استارتاپ ترب: بهترین گزینه برای شناخته شدن کسب و کار اینترنتی شما

استارتاپ ترب هم برای فرشگاه شما مشتری جذب می‌کند و هم برای ایجاد فروشگاه به شما کمک می‌کند!

0

در کنار خدماتی که موتور جست‌وجوی ترب برای کاربران فراهم می‌کند تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان، محصول مورد نظر خود را با مناسب‌ترین قیمت در یک فروشگاه اینترنتی پیدا کنند، آپشن‌های قابل توجهی را نیز برای فروشگاه‌های اینترنتی در نظر گرفته است تا بتوانند خریداران اینترنتی را به فروشگاه‌های خود وارد کرده و به عنوان یک برند معتبر شناخته شوند.

در ادامه با محسن خاتمی و محمدحسین بلوچی، مدیران بخش فروش و بازاریابی ترب همراه می‌شویم تا خدماتی را که استارتاپ ترب در سمت فروشگاه‌‌ها ایجاد می‌کند، بیشتر بشناسیم.

ابتدا از خودتان بگویید.

من محمدحسین بلوچی مدیر بازاریابی B2B ترب، ۲۸‌ سال ‌دارم. فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد حمل‌‌ونقل ریلی از دانشگاه علم و صنعت هستم. حدود دو سال و نیم می‌شود که به تیم ترب پیوستم.
من هم محسن خاتمی مدیر فروش و پشتیبانی ترب هستم، ۲۸ ساله و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع و MBA از دانشگاه شریف، نزدیک به سه سال و نیم است که به تیم ترب پیوستم.

آقای خاتمی، درباره خدمات استارتاپ ترب به کاربران، آقای بابایی توضیحاتی را گفتند، نکته دیگری هم اگر وجود دارد، بفرمایید.

نکاتی که آقای بابایی گفتند: نسبتا جامع بود، ولی موارد دیگری هم وجود دارد که من اضافه می‌کنم. کاربرها می‌توانند در همان صفحه اول اپلیکیشن، قیمت‌های لحظه‌ای ارز و سکه را از سایت‌های معتبری مانند اتحادیه طلا و جواهر و همچنین چند صرافی بانکی معتبر چک کنند.

از طرفی حتی قیمت ارزهای دیجیتال را که خیلی هم روی بورس هستند به صورت لحظه‌ای نشان می‌دهیم؛ یعنی علاوه بر نمایش قیمت محصولات، سعی می‌کنیم قیمت هر چیزی را که می‌تواند برای کاربران مهم باشد، به صورت یکجا نمایش دهیم. علاوه بر آن، در صفحه مربوط به هر محصول، آگهی‌های مرتبط با آن محصول را هم نشان می‌دهیم؛ به عنوان مثال، کسی که برای خرید یک گوشی آمده است، می‌تواند ببیند که قیمت دست‌دوم آن محصول چقدر است و حتی در مواردی نیز می‌تواند آن محصول را به صورت قسطی تهیه کند، یعنی اطلاعات فروشگاه‌هایی که آن محصول را قسطی عرضه می‌کنند نیز در قسمت آگهی‌ها ثبت شده است.

در حقیقت بحث این است که ما بتوانیم اطلاعات را به صورت تجمیع‌شده در اختیار کاربر قرار دهیم و علاوه بر مشخصات محصولات و نمودار تغییرات قیمت و این موارد که در خود فروشگاه‌های اینترنتی هم پیدا می‌شوند، امکان مقایسه نیز وجود داشته باشد.

همچنین ما موارد دیگری را هم می‌خواهیم اضافه کنیم مانند اینکه فروشگاه‌ها را رتبه‌بندی کنیم تا اگر کاربر مقایسه می‌کند. به این نکته نیز برسد که به کدام فروشگاه‌ها می‌تواند بیشتر اعتماد کند و خریدش را مطمئن‌تر انجام دهد.

 این رتبه‌بندی فروشگاه ها بر چه اساسی در سایت ترب انجام می‌شود؟

بر اساس تجربه کاربر است و برنامه آتی ما این است که تا انتهای سال این آپشن را اضافه کنیم که خود کاربرها به فروشگاه‌ها رأی داده و تجربه‌های خود را به ما انتقال بدهند، ضمن اینکه بتوانیم فیلترهای پیشرفته‌تری هم قرار بدهیم که کاربران بتوانند از طریق این فیلترها محصولات خودشان را راحت‌تر پیدا کنند.

