با نقاشیم حس‌های قشنگ هدیه بدهید

مارکت پلیسی برای تولید اسباب بازی و تبدیل نقاشی کودکان به هدیه

2

استارتاپ نقاشیم، استارتاپی است که قدم در دنیای جادویی نقاشی کودکان گذاشته ‌و می‌خواهد این دنیا را به واقعیت تبدیل کند. حمید فرضی به همراه سحر شهمیری بنیانگذاران این استارتاپ هستند.
حمید فرضی متولد ۷۰ در شهر اصفهان است و لیسانس فناوری اطلاعات دانشگاه آزاد تهران غرب دارد. با او هم‌صحبت شدیم تا بیشتر در مورد استارتاپ خلاقانه نقاشیم آشنا شویم.

«من از ۸ سالگی به کسب‌وکار علاقه‌مند بودم و از همان زمان تولید انیمیشن انجام می‌دادم و بعد از مدتی وارد حوزه برنامه‌نویسی شدم و جزو اولین نفرهایی بودم که در ایران در حوزه رندر انجین سه‌بعدی لحظه‌ای ‌روی وب فعالیت می‌کردم. پس از مدتی با حوزه کسب‌وکار آشنا شدم و در دوره‌های مختلف شرکت کردم و با کارآفرین‌های مختلفی از جمله آقای بختیاری، بنیانگذار آیس‌پک مصاحبه‌هایی را نیز انجام دادم تا بیشتر با حوزه فعالیتشان آشنا شوم.

استارتاپ نقاشیم نزدیک به ۲سال پروژه‌ای بود که در کنار درس و کار دنبال می‌کردم تا بتوانم خاطرات بنیانگذاران و کارآفرینان را بشنوم‌ و نتیجه این کارها منجر شد که در سال ۸۸ اولین تجربه راه‌اندازی کسب‌وکار را کسب کنم. ایده نقاشیم نیز ‌حین همین فعالیت‌ها به ذهنم رسید؛ چراکه من از گذشته در حوزه انیمیشن فعال بودم و از حدود ۸ سال پیش ایده تبدیل نقاشی به عروسک را در سر داشتم ولی در میان کارها فرصتی برای اجرایی‌کردن آن نداشتم.

تا اینکه یک روز به صورت اتفاقی متوجه شدم که در اخبار سراسری کاری که کمپانی بودزیز (budsies‌) انجام داده است، معرفی می‌شود. بودزیز یک کمپانی بین‌المللی است که کاری که من به آن فکر می‌کردم یعنی تبدیل نقاشی به عروسک را در حمایت از کودکان بیمار اجرایی کرده بود و این باعث شد که ایده نقاشیم را جدی بگیریم و آن را راه بیندازیم و از شهریور پارسال کار را با سرمایه اولیه حدود ۱۳ میلیون تومان شروع کردیم.»

۲دهک بالای جامعه را هدف گذاری کرده ایم که چیزی حدود ۵/۲میلیون نفر را در تهران شامل می‌شود‌ و در کشور این عدد ضریب ۷ می‌خورد و ما در تلاشیم که حدود ۱۰درصد این بازار را طی ۲سال پوشش دهیم

در مورد فرآیندی که در نقاشیم شکل می‌گیرد، بیشتر توضیح دهید که چه خدماتی را ارائه می‌دهید؟

فرآیند اصلی که در نقاشیم شکل می‌گیرد، تبدیل نقاشی کودکان به محصولات مختلف فرهنگی اعم از اسباب‌بازی، عروسک، لوازم‌التحریر، کتاب و غیره است.
به طور کلی محصولات بر‌پایه خلاقیت و نقاشی کودک تولید می‌شود. پس از اینکه نقاشی‌ها را دریافت می‌کنیم، از یک فیلتر روانشناسی عبور می‌کند و ‌روی پارامترهایی که در نقاشی وجود دارد، توسط روانشناسان ارزیابی صورت می‌گیرد تا بر آن اساس بتوانیم به پدر و مادرها مشاوره دهیم تا بتوانند به کودکانشان کمک کنند ‌نقاشی‌هایی بکشند که از نظر روانشناسی و روحی به آنها کمک کند.

ایده اینکه از دل این نقاشی‌ها چه اسباب‌بازی‌ای خلق شود را چطور عملی می‌کنید؟

ما تغییری در خروجی نداریم و تلاش می‌کنیم تغییری در طراحی و نقاشی کودک ایجاد نکنیم و دقیقا همان چیزی که کشیده است را به صورت اسباب‌بازی تولید کنیم.

سرمقاله ۲۰۴ هفته‌نامه شنبه: راه را برای توسعه هموار کنیم

تولید اسباب‌بازی‌ها را خودتان انجام می‌دهید و یا اینکه با تولیدکنندگان مختلفی در ارتباط هستید؟
کار ما پیوند عمیقی با مسئولیت اجتماعی دارد؛ همان‌طور که در شروع کار سعی کردیم با مجموعه محک همکاری‌هایی را آغاز کنیم و از آنها دعوت کردیم تا در غرفه‌های ما حضور داشته باشند و اجازه توزیع صندوق‌های محک را گرفتیم.

