کارتان بلای جانتان شده؟

0

آنقدر با کارتان مشغول شده‌اید که نمی‌دانید چه بلایی سر خودتان آورده‌اید. نمی‌دانید از همان لحظه‌ای که پایتان را به دفتر کارتان می‌گذارید، تا وقتی کلید را روی در خانه می‌اندازید، چقدر به خودتان آسیب زده‌اید و چند ماه و سال از عمرتان کم کرده‌اید. حق دارید ندانید. شاید کسی تا امروز به شما نگفته که همین عادت‌های ساده‌ای که با غرق شدن در کارتان انجامشان می‌دهید، با جسم و روانتان چه می‌کند. ما این رازها را با شما در میان می‌گذاریم و شما هم قول بدهید که از همین امروز، حواستان به تک‌تک نکته‌هایی که گوشزد کرده‌ایم باشد.

 با لپ‌تاپتان ازدواج کرده‌اید؟

از صبح تا همین الان که مشغول خواندن این مطلب هستید، با چند نفر گپ زده‌اید؟ به‌جز سلامی که وقت وارد شدن به دفتر به همکارانتان داده‌اید، چه حرف‌های دیگری میان شما ردوبدل شده؟ تمام روز کار کردن با رایانه و احتمالا حضور در شبکه‌های اجتماعی، ممکن است در شما این توهم را ایجاد کند که با گروه بزرگی از آدم‌ها ارتباط نزدیک دارید و نیاز چندانی به استفاده از حنجره‌تان برای ارتباط برقرار کردن ندارید. محققان می‌گویند چه رایانه‌باز باشید و چه نه، به برقرار کردن روابط اجتماعی سالم نیاز دارید.

با توجه به پژوهش‌های محققان، هرچه سن بالاتر برود، این نیاز بیشتر می‌شود. شاید برایتان عجیب به نظر برسد، اما یک چرخه ارتباطی قوی و صمیمانه واقعا می‌تواند به سلامت جسم کمک کند و حتی در مبارزه با بیماری‌هایی مثل سرطان شما را تواناتر کند. اگر کسب‌وکاری که این روزها همه زندگی‌تان شده، نه‌تنها تعداد دوستان صمیمی را که لااقل هفته‌ای چندبار می‌توانید با آن‌ها گپ بزنید کمتر کرده، بلکه خیال وارد شدن به یک رابطه عاطفی را هم از سرتان بیرون کرده، مراقب باشید! براساس پژوهش‌های انجام‌شده، برقراری رابطه عاطفی عمیق و بلندمدت و ازدواج، خطر افسردگی، خودکشی و سوءمصرف مواد را کاهش می‌دهد و حتی در کسب‌وکارتان از شما فرد توانمندتری می‌سازد. حالا که فهمیدید ارتباط داشتن با کسانی که دوستشان دارید و وقت گذراندن با آن‌ها چقدر به سلامتتان خدمت می‌کند، در اولین قدم از پشت رایانه‌تان بلند شوید و سری به میز همکارهایتان بزنید. باور کنید ۱۰ دقیقه گپ زدن بعد از چند ساعت کار، مسیر رسیدن شما به اهداف شغلی‌تان را طولانی نمی‌کند؛ بلکه انرژی‌تان برای دوباره شروع کردن کار را چند برابر می‌کند.

 به صندلی چسبیده‌اید؟

قبل از اینکه این پاراگراف را بخوانید، از پشت میز کارتان بلند شوید و یک دور دور اتاق بچرخید. حالا بنشینید تا بگوییم به چه دلیل شما را از جایتان بلند کردیم. بررسی‌های متعددی ثابت کرده‌اند که نشستن طولانی‌مدت، خطر دچار شدن به بیماری‌های قلبی و عروقی را چند برابر می‌کند. محققان می‌گویند اگر آنقدر غرق کارتان شوید که یادتان برود هر ساعت باید چند قدم بردارید، نه‌تنها سلامت استخوان‌ها و اسکلتتان به خطر می‌افتد و زانوها و کمترتان آسیب می‌بیند، بلکه به مرگ هم نزدیک‌تر می‌شوید و به‌احتمال بیشتری درست در اوج جوانی و زمانی که منتظر هستید زحماتتان نتیجه دهد، جانتان را از دست می‌دهید. حالا که این پاراگراف را خواندید، احتمالا انگیزه بیشتری برای قدم زدن دور اتاق پیدا کرده‌اید؛ پس وقت را تلف نکنید و همین حالا از جایتان بلند شوید. اگر فورا باید به کاری برسید، می‌توانید به جای استفاده از رایانه، موقتا سراغ تبلت بروید و همانطور که قدم می‌زنید، کارتان را انجام دهید.