مورد قابل توجه دیگری هم که در اپلیکیشن ترب وجود دارد، این است که به کاربران این امکان داده می‌شود که در صورت انتخاب محصول مورد نظر، از تغییر قیمت آن در قالب یک نوتیفیکیشن باخبر شوند؛ به این صورت که پیامی دریافت کنند. مبنی بر اینکه قیمت محصول مورد نظر شما تغییر کرده و بالاتر رفته یا پایین‌تر آمده ‌و یا حتی اگر محصولی موجود نباشد، به آنها اطلاع بدهد که موجود شده است.
آقای خاتمی، درباره خدماتی که به کاربران ارائه می‌دهید، به اندازه کافی صحبت شد، چه خدماتی را به فروشگاه‌ها ارائه می‌دهید؟

سال ۹۵ که من وارد استارتاپ ترب شدم، تنها با ۳۰فروشگاه اینترنتی همکاری داشتیم و تازه به درآمدزایی رسیده بودیم. در این مدت تعداد فروشگاه‌ها به عدد ۱۲۰۰ رسیده که ما سعی می‌کنیم تا آخر سال این تعداد را به ۳هزار فروشگاه اینترنتی ارتقا دهیم.

با توجه به افزایش تعداد فروشگاه‌ها، طبعا تنوع محصولات هم بیشتر شده و کار ما برای کاربران نهایی نیز جذاب‌تر خواهد شد. نکته‌ قابل توجهی که در رابطه با فروشگاه‌ها وجود دارد این است که خیلی ساده می‌توانند به  سایت ترب اضافه شوند و در واقع هیچ کار فنی خاصی وجود ندارد که فروشگاه بخواهد انجام دهد و پیش‌نیاز فنی خاصی هم ندارد، ضمن اینکه هزینه زیادی هم متقبل نمی‌شوند.

فرایند به این صورت است که فروشگاه مبلغی را برای شارژ اولیه انجام می‌دهد و ما یک روبات روی سایت آنها می‌نویسیم، اطلاعات محصولات خوانده و دسته‌بندی شده و در نهایت به کاربرها نمایش داده می‌شوند و بعد به ازای هر کلیک، مبلغی از شارژ حسابشان کم می‌شود.

ما حتی این اطمینان را به فروشگاه‌ها می‌دهیم که در صورتی که بعد از همکاری از بازخورد راضی نباشند، هر اندازه از شارژشان که باقی مانده باشد، به آنها عودت داده شود. هرچند می‌توانم بگویم این اتفاق تاکنون نیفتاده است.

ارزش اصلی‌ای که سایت ترب برای فروشگاه‌ها دارد. این است که به فروش بیشتر آنها کمک کرده و باعث می‌شود دیده شده و برندشان شناخته شود. خیلی از فروشگاه‌ها، چه آنهایی که سابقه بالایی دارند و چه آنهایی که سابقه کمی دارند، بازخورد خوبی در  سایت ترب دریافت کردند.

در حال حاضر نیز فروشگاه‌های زیادی در سایت ترب هستند که ۳ یا ۴سال با آنها همکاری می‌کنیم. فیدبک‌های خوبی هم به ما داده‌اند. این مورد خصوصا در رابطه با فروشگاهی که تازه راه‌اندازی شده و هنوز در صفحات گوگل بالا نیامده است. بیشتر صدق می‌کند، چراکه  سایت ترب می‌تواند برای آنها ارزش زیادی ایجاد کرده و خیلی سریع برای‌شان ورودی و مشتری بالقوه بیاورد تا خریدشان را انجام دهند.

آماری دارید که نشان دهد این کلیک‌ها چقدر به خرید تبدیل شده است؟ یعنی به نوعی نرخ تبدیل کلیک در سایت ترب چگونه است؟

آمار دقیقش را معمولا خود فروشگاه‌ها دارند که از طریق کانال‌های مختلف که ترب هم یکی از آن کانال‌های تبلیغاتی است، چقدر فروش داشتند. طبق آماری که تعدادی از فروشگاه‌ها به ما دادند، نرخ تبدیل کلیک به فروش، به خود فروشگاه و خدماتی که ارائه می‌دهد، بستگی داشته و معمولا بین نیم درصد تا ۵ یا ۶درصد است.

