاپی است که در حوزه رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه‌ها فعالیت می‌کند.

شیوا بخشایش ۲۷ ساله که ارشد مهندسی مواد از علم و صنعت و مدرک کارآفرینی و نوآوری از دانشگاه شریف دارد، مدیر محصول هومساست. با او هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد هومسا بدانیم.

من از بهمن سال ۹۶ همکاری خود را با شرکت به عنوان کارشناس تحقیق و توسعه بازار کارم را شروع کردم. بعد از مدتی مدیریت پروژه هومسا را بر عهده گرفتم. ما در ابتدا کار خود را در هومسا با مطالعه روی کلاس تجاری اجاره یعنی اجاره آپارتمان‌های لوکس شروع کردیم و با شناختی که از بازار مخاطبان این حوزه پیدا کردیم، تصمیم گرفتیم همه سطوح اجاره را پوشش دهیم و استارتاپ هومسا در اردیبهشت ۹۷ وارد بازار شد.

 

  •  در مورد هومسا بیشتر توضیح دهید. اینکه در هومسا چه کار می‌کنید و چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

هومسا یک مارکت‌پلیس و یک پلتفرم به اشتراک‌گذاری فضای اقامتی است. افراد مختلف که تحت عنوان میزبان وارد سایت می‌شوند، می‌توانند ملک خود را در یکی از دسته‌بندی‌های خانه‌هایی که در هومسا وجود دارد، از جمله آپارتمان، ویلا، سوییت، کلبه و غیره ثبت کنند.

از طرف دیگر، افرادی که تحت عنوان مهمان در سایت ثبت می‌کنند، می‌توانند از میان اقامتگاه‌هایی که ثبت شده‌اند، اقامتگاه مورد نظر خود را به صورت آنلاین رزرو کنند. جست‌وجوی اقامتگاه‌ها، بررسی و مشاهده عکس‌های مربوطه و پرداخت به صورت آنلاین از طریق هومسا صورت می‌گیرد. در حال حاضر از حدود ۲۰ استان اقامتگاه در هومسا ثبت شده است.

  •  با توجه به اینکه شما در ابتدا قصد داشتید در کلاس تجاری اقامتگاه‌ها را معرفی کنید، چه شد که همه اقامتگاه را پوشش دادید؟

ما قصد داشتیم تعریف جدیدی از اقامتگاه را ایجاد کنیم و اقامتگاه‌هایی را در استاندارد هتل‌های ۵ ستاره معرفی کنیم. ولی با بررسی‌ای که در بازار انجام دادیم و نیازی که در مخاطبان شناسایی کردیم، از نظر نوع سفرهایی که در حال تغییر است؛ سن مخاطبان، جنسیت، بودجه و سلیقه‌ای که دارند.

تصمیم گرفتیم علاوه بر اقامتگاه‌های کلاس تجاری، سایر اقامتگاه‌ها را در طیف گسترده‌ای پوشش دهیم. البته ما در انتخاب تمام اقامتگاه‌ها استانداردهایی را برای میزبانی تعریف کرده‌ایم و در تمام شهرها نمایندگانی را داریم که از اقامتگاه‌ها به صورت رندوم بازدید می‌کنند تا از استانداردهای لازم براساس تعریفی که از اقامتگاه ثبت‌شده وجود دارد، برخوردار باشند.

علاوه بر این، ما تیم عکاسی داریم که در صورت نیاز برای معرفی اقامتگاه در سایت اعزام می‌کنیم. تاکنون حدود ۱۰۰۰ اقامتگاه در سایت ثبت شده که از این تعداد حدود ۴۸۰ اقامتگاه موفق شده‌اند با رعایت استانداردهای لازم در سایت معرفی شوند.

حجم بازار اجاره ویلا در ایران حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال به صورت سالانه است و یکی از مزیت‌های رقابتی ما این است که سایت سه‌زبانه هستیم

  •  کاربران چطور می‌توانند از خدمات استفاده کنند و شما تا چه حدی روی این فرآیند نظارت دارید؟

همان طور که گفتیم در هومسا دو دسته کاربر وجود دارند؛ کاربران مهمان و کاربران میزبان که برای هر دو طرف دغدغه تامین امنیت وجود دارد. میزبان باید قبل از اینکه در سایت ثبت کند، احراز هویت کامل شود.

