برای سرعت‌گرفتن‌، آهسته شروع کن!

راز موفقیت استارتاپ موو‌جی‌بی

0

 آلیستر رولینز بنیانگذار استارتاپ موو‌جی‌بی از رازهای موفقیت‌اش می‌گوید. شرکت او به نام MoveGB خدمات ایجاد حق عضویت برای کسب‌وکارهای مبتنی بر عضویت را فراهم می‌کند. خدماتی که این شرکت انجام می‌دهد، به عنوان یکی از کسب‌و‌کارهای نوپا و موفق در انگلستان شناخته شده.

کسب‌و‌کار آلیستر رولینز را با کمی دشواری می‌توان تشریح کرد. شرکت او به نام MoveGB خدمات ایجاد حق عضویت برای کسب‌وکارهای مبتنی بر عضویت را فراهم می‌کند. خدماتی که این شرکت انجام می‌دهد، به عنوان یکی از کسب‌و‌کارهای نوپا و موفق در انگلستان شناخته شده. 

آلیستر کار و خدمات شرکتش را اینگونه تشریح می‌کند: ما خدمات عضویت برای هر نوع فعالیت را ارائه می‌کنیم. در حال حاضر هزار سالن ورزشی در سراسر بریتانیا را تحت پوشش داریم که با استفاده از خدمات ما کاربران می‌توانند دسترسی نامحدود به سالن‌های ورزشی، بوتیک‌ها‌ و استودیوها داشته باشند.

همه این خدمات با پرداخت حق عضویت ماهانه میسر است. این شرکت بزرگ‌ترین مجموعه فعالیت‌ها را برای مشتریان فراهم می‌کند و در حال حاضر ۳۰۰هزار عضو را تحت پوشش قرار داده در حالی‌که ۶هزار محل و مرکز از این طریق خدمات خود را به اعضا‌ ارائه می‌کنند.

این کسب‌و‌کار ماموریت خود را عرضه خدمات به کاربران برای فعالیت‌های انرژی‌بخش و دنبال‌کردن علاقه‌مندی‌ها و کسب تجارب جدید قرار داده.

آلیستر یکی از بنیانگذاران شرکت است که پیش از این در صنعت بدنسازی و یافتن راه‌حل‌های جلب وفاداری مشتریان فعال بوده.

او اطلاعات ۱۵میلیون عضو فعال در این حوزه را جمع‌آوری و از آن برای تحلیل و پیش‌بینی رفتاری آنها استفاده کرده‌است.

این اطلاعات به او کمک کرد که باشگاه‌ها را برای حفظ مشتریان و بهبود تجربه کاربری‌شان با باشگاه کمک کند.

طرح کسب‌و‌کار آلیستر برای این شرکت مووجی‌بی با همراهی گروهی از کارکنان دنبال می‌شود که آلیستر سعی کرده فضای کاری مناسب، دلپذیر و انعطاف‌پذیری برای آنها فراهم کند.

همچنین شرکت این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد که هر‌کس با آن ارتباط دارد، باید مورد حمایت باشد و این موجب تلاش برای جلب رضایت مشتری از یک طرف‌ و کسب رضایت حداکثری برای کارکنان می‌شود.

آلیستر و همکارانش در شرکت از چند سنجه برای ارزیابی عددی فعالیت‌ها استفاده می‌کنند، یکی از آنها را «مشتریان فعال هفتگی» WAC نامگذاری کرده‌اند.

همچنین به صورت مداوم ارقام و اعداد حاصل از درآمد، سود، گردش مالی‌ و موارد مشابه را تحت نظر دارند.

آلیستر معتقد است که سنجش مداوم میزان فعالیت کاربران به آنها اجازه می‌دهد تا حوزه فعالیت شرکت را به دقت تحت نظر داشته باشند.

درحال حاضر بیشتر کاربران آنها از خدمات سالن‌های ورزشی و سلامت استفاده می‌کنند و تغییرات در آنها نشان‌دهنده موارد زیادی است که صاحبان کسب‌و‌کارها به‌تنهایی قادر به بررسی و تحلیل آن نیستند. 