ضمن اینکه موارد دیگری نیز هستند، مثل اینکه خود فروشگاه چقدر شناخته شده است، کار خود را تازه شروع کرده یا قدیمی است، پرداخت در محل دارد یا نه (چون معمولا کاربرها به فروشگاه‌هایی که پرداخت در محل دارند، بهتر اعتماد می‌کنند)، اینکه آیا روی جنس‌شان هزینه‌های اضافه‌تری نیز می‌گیرند یا نه، هزینه ارسال دارند یا ندارند و … ‌همچنین اینکه در چه شهری باشند نیز اهمیت دارد، چراکه کاربران قاعدتا به شهرهای بزرگ بیشتر اعتماد می‌کنند تا شهرهای مرزی.

البته من تجربه خرید از شهرهای مرزی از طریق سایت ترب را هم داشتم و توانستم با قیمت بهتری یک گوشی موبایل را خریداری کنم و راضی هم بودم؛ ولی با این حال کاربرها معمولا به شهرهای مرزی، با وجود اینکه ممکن است. به خاطر کم‌بودن هزینه‌ها و دسته اول بودن محصولات قیمت‌های پایین‌تری نیز ارائه دهند و برای کاربرها ارزان‌تر باشند، کمتر اعتماد می‌کنند تا شهرهای بزرگ‌تر.

موردی که باعث شده ترب بین شبکه‌های تبلیغاتی دیگر متمایز باشد و فروشگاه‌ها بتوانند بازخورد خوبی از آن دریافت کنند، این است که فرایند ترب خیلی به خرید نزدیک است؛ یعنی دقیقا یک شبکه تبلیغاتی است که برای خرید طراحی شده است. کابر در سایت ترب محصولی را که می‌خواهد جست‌وجو کرده و اطلاعاتی درباره آن به دست می‌آورد و در نهایت بعد از اینکه اطلاعات لازم را دریافت کرده و چند فروشگاه را مقایسه کرد، وارد سایت اینترنتی می‌شود تا خرید خود را نهایی کند.

این فرایند با تبلیغ یک فروشگاه اینترنتی در یک سایت دیگر خیلی تفاوت دارد، به همین دلیل نیز هزینه‌های  سایت ترب در مقایسه با شبکه‌های تبلیغاتی دیگر خیلی کمتر است، به طوری که شاید هزینه‌های آنها حداقل دو تا سه برابر  سایت ترب باشد.

از سوی دیگر، با توجه به آماری که فروشگاه‌ها به ما می‌دهند، حجم ورودی که برای آنها می‌فرستیم، حجم بالایی است؛ به طوری که شاید برخی از سایت‌ها بیشتر از ۵۰درصد کاربرانشان را از طریق سایت ترب جذب می‌کنند.

به عنوان مثال، دیجی‌کالا اخیرا سامانه‌ای راه‌اندازی کرده ‌که از طریق آن، شبکه‌های مختلف برایش تبلیغات انجام می‌دهند و تبادلات مالی را با کسانی که برایش تبلیغ می‌کنند، از طریق آن سامانه انجام می‌دهد؛ طبق آماری که دیجی‌کالا اعلام کرده است، سایت ترب پرفروش‌ترین شبکه تبلیغاتی بوده که دیجی‌کالا با آن همکاری می‌کند. همچنین قبل از اینکه بامیلو تعطیل شود نیز ترب برای بامیلو چنین حالتی داشت.

آقای بلوچی، درباره پنلی که برای فروشگاه‌‌ها طراحی کرده‌اید و همچنین فرایند اضافه‌شدن به ترب توضیح دهید.

ما پنلی را برای فروشگاه‌ها طراحی کردیم که کلیه مبادلات و اطلاعات ما را از طریق همان پنل می‌بینند، شارژ خود را از طریق آن پنل انجام می‌دهند و می‌توانند ورودی‌های‌شان را هم از همان طریق ببینند؛ ما نیز گزارشی به آنها ارائه می‌دهیم مبنی بر کلیک‌هایی که کاربران انجام داده‌اند، به این معنا که کلیک‌های کاربران به تفکیک آی‌پی داخل آن پنل وجود دارد و فروشگاه می‌تواند آی‌پی آن خریدار را دنبال کرده و نتیجه ورود او را به فروشگاه خود ببیند.

