چرا به استارتاپ‌های صرفه جویانه نیاز داریم

0

برندهای تجاری تنها محدود به نام و نشانی که ما از یک شرکت شنیده‌ایم، نیستند. برندها گاه در شخصیت‌ها و افرادی خفته‌اند که بدون آنکه نامی از آنها شنیده باشیم، راهکارهای خلاق و ایده‌های رو به جلوی آنها، مسیر پیشرفت در دنیای کارآفرینی را برای بسیاری از شرکت‌های تجاری تسهیل می‌کند. آدم‌ها هم می‌توانند برندهایی از شخصیت خود بسازند و یکی از این آدم‌ها ناوی راجو، استاد بیزينس دانشگاه کمبریج و عضو مجمع اقتصاد جهانی است؛ کسی که امروز با طرح مفهوم و شیوه کارآمدی به نام «نوآوری‌های صرفه‌جویانه» به دنبال راهی برای کم‌کردن فاصله میان اقتصاد تجاری کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه است. نوآوری‌های صرفه‌جویانه نقطه مقابل نوآوری‌ها در کشورهای توسعه‌یافته است. در سیلیکون‌ولی مدام در تلاش برای دستیابی به تکنولوژی‎های بعدی هستند. شرکت‎های غربی، میلیاردها دلار را در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری می‎کنند و با استفاده از منابع طبیعی، محصولات پیچیده‎تری می‎سازند. آنها از مشتری‎ها برای ویژگی‎های جدید پول بیشتری می‎گیرند‌ اما متاسفانه مدل «بیشتر برای بیشتر» به سه دلیل دیگر کارآمد نیست؛ اول اینکه بخش بزرگی از مشتریان در غرب به علت کاهش قدرت خرید، دیگر نمی‎توانند این محصولات گران را بخرند. آب و نفت رو به اتمام است و مهم‎تر از همه به علت تفاوت درآمد طبقه ثروتمند و متوسط، یک شکاف بزرگ بین محصول‎ها و سرویس‎های موجود و نیازهای پایه‎ای مشتریان وجود دارد. امروز هنوز بیش از ۷۰ میلیون آمریکایی از خدمات بانکی استفاده نمی‌کنند، زیرا سرویس‎های بانکی با نیازهای اساسی آنها تفاوت دارد.

در ‎واقع بحران طولانی‌مدت اقتصاد غرب باعث شد که مردم به این فکر‎ کنند که استاندارد‎های بالایی از زندگی را از دست داده و با محرومیت روبه‌رو هستند. تنها راهی که با آن می‎توان به رشد و رفاه غرب تداوم بخشید، این است که یاد بگیریم با کمترین چیز بیشترین کار را انجام دهیم. خبر خوب این است که این اتفاق رخ داده است. چند شرکت غربی در حال فراگرفتن نوآوری به‌صرفه هستند تا محصولاتی مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کننده غربی بسازند. مثلا در چین مهندسان مراقبت‌های بهداشتی زیمنس، یک دستگاه سی‌تی‌اسکن طراحی کرده‎اند که استفاده از آن برای پرستاران و تکنيسین‎ها آسان است. با این دستگاه می‎توان بیماران بیشتری را به‌طور روزانه اسکن کرد و انرژی کمتری نیز مصرف کرد. این روش هزینه درمان را تا ۳۰ درصد و دوز تابش را تا ۸۰ درصد کاهش می‎دهد.

انقلاب نوآوری به‎صرفه در غرب به وسیله کارآفرینان خلاق رهبری شد. آنها با راه‎حل‎هایی شگفت‌انگیز، نیازهای اساسی آمریکا و اروپا را هدف قرار دادند. مثلا دو استارت‎آپ زیر را در نظر بگیرید gthrive طرحی بود که در سیلیکون‌ولی اجرا شد. در این طرح، سنسورهای پلاستیکی مانند خط‎کش ساخته شد که کشاورزان آنها را در قسمت‎های مختلف زمین چسباندند. این سنسورها شروع به جمع‎آوری اطلاعاتی کردند که به کشاورزان امکان می‎دهد استفاده بهینه‎ای از انرژی آب داشته باشند و ضمنا کیفیت و بازده محصولات را بهبود بخشند. مثال دوم، Be-Bound است که به شما امکان می‎دهد حتی در مناطقی که هیچ پهنای باندی ندارند، به اینترنت متصل شوید. آنها از تکنولوژی پایه‎پیام کوتاه برای این کار استفاده می‎کنند. با این راه‎حل ۳میلیارد نفر می‎توانند به اینترنت دسترسی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.