حفظ نشاط و انرژی شخص گاهی اوقات دشوار است بنابراین کسب‌و‌کاری که آلیستر ایجاد کرده سعی می‌کند مشتریان را ترغیب به استفاده از خدمات مراکز تحت پوشش کند در غیر این‌صورت وضعیت برای هیچ‌کس سودآور نخواهد بود و در انتها مشتریان نیز متضرر می‌شوند.

بنابراین آلیستر یکی از فعالیت‌های مهم شرکت را روی کسب اطمینان نسبت به ارزشمند‌بودن خدمات برای مشتریان قرار داده.

در واقع تمرکز زیاد روی سنجش رضایت مشتری از این بابت است که در دنیای امروزی که همه به هم متصل هستند، هر کسب‌و‌کاری بدون توجه به اندازه‌شان در یک میدان قرار دارند.

جلب و حفظ رضایت مشتری در این دنیای مرتبط با یکدیگر و ایجاد تجربه مناسب برای مشتریان اقدامی مهم و حیاتی است.

کسب‌و‌کارها در این فضا همچنین باید قادر به واکنش سریع درباره آن چیزهایی باشند که در بازار رخ می‌دهد.

آنها همچنین باید همدلی بین خود و مشتریان را حفظ کنند تا بتوانند دایره مشتریان وفادار را توسعه دهند.

بنابراین چون کسب‌و‌کارهای کوچک قادر به کسب اطلاعات، پرداخت هزینه‌ و مدیریت این روند نیستند، شرکت‌هایی مانند مووجی‌بی می‌توانند چنین خدماتی عرضه کنند. 

آلیستر موفق شده خدمات شرکت را به فراتر از مرزهای کشور خودش توسعه دهد و نمونه آزمایشی را در نیویورک و شانگهای پیاده کند.

او می‌گوید قصد داریم که بزرگ‌ترین رویداد کسب‌و‌کار در جهان را با ارائه خدماتی برای افزایش سلامت و شادی ایجاد کنیم.

اما او همچنان مراقب است که نباید یک موتور را تا زمانی‌که از کارکرد درستش اطمینان نداری، پر از سوخت کنی. دریافت بازخورد مناسب و درآمد هر‌چند کوچک از هر مرحله کسب‌و‌‌کار به معنای امیدبخش‌بودن آن و امکان رفتن به مرحله بعدی است.

آلیستر این را در یک جمله می‌گوید «برای سرعت گرفتن، آهسته برو». بر همین اساس شرکت او به دنبال این است که مطمئن شود توان کافی برای انجام هر کاری را قبل از وارد‌شدن به آن دارد.

با همین نگاه و اقدامات سنجیده‌ای که انجام داده‌اند، شرکت موفق شده تعدادی از سرمایه‌گذاران فرشته را جلب کند در حالی‌که همچنان سایر منابع جلب سرمایه را مورد نظر دارد.

«من از نخستین کسب‌و‌کاری که داشتم، این را آموختم که رسیدن به محصول یا خدماتی که مطابق با نیاز بازار باشد، چقدر مهم است. ما در آن مرحله نزدیک به ۴سال کار کردیم تا مسیر موفقیت باز شود.»

شرکت مووجی‌بی در فرهنگ کاری خود آزادی عمل حداکثری را مورد توجه قرار داده‌ و حتی معتقد است که داشتن یک دفتر کار هم الزامی نیست و استفاده از تکنولوژی ارتباطی ابزار مناسب برای کار و ارتباط را ایجاد کرده.

بنابراین آنها کار از راه دور را با استفاده از ابزارهای موجود ارتباطی وارد فرهنگ کاری شرکت کرده‌اند.

به این ترتیب برنامه کاری شرکت برای ۳ سال آینده افق‌های روشنی را ترسیم می‌کند. آنها می‌خواهند که یک خدمات‌دهنده مورد اعتماد در حوزه سلامت باشند.