همچنین رویکردی به نام گزارش کلیک به فروشگاه‌ها ارائه می‌دهیم تا گزارش کلیک روی هر محصول را ببینند؛ در این صورت اگر یک محصول زیاد کلیک خورده، ولی فروش خوبی ندارد، می‌توانند علت آن را بررسی و تحلیل کنند. فرایند اضافه‌شدن به سایت ترب برای فروشگاه‌ها به این شکل است که ما یک صفحه شاپ‌رجیستر داریم که در صورت کلیک‌کردن روی قسمت مذکور، فرمی باز می‌شود که اطلاعات زیادی از آنها نمی‌خواهد، تنها باید اطلاعات مربوط به دامنه سایت‌، وضعیت داشتن نماد و فردی را که باید با او در تماس باشیم، وارد کنند.

در ادامه نیز ما شرایط همکاری را ارسال می‌کنیم و در نهایت اگر با شرایط همکاری موافق بودند، به آنها پنل می‌دهیم. بعد از شارژ پنل طی ۲ هفته می‌توانند محصولات خود را در  سایت ترب نشان دهند، زمان مذکور نیز به این علت است که یک هفته صرف نوشتن روبات می‌شود و یک هفته هم برای دسته‌بندی و تأیید محصولات لازم است؛ یعنی به طور کلی ظرف مدت ۲هفته محصولات فروشگاه در سایت ترب به نمایش درمی‌آیند.

ضمن اینکه کلیه دسته‌بندی‌ها از سمت ما انجام می‌شود، اما یک پنل هم در اختیار فروشگاه‌ها قرار می‌دهیم تا اگر خواستند یک سری از محصولات را که با هم یکی هستند، به ما پیشنهاد بدهند تا آنها را با هم یکی کنیم.

آقای خاتمی، درباره نماد اعتماد الکترونیک بیشتر توضیح دهید.

نکته‌ای که وجود دارد این است که ما فقط فروشگاه‌هایی را به سایت ترب اضافه می‌کنیم که نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند؛ یعنی ای‌نماد آنها را تأیید کرده باشد. ضمن اینکه خودمان هم یک بار اعتبارسنجی کرده و سایت‌ها را چک می‌کنیم که سایت معتبری باشند.

از طرفی اگر کاربرها نیز فیدبکی به ما ارائه بدهند که فلان فروشگاه خطایی کرده است. حتما پیگیری می‌کنیم و اگر متوجه تکرار این مشکل شویم و ببینیم که فروشگاه نمی‌تواند رضایت کاربر را کسب کند. همکاری‌ خود را با آن فروشگاه قطع می‌کنیم.

این نکته نیز می‌تواند یکی از سرویس‌هایی محسوب شود که سایت ترب به فروشگاه‌ها ارائه می‌دهد. از آنجایی که ما فروشگاه‌های معتبر را نمایش می‌دهیم. هنگامی که یک فروشگاه به ترب اضافه می‌شود، به نوعی برایش اعتمادسازی هم انجام می‌شود.

تجربه خودتان از کار کردن با سایت ترب چیست؟

خاتمی: فعالیت من در  استارتاپ ترب زودتر آغاز شد و با اینکه قبلا تجربه کار در چند جای دیگر را هم داشتم، ولی در این سه سال و نیمی که با  استارتاپ ترب کار می‌کنم، چیزی که برای من خیلی جذاب بود و هست، فضای صمیمانه‌ای است که بین بچه‌ها وجود داشت و خوشبختانه این فضای صمیمانه تاکنون نیز حفظ شده که به نظر من یکی از دلایل اصلی‌اش شخصیت فاندرهای ترب است که توانسته‌اند خیلی خوب با کسانی که استخدام کرده‌اند کار کرده و در کنار این فضای صمیمی، کار را هم به صورت جدی دنبال کنند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی با سایت ترب

همانطور که می‌بینید، تقریبا رنج سنی بچه‌ها به هم نزدیک است و خیلی با هم رفیق هستیم که اینها مواردی هستند که می‌توانند در یک شرکت ارزشمند باشند. شاید هر یک از ما بیشتر از اینکه در منزل خود وقت بگذرانیم، در محل کار وقت می‌گذرانیم و در این میان، همه آن مواردی که باعث راحتی محیط کار می‌شوند، چه موارد مادی و چه موارد غیر مادی، از سوی مؤسسان  استارتاپ ترب لحاظ می‌شوند.

