به استراتژی‌تان احترام بگذارید

0
  • به کجا می‌خواهیم برویم؟

سوال اصلی استراتژی تبلیغات؛ اینکه در قدم اول بدانید سازمان‌تان قرار است با تبلیغات به کجا برسد. 

مشتری در قدم اول قرار است خبردار شود که سازمان‌تان چه‌کار می‌کند (آگاهی). پس از آن باید توجه مشتری را به‌سوی خود جلب کنید (اهمیت دادن). مشتری یا مخاطب شما شروع می‌کند به ارزیابی سازمان‌تان (ارزیابی و ایجاد حس اعتماد به وب‌سایت) و برایش ارزش ویژه ایجاد می‌کنید تا بالاخره از سرویس سازمان شما استفاده کند. در این قسمت نباید ایستاد و دوباره از طریق فیدبکی که از مشتری خود دریافت می‌کنید، بازهم او را آگاه کرده و مجددا نمودار سفر مشتری را آغاز کنید. در طول این سفر، استراتژی تبلیغات شما مهم است که بدانید از چه ابزارها و روش‌هایی که در اختیارتان است، می‌توانید استفاده کنید.

  •  ویژگی‌های یک استراتژی خوب چیست؟

عمر یک استراتژی خوب حداقل یک‌سال است! قرار نیست هر برنامه استراتژیکی که نوشتید فردا جواب دهد. پس به اجرای استراتژی خود احترام بگذارید. تنها باید مطمئن باشید که استراتژی‌تان فرآیند درست خود را طی می‌کند؛ کنترل این فرآیند از طریق KPI  (شاخص کلیدی عملکرد) است. مثلا قرار است در طول ماه سوم، یکصد نفر به فالوئرهای اینستاگرام اضافه شود. این شاخص هم باید قابل اندازه‌گیری و سنجش و هم باید واقعی باشد. واقعی بودن سه پارامتر دارد: اول، اندازه بازار چقدر است؟ دوم، چقدر بودجه داریم؟ و سوال آخر اینکه منابع انسانی‌اش را داریم؟ یعنی مثلا اگر همه اکانت‌های شبکه اجتماعی را گرفتیم، تیم ما قابلیت محتواسازی برای هریک از آن‌ها را خواهد داشت؟ پاسخ همه این‌ها، شروع یک استراتژی خوب است.

همچنین استراتژی خوب، یک استراتژی خطی نیست. استراتژی خوب همزمان در چند جهت حرکت می‌کند و حتی منتظر بودجه نمی‌ماند (ابتدا از ابزارهای رایگانی مثل سئو یا شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند تا بودجه تبلیغات مشخص شود).

استراتژی خوب، آرزو ندارد! پایش روی زمین است و با عدد و رقم و گزارش‌های آماری خودش را بهبود می‌بخشد. این گزارش‌ها بنا به حساسیت استارتاپ، هفتگی، روزانه و یا حتی ساعتی باید تهیه و آنالیز شود. با آنالیز یک استراتژی و بهبود عملکرد می‌توان تا ۴۰ درصد کاهش هزینه را برای سازمان به ارمغان آورد.

  •  SWOT را رعایت کنید

ضعف‌ها و قدرت‌های سازمانی خود را بشناسید و فرصت‌ها و تهدیدهای محیط بیرونی خود را آنالیز کنید و پس از آن یک استراتژی همه‌جانبه برای تبلیغات خود در نظر بگیرید. حتما KPI هایتان کوتاه‌مدت باشد و برای رسیدن به اهداف‌تان جشن بگیرید. این باعث بالا رفتن روحیه تیمی سازمان‌تان برای ادامه کار است. مثلا اگر در هفته اول به ۵۰ فالوی اولیه رسیدید، مسئول سوشال خود را تشویق کنید تا انگیزه بگیرد.

  •  فرز باشید و از شکست کمپین‌ها نترسید

هیچ کمپین و استراتژی ایده‌آلی وجود ندارد. اینکه اگر کمپینی خراب شود، چه تاثیری روی برند شما می‌گذارد، اصلا نباید نگران‌تان کند. به‌سرعت علت شکست را تحلیل کنید و مقدمات کمپین بعدی خود را بچینید. دنیای دیجیتال، دنیای شکست‌های کوتاه و موفقیت‌های بلندمدت است.

برای اطلاعات بیشتر از کتابخانه دیجیتال بهار به این لینک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.