حمایت هنرمندان از اسنپ اسپانیا

استارتاپ کابیفای با فرهنگ متفاوت

0

خدمات حمل‌و‌نقل همانند ارسال و تحویل غذا، یکی از سخت‌ترین حوزه‌های کاری است. در این حوزه رقابت سخت و خشونت‌باری در جریان است و قواعد ویژه خودش را دارد. نگاهی به تاریخچه استارتاپ کابیفای که با فرهنگ متفاوت خود طرفداران سرسختی پیدا کرده است نشان می‌دهد که چرا هنرمندان اسپانیا از اسنپ کشورشان حمایت کردند.

خدمات حمل‌و‌نقل همانند ارسال و تحویل غذا، یکی از سخت‌ترین حوزه‌های کاری است. در این حوزه رقابت سخت و خشونت‌باری در جریان است و قواعد ویژه خودش را دارد. 

حتی اوبر که یکی از نام‌های پرآوازه در این حوزه است، فاصله زیادی با شرایطی دارد که بتواند در آن خود را یکه‌تاز این عرصه بداند‌ و در چین نگران شکست از رقباست و شایعاتی مبنی بر احتمال فروش شاخه جنوب شرق آسیای اوبر مطرح شده.

در همین حال بسیاری از رقبایی که این شرایط سخت رقابتی را ایجاد کرده‌اند، تلاش‌های خود را نه روی خدمات بهتر و ارزان‌تر بلکه استفاده از خودروهای بدون راننده متمرکز کرده‌اند.

گویا استفاده از خودروهای کاملا خودکار و خودران جام مقدسی است که همه به دنبال آن هستند. 

ریکاردو ودر، رئیس شرکت Cabify است. این شرکت اسپانیایی خدمات اجاره خودرو ارائه می‌کند و رقیب اوبر در بسیاری از بازارهای کلیدی همچون آمریکای جنوبی و مرکزی و شبه‌جزیره ایبریاست.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ بنیانگذاری شده و در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۱۰۵ و  ۲۰۱۷ در رقابت‌های Tech5 نماینده اسپانیا در دور نهایی بوده. ارزش این کسب‌و‌کار در حال حاضر بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار است.

بنیانگذار این شرکت حمل‌و‌نقل شهری خوان آنتونیو کارآفرین اسپانیایی است که فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد است.

او زمانی‌که تصمیم داشت خودروهای برقی را در اروپا معرفی کند و در کار خود با ناکامی مواجه شد، تصمیم گرفت یک شرکت شبکه حمل‌و‌نقل ایجاد کند.

او طرحش را با آدمای آیاو در میان گذاشت و آنها نخستین شبکه خود را در مادرید ایجاد کردند اما کارشان مورد توجه سرمایه‌گذارانی از سیلیکون‌ولی قرار گرفت.

درست ۶ هفته پس از راه‌اندازی، آنها موفق شدند ۲۰هزار کاربر را ثبت‌نام کنند و ۳هزار سفر را در مادرید انجام دهند.

در ۲سال پس از آن بیش از ۱۵۰هزار  راننده تاکسی در مادرید به آنها پیوستند و شرکت در سال ۲۰۱۲ موفق به جذب سرمایه ۴میلیون دلاری از چند سرمایه‌گذار شد. 

یک‌سال پس از شروع کسب‌و‌کار کابیفای در اسپانیا، آنها سراغ آمریکای لاتین رفتند و شرکت‌های تابع خود را در مکزیکو، شیلی و پرو راه انداختند.

به این ترتیب در کمتر از یک‌سال، ۸۰درصد درآمد شرکت از فعالیت در کشورهای آمریکای لاتین به دست آمد.

شرکت در سال ۲۰۱۴ برای دومین دور سرمایه‌گذاری آماده و موفق به دریافت ۸ میلیون دلار سرمایه شد. در آن زمان نرم‌افزار تقاضای خدمات شرکت ۱۰۰هزار مرتبه بارگذاری شده بود که تنها تعداد ۳۵هزار مورد آن از داخل اسپانیا بود. 

خدمات شرکت در قدم‌های نخست برای گروه‌های خاصی طراحی شده بود و هزینه آن مقداری گران‌تر از تاکسی‌ها بود، اما در سال ۲۰۱۳ شرکت خدمات دیگری را عرضه کرد که شامل خودروهایی ارزان‌تر از تاکسی‌ها بود.

در انتهای سال ۲۰۱۵ این نوع خدمات چنان مورد توجه قرار گرفته بود که ۸۵درصد از سفارش‌های وارده به شرکت را به خود اختصاص داد. 

بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در شرکت توسط یک شرکت خدمات تجارت الکترونیک ژاپنی به نام Rakuten انجام شد که سرمایه‌گذار پیشتاز در شرکت حمل‌و‌نقل دیگری به نام لیفت است.

سال ۲۰۱۵ شرکت ژاپنی تبدیل به بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار شرکت اسپانیایی شد. در نتیجه این سرمایه‌گذاری بود که سود شرکت که در سال ۲۰۱۳ معادل ۱ میلیون دلار و در سال۲۱۰۴ معادل ۱۰ میلیون دلار بود، در سال ۲۰۱۵ به ۴۰ میلیون دلار رسید.

در همین سال بود که آنها با شرکت ویز شریک شدند تا بتوانند سفرها را با سرعت و ایمنی بیشتر برای رانندگان و مسافران انجام دهند.

خدمات شرکت به صورت قراردادی است که از طریق نرم‌افزار گوشی هوشمند یا وب‌سایت شرکت بین راننده و مسافر برقرار می‌شود. کاربران هزینه خدمات را توسط کارت اعتباری یا پی‌پال یا به صورت نقدی پرداخت می‌کنند و خدمات پرداخت توسط شرکت‌های سیمانتک و وریساین حفاظت می‌شود.