بلوچی: من اگر بخواهم جدا از موضوعاتی که آقای خاتمی اشاره کرد، چیز دیگری اضافه کنم این است که  استارتاپ ترب باعث یادگیری و رشد می‌شود و تصور می‌کنم این نکته هم برای خود من و هم برای بقیه بچه‌های ترب صدق می‌کند.

من هم قبل از اینکه وارد مجموعه ترب شوم، در جاهای مختلفی کار می‌کردم و تقریبا از سال ۹۰ مشغول بوده و در شرکت‌های مختلفی کار می‌کردم، به طوری که اگر رزومه‌ام را نشان بدهم، شرکت‌های زیادی را عوض کردم، حتی آخرین باری که قبل از ترب برای مصاحبه رفته بودم، از من پرسیدند چرا آنقدر شغل عوض می‌کنی؟!

چیزی که جواب دادم این بود که من حوصله‌ام سر می‌رود! چراکه به یک شرکت می‌روم و طی یک سال کار را یاد می‌گیرم و بعد از آن، شرکت از من انتظار دارد همین کار تکراری را انجام دهم؛ در حالی که در سایت ترب فضا خیلی متغیر و آموزشی است و تقریبا هر روز که به اینجا می‌آییم، یک چیز جدید یاد می‌گیریم.

خدمات ترب‌کمپ و فروشگاه‌سازها

طی صحبت‌هایی که با مدیران فروش و بازاریابی استارتاپ ترب داشتیم. به خدمات فروشگاه‌های بدون سایت اشاره کردند که در ادامه سازوکار این بخش را خواهیم خواند. بلوچی: استارتاپ ترب، هر فروشگاه بدون سایت را یک فرصت بالقوه برای خود می‌بیند که می‌توانند به این سمت بروند که به فروشگاه آنلاین تبدیل شوند.

برای رسیدن به این هدف نیز ما برنامه داریم. یک مورد، برگزاری دوره‌های جامعی به نام ترب‌کمپ است که به متقاضیان آموزش می‌دهیم که چطور می‌توان یک فروشگاه آنلاین داشت، آن را مدیریت کرد و در بازار آنلاین موفق بود. لازم به ذکر است که ما در قسمت ثبت‌نام فروشگاه گزینه‌ای نیز داریم که فروشگاه‌ها می‌توانند مشخص کنند فروشگاه آنلاین دارند یا خیر، که در صورت نداشتن فروشگاه آنلاین، ما آنها را وارد چرخه ایجاد یک فروشگاه آنلاین می‌کنیم.

متقاضیان با پرداخت هزینه‌ در این دوره شرکت می‌کنند؟

بلوچی: بله، به دلیل دعوت از افراد متخصص در بخش‌های مختلف فروشگاه‌سازی، مارکتینگ، لجستیک، پرداخت و… این دوره شامل پرداخت هزینه می‌شود. البته دید ما ایجاد درآمد از این دوره نیست، بلکه دید دانش‌افزایی است که بتوانیم بازار را به سمت شفافیت و آنلاین‌بودن ببریم.

در واقع از دید استارتاپ ترب، این دوره‌ها یک سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، زیرا هدف ما ایجاد جسارت راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در افراد خواهد بود و آنها در آینده مشتریان بالقوه خدمات سایت ترب خواهند بود. برنامه دیگری که ما برای فروشگاه‌های غیر‌اینترنتی در نظر گرفته‌ایم، معرفی آنها به همکارانی است که می‌توانند با کمک آنها فروشگاه خود را راه‌اندازی کنند.

