استرالیا مقصد جوانان ناامید استارتاپی!

دولت استرالیا چگونه از شرایط نابسامان کشورها برای جذب نخبگان استفاده می‌کند

0

۵ سال پس از تشکیل استارتاپ ‌ای‌یو‌اس در سال ۲۰۱۳، استرالیا از شرایط و زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از اکوسیستم استارتاپی در حال رشد خود برخوردار شده است. اما هنوز چالش‌های مهمی باقی مانده‌اند اعم از کمبود استعداد، پشتیبانی از تحقیق و توسعه و یک دیدگاه مثبت نسبت به فناوری در بین سیاستمداران و رأی‌دهندگان.

الکس مک‌کالی، مدیرعامل استارتاپ ای‌یواس، معیارهای اصلی اکوسیستم استارتاپی استرالیا را بررسی کرده است. او می‌گوید: «ما شاهد رشد خوبی در طول ۵سال گذشته بوده‌ایم؛ نرخ تشکیل استارتاپ‌ها بسیار بالا رفته ‌و مراکز و برنامه‌های جدیدی برای پشتیبانی از این اکوسیستم به وجود آمده‌اند.

به علاوه ما شاهد نسل بعدی از پیشروان فناوری جهانی هستیم اعم از اکونکس، وایزتک گلوبال، اینواتو‌ و اطلسیان. سرمایه خطرپذیر نیز به طور چشمگیری افزایش یافته ‌که فرصت‌های رشد غیر‌منتظره‌ای را در اختیار بهترین و خوش‌آتیه‌ترین استارتاپ‌های استرالیایی قرار می‌دهند.

حداقل ۲میلیارد دلار بودجه اضافی از طریق صندوق‌های نوآوری دولتی و دستور کار نوآوری و علوم به استارتاپ‌ها و نوآوری تزریق شده است. این برندهای فناوری موفق هزاران شغل ایجاد کرده‌اند و میلیاردها دلار ارزش جدید به اقتصاد ما اضافه کرده‌اند. با وجود این موفقیت، اکوسیستم استارتاپی استرالیا با رقابت شدید جهانی رو‌به‌رو‌ست و دارد جایگاه خود را از نظر سیاسی از دست می‌دهد. ما باید به این چالش‌ها بپردازیم تا به همین سرعت رشد کنیم.»

آقای مک‌کالی گفته است که این مجموعه نوآوری تحت تاثیر تغییرات متعدد در سال‌های اخیر بوده‌است و نوآوری دیگر یک مجموعه فدرال به شمار نمی‌رود. به گفته او، باید یک برنامه تحقیق و توسعه مالیاتی برای مدعیان نرم‌افزاری وجود داشته باشد. این مهم‌ترین برنامه‌ای است که هر دولتی در کشور می‌تواند برای استارتاپ‌ها در نظر بگیرد.

این بخش مهمی از موفقیتی است که در طول دهه اخیر در بخش فناوری شاهد آن بوده‌ایم. این برنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۱ برای کمک به توسعه نرم‌افزاری و دریافت پشتیبانی از سایر اشکال تحقیق و توسعه معرفی شده است. مک‌کالی می‌گوید: «در آینده، ۲۵ درصد از اقتصاد استرالیا می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به طور مستقیم تحت تاثیر نرم‌افزار قرار گیرد.

تولید ناخالص ملی ۵۲۴ میلیارد دلار بوده است. این برای استرالیا مبلغ بزرگی است. ما شانس آن را داریم که تغییرات اقتصادی مهمی را ایجاد کنیم اما در حال حاضر مخارج تحقیق و توسعه ما زیر میانگین است.»

جذب نیروهای استارتاپی

در سال ۲۰۱۸ مسئولان اکوسیستم استارتاپی استرالیا به موضوع جذب استعداد و نیاز به استعدادهای برتر در اکوسیستم اشاره کردند. برای این کار لازم است که اصلاحاتی در بخش صدور ویزا به کارآفرینان در استرالیا صورت گیرد.

ملانی پرکینز، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار کانوا، می‌گوید: «شرایط سیاسی و ویزا در آمریکا در حال حاضر موجب شده است که ما بتوانیم بهترین استعدادها را از سراسر دنیا جذب کنیم. ما باید حداکثر استفاده را از این فرصت بکنیم و اقدامات لازم را برای جذب هرچه بیشتر استعدادهای برتر در اکوسیستم استارتاپی خود انجام دهیم.

این بدان معنی است که ما باید شرایط خوبی را برای مهاجرت به استرالیا فراهم آوریم تا از طریق منتورینگ و دسترسی به بهترین‌ها در هر حوزه‌ای استعدادهای محلی خود را نیز تقویت کنیم.»