همچنین به دنبال توسعه جغرافیایی فعالیت‌های خود به خارج از انگلستان هستند. در همین حال آلیستر معتقد است که شرکت‌های بزرگی همچون فیس‌بوک، گوگل، نتفلیکس و… از افراد نخبه برای جهت‌دهی افکار ما استفاده می‌کنند تا همچنان ما را وادار کنند به محتویات عرضه شده توسط آنها روی صفحه نمایش خیره شویم.

این به معنای بد‌بودن این شرکت‌ها نیست اما این نتیجه شیوه کار آنها برای پول درآوردن است. آلیستر معتقد است که امروز به خدماتی نیاز داریم که تحرک و فعالیت را ترویج دهد و از توسعه این نوع فعالیت‌ها درآمد کسب کند. 

آلیستر ادامه می‌دهد:

من از نخستین کسب‌و‌کاری که داشتم، این را آموختم که رسیدن به محصول یا خدماتی که مطابق با نیاز بازار باشد، چقدر مهم است. ما در آن مرحله نزدیک به ۴سال کار کردیم تا مسیر موفقیت باز شود.

در برنامه کسب‌و‌کار مووجی‌بی ما این اقبال را داشتیم که در دورانی زندگی کنیم که اطلاعات بسیار زیادی برای اشتراک‌گذاری وجود دارد و ابزارهای ارزیابی و تحلیل بسیار زیادی نیز در دسترس است. همچنین کسب‌و‌کارهای نوپای زیادی هستند که این اطلاعات را برای دیگران تحلیل کرده و کار را از ابتدا تا انتها روشن می‌کنند.

ما به فلسفه آهسته رفتن برای سرعت‌گرفتن معتقد هستیم و به همین دلیل از ابتدا در یک شهر انگلستان، بریستول، کارمان را شروع کردیم سپس به صورت تکراری تا آنجا که مشتریان راضی و همچنان فعال بودند، همین خدمات را در سایر نقاط ارائه کردیم.

این شیوه کار باعث شد که هر دو طرف بازار از منافعی که به دست آورده‌اند، خشنود باشند. 

آنها می‌دانند که تنوع در خدمات یک نکته کلیدی است اما شرکت از ابتدا بسیار گسترده بود و از خدمات Go-Karting تا پرش با کمربند را شامل می‌شد و آنها از خدمات اعتباری مانند Oyster Card  استفاده می‌کردند، اما دریافتند که این گستردگی موجب سردرگمی مشتریان می‌شود و باعث می‌شود مشتری به‌درستی نداند که مووجی‌بی چه کاری انجام می‌دهد‌.

به همین دلیل بود که شرکت تلاش کرد تا یک الگوی کاری ساده را انتخاب و دنبال کند. به این ترتیب آنها هدف خود را سلامت و شادابی برای همه عمر قرار دادند.

الگوی کسب‌و‌کار آنها نیز همانند نتفلیکس و اسپاتیفای عبارت از دسترسی نامحدود به همه محتوای موجود است‌ که در مورد شرکت مووجی‌بی این محتوا همان امکانات فعالیت فیزیکی است.

بازاری که شرکت در آن فعالیت می‌کند برای مشتریان برخی قواعد همچون محدودیت در تعداد دفعات مراجعه به سالن در طول هفته یا ممکن‌نبودن استفاده از تخفیف در ساعات شلوغی اعمال می‌کند.

گرچه آلیستر معتقد است که دسترسی به خدمات سلامتی باید بدون تنش و مشکل باشد حتی اگر این به معنای پرداخت بیشتر باشد.

در کنار همه اینها آنها توجه به آهسته رفتن برای سریع‌بودن را فراموش نمی‌کنند. کارآفرینان بسیاری هستند که تلاش می‌کنند کسب‌و‌کار رو به رشد بعدی متعلق به آنها باشد اما شاید فراموش می‌کنند که برای سرعت گرفتن ابتدا نیازمند داشتن یک موتور خارق‌العاده هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.