در واقع ما چند سرویس خیلی خوب را گلچین کردیم و به آنها پیشنهاد می‌دهیم. به این صورت که برای مثال تعدادی قالب وردپرسی مناسب هستند که برای کسانی که فروشگاه وردپرس می‌خواهند، سرویس ارائه می‌دهند. یا بعضی از فروشگاه‌سازها که کیفیت خدمات خوبی دارند را به افراد معرفی می‌کنیم، فروشگاه‌ساز برای کسانی مناسب است که می‌خواهند خیلی راحت‌تر و سریع‌تر فروشگاه آنلاین داشته باشند، به طوری که حتی افرادی که تجربه کار فنی ندارند نیز می‌توانند از این فروشگاه‌سازها استفاده کنند و خیلی راحت محصول خود را ثبت کرده و فروشگاه خودشان را داشته باشند.

ضمن اینکه ساختن این فروشگاه‌ها شاید یک هفته هم طول نکشد.بعد از راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی، ۲مسئله مطرح می‌شود؛ یکی لجستیک است و دیگری پرداخت. لجستیک یعنی بعد از خرید مشتری، چطور کالا را برایش ارسال کنید که ما هم در این مورد و هم برای قسمت پرداخت، همکارانی را به فروشگاه‌ها معرفی می‌کنیم. تقریبا می‌شود گفت از طریق این سازوکار یک پکیج راه‌اندازی فروشگاه آنلاین را به فروشگاه‌ها معرفی می‌کنیم.

خاتمی: نکته‌ای که وجود دارد، این است که ما همه این همکاران را از نزدیک می‌شناسیم و با آنها کار کرده‌ایم، فرضا فروشگاه‌سازی که ما معرفی می‌کنیم، در حال حاضر نیز چندین فروشگاه فعال در  سایت ترب دارد که کمترین مشکل را دارند؛ یا مثلا در رابطه با شرکتی که کارهای لجستیک را ارائه می‌دهد، ما انبار و کارهایی که انجام می‌دهد و پنل آنها را از نزدیک دیده‌ایم و با فروشگاه‌هایی که کار کرده‌اند، صحبت کرده‌ایم که حتما از سرویس آنها راضی باشند. همکاری‌های ما در این زمینه به صورت معرفی دوطرفه است و در حقیقت آنها یک سری همکار کلیدی برای ما به شمار می‌روند.

بلوچی: حتی شاید در مواردی ما خودمان به سراغ آنها رفته باشیم که شما فروشگاه‌ساز خوبی هستید یا سرویس لجستیک خوبی ارائه می‌دهید و می‌توانیم یک همکاری دوطرفه داشته باشیم، اینطور نباشد که فردی که می‌خواهد یک فروشگاه آنلاین داشته باشد، سردرگم شود.

خدمات مشاوره هم در این زمینه دارید؟

بلوچی: بله، اگر شخصی برای مشاوره تماس بگیرد که من فروشگاه آنلاین ندارم و چطور می‌توانم کار کنم، از قسمت معرفی همکاران و یا حتی مشاوره جزئی‌تر، ما حتما کمک می‌کنیم. در پایان من نکته‌ای را باید اضافه کنم مبنی بر اینکه  استارتاپ ترب صرفا جایی برای مقایسه‌شدن نیست. چیزی که بعضی از فروشگاه‌ها شاید به اشتباه فکر می‌کنند این است که ترب جایی است برای مقایسه‌شدن!

در حالی که یکی از ارزش‌های کلیدی اصلی استارتاپ ترب این است که طیف وسیعی از محصولات را به مشتریان معرفی کند؛ مثلا ممکن است فروشگاهی بگوید فلان محصول را من خودم تولید‌کننده‌اش هستم، بحث مقایسه وجود ندارد که من بیایم کنار فروشگاه دیگر و محصولم با فلان فروشگاه مقایسه شود.

ما به این فروشگاه‌ها هم توصیه می‌کنیم که حتما به سایت ترب اضافه شوند، چراکه وقتی یک فروشگاه آنلاین در یک فضای لایتناهی اینترنت راه‌اندازی می‌شود. احتمال دیده‌شدن خیلی کم است. ولی اگر در ترب ثبت شود، در کناراین ۵ میلیون محصولی که در حال حاضر در ترب ثبت شده‌اند، احتمال دیده‌شدن آن خیلی بیشتر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.