شبکه‌سازی بین بیمار و پزشک

صحّتک، نوآوری در حوزه سلامت الجزایر

0

کسب‌وکار نوپای عبدالصبور جنبه‌های گوناگونی به شبکه درمان اضافه کرده است. در واقع، ارتباط مستقیمِ بیماران با مراکز درمانی و داروخانه‌ها به ایجاد شبکه سلامت الجزایر انجامیده و دسترسی به ارزان‌ترین خدمات ممکن شده است. این در حالی است که رقبای دیگری هم در این حوزه حاضر هستند.

بنیاد الجزایری نوآوری و توسعه شرکتی نوآور در زمینه سلامت است و بر مبنای فناوری روز خدمات خلاقانه‌ ارائه می‌کند. یکی از نخستین محصولات این شرکت صحّتک (SihhaTech) نام دارد که بستر نرم‌افزاریِ آن محیطی خلاقانه برای ارائه خدمات سلامت و برقراری ارتباط دیجیتال میان سه جزء اصلی بخش سلامت، یعنی بیمار، داروخانه و مؤسسات درمانی، است. عبدالصبور، مهندس ۲۷ساله الجزایری، مدیر ارشد اجرایی و یکی از بنیانگذاران این کسب‌وکار نوپاست.

او مدرک کارشناسی‌اش را در رشته الکترونیک و سامانه‌های جاسازی‌شده گرفت و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته کنترل صنعتی و از دانشگاه Boumerdes الجزایر. او چند سال پس از تحصیل در شرکت‌های داخلی و بین‌المللی کار کرد.

کارآفرینی سال‌ها ذهن عبدالصبور را مشغول کرده بود. مثلاً، حین تحصیل در دانشگاه باشگاهی تأسیس کرده بود تا دانش نظری را به طرح‌های کاربردی در زمینه فناوری بدل کند. او سال ۲۰۱۲ از دانشگاه فارغ‌التحصیل ‌شد.

آن موقع باشگاه در نوع خود کم‌نظیر بود و سال ۲۰۱۳ عنوان بهترین باشگاه علمیِ دانشگاهی را به دلیل اجرای چند طرح از جمله چاپ سه‌بعدی، تنظیم‌کننده صنعتی حرارت و سامانه مدیریتِ دسترسی کسب کرد.

خدمات صحّتک

بستر نرم‌افزاری که عبدالصبور و همکارانش ایجاد کرده‌اند خدمات متنوعی ارائه می‌کند. مثلاً، بیماران با استفاده از سامانه برخط وقت مراجعه [به مرکز درمانی] می‌گیرند. از طرفی، داروخانه‌های وابسته به مراکز درمانی هم بر مبنای محل استقرار بیماران انتخاب می‌شوند.

در واقع، بر اساس محل زندگی بیمار نزدیکترین داروخانه به وی انتخاب و معرفی می‌شود. به علاوه، بیمار می‌تواند درخواست دریافت دارو را به‌صورت برخط به داروخانه ارسال کند. داروخانه هم تسهیلات ارسال دارو و تحویل آن را به بیمار فراهم می‌کند

با استفاده از خدمات درخواست وقت درمان که هر روز هفته و ۲۴ساعته انجام می‌شود برنامه کاری مراکز درمانی به نحو کارآمدی تنظیم می‌گردد. می‌توان گفت که تمرکز «صحّتک» روی شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط درست بین اجزای فعالِ حوزه درمان است.

کسب‌وکار نوپای عبدالصبور جنبه‌های گوناگونی به شبکه درمان اضافه کرده است. در واقع، ارتباط مستقیمِ بیماران با مراکز درمانی و داروخانه‌ها به ایجاد شبکه سلامت الجزایر انجامیده و دسترسی به ارزان‌ترین خدمات ممکن شده است. این در حالی است که رقبای دیگری هم در این حوزه حاضر هستند.

صحّتک در عین کاهش هزینه‌ها خدمات گسترده‌تری فراهم کرده است. از طرفی، روش برخط موجب شده که وقت پزشکان تلف نشده، ارتباط بهتری با بیماران برقرار کنند. منبع درآمد صحّتک حق عضویتی است که بیماران، پزشکان و داروخانه‌ها پرداخت می‌کنند. یعنی خرید اشتراک ماهانه از طریق وبسایت.

ثانیاً، برخی نمایندگان صحّتک به مراکز درمانی و داروخانه‌ها پیشنهاد می‌کنند که از خدمات این مرکز استفاده کنند. علاوه بر این، برخی شرکت‌های دارویی نیز از صحّتک حمایت‌ می‌کنند و برنامه گوشی هوشمند و وبسایت شرکت در زمینه جلب نظر مشتریان جدید می‌کوشند.

عبدالصمد و همکارانش علاوه بر رقیبی مراکشی ۵۰ رقیب دیگر هم در بازار الجزایر دارند. این مهم نشان‌دهنده نیاز بازار و دشواری‌های فعالیت در این زمینه است. اما آنها به موفقیت بیشتر در این کسب‌وکار امیدوارند. زیرا بر تفاوت‌های الگوی کسب‌وکارشان تأکید می‌کنند و جنبه‌های خلاقانه کارشان را گسترش می‌دهند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.