باور نمی‌کرد استارتاپش ارزش سه‌رقمی دارد

لی جون بنیانگذار شیائومی فکر می ‌کرد فقط یک میلیارد می‌ارزد اما ۱۰۰ میلیارد را رد کرد

2

لی جون تنها با شرکت‌هایی کار کرده بود که ارزشی حدود ۱ میلیارد دلار داشتند و او فکر می‌کرد که ارزش شیائومی هم در همین حدود باشد، اما روشن شد که شیائومی قابلیت تبدیل‌شدن به شرکتی با ارزش ۱۰۰ میلیارد را هم دارد‌ و این موضوع گرچه برای لی حیرت‌آور بود، اما به سرعت دریافت که درگیر کاری بسیار بزرگ شده‌ و همین نکته انرژی و عزم او برای پیشبرد کار را بیشتر کرد.

لی‌جون متولد زمستان ۱۹۶۹ و بنیانگذار کمتر شناخته‌شده چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند دنیا، یعنی شرکت شیائومی است. این شرکت که اکنون ارزش خالصی برابر با ۴۵ میلیارد دلار دارد، توسط مدیر ارشد اجرایی و رئیس آن آقای لی جون پایه‌گذاری شده که پس از تاسیس چند شرکت اثرگذار و نوآور، به عنوان استیو جابز چین شناخته می‌شود.

شرکت شیائومی در سال ۲۰۱۰ با مشارکت آقای لی و شریکش لین بین تشکیل شد که به‌واسطه تولید گوشی‌هایی در رده سامسونگ و اپل با قیمت واقعا ارزان، وارد جرگه شرکت‌های بزرگ و معروف شد. لی جون بنیانگذار این شرکت فارغ‌التحصیل مهندسی و متخصص علوم رایانه از دانشگاه ووهان است‌ و در مدت ۳سال پس از شکل‌دادن به شرکت موفق شد آن را از هیچ تبدیل به چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی هوشمند در چین کند. او همچنین با خلق محبوب‌ترین ROM سفارشی اندروید در سراسر دنیا موفق به غلبه بر بازارهای نرم‌افزاری شده.

این کارآفرین که از هیچ سربرآورده، به طور آشکار مجموعه‌ای بزرگ از چالش‌ها را در دوران اخیر زندگی‌اش دیده، اما به‌عنوان مردی که افتخارات بزرگی را به دست آورده، درباره کارهایش صحبت نمی‌کند. او علاقه‌مند است آنچه انجام می‌دهد را به دنیا نشان دهد.

لی جون در شیانتائو در چین به دنیا آمد. دوران کودکی‌اش در یک منطقه صنعتی در مرکز چین سپری شد که به نام ووهان شناخته می‌شود. سپس برای تکمیل تحصیلاتش در رشته علوم رایانه در سال ۱۹۹۱ به دانشگاه ووهان رفت. او در طول دوران تحصیلش کتاب‌هایی را درباره جابز خواند تا اینکه روزی مثل او شود.

لی جون به‌شدت تحت تاثیر این کتاب‌ها قرار گرفت و می‌خواست کسب‌و‌کار خودش را در سطحی ممتاز ایجاد کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که تحصیل در دانشگاه را با سرعت تمام کند. پس از خاتمه تحصیل در سال ۱۹۹۲ به عنوان مهندس مشغول به کار در شرکت چینی نرم‌افزاری به نام کینگ سافت شد.

این شرکت مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای واژه‌پرداز تا ضدویروس و بازی رایانه‌ای را تولید می‌کند. لی جون با تکیه بر استعداد و مهارت خود توانست نردبان ترقی در این شرکت را به سرعت طی کند و در سال ۱۹۹۸ سمت مدیر ارشد اجرایی و رئیس شرکت را به دست بیاورد.

در همین ایام بود که درگیر کار راه‌اندازی یک فروشگاه کتاب برخط شد که آن را در سال ۲۰۰۰ افتتاح کرد و ۴ سال بعد این شرکت به چنان رشدی رسیده بود که توسط آمازون به مبلغ ۷۵ میلیون دلار خریداری شد.

از سال ۲۰۰۰ لی جون به عوان سرمایه‌گذار فرشته نیز فعالیت می‌کرد و در بسیاری از کسب‌و‌کارهای موفق سرمایه‌گذاری کرد. درادامه همین فعالیت‌ها بود که در سال ۲۰۰۷ و بعد از اینکه شرکت کینگ‌سافت سهام خود را به صورت عمومی عرضه کرد، لی جون پس از ۱۶ سال فعالیت در این شرکت از مقام خود استعفا داد و پست معاون رئیس هیات مدیره را پذیرفت تا بتواند خود را از کارهای روزمره شرکت آزاد کند.

اما اندک زمانی پس از آن بود که در ادامه سرمایه‌گذاری‌هایش در کسب‌و‌کارهای نوپا روی UCWeb سرمایه‌گذاری کرد و به سرعت در مقام ریاست این شرکت قرارگرفت. (UCWeb یک مرورگر اینترنتی است که ۵۰۰ میلیون کاربر دارد و اخیرا توسط علی‌بابا خریداری شده.) به هر صورت ۲سال پس از آن بود که او برای تحقق رویای همیشگی‌اش وارد دنیای پرشتاب تلفن‌های همراه شد و در سال ۲۰۱۰ شرکت شیائومی را تاسیس کرد.

لی جون برای شروع کارش در شیائومی نیازمند یک گروه کارکنان بود. او همواره روی شروع همکاری با افرادی که شناخت قبلی از آنها دارد، تاکید داشت اما برای شیائومی نیاز به در اختیار گرفتن بهترین‌ها داشت.