بعد از اینکه این مرحله به پایان رسید، میزبان می‌تواند در سایت اقامتگاه خود را ثبت کند و با توجه به اینکه ما به صورت دوره‌ای اقامتگاه‌های ثبت‌شده را چک می‌کنیم، این امکان وجود ندارد که کسی اقامتگاه فرد دیگری را در سایت ثبت کند.

علاوه بر این، میزبان باید مجوزهای لازم برای پذیرش مهمان را نیز داشته باشد. مهمانان نیز بعد از جست‌وجوی شهر مورد نظر خود برای اقامت، تاریخ ورود و خروج و تعداد همراهان خود را ثبت می‌کنند و با فیلتر‌های مختلف از جمله انتخاب رنج قیمت اقامتگاه‌های مناسب نیاز به آنها نمایش داده می‌شود که می‌توانند به صفحه هر اقامتگاه مراجعه کنند و پس مشاهده عکس‌ها و مطالعه اطلاعات مربوطه اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و دکمه رزرو را فعال کنند.

درخواست رزرو به صورت اس‌ام‌اس برای میزبان ارسال می‌شود. میزبان ۲۴ ساعت فرصت دارد که درخواست را تایید یا رد کند. در صورت تایید درخواست رزرو نهایی می‌شود و مهمان می‌تواند پرداخت را به صورت آنلاین انجام دهد. در صورتی که مهمان برای رزرو عجله داشته باشد، می‌تواند به پشتیبانی پیام بدهد تا با توجه به گزینه‌های موجود اقامتگاه متناسب به او پیشنهاد داده شود.

  •  شما چه تضمین‌هایی برای رزرواسیون در نظر گرفته‌اید؟

پرداخت توسط مهمان در حساب هومسا باقی می‌ماند و بعد از یک روز از اقامت مهمان در اقامتگاه میزبان، در صورت تایید شرایط از طرف مهمان، پول به حساب میزبان واریز می‌شود.

  •  در حال حاضر نقطه سر به سر را رد کرده‌اید؟

هنوز به نقطه سر به سر نرسیده‌ایم و طبق پیش‌بینی‌هایی که داریم، یک سال و نیم آینده می‌توانیم به این نقطه برسیم.

  •  بازار را تاکنون چطور ارزیابی کرده‌اید؟

بازار بزرگی است و حجم بازار اجاره ویلا در ایران حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال به صورت سالانه است و یکی از مزیت‌های رقابتی ما این است که سایت سه‌زبانه هستیم و زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی را پوشش می‌دهیم.

در هومسا امکان رزرو توسط گردشگران خارجی برای اقامتگاه‌هایی که مجوزهای لازم را دارند، وجود دارد و برنامه‌ای که داریم این است که تا ۳ ماه آینده حدود ۱۰۰۰ خانه را ثبت کنیم. در آینده نیز قصد داریم اقامتگاه‌هایی در کشورهای مورد نظر ایرانیان مانند ترکیه و گرجستان نیز در سایت ثبت کنیم.

  •  تغییرات نرخ ارز در بیزینس شما چه تاثیری گذاشته است؟

این تغییرات در کار ما مثبت بوده، چون باعث شده افراد سفرهای داخلی را به خارجی ترجیح دهند. در این مدت به صورت کلی طبق آمارهایی که وجود دارد، سفرهای داخلی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

  •  در این مدت مهم‌ترین چالشی که داشتید، چه چیزی بوده است؟

با توجه به اینکه حوزه رزرو اقامتگاه به صورت آنلاین حوزه جدیدی است، هنوز فرهنگ میزبانی جا نیفتاده است. گاهی پیش می‌آید که میزبان بدون اطلاع رزرو را کنسل می‌کند. البته در حال حاضر قوانینی طراحی کرده‌ایم و سختگیری‌هایی داریم تا میزبانان به کار متعهد باشند.

از طرف دیگر در حال مذاکره با بیمه هستیم تا وسایل خانه‌هایی که ثبت می‌شوند را بیمه کنیم.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.