۵ گام مهم در استراتژی بازاریابی اوبر

طبیعت چندمنظوره سیستم‌ عامل تاکسی آنلاین

1

سرویس تاکسی آنلاین اوبر را می‌توان یکی از موفق‌ترین و مشهورترین نمونه‌های استارتاپی جهان به شمار آورد که با مرتبط‌کردن مسافران به نزدیک‌ترین راننده، یک ایده مهم و کاربردی را وارد فضای استارتاپی دنیا کرده و طبيعتا در سراسر جهان نمونه‌های مشابهی را به دنبال داشته است.

سیستم‌عامل اوبر با فعالیت در بیش از ۶۶ کشور جهان، یکی از مهم‌ترین استارتاپ‌های دنیا به شمار می‌رود. در ادامه، با توجه به اهمیتی که این استارتاپ پیدا کرده است، برخی از راهکارهای بازاریابی موفق آن ذکر خواهد شد. شناخت درست بازار آنلاین و ارائه خدمات مورد نیاز آنها، گسترش کانال‌های ارتباطی با مشتریان، حفظ مشتریان وفادار و‌… از جمله مهم‌ترین رویکردهای بازاریابی این استارتاپ جهانی به شمار می‌روند.

ارائه یک محصول قانع‌کننده

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای راه‌اندازی هر استارتاپی ضروری است، انتخاب درست محصول و خدمات است؛ به طوری که این مرحله به نوعی یک اقدام استراتژیک در بازاریابی استارتاپ مذکور به شمار خواهد رفت؛ محصولی که بتواند مخاطب را قانع کند تا از این پس از محصول و خدمات مورد نظر آن استفاده کند؛ یعنی یک انتخاب درست. از این منظر، اوبر نمونه یک کسب‌وکار نوین محسوب می‌شود که در گام اولیه خود، یک محصول مورد تقاضا را انتخاب کرده است.

شکی نیست که سیستم‌های حمل‌و‌نقل شهری یکی از مهم‌ترین نیازهای مخاطبان به شمار می‌روند و طبعا ارائه یک سیستم‌عامل آنلاین که در کوتاه‌ترین زمان یک تاکسی را برای افراد حاضر می‌کند، می‌تواند یک راهکار مؤثر تبلیغاتی به شمار رود که مشتریان به سوی آن جلب خواهند شد. به همین دلیل باید اذعان کرد که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی اوبر، تکیه بر نیازهای ضروری مردم و ارائه خدمات مورد نیاز آنها بوده است.

بازاریابی ارجاعی خاص اوبر

آنچه به عنوان بازاریــابی ارجاعی (Referral Marketing) در برنامه‌های تبلیغاتی مدرن شناخته می‌شود، نمونه رشد‌یافته‌تر و موفق‌تر بازاریابی موسوم به دهان به دهان است. در بازاریابی دهان به دهان، مخاطبان یک برند می‌توانند به طور غیرمستقیم، از طریق معرفی برند مذکور به دوستان و آشنایان خود، یک بازاریابی محلی را برای آن رقم بزنند.

بازاریابی ارجاعی نیز چنین روندی دارد، به این معنا که یک نام تجاری از طریق ارائه خدمات خاص‌تر و بهینه‌سازی محصولات و خدمات خود، می‌تواند مشتریان را راضی نگه دارد و به طور غیرمستقیم در معرفی برند خود از طریق آنها مؤثر واقع شود.

رویکرد اوبر به استراتژی ارجاعی متفاوت بوده ‌و تا به امروز نیز بخشی جدایی‌ناپذیر از بازاریابی این استارتاپ محسوب می‌شود، به این معنا که اوبر منتظر دریافت بازخورد مثبت مشتریان و سیر طبیعی بازاریابی دهان به دهان نبوده است! بلکه انگیزه‌های این ارجاع را برای مشتریان خود فراهم کرده و از این راه، آنها را به ارجاع برند خود تشویق کرده است.

این روش یک سیستم سودآور‌، هم برای برند و هم برای مشتری‌ بوده و این انگیزه را به مشتریان می‌دهد که در صورت قانع‌کردن دیگران به استفاده از خدمات اوبر، حساب اعتباری خود را در این سیستم‌عامل بیشتر کنند.

در واقع می‌توان گفت استارتاپ اوبر با تغییر استراتژی یک راهکار قدیمی بازاریابی، یعنی بازاریابی دهان به دهان و افزودن عامل انگیزه به آن، استفاده بهینه‌تر و کاربردی‌تری از این روش داشته است.

Uber VIP: برای مشتریان وفادارتاکسی

سیستم‌عامل اوبر برنامه وفاداری مشتری را برای مخاطبان منحصر‌به‌فردی که سفارش تاکسی بیشتری داشته و از خدمات این استارتاپ بیشتر استفاده کرده‌اند، در قالب Uber VIP ارائه داده است. در واقع تنظیم چنین برنامه‌ای نشان‌دهنده اهمیتی است که این شرکت به مخاطبان خود، خصوصا مشتریان ثابت دارد و نوعی تشکر و قدردانی از بازگشت مشتریان به شمار می‌رود.

از آنجایی که بازگشت مشتری به یک برند و انجام خرید دوباره، یک نکته مهم در بازاریابی به شمار می‌رود، استارتاپ اوبر نیز با اذعان به همین نکته، برای مشتریان وفادار خود اهمیت زیادی قائل بوده و سعی در حفظ آنها دارد؛ به همین دلیل نیز برنامه وی‌آی‌پی را برای این مشتریان خاص طراحی کرده ‌که مختص آنها بوده و از خدمات خاص‌تری بهره خواهند برد.

به عنوان مثال، دستیابی به رانندگانی که بیشترین امتیاز و بازخورد مثبت را از سوی کاربران داشته‌اند، یا مسافرت با ماشین‌های خاص و مشهور که طبیعتا باعث هیجان بیشتر این مشتریان خواهد شد، از نمونه‌های این خدمات وی‌آی‌پی به شمار می‌روند.

نظرخواهی و امتیازدهی؛ برگ برنده اوبر در مقابل همتایان سنتی

از جمله تفاوت‌های بارزی که بین سیستم آنلاین تاکسی و نمونه‌های سنتی آن وجود دارد، مربوط به بخش نظرخواهی از مشتریان و ارتباط با آنها‌ست؛ به این معنا که سرویس آنلاین این امکان را به مشتریان می‌دهد که درباره سرویسی که دریافت کرده‌اند، نظر داده و میزان رضایت خود را از سفری که داشتند، نوع ماشین، شیوه رانندگی و حتی رفتار راننده ابراز کنند.

وجود چنین امکانی هم برای مشتری جذاب خواهد بود و هم برای رانندگان مفید است، چراکه در نهایت چنین امکانی، احساس اعتماد و رضایت مشتری را بالا می‌برد و از سوی دیگر باعث ارتقای رانندگان، به عنوان کارکنان اصلی شرکت اوبر، خواهد شد.

شکی نیست که هر سازمانی به دنبال کارمندانی است که به رشد و ارتقای خود در سازمان اهمیت داده و در نهایت منجر به پیشرفت شرکت مذکور شوند، در همین زمینه باید گفت که سیستم نظرخواهی و امتیازدهی اوبر باعث می‌شود تا رانندگان این شرکت به دنبال اصلاح و بهبود خدمات خود بوده و در رشد بیشتر این استارتاپ سهم بیشتری داشته باشند.

طبیعت چندمنظوره سیستم‌عامل اوبر

مهم‌ترین جنبه‌ای که می‌توان در روند بازاریابی استراتژیک اوبر به آن اشاره کرد، چند‌کاناله‌بودن این پلتفرم است، از آنجایی که استارتاپی مانند اوبر در قلب دنیای آنلاین جهان شکل گرفته است، طبیعتا باید بتواند نیازهای کاربران آنلاین خود را در مقاصد و منظورهای مختلف از طریق کانال‌های ارتباطی آنلاین مرتفع سازد و شاید بتوان گفت که این ویژگی، نقطه عطفی در راهکار‌های بازاریابی این استارتاپ محسوب می‌شود.

رویکرد چند‌منظوره اوبر از دو جهت قابل توجه است‌؛ اول اینکه این استارتاپ با حضور و معرفی خود در دیگر شبکه‌ها و رسانه‌های آنلاین مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و … کانال‌های جدیدی را برای گسترش خود ایجاد کرده است؛ از سوی دیگر خاصیت چندمنظورگی را در پلتفرم خود نیز ایجاد می‌کند، به این معنا که نیازهای متفاوتی که مشتریان ممکن است داشته باشند، مانند سفارش و تحویل آنلاین غذا و … را ارائه کرده است، حتی اخیرا نیز در راستای گسترش خدمات چندمنظوره خود، میزبانی مهمانی‌ها، جشن‌ها، عروسی‌ها و خدمات مورد نیاز آنها را نیز از طریق پلتفرم اوبر ارائه داده است.

۱ دیدگاه
  1. انتشارات خیلی سبز می‌گوید

    مقاله خوب بود پیشنهاد میکنم همه مطالعه کنند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.