از طرف دیگر تلاشمان این است که تولیداتمان توسط تیم‌هایی که آموزش دیده‌اند و جزو افراد کم‌درآمد و نیازمند جامعه هستند، صورت بگیرد و نوعی کارآفرینی اجتماعی شکل بگیرد و تا‌کنون حدود ۴۰ نفر در این پروژه حضور دارند.

همچنین ما کنترل کیفیت خوبی داریم و محصولات تولید شده مطابق با استانداردهای نقاشیم است و ما برای اینکه بتوانیم کار را توسعه دهیم و بزرگ شویم و تولید را گسترش دهیم، تصمیم گرفتیم وارد بخش تولید نشویم و قسمت تولید را به صورت مارکت‌پلیس اداره کنیم.

پس شما قصد دارید بخش تولید اسباب‌بازی‌ها را به صورت مارکت‌پلیس دنبال کنید؟

بله می‌خواهیم ساز‌و‌کاری را فراهم کنیم تا افراد آموزش ببینند و تولیدات نمونه‌ای انجام دهند و بعد از تایید سفارشات به صورت الکترونیک برایشان ارسال شود و بعد از تولید طی فرآیندی محصول با برند نقاشیم به دست مشتری برسد.

تا‌کنون چه تعداد عروسک و اسباب‌بازی از این طریق تولید شده است؟

در این مدت کوتاهی که کار را شروع کردیم، استقبال به شکل جالبی بسیار زیاد بود به طوری که هنوز تبلیغات اصلی خود را آغاز نکرده‌ایم و فقط با حضور در نمایشگاه‌ها موفق شده‌ایم که حدود ۵۰۰ سفارش را تا‌کنون انجام دهیم.

قیمت اسباب‌بازی‌ها را چطور تعیین می‌کنید؟

با توجه به مخاطبی که داریم و با توجه به تحقیقاتی که انجام دادیم، متوجه شدیم که مخاطب ما قشر بالای جامعه است و مدل قیمت‌گذاری ما ثابت است؛ یعنی فرقی نمی‌کند که بچه چه نقاشی‌ای کشیده ‌و برای همه نقاشی‌ها یک قیمت ثابت داریم.

قیمت محصولات ما به طور متوسط ۹۳ هزار تومان است‌ و با بازخوردی که از مخاطبان دریافت کرده‌ایم، تقریبا اکثر مخاطبان از کار راضی بوده‌اند و حتی محصولات را به صورت دکوراتیو استفاده می‌کنند.

پس با اینکه قیمت کمی هم بالاست، ولی موفق شده‌اید مخاطب خود را پیدا کنید؟

در واقع قیمت‌های ما بالا نیست؛ چراکه محصولی که در سطح کارخانه و به صورت کارگاهی در تیراژ بالا تولید می‌شود، هزینه طراحی و الگوسازی آن سرشکن می‌شود و مشتری فقط پول مواد را می‌دهد.
این در حالی است که محصولات ما هر کدام به صورت جداگانه پروسه طراحی و تولید را دارند و همین باعث می‌شود که قیمت ما برای مشتری منصفانه باشد.

به طور کلی حجم بازاری که در آن فعالیت می‌کنید، چقدر است؟

در ایران حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان تراکنش خرید هدایا برای کودکان ۴ تا ۱۲ سال تخمین زده شده است‌ و ما بخشی از بازار را هدف قرار داده‌ایم، ۲دهک بالای جامعه است که چیزی حدود ۵/۲میلیون نفر را در تهران شامل می‌شود‌ و در کشور این عدد ضریب ۷ می‌خورد و ما در تلاشیم که حدود ۱۰ درصد این بازار را طی ۲سال پوشش دهیم.

از طرف دیگر در دنیا نیز حوزه محصولات شخصی‌سازی شده صنعت نوینی است و در حال توسعه بوده‌ و مجموعه بودزیز هم حدود ۶ سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند و ما با بازار رو به رشدی مواجهیم و ‌در برخی مناطق که حضور پیدا کردیم، نرخ کانورت ۴۰ درصدی را تجربه کردیم که عدد جذابی است.

در این مدت با چه مشکلاتی روبه‌رو بودید؟

ما تا‌کنون آهنگ رشد خوبی داشتیم و تقریبا با مشکل خاصی روبه‌رو نبودیم و از اواسط شهریور‌ماه جذب سرمایه خواهیم داشت.

2 دیدگاه
  1. رومینا شانه ساز می‌گوید

    سلام چطور میتونم سفارش بزارم

    1. مدیر سایت می‌گوید

      سلام و درود
      با مراجعه به وبسایت نقاشیم (لینک در ابتدای متن هست) می‌تونید وارد سایتشون بشید و درخواستتون رو وارد کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.