خدمات شرکت در سطوح مختلف با استفاده از رده‌های متنوع خودرو عرضه می‌شود.

آنها همچنین نخستین شرکت خصوصی هستند که خدماتی را برای افراد دارای معلولیت با همکاری پژو در مکزیکو ارائه داد. آمارها نشان می‌دهد که ۶٫۶ درصد افراد در این کشور دچار نوعی معلولیت هستند.

شرکت کابیفای را اوبر اروپا یا نسخه اسپانیایی اوبر می‌نامند اما خدماتی متفاوت ارائه می‌کند. این خدمات به ویژه در قیمت با اوبر متفاوت است. مبنای محاسبه در این شرکت طول مسیری است که طی می‌شود

ریکاردو ودر، رئیس شرکت درباره علت رشد سریعی که تجربه کرده‌اند، می‌گوید:

دو عامل در این زمینه اثرگذار بوده؛ نخست توانایی ما در آمادگی برای مواجه‌شدن با چالش‌هایی که به وجود می‌آیند. به ویژه من درباره مسئله به اصطلاح «تناقض رشد» صحبت می‌کنم که به این معناست که هر چه بیشتر رشد کنید، درگیر مشکلات بیشتری می‌شوید. ما برای همه چالش‌هایی که در مرحله نخست رشد ایجاد می‌شود، به خوبی تجهیز شده بودیم. 

نکته دوم هم اینکه فرهنگ شرکت مهم‌ترین عامل در رشد و دارایی ارزشمند شرکت است. ما ارزش‌های ساده‌ای را داریم که در بین خود به مشارکت می‌گذاریم. نخست اینکه ما مراقب هستیم که می‌خواهیم کسب‌و‌کاری بسازیم که برای همه ذینفعان ارزش‌آفرین باشد. به دنبال عالی‌بودن هستیم اما می‌دانیم که مرزهایی وجود دارد و نباید آنها را زیرپاگذاشت.

این حوزه، یکی از خشن‌ترین حوزه‌های کسب‌و‌کار است. ما بیشترین توجه را روی ارتقای جایگاه خود در خدمات و کیفیت صرف می‌کنیم. 

به عنوان نمونه، موضوع ارتباط با رانندگانی است که با شرکت کار می‌کنند. ما واقعا برای ایجاد انسجام با آنها تلاش می‌کنیم. اقتصاد شراکتی باید معادله‌ای باشد که هر دو طرف آن در سطح یکسان قرار داشته باشند. 

اگر قوانین محلی اجازه بدهد، در هر فصل همه کارکنان ما برای چند روز به عنوان راننده کار می‌کنند تا درک بهتری از نیازهای رانندگان و مشتریان به دست بیاورند.

رانندگان شرکت فرآیند سخت گزینش را می‌گذرانند و همه آنها باید آزمون روانشانسی و مواد مخدر و الکل را بگذرانند. آنها همچنین باید نشان دهند که سابقه عاری از جرم و تخلفات ترافیکی دارند. حادثه قتل یکی از زنان جوان مشتری شرکت در مکزیکو، پرسش‌های مهمی را درباره اعتبار گزینش‌های شرکت ایجاد کرد.

رانندگان باید لباس حرفه‌ای بپوشند، ادب را رعایت کرده و به نیازهای مشتریان و خدمات اضافی که اغلب پیش می‌آید، توجه کنند. آنها باید سریع‌ترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب کنند و در صورت تغییر مسیر بدون موافقت مشتری، جریمه خواهند شد. 

شرکت کابیفای برخلاف برخی دیگر از شرکت‌های حمل‌و‌نقل عمومی، تلاش می‌کند تا با دولت‌ها برای یافتن راه قانونی فعالیت خود ارتباط داشته باشد.

رانندگان شرکت در اسپانیا همکاران شرکت هستند و قرارداد همکاری امضا‌ می‌کنند که به صورت شخصی، شرکتی‌ یا رانندگان آزاد خدمات خود را ارائه کنند.

سال ۲۰۱۶ اتحادیه رانندگان تاکسی سانتیاگو تظاهراتی را علیه شرکت به راه انداخت اما تعدادی از هنرمندان شیلیایی که از خدمات شرکت استفاده می‌کردند، تعدادی فیلم کوتاه درباره استفاده از خدمات شرکت منتشر و از آن حمایت کردند.

اما پس از ۶ماه تلاش ناموفق برای کسب توافق با دولت آنها خدمات جدیدی را با نام Cabify City معرفی کردند که صاحبان مستقل خودرو را به مشتریان متصل می‌کند. این نخستین خدمات خارج از چارچوب نظارت دولتی است که شرکت ارائه کرده. 

شرکت کابیفای را اوبر اروپا یا نسخه اسپانیایی اوبر می‌نامند اما خدماتی متفاوت ارائه می‌کند. این خدمات به ویژه در قیمت با اوبر متفاوت است. مبنای محاسبه در این شرکت طول مسیری است که طی می‌شود. این بدان معناست که شرکت تلاش می‌کند مسیر بهینه را برای سفر تعیین کند و به این ترتیب مسافران به جای هزینه مسیری که راننده انتخاب کرده، هزینه مستقیم‌ترین مسیر بین دو نقطه را می‌پردازند.

در حالی‌که اوبر به عنوان رقیب اصلی آنها هزینه نهایی را بر اساس ترکیبی از زمان و مسافت طی شده توسط خودرو محاسبه می‌کند.

آنها در طول روز هزینه یکسانی برای یک مسیر دریافت می‌کنند در حالی‌که اوبر هزینه متغیر بر اساس زمان اوج ترافیک، هوا‌ و سایر رویدادهای محلی محاسبه می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.