 کپی‌کارید؟

اگر تازه کسب‌وکارتان را شروع کرده باشید، احتمالا به خاطر کم کردن خطر شکست خوردنتان، سراغ الگوهایی می‌روید که کارشان را به بهترین شکل انجام داده‌اند و با کپی کردن روش‌های حل مسئله‌شان، به جلو قدم برمی‌دارید. شاید در چند ماه آغاز کار، استفاده از چنین روشی بد نباشد، اما اگر کپی کردن الگوها حتی در صورت بی‌عیب و نقص بودنشان را ادامه دهید، جانتان به خطر می‌افتد. محققان می‌گویند خلاقیت خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را کم می‌کند و اگر آن را چاشنی کارهایتان کنید، نه‌تنها استرستان کم می‌شود، بلکه احساسات مثبت سراغتان می‌آید و احتمال ابتلا به افسردگی‌ هم کاهش پیدا می‌کند. محققان حتی وقتی نقش خلاقیت روی بیماران مبتلابه اچ آی وی را بررسی کردند به نتایج جالبی دست یافتند. بررسی‌های آن‌ها نشان داد کسانی که با وجود ابتلا به چنین بیماری کشنده‌ای در زندگی و کارشان آدم‌های خلاقی هستند، ایمنی قوی‌تری دارند.

حالا چشم‌هایتان را ببندید؛ برای خلاقانه‌تر گذراندن امروز چه ایده‌ای دارید؟ نیازی نیست سنگ بزرگی بردارید، می‌توانید برای انجام ساده‌ترین کارها، راه‌های کاربردی و خلاقانه‌ای پیشنهاد کنید.

 از کارتان بیزارید؟

چند وقتی است کارتان را شروع کرده‌اید، اما می‌بینید چیزی نیست که به دنبالش بوده‌اید؟ تیمی که کنارش کار می‌کنید را دوست ندارید و وقت گذراندن در کنار این افراد، به شما استرس و فشار روانی زیادی را تحمیل می‌کند. همین حالا وسایلتان را بردارید، از همه خداحافظی کنید و به شروعی دوباره در فضایی متفاوت فکر کنید. محققان می‌گویند اگر از نوع کار و شرایط کاری‌تان ناراضی باشید و هر وقت به دفتر کارتان وارد می‌شوید، ضربان قلبتان بالا برود، جانتان به خطر می‌افتد. آن‌ها می‌گویند سپری کردن بخش مهمی از روز در شرایط آزاردهنده شغلی، خطر مرگ را بالا می‌برد و تنش و اختلاف نظرهای اساسی با همکاران، احتمال دچار شدن به بیماری‌های قلبی را بیشتر می‌کند. پس اگر شرایطتان واقعا تا این اندازه سخت، تحمل‌ناپذیر و غیرقابل تغییر است، بیشتر از این با جانتان بازی نکنید و به دنبال راه تازه‌ای برای رسیدن به اهدافتان بگردید.

 پشت لپ‌تاپتان غذا می‌خورید؟

اگر هرروز در حالی که پشت رایانه‌تان نشسته‌اید، صبحانه و نهار را میل می‌کنید، به سلامتتان آسیبی جدی می‌زنید. محققان می‌گویند افرادی که تنها غذا می‌خورند، نه‌تنها درست و با آرامش غذایشان را میل نمی‌کنند، بلکه به احتمال کمتری سراغ غذاهای سالم می‌روند. توصیه آن‌ها به شما این است که نیم ساعت از وقت میانه روزتان را به غذا خوردن در جمع همکاران اختصاص دهید و بدون مدام خیره شدن به ساعت، با آرامش غذایتان را میل کنید. از نظر آن‌ها همین گپ زدن‌های دوستانه در زمان صرف غذا، می‌تواند انرژی شما برای ادامه دادن کارها را بیشتر کند.

 فکر می‌کنید لیاقتش را ندارید؟

شما کارمند گوشه‌نشینی هستید که فکر می‌کنید نقش مهمی در چرخاندن چرخ‌های این شغل ندارید؟ به حال کسانی که خودشان آستین‌ها را بالا می‌زنند و فکر راه انداختن یک استارتاپ را عملی می‌کنند حسرت می‌خورید اما خودتان را لایق شروع کردن چنین کاری نمی‌بینید؟ محققان می‌گویند همین نگاه بدبینانه‌ای که به خودتان دارید، می‌تواند به سلامتتان آسیبی جدی وارد کند. بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد ترس، عدم اطمینان و آسیب‌پذیری کسانی که خودشان را سزاوار موقعیت‌های بهتر نمی‌بینند، اعتمادبه‌نفسشان را پایین می‌آورد و همین کاهش اعتمادبه‌نفس، مقدمه‌ای برای بیشتر شدن آسیب‌های جسمی و روانی‌شان می‌شود. اگر نمی‌خواهید به چنین فردی تبدیل شوید، برای پررنگ‌تر کردن نقشتان در کاری که می‌کنید تلاش کنید. شاید اگر چند ایده تازه و کاربردی به مدیر کسب‌وکارتان ارائه دهید، بتوانند به شما بیشتر اعتماد کنند و زمینه رشدتان را فراهم کنند. اصلا شاید بتوانید از همین امروز تا چند ماه دیگر روی ایده راه انداختن یک استارتاپ مستقل کار کنید. شاید خودتان بتوانید بانی شکل گرفتن کسب‌وکاری شوید که احساس ارزشمند بودن را در وجودتان تقویت می‌کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.