پروفسور گلن وایت‌ویک، معاون بخش نوآوری و شرکت‌ها در دانشگاه فناوری سیدنی، می‌گوید در تعداد و موفقیت بنیانگذاران استارتاپی دانشجویی رشد چشمگیری صورت گرفته ‌که نشان می‌دهد دانشگاه نسبت به تقویت استعدادهای اکوسیستم بسیار متعهد است. او می‌گوید: «ما معتقد هستیم که تجهیز اکوسیستم استارتاپی استرالیا با استعدادهای کارآفرینی با کیفیت کلید اصلی حفظ جایگاه استرالیا در این حوزه است.

برای مثال، برنامه استارتاپ یو‌تی‌اس ما از جولای امسال بیش از ۱۳۰ استارتاپ‌ های موفق را در خود جای داده است. به عنوان بخشی از این مسیر، ما متعهد شده‌ایم تا تجربیات کارآفرینی را در طول ۵سال آینده در اختیار ۵۰درصد از دانشجویان قرار دهیم که شامل تقویت فعالیت مانند کارآموزی استارتاپی، کارگاه‌های آموزشی و مسابقات می‌شود.»

«به عنوان یک پشتیبان و قهرمان اکوسیستم استارتاپی استرالیا، ما در خصوص طرح‌های امسال از قبیل بازگشایی مرکز استارتاپی سیدنی و طرح‌هایی برای یک محله نوآوری و فناوری در مرکز سیدنی بسیار هیجان داریم. می‌دانیم که این پیشرفت‌ها می‌توانند به اکوسیستم استارتاپی و نیز نسل بعدی شرکت‌های استرالیایی کمک شایانی خواهند کرد.»

سالی ویلیامز، مدیر جامعه مهندسی گوگل، می‌گوید که استارتاپ‌ها بخش جدانشدنی برای تقویت آینده استرالیا در این حوزه هستند. برای اینکه استرالیا به برخی از این فناوری‌های ارزشمند دست یابد، می‌خواهیم به توسعه محیطی کمک کنیم که موجب پیشرفت شرکت‌های فناوری و موفقیت آنها می‌شوند. استارتاپ‌های فناوری در این زمنیه بخش مهمی را تشکیل می‌دهند.

شرایط سیاسی آمریکا باعث شده که ما بتوانیم بهترین استعدادها را از سراسر دنیا جذب کنیم. باید حداکثر استفاده را از این فرصت بکنیم و اقدامات لازم را برای جذب هرچه بیشتر استعدادهای برتر در اکوسیستم استارتاپی خود انجام دهیم

خبر خوب درباره تامین بودجه برای شرکت‌های استارتاپی وجود دارد. آمار نشان می‌دهند که در سال‌های اخیر با افزایش دورهای تامین بودجه دسترسی به سرمایه‌ توسعه یافته است.دسترسی به وام‌های خطرپذیر نیز افزایش یافته است. این امر انواع و منابع بودجه‌هایی که بنیانگذاران استارتاپی می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند را توسعه می‌دهد.

آمار نشان داده است که شرکت‌های خطرپذیر استرالیایی در اواسط سال ۲۰۱۸ حدود ۳٫۳ میلیارد دلار را در سرمایه رشد خرج نشده نگه داشته‌اند و به نظر می‌رسد که این دسترسی بسیار قوی است. مک‌کالی می‌گوید: «دسترسی به سرمایه خطرپذیر برای استارتاپ‌ها بسیار اهمیت دارد تا استارتاپ‌ها بتوانند محصولات، حوزه فعالیت و غیره را توسعه دهند و وارد بازارهای بین‌المللی شوند.»

گزارش‌ها نشان می‌دهند که امسال سرمایه‌گذاری دولت استرالیای جنوبی بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. دولت سعی دارد در جنوب استرالیا مرکز بزرگی برای اکوسیستم استارتاپی این کشور ایجاد کند. لات فورتین، که در حال حاضر مرکز بسیاری از شرکت‌ها در حوزه صنایع در حال رشد است، به یک مرکز رشد، استارتاپی، انکوباتوری و نوآوری تبدیل خواهد شد تا این فرصت را در اختیار کارآفرینان جوان قرار دهد تا با بنیانگذاران استارتاپی، محققان، اساتید کسب‌و‌کار و صنایع، سرمایه‌گذاران و سایر خدمات پشتیبانی همکاری کنند و ایده‌های خود را به بازار عرضه نمایند.

مک‌کالی می‌گوید: «این منطقه پتانسیل لازم برای تبدیل‌شدن به یک مرکز جهانی را دارد که از استارتاپ‌ها دفاع کند و فضای کار به آنها ارائه دهد‌ و لات فورتین نیز عامل اصلی در کمک به جلب توجه جهانی است.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.