بنابراین سراغ کارمند سابق گوگل، بین‌لین رفت و از او کمک خواست و پس از حصول تفاهم با وی بود که با اطمینان کار را شروع کرد. در نخستین گام بعدی آنها به سرمایه نیاز داشتند، میلیاردر هنگ‌کنگی به نام چان که صاحب املاک هنگ لونگ است و قبلا سابقه همکاری با لی داشت، در فهرست تماس او قرار گرفت و آنها برای همکاری با یکدیگر توافق کردند.

آنها به سرعت دست به کار شدند و پس از ۳ماه کار سخت نخستین محصول خود به نام MUI را که یک نرم‌افزار پایه مبتنی بر اندروید است، آماده کردند. این محصول نرم‌افزاری برای کنترل عملیات یک گوشی تلفن همراه ضروری و چیزی شبیه به TouchWiz است

در کنار این، لی توانست سرمایه‌ای را از چند شرکت سرمایه‌گذاری دیگر هم دریافت کند. به این ترتیب بود که لی توانست شرکت را با حضور ۸ سرمایه‌گذار از جمله خودش در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی کند. آنها به سرعت دست به کار شدند و پس از ۳ماه کار سخت نخستین محصول خود به نام MUI را که یک نرم‌افزار پایه مبتنی بر اندروید است، آماده کردند.

این محصول نرم‌افزاری برای کنترل عملیات یک گوشی تلفن همراه ضروری و چیزی شبیه به TouchWiz است که شرکت سامسونگ در محصولات خود از آن استفاده می‌کند. در ادامه و پس از یک‌سال شیائومی موفق شد نخستین تلفن همراه خود به نام Mi1 را عرضه کند که از نرم‌افزار MUI استفاده می‌کرد‌ و در ادامه Mi2 را هم به بازار معرفی کردند.

گسترش بازار

تا این مرحله لی جون تنها با شرکت‌هایی کار کرده بود که ارزشی حدود ۱ میلیارد دلار داشتند و او فکر می‌کرد که ارزش شیائومی هم در همین حدود باشد، اما روشن شد که شیائومی قابلیت تبدیل‌شدن به شرکتی با ارزش ۱۰۰میلیارد را هم دارد‌ و این موضوع گرچه برای لی حیرت‌آور بود، اما به سرعت دریافت که درگیر کاری بسیار بزرگ شده‌ و همین نکته انرژی و عزم او برای پیشبرد کار را بیشتر کرد.

با کسب موفقیت Mi1 در بازار، آنها به بازارهای بزرگ‌تر هم فکر کردند و با همکاری شرکت Mobicity موفق به ورورد به بازار غرب شدند و در آمریکا، اروپا، انگلستان، استرالیا و نیوزیلند هم پا گذاشتند. در سال ۲۰۱۳ شرکت موفق شد هوگو بارا، معاون بخش اندروید گوگل را استخدام و در سمت معاون رئیس در خارج از سرزمین اصلی، چین، مشغول به کار کند.

او مسئول توسعه شرکت در سایر نقاط دنیا و موظف شد که همه محصولات و عملیات شرکت در بازار خارج از چین را رهبری کند. در همین سال بود که شرکت برخی محصولات دیگر را هم آماده کرد که یکی از آنها تلویزیون هوشمند بود و دیگری نسخه سوم از گوشی‌های هوشمند به نام Mi3 و در ادامه هم نخستین مرکز خدمات خود در پکن را تاسیس کردند.

با این سرعت حرکت و پیشرفت آنها موفق شدند در پایان سال ۲۰۱۳ خود را صاحب عنوان سازنده پنجمین گوشی همراه پر‌مصرف در چین کنند‌ و در سال ۲۰۱۴ شرکت توانست ۲۶ میلیون عدد گوشی همراه هوشمند را به فروش برساند و ارزش شرکت به حدود ۹٫۹میلیارد دلار رسید.

در نیمه سال ۲۰۱۴ شرکت موفق به ورود به بازار هندوستان شد و ارتباط انحصاری با FlipKart برقرار کردند که بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک در هندوستان است‌ و به این ترتیب توانستند در مدت ۲۴ ساعت تعداد ۴۰هزار گوشی هوشمند را در این بازار بفروشند.

در همین زمان بود که شرکت همکاری با آمازون را هم شروع کرد و دسترسی خود به بازار هند را توسعه داد. به این ترتیب در پایان سال ۲۰۱۴ معادل ۱٫۱ میلیارد دلار سرمایه دیگر جذب کرده و ارزش کلی شرکت را به ۴۶ میلیارد دلار رساندند.

شرکت در سال ۲۰۱۴ در مجموع ۸هزار کارمند را به کار گرفته و سودی معادل ۱۲‌میلیارد دلار را کسب کرده بود. آنها هم‌اکنون بازار خود را علاوه بر چین به عنوان سرزمین اصلی، به مالزی، سنگاپور، هندوستان، اندونزی، فیلیپین، برزیل و آفریقای جنوبی هم توسعه داده‌اند‌ و موفق شده‌اند رکورد سریع‌ترین میزان فروش گوشی هوشمند از بستر اینترنت در ۲۴‌ساعت را به دست بیاورند و تعداد کارکنان خود را به بیش از ۱۵هزار نفر برسانند.

بر همین اساس تا سال ۲۰۱۸ تبدیل به چهارمین تولیدکننده گوشی همراه هوشمند دنیا شده و ارزش بنیانگذارش لی جون به ۱۲٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

2 دیدگاه
  1. انتشارات گاج می‌گوید

    زندگی کار آفرینان بسیار جالب این حجم از تلاش انها ستودنی است.

  2. سیاوش می‌گوید

    بدون تلاش ممکن نیست ادم به جایی برسه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.