جیک‌و‌بوک شبکه اجتماعی کتابخوان ها

3

جیک‌وبوک یک شبکه‌ اجتماعی و یک مجله الکترونیک مبتنی بر کتاب است که به‌ کاربران کمک می‌کند تا در میان کتاب‌ها جست‌وجو کنند، کتاب مورد علاقه‌اشان را کشف کنند و عقاید خود را با دیگر دوستداران کتاب به‌ اشتراک بگذارند.

استارتاپ جیک‌و‌بوک توسط محمد‌شهاب شهوازیان و مهران مجیدی‌نژاد بنیان گذاشته شده است. محمد‌شهاب شهوازیان ۳۳ ساله و متولد یزد است و تا مقطع دکتری برق- مخابرات در دانشگاه یزد ادامه تحصیل داده و مهران مجیدی‌نژاد نیز متولد یزد و در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد نرم‌افزار است.

محمد‌شهاب شهوازیان می‌گوید:« مهران قبل از همکاری مشترکمان یک فروشگاه آنلاین کتاب را راه‌اندازی کرده بود که در واقع هدفش بیشتر فروش کتابی بود که خودش به کمک یکی از اساتید دانشگاه منتشر کرده بود تا اینکه با هم آشنا شدیم و با توجه به دغدغه‌ای که در این حوزه داشتیم، تصمیم گرفتیم یک فروشگاه آنلاین کتاب با محوریت محتوای مناسب ایجاد کنیم. هر چه جلوتر رفتیم، بیشتر و بیشتر با چالش‌های حوزه کتاب و نشر آشنا شدیم.

ایده جیک‌وبوک

دورهمی‌های کتابی، جلسات مختلف با کتابخوان‌ها و ناشران ما را به ایده یک جامعه آنلاین دوستداران کتاب که ما اسم آن را جیک‌وبوک گذاشتیم، نزدیک کرد. یک حلقه مفقوده ارتباطی بین نویسندگان، ناشران و جامعه کتابخوان ایران وجود دارد.

این ارتباطات ناقص باعث شده است که ناشران و نویسندگان ما کمتر بتوانند از سلیقه و نیازهای جامعه مطلع باشند و از طرف دیگر عدم شناخت آنها به روش‌های جذب مخاطب، موجب شده است که کتاب‌ها آنطور که باید به‌فروش نرسند.

از سمت دیگر، خود جامعه کتابخوان همچنان از نبود محتوای با کیفیت برای انتخاب کتاب بعدی خود دچار چالش هستند، همچنین در انتخاب بستر مناسبی برای تبادل نظر با دیگر کتابخوان‌ها و همچنین نویسندگان و ناشران محبوب خود تردید دارند»

جیک‌وبوک یک شبکه‌اجتماعی و یک مجله الکترونیک مبتنی بر کتاب است که به‌ کاربران کمک می‌کند تا در میان کتاب‌ها جست‌وجو کنند، کتاب مورد علاقه‌اشان را کشف کنند و عقاید خود را با دیگر دوستداران کتاب به‌اشتراک بگذارند.

فضایی که جیک‌وبوک در حوزه نشر کتاب به‌وجود می‌آورد باعث می‌شود که ارتباط میان نویسنده‌ها، کاربران، ناشران، کتابفروش‌ها وارد فضای جدیدی شود و تبلیغات و اطلاع‌رسانی در این حوزه ساده‌تر و کارآمد‌تر شود.

در مسیر توسعه

این شبکه‌اجتماعی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که البته یکی از بخش‌ها هنوز در مرحله توسعه است. بخش اول که در واقع صفحه مرتبط با هر کتاب است. در این صفحه، نحوه خرید کتاب، جزئیات کتاب و غیره به نمایش گذاشته می‌شود.

بخش دوم بخش دیوار اپلیکیشن است که در واقع کاربران می‌توانند در سه قالب روی این دیوار پست بگذارند. نقل قول که مرتبط می‌شود با به‌اشتراک‌گذاری یک بخش جذابی از کتاب، حال کتابی که مرتبط می‌شود با یک عکس باحال مرتبط با کتاب و کتابخوانی و در نهایت نقد و بررسی که مرتبط می‌شود با نظر کاربر درباره کتاب.

بخش سوم هم همان جست‌وجوگر کتاب است که کاربران از طریق این جست‌وجوگر به صفحه کتاب مورد نظر خود دسترسی پیدا می‌کنند. بخش چهارم همان صفحه اصلی یا ورود است که مرتبط با اطلاع‌رسانی و همچنین صفحه ورود به رویداد‌های مختلف حوزه کتاب می‌شود.

بخش پنجم هم که در حال توسعه است مرتبط می‌شود با صفحه اختصاصی ناشران و نویسندگان که از طریق این صفحه می‌توانند با جامعه کتابخوان ایران راحت‌تر و بهتر ارتباط برقرار کنند.جیک‌وبوک با سرمایه شخصی حدود ۵۰ میلیون تومان کار خود را شروع کرده و همچنان در مرحله تناسب میان محصول و بازار است و MVP نزدیک به یک‌سالی است که ارائه شده است.

دلیل طولانی‌شدن این موضوع هم، پیچیده بودن حوزه نشر و کتاب در ایران، عدم تمایل چندان سرمایه‌گذاران در بخش‌های محتوایی مرتبط با کتاب و موارد دیگر است. اما در ۲ ماه اخیر اتفاقات جذابی برای جیک‌وبوک رخ داده است که می‌تواند در ادامه کار تاثیر زیادی در موفقیت آن داشته باشد. با این وجود تا‌کنون نزدیک به ۲۰۰۰ کاربر از آن استفاده کرده‌اند.

3 دیدگاه
  1. بانک کتاب می‌گوید

    ایده خیلی جالبی موفق باشید.

  2. aila می‌گوید

    سلام. خب کجاست این جیک و بوک؟ چطور میشه عضوش شد؟

    1. فریماه فراهانی می‌گوید

      از این لینک میتونید اپلیکشن رو دانلود کنید:

      https://cafebazaar.ir/app/com.jeekobook.android/?